Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!
Hästen kanske inte är försäkrad alls idag...
TS skrev tidigare i tråden att hon hört med säljaren om hon kan ta över försäkringen, så jag antar/antog att den har någon form av racing/A2-försäkring. Den är otroligt begränsad, och risken att 'byta bort' en sådan är betydligt mindre än med en A!, men man har ändå fördelar med att behålla samma bolag, för de delar i vetvården som ingår i racing/motsvarande behåller man obrutet skydd i.
Däremot så hältor, skelettdefekter etc har man iaf inget skydd i via racing/motsvarande så där är det sak samma att byta. Men det finns ju andra saker än rena skelettlidanden etc som kan finnas dolt innan man köpte hästen. (Säger hon som fick ta bort en häst pga autoimmun sjukdom..)
Ta min dam t ex, stod i agria racing innan, står i Agrias försäkringslösning motsv A1 nu. Om hon har lösa benbitar så har jag INGEN skillnad i att jag har Agria jmf med om jag bytt bolag, för racingförsäkringen täcker inte sånt i alla fall. Samma sak med senor, ligament, leder etc. Allt sånt är oskyddat, och ingen skillnad nu jmf med om jag bytt försäkring.
Däremot, säg att hon haft en hålvägg som inte upptäckts/gett problem innan, men inom ett par veckor hos mig ger problem/upptäcks. Då betalar vetvårdsförsäkringen ut iom att det täcks via racing/motsv. Trots att det är karens på A1:an
Dvs när du tar över en begränsad/racing/A2-försäkring så tar du en chans OAVSETT om du behåller bolaget eller ej, men du minskar den genom att ta över försäkringen.
Är det en A1-försäkrad häst är det totalt vansinne och en enorm chansning att byta försäkring.
Risken kommer man aldrig ifrån försäkringsmässigt när man köper häst från banan, men man kan minska den. Dessutom bedömer bolagen generellt sätt 'snällare' och kan i vissa fall frångå sina villkor, ju längre hästen stått i samma bolag, också ngt att ta hänsyn till.