Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Verkar vara en kunnig tjej. Vet mer privat. De kommer gå bra för dom. En jätte fin häst är det oxå.

Varför Folksam plötsligt? Du ringde och frågade Agria tidigare i tråden?

Vad står hästen i för bolag NU? BYT INTE bolag från detta!! Ta över säljarens försäkring, och ändra den som du vill ha den. Men BYT INTE bolag!

Hästen kanske inte är försäkrad alls idag...

Hästen kanske inte är försäkrad alls idag...

TS skrev tidigare i tråden att hon hört med säljaren om hon kan ta över försäkringen, så jag antar/antog att den har någon form av racing/A2-försäkring. Den är otroligt begränsad, och risken att 'byta bort' en sådan är betydligt mindre än med en A!, men man har ändå fördelar med att behålla samma bolag, för de delar i vetvården som ingår i racing/motsvarande behåller man obrutet skydd i.

Däremot så hältor, skelettdefekter etc har man iaf inget skydd i via racing/motsvarande så där är det sak samma att byta. Men det finns ju andra saker än rena skelettlidanden etc som kan finnas dolt innan man köpte hästen. (Säger hon som fick ta bort en häst pga autoimmun sjukdom..)

Ta min dam t ex, stod i agria racing innan, står i Agrias försäkringslösning motsv A1 nu. Om hon har lösa benbitar så har jag INGEN skillnad i att jag har Agria jmf med om jag bytt bolag, för racingförsäkringen täcker inte sånt i alla fall. Samma sak med senor, ligament, leder etc. Allt sånt är oskyddat, och ingen skillnad nu jmf med om jag bytt försäkring.

Däremot, säg att hon haft en hålvägg som inte upptäckts/gett problem innan, men inom ett par veckor hos mig ger problem/upptäcks. Då betalar vetvårdsförsäkringen ut iom att det täcks via racing/motsv. Trots att det är karens på A1:an

Dvs när du tar över en begränsad/racing/A2-försäkring så tar du en chans OAVSETT om du behåller bolaget eller ej, men du minskar den genom att ta över försäkringen.

Är det en A1-försäkrad häst är det totalt vansinne och en enorm chansning att byta försäkring.

Risken kommer man aldrig ifrån försäkringsmässigt när man köper häst från banan, men man kan minska den. Dessutom bedömer bolagen generellt sätt 'snällare' och kan i vissa fall frångå sina villkor, ju längre hästen stått i samma bolag, också ngt att ta hänsyn till.

Håller med Alexandra, byt absolut inte försäkringsbolag! Risken finns att du måste ta bort hästen vid den tidpunkten du inte har råd att betala veterinärvård, då försäkringsbolaget inte ersätter och hänvisar till en tidigare skada :crazy: .

varför det blir folksam är för att han redan är försäkrad där.. jag har alltid haft agria så jag pratade självklart med mitt egna bolag men tar över säljarens försäkring på folksam .
så ligger det till :)

varför det blir folksam är för att han redan är försäkrad där.. jag har alltid haft agria så jag pratade självklart med mitt egna bolag men tar över säljarens försäkring på folksam .
så ligger det till :)

Kanon, nu håller vi tummarna att han går igenom besiktningen UA =)

ja det känner jag med.
har sakt att jag vill ha klinik och vi får väll se vad hon säger.det är det att hästen är rätt så billig och hon känner att det är överkurs att ta honom till klinik. men jag betalar om han gå igenom samt resan.
hoppas hon kan:bump:

:angel: Undrar varför den är så billig....
Dra dig ur, det skulle jag göra.

Det beror väl på vad man ska ha hästen till ska du ha en hårtjobbande häst så kan de vara bra. Men det finns inte många andra sporter som är så påfrestande som galoppen och då måste dom vara hela och frächa dessutom har vi alltid en vetrinär som står vid ledvolten före löpet innan jockeyn hoppar upp och kollar så hästarna är schyssta. Glöm inte bort att vi har fått gått många kurser för att få licens att träna häst och har då lärt oss mkt mkt mer en många andra personer som TROR att dom KAN.
Är det en häst som har gått på banan flera år och gått sämre och sämre så kan de vara läge att klinikbes. Men är det en häst som är 3-4år och knappt startat och äg el tränaren säger att den säljs pga att den är för långsam så kan man nog räkna med att den inte är sliten. Mkt beror på.

Jag tror att de som skriver att dom föredrar klinikbesiktning, menar alla raser, inte bara fullblod. Idag ser man så otroligt många hästar som är hårt tagna väldigt tidigt. Hopphästar som har kissing spines, pålagringar, artros osv vid väldigt låg ålder. Och är man på klinik kan man ju, om anledning finns, röntga när man ändå är där. Det känns skönt att kunna göra hela "programmet" när man ändå håller på tycker jag iaf.

:angel: Undrar varför den är så billig....
Dra dig ur, det skulle jag göra.

Nu minns jag inte exakt hur det var kring den här hästen, men det är DYRT med fullblod i träning, och om de då av någon anledning inte fungerar, så tickar de på ganska ordentliga kostnader ganska snabbt. Och därför är det lite beroende på var de står (kostnaden) och vad det är för ägare inte helt ovanligt att priset sätts lite lägre, för det är mer 'pengabesparing' i om hästen säljs fort men för lägre summa, än om den står kvar längre tid innan den säljs för högre summa.

Det kan ju vara så i det här fallet t ex. Eller så är det något skumt, veta kan man ju aldrig. Men det BEHÖVER alltså inte vara något 'skumt' bara för den är billig.

Jag tror att de som skriver att dom föredrar klinikbesiktning, menar alla raser, inte bara fullblod. Idag ser man så otroligt många hästar som är hårt tagna väldigt tidigt. Hopphästar som har kissing spines, pålagringar, artros osv vid väldigt låg ålder. Och är man på klinik kan man ju, om anledning finns, röntga när man ändå är där. Det känns skönt att kunna göra hela "programmet" när man ändå håller på tycker jag iaf.

Och jag valde efter långt funderande att INTE röntga när jag köpte fbl faktiskt. Jag hade velat ha rtgat för egen del, samtidigt så är ju 'baksidan' med rtg att om det hittas småfynd som inte antas påverka hästen minsta lilla (men garantier kan ju aldrig ges) så får man reservationer på försäkringen mest troligt.

Det är ju inte bara fördelar med rtg, det finns en del nackdelar med. Jag resonerade som så att OM det finns/fanns något på rtg vid köp som kommer ge henne problem i framtiden kommer bolaget iaf att friskriva sig - rtg innan köp eller ej - så där är ingen skillnad. Däremot om det finns ngt litet på röntgen, som bedöms inte påverka, men det ger reservationer på båda bak t ex (för det sitter en POF/birkelandsfraktur i ena bakkotan t ex), och hästen får problem från ena bak, så kommer bolaget högst troligt att 'skyllaä det på benbiten oavsett.

HELST hade jag velat kalla henne Brunte, röntga henne, för att JAG skulle veta, men INTE försäkringsbolaget om inte plåtarna var rena. Sånt kallas dock försäkringsbedrägeri så det var inte riktigt ett alternativ ;)

Så, efter många och långa funderingar valde jag att inte röntga iom att hon var 3 år, aldrig startat, och inte tränats speciellt 'hårt' heller. Oskadad förutom en sårskada i walkern och lindrig skenbensömhet som tvååring. Och gick helt UA genom veterinärbesiktningen.

Jag kan få ångra det bittert, att jag inte röntgade. Men det var som sagt vad jag valde. (Jag har fortfarande lust att kalla henne Brunte och rtg:a för egen del dock *s*)

Hade det funnits minsta lilla reaktion på böjprov etc, eller hon varit minsta gallig i någon led eller liknande, då hade jag röntgat däremot.

En bekant som köpte ett fullblod, fd galoppör och som försökte A1 försäkra den och fick detta svaret från försäkringsbolaget.

Sen kan du ta o tvätta flabben m tvål o vatten tycker jag, på ren svenska...

En bekant som köpte ett fullblod, fd galoppör och som försökte A1 försäkra den och fick detta svaret från försäkringsbolaget.

Sen kan du ta o tvätta flabben m tvål o vatten tycker jag, på ren svenska...

Kruxet är att du kommer med andrahandsuppgifter baserat på hörsägen.

'En bekant' liksom, dessutom har du då alltså ingen koll på om det fanns något annat som gjorde att bolaget nekade A1.

För oavsett vad din bekant hade för anledning till det svaret/missuppfattade. Så UTAN böjprov = reservationer ben. MED böjprov UA = inga res ben. Och så har det varit länge, innan det var så så var det mindre krav, dvs det har aldrig varit omöjligt A1:a en fd galoppör/travare med UA böjprov. Däremot gick det ett tag i låga summor försäkra in dem i A1 utan res utan böjprov, men det är det slut med av förståeliga skäl..

Men din bekant kan t ex ha missuppfattat svaret att 'utan böjprov blir det res benen', och fattat det som att det inte går alls. Det är spnt du inte vet iom att det är hörsägen du kommer med. Därför bör du inte sprida informationen, den är nämligen felaktig, vilket du skulle märkt om du källgranskat det hela innan du spred det.

Hästen ska ha tagits ur träning och föräkras som en vanlig ridhäst med tillhörande besiktning (böjprov etc).

Då är det inga problem att få den försäkrad från topp till tå.

Så gjorde jag 2001 och det var inga problem... (förrän nästa köpare BYTTE försäkringsbolag och sedan inte fick några pengar när den av ngn anledning blev halt, jag sålde den frisk, besiktigades utav Sthlms troligen mest petiga veterinär).

Du har väl ingen som helst aning om någonting rörande varken häst eller bekant? Hörsägen på vilket sätt då? Skulle bekanten ha "hittat på" alltihop - mest bara på kul eller?

Hon ringer ett försäkringsbolag och vill försäkra hästen och får det svaret. Inget snack om att inte utföra böjprov som du påstår helt taget ur luften. Har en annan bekant som arbetat på galoppstall och som säger samma sak - men hon hittar väl också på saker - mest för att det är kul kanske...

Ringer man ett bolag och får ett svar så får man ju tro på det - eller man ska kanske "källforska" då?

varför han är billig är för att han inte säljs till vem som hällst. samt att han är helt outbildad i princip. han passar mig. testade mig i 25 min och sen gick allt som rinnande vatten. jag gillar hästar med lite starkare karaktär..
han är a1 försäkrad och det är super så jag behöver bara ta över den inget strul där..
han gick igenom för 3 månader sedan så jag tror inte det kommer bli något problem.

Man får vad man betalar för...

varför är du så negativ.. du vet ingenting om hästen jag ska köpa. eller hans syskon som bara för att upplysa faktist har hoppat medelsvåra klasser.
han har en super fin kropp och är grön enligt mig det menas att han hoppar 90 -1 m med ryttare och löshoppar 140. sen vet du inte vad jag betalade för honom häller eller hur?
Vad är billigt för dig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar