Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Stämmer, travare och fullblod som varit i träning, får automatiskt en reservation på benen.

VAA:eek:, aldrig hört talas om. Har själv haft otaliga fullblod från banan och de jag varit med och sålt som ridhästar är ännu flera och har ALDRIG varit med om att det skulle vara några problem (om än dyrt) att försäkra en häst som inte tidigare har någon skadehistorik.
Min är dessutom fullförsäkrad och han har både haft senskada och diverse ledinflammationer....

nu har jag inga fullblod själv men en vän köpte en som gått löp, tog över den gamla ägarens försäkring i samma summa, 25 000, fick göra en vet besikting på den, då det inte längre var den speciella försäkringen för löphästar, och har den nu i en vanlig a1a i Agria , utan reservationer på ben

Ja hos Agria går det att försäkra hela hästen , efter avslutad galoppkarriär innan dess endast A2 . Vad menar du jag säger emot mig själv? En galoppör/travare kan endast A2 försäkras och denna täcker bara akuta saker SEN när den inte är aktiv längre utan ridhäst/avel kan du försäkra som vanligt men fel som försäkringsbolaget kan bevisa förelåg innan bytet till A1 gäller då endast A2 försäkringen för och som sagt den gäller inte för så många saker så i praktiken så har du ingen större nytta av att den varit försäkrad som galoppör.

Men då är jag med! Då är det väl bara att ändra till en A1:a o försäkra som vanligt då, förutsatt att det inte finns reservationer sen tidigare förstås.

Men, nu säger du väl emot dig själv lite? Inte försäkrad för hältor, bara frakturer etc etc - eller menar du A2:an då?

En bekant till mig köpte en f d galoppör, 4-åring för något år sedan och fick besked om att fullbloden inte går att försäkra från knäna och neråt:confused: Kan det skilja mellan försäkringsbolagen kanske?

Jag har haft flera fullblod, och det har aldrig varit problem med att försäkra dem fullt ut, med en vanlig gårdsbesiktning som underlag. Jag har haft mina i S++++nd.

Ja hos Agria går det att försäkra hela hästen , efter avslutad galoppkarriär innan dess endast A2 . Vad menar du jag säger emot mig själv? En galoppör/travare kan endast A2 försäkras och denna täcker bara akuta saker SEN när den inte är aktiv längre utan ridhäst/avel kan du försäkra som vanligt men fel som försäkringsbolaget kan bevisa förelåg innan bytet till A1 gäller då endast A2 försäkringen för och som sagt den gäller inte för så många saker så i praktiken så har du ingen större nytta av att den varit försäkrad som galoppör.

TREVLIGT med någon som har koll! Och dessutom fullt ut förstått klausulen om att bolagen friskriver sig mot dolda fel/fel som förelåg innan försäkringens tecknande.

:bow:

/Alexandra - som gång på gång försökt få folk att greppa just det där. Att 'utan reservationer i A1' inte innebär att försäkringen täcker allt, om hästen tidigare haft annan försäkringsform!

*KL*

Det Agria kräver för att försäkra in fullblod som varit i träning/tävling (ie galoppörer) är en fullständig veterinärbesiktning, dvs med BÖJPROV och ARBETSPROV. Finns sådan, så försäkrar de in och bedömmer precis som för vilken annan häst som helst.

UTAN böjprov och arbetsprov sätter de reservationer på alla fyra däremot, per automatik.

Jo, säljaren BRUKAR föredra gårdsbesiktningar:angel:De är inte värda namnet besiktning tycker jag.

Tycker jag beror väldigt mycket på VAD det är för gård det besiktigas på =)

Skulle jag gårdsbesiktiga en häst härhemma skulle det bli ett skämt av det. Vi har en ojämn (sluttar hit och dit) grusväg att springa på, ska det longeras på hårt underlag har vi en liten plätt mitt i byn som sluttar KRAFTIGT och är för liten att longera på, annars är det på fälten. Dvs, det skulle vara rent vansinne att gårdsbesiktiga här.

Fbl jag köpte är gårdsbesiktigad däremot. På stor fin anläggning där vi dels kunde gå/springa i lång stallgång, jämn och fin. Dessutom longera i sandvolt samt på hård och absolut jämnt underlag. Dvs, exakt samma faciliteter som på en klinik. Och då gör gårdsbesiktning kontra klinikbesiktning ingen skillnad förutom att man inte kan ta plåtar på något 'misstänkt' direkt om man skulle hitta sådant, eller undersöka t ex ett evt missljud vid andning - dvs kolla upp tveksamheter.

hej!
nu har det strulat till sig.
jag ville ha klinikbesiktning och det var väldigt långt dit så jag förstår att säljaren inte orkar åka så långt. men nu hittar vi ingen vanlig veterinär. har pratat med en och han ville inte.
Hon ville att jag skulle ta honom på öppetköp på en gammal besiktning som är 3 månader gammal. känns inte rätt men hur skulle ni göra?

hej!
jag ville ha klinikbesiktning och det var väldigt långt dit så jag förstår att säljaren inte orkar åka så långt. men nu hittar vi ingen vanlig veterinär. har pratat med en och han ville inte.
Hon ville att jag skulle ta honom på öppetköp på en gammal besiktning som är 3 månader gammal. känns inte rätt men hur skulle ni göra?

Du kan kanske ta honom på öppet köp och besikta själv hemma, eller på klinik?
Varför besiktades hästen för tre månader sedan?
Verkar lite skumt att ni inte hittar någon veterinär som kan komma ut och besikta hästen. Varför ville inte den ni kontaktade?

hon fick honom för 3 månader sedan så då besiktades han. har också tänkt den tanken men tänk om han inte går igenom då måste jag köra tilbaka honom. och då har jag förlorat en massa pengar.
distriktaren jag pratade med besiktar inte hos säljaren varför ville han inte säga. men att han har gjort det förut men inte gör om det. käns inte bra.
säljaren bor i buchen så det är väll därför det är svårt att få tag i någon.

Hur långt bort bor han då? Och hur långt har ni till närmaste klinik därifrån?
Kanske kan du hämta honom, köra till kliniken och sedan hem om han går igenom, eller köra tillbaka honom till säljaren direkt om han inte går igenom?

De pengar du ev 'kastar i sjön' om du kör honom till klinik och han inte går igenom och du kör tillbaka honom har du LÄTT tjänat in i sådana fall på att inte ta hem en knackig häst!

Ta INTE på öppet köp, risken är för stor det händer något hos dig och det blir en massa komplikationer.

Stämmer, travare och fullblod som varit i träning, får automatiskt en reservation på benen.

Såg nu att andra svarat eminent i denna fråga, ursäkta.

Senast ändrad av en moderator:

det är sant men jag har 30 mil dit och kliniken låg 10 mil ifrån honom. vet inte riktigt. har tänkt på den lösningen med. men det blir en kostnads fråga också det kan ju bli så att jag måste köra 80 mil och ändå inte fått någon häst.

hej!

Jag skulle backa ur ett köp där säljaren inte är beredd att åka till klinik med hästen, känns inte bra, skulle fråga mig vad hon vill döja.

det är sant men jag har 30 mil dit och kliniken låg 10 mil ifrån honom. vet inte riktigt. har tänkt på den lösningen med. men det blir en kostnads fråga också det kan ju bli så att jag måste köra 80 mil och ändå inte fått någon häst.

Du bör VERKLIGEN, för ev framtida problem, vara med vid besiktningen i alla fall, oavsett om det är gårds eller klinik! Det här med säljarens undersökningsplikt.

Kan du ta flyget ner eller liknande, du och säljaren åker gemensamt till klinik, och om han går ignom så skickar du endera upp honom med lastbil, eller flyger hem och åker ner sen?

Varf vill inte äg köra honom till klinik, 10 mil är ju ingen sträcka?

Vad föreslår säljaren i det här läget då? Du gick ju med på gårdsbesiktning, men så hittar ni ingen veterinär som vill utföra den. Då är ju egentligen det enda alternativet klinik, eller hur?
För att lita på en tre månader gammal besiktning där du inte var med låter lite... vanskligt.

Backa ur alltihop! Alla mina varningsklockor går igång på det du hittills berättat. Tänk på att det finns så MÅNGA hästar därute som väntar på att bli köpta och som har seriösa säljare dessutom.

ja det känner jag med.
har sakt att jag vill ha klinik och vi får väll se vad hon säger.det är det att hästen är rätt så billig och hon känner att det är överkurs att ta honom till klinik. men jag betalar om han gå igenom samt resan.
hoppas hon kan:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar