Sv: Hingst.

Oj, ser nu att det inte var så snyggt skrivet!:o

Men annars så får jag nog, tyvärr, räkna mig till den kategorin du tillhör med!;)

Nyfiken fråga: Varför behålla hästen som hingst om den inte ska användas till avel? Visst att de ofta är "snyggare" än en valack men de hingstar som jag stött på som inte varit i avel har varit väldigt stressade. Trots att de är otroligt väluppfostrade vid hantering så springer de som runt och skriker i hagen så fort det händer något i närheten. Hur kul kan det vara att gå runt och vara fullproppad med hormoner och aldrig få utlopp för sina drifter?

Nu ska vi inte dra alla över en kam, min hingst stressar inte upp sig i onödan :smirk:

Jag tror mycket handlar om vad hingsten är van vid. Om man låter den gå ensam från det att den är ett år så är det nog ingen bra ide att sätta ihop den med någon annan häst när den är tio!
Men samtidigt gäller det ju även ston och valackar. Jag hade en d-ponny som gått själv från det han va två år(valack) till han va sex, det va inte det lättaste att få honom att gå i en flock. Han kunde ju inte hästarnas språk!

Så det som är viktigast tror jag är att låta unghingsten gå i en flock, då lär han sig hur man beter sig.

Jag tänker låta min ett åriga hingst fortsätta gå med sin valacks kompis. Hur skulle jag kunna flytta honom till en hage själv:eek:
Då skulle han inte må bra!

MVH Russin8

Och visst finns det undantag, men jag tror att många som har hingst inte ens försöker. Uan det är bara så att hingstar ska gå själva!

Exakt o det tycker jag är tragiskt. Vissa hästar funkar inte ihop oavsett kön, då får man försöka med annan kompis. Men att utan baktanke utgå från att hingstar är monster är både fel o elakt mot hingsten tycker jag...

*kl*

Jag har oxå upplevt att det är svårt att hitta stallplats, här söder om stockholm känns det ibland tom omöjligt.. Min gammelhingst var världens snällaste, visst kunde väl han skrika ibland men sa man till där så blev det lixom inge mer!! Men man får ju höra den där kommentaren: visst är han snäll men en hingst är alltid en hingst:crazy: Ni anar inte hur TRÖTT jag är på den kommentaren!!

Nu har jag varit tvungen att ta bort min gamling och har nu köpt en ny liten åring och han är hingst, får då direkt frågan: när ska du kastrera han då??

Han har jättebra stam och ser ut att bli riktigt fin så jag vill vänta några år för att se vart det bär sas. Vet nu inte riktigt hur jag ska göra.
Min planering var att han ska gå på lösdrift dom första åren, problemet är då att där han kommer att stå så är hon inte jätteförtjust i att han ska vara hingst utan vill nog gärna att han ska bli kastrerad och grannarna hejar på..

Där jag hade min gamling är det inga problem med hingst men då blir det att stå på stall och det tycker jag är lite synd på en så liten. Risken är dock att om jag inte tar den här stallplatsen så ryker den till någon annan och om några år så kommer jag kanske inte ha någon stallplats till honom för på lösdriften kommer dom nog inte att acceptera att han är hingst i det eviga, om ni förstår mitt dilemma. Lite svamligt kanske :o Men vad tycker ni?
Ta stallplatsen och acceptera att han får stå på stall på nätterna eller låta han gå på lösdriften som planerat men riskera att stå utan stallplats om några år??:confused:

Jag hade nog faktiskt tagit stallplatsen! Tror att det i längden blir väldigt jobbigt om folk hela tiden ska vara efter en om när den ska kastreras. Du kan ju försöka se till att han får en lekfull kompis i hagen och att han får vara ute så länge så möjligt.

Jodå han kommer få en lekfull kompis där stallet är oxå men fördelen på lösdriften är att det oxå kommer att finnas en snäll gammal vallack som kan uppfostra när det behövs. Vid lösdriften finns det ridhus oxå vilket är bra när vi ska börja med lite löshoppning mm. Samtidigt är det ju inget som säger att stallplatsen är upptagen för evigt.. Suck jag vet bara inte VELAR;)

Kan skriva lite + och - så ni förstår ;)

Stallplats
+ ganska nära
+ bra ridvägar
+ bra skötsel
+ bra hagar
- bara en lek-kamrat
- har haft lite problem med ägaren
- ingen ridbana
- stå på stall

lösdriften
+ bra ridvägar
+ bra hage
+ bra med kamrater
+ trevlig stallägare
+ ridhus
- tveksamt om han klarar sig på fodret då han verkar svårfödd och fodret är sent taget.
- ganska långt att åka
- kommer inte acceptera att han är hingst i all evighet

Så nu kanske det är lättare att ge råd ;)

Jag kan ju säg att jag utan tvekan förstår din velighet! Hade det funnits ett ridhus vid stallet så hade jag utan tvekan valt det! Det är i mina ögon ett ganska stort minus! Med tanke på hans ålder just nu så hade nog lösdriften vägt högst för mig. Fårdom inget kraftfoder på lösdriften? Eller får du ge det själv såfall?

Vet ju inte när du tänkt stalla upp honom, men det är väl kanske 1-2 år tills dess? Om du då letar stallplats under tiden och slänger ut lite krokar så löser ju det sig säkert då.....

Svår sits! ;) :P

SUPER: Jag förstår att du velar! Undrar själv vad jag ska göra av min hingst när han fyller 2,5.... hoppas dock på att ha eget stall då, men vem vet, tiden går fort. I det stallet jag står tror jag att de skulle acceptera en hingst, står inga här nu, men utbildningsstallet tar ju in 2,5 åringarna och rider in dem och visar innan de kastreras så det kan ju inte vara hela världen.

Min lille pojke, född i år, ska få gå med andra hingstar (2år, 1år och jämngamla) där hoppas jag att han får stanna ett tag och lära lite kamratuppfostran =).

För mig känns det som att lösdrift är bäst, det förbereder deras kroppar bra och de får en utpräglad flockkänsla som gör dem trygga och förhoppningsvis lätthanterade.

Hoppas att du lyckas fatta rätt beslut som passar dig och din lille pöjk!

Stallägaren kan tänka sig att ge dom kraftfoder 1 ggr/dag.

Men jag är lite orolig för honom, han har gått på bete nu i ca 2 veckor och inte gått upp något och då har jag ändå åkt ut varannan dag och stödfodrat med kraftfoder!! Jag menar om han inte ens tar sig på bete då kommer han förmodligen inte klara att gå på lösdrift heller?

Det är ju så väldigt olika med olika hingstar!
Jag har hanterat hingstar som man knappt märker att de är hingstar och vissa har varit rena testosteronbomberna!

Vilken intressant tråd!
Har själv en 2-årig PRE hingst, som jag haft sen han var liten. Han har sen dess gått på lösdrift tillsammans med andra hingstar och valacker. Han har nog varit den som genom åren varit mest lekfull och aldrig visat upp någon otrevlig sida.
Jag har samma problem som fler skrivit om, att det finns en hingsträdsla som gör det svårt att hitta stallplats, kanske måste man pga av det tyvärr kastrera!? Jag hoppas fler stall inser att även hingstar är trevliga individer, och inte livsfarliga monster som man inte kan lite på.
Jag skulle även vilja säga att det finns skillnader mellan raser, individer, hästägare och hantering som spelar in på hästens beteende. Jag har träffat på många ston/valacker som betett sig betydligt sämre än vad hingstar i min närhet gjort. Hingstar må ha drifter och hormoner, men det har även ston.

Jag har samma problem som fler skrivit om, att det finns en hingsträdsla som gör det svårt att hitta stallplats, kanske måste man pga av det tyvärr kastrera!? Jag hoppas fler stall inser att även hingstar är trevliga individer, och inte livsfarliga monster som man inte kan lite på.
Jag skulle även vilja säga att det finns skillnader mellan raser, individer, hästägare och hantering som spelar in på hästens beteende. Jag har träffat på många ston/valacker som betett sig betydligt sämre än vad hingstar i min närhet gjort. Hingstar må ha drifter och hormoner, men det har även ston.

Håller med dig ang det finns en hingsträdsla.
Jag har eget stall och föredrar hingstar och valacker. Men jag har en även en hel del ston i stallet.

Ska nu byta stall till ett bättre, fräschare och större hagar så då kan det få flytta in fler hingstar. :)

Vi har 3 vuxna hingstar på gården - alla tre går ute men en har lite tendens att hoppa ut. 7-åringen som dessutom har betäckt går på två trådar, vanlig 90 höjd på staketet och på andra sidan vägen går ston. INGA problem med honom !

I vintras hade vi nog närmare 20 hingstar på gården, av 2 och 3 åringarna så skars alla som inte bedömdes som hingstämnen. Ynglingarna har gått i flock och nu går de fortfarande i samma flock trots att de flesta är valacker - det är vara 2st tvååringar och 5 åringar som är hingstar. 3 årshingsten bor i egen hage numera.

Denna flock fungerade hur bra som helst - inte en enda rymning under vintern faktiskt !

där jag´har varit så är det inte några problem. Hingstar står bredvid stona i stallet oså..

För att föra diskussionen vidare, ni som har goda erfarenheter (och dåliga för den delen) Vilka raser är det på de hingstar ni har varit i kontakt med? Nyfiken om man kan se några rastrender, har ju förstått att tex PRE är mycket snälla och lätta att hantera. Vad säger ni? Själv har jag ju en hingstunge (ja jag vet att jag har sagt det :D) Han är ju holländskt halvblod (KWPN) avlad för körning dvs har lite Hackney i sig längre bak i stammen. Så jag är väl nyfiken på hur man kan tänka sig att han kommer att bli =)).

Visst verkar det vara stora skillnader mellan raserna, men även mellan individerna. Jag har haft och göra med andra raser och skulle nog inte själv behållt min som hingst så länge om han inte varit just en PRE, och visat sig vara en väldigt cool kille.
Jag har träffat PRE hingstar där stona inte reagerat för hingsten, men även PRE hingstar som hoppat över höga staket för att komma ut. Man kan nog inte dra alla över en kam, men visst kan man se trender i raserna. Håller helt med, visst är PRE hingstar betydligt lugnare än de hingstar vi ofta refererar till. Min erfarenhet av just PRE rasen är att individerna i allmänhet är känsliga och enormt lyhörda och har en stor vilja att vara tillags, på ett sätt jag inte träffat på i någon annan ras förut.
I love ém :love: :love: :love: :love:

igår var jag ute och red på min femåriga varmblodshingst tillsammans med min vännina som gick med sitt sto precis framför. han tittade knappt på henne för att jag har lärt honom att han inte ska göra det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar