Sv: Hingst.

Undra hur fasen dom betcker med det stollen.Om man inte kan komma närmare än 20 meter. :crazy:

Den hingst jag tänker på i det här fallet var bara en unghingst som inte var i någon avel utan bara tränades på travet lite och bodde i ett privat litet stall.. Om jag skulle gissa skulle jag säga att han förmodligen är kastrerad vid det här laget.. :)

/ Fredrik

Det får man verkligen hoppas. Konstigt att en hIngst som aldrig har betäckt reagerar på det viset.

Man ska ha respekt för alla hästar oavsett hingst, sto eller valack. Jag vet ston som är grinigare och mer svårhanterliga än f.d hingsten hemma. Sen beror det väl mycket på rasen oxå.

Som många ofta påpekar i andra sammanhang. Det är ett djur och därmed kan man inte dra alla över en kam. det är en levande varelse och inte en bil:smirk:

Jag har sett hingstar som inte alls har varit roliga att handskas med och jag förstår om folk inte vill ha en "stolle" i stallet men ta en diskussion med de olika stallägarna.Lycka till..

Våran arab hingst går precis jämte våra 4 ston i hagen med bara en liten ränna på ca 2 meter i mellan. Nu har vi 2 trådar i stängena. men han brukar bara ha en då han aldrig skulle röra en tråd även om där gick en slock högrunstiga ston precis utanför. å i stallet.. Ja man får ju se till att man har kanske en vallack som dom kan stå igämte eller om man har hel vägg mellan. våran står med hel vägg å kan titta ut ur boxen å hälsa på sina tjejer. inga problem. Jag kna också tillägga att han varit avelshingst i över 10 år så han vet vad han ska göra med stona men skulle aldrig göra något utan lov.

Intressant diskussion!
Jag har själv ofrivilligt "blivit med" hingst då mitt sto fölade oväntat. Jag är sugen på att behålla honom som hingst så länge det går, för han är både trevlig och fin (nu när han är 4 mån i alla fall).

Jag har fått det inpräntat att hingstar är farliga, att de bits och stegrar och är extremt dominanta. Dessutom har jag fått det förklarat för mig att de måste hållas extremt kort, att man i princip måste spöa upp dem ibland utan anledning för att hålla dem i schack och visa vem som bestämmer. Detta har jag naturligtvis inte tagit för sanning i sin helhet men har en tveksamhet mot hingstar (har haft en hingstig, elak och dominant valack förut som inte hade nån respekt för människor) och då tänkte jag: om min valack är såhär, hur är då en hingst??

Jag är glad att höra att det finns normala hingstar, kanske vågar jag behålla min lille pojke som hingst? Tänker vara bestämd och sätta klara regler, men skulle aldrig få för mig att slå till han i onödan. Kan tillägga att jag sätter tydliga gränser för mitt sto också, och hon trivs med det, gillar inte tveksamma människor.

Då till en fråga, om det är ok för ST, är det nått extra speciellt man ska tänka på vid uppfostran av en hingst som skiljer sig från sto och valack?

Då till en fråga, om det är ok för ST, är det nått extra speciellt man ska tänka på vid uppfostran av en hingst som skiljer sig från sto och valack?

Svar: Nej!

Jag tycker det är lite skrämmande att det figurerar sådan här hingstskräck..

Läste ni förrästen Stallmagasinet där en isalndshästuppfödare uttalade sig om dessa "monster"?:rofl:

En häst som inte får en bra uppfostran är en "farlig" häst oavsett.

Jag som fick min fostran via travet kan inte förstå att det blir så förbannat stort så fort det handlar om hingstar!

Så jag tror att i många fall, inte i alla, så är det människor som är rädda för hingstar som plockar fram monstret i dom!

Ungefär som jag "alltid" lyckas ta fram det "pissiga" i ett sto!

Jag gillar inte ston, jag tycker dom är opålitliga.
Och dom blir mina tankars spegelbilder.

Kanske krävs det lite hingstvana för att förstå att fastän hingsten musklar upp sig, springer och gapar och showar sig tex på väg till hagen så gör han ingenting!

Det händer ingenting mer än så!

Men tror man att det beteendet är början på monsterförvandlingen så kan jag tänka mig att man blir rädd för att tappa kontrollen och så är den onda cirkeln igång..?

Hästar som inte får sitt sociala liv tillgodosätt blir jobbiga och svårhanterliga oavsett om det är en hingst eller ett sto.

Det borde många hingstägare tänka på!

Jag tycker att man skall vara lika snall mot alla djur.

Intressant diskussion!
Jag har själv ofrivilligt "blivit med" hingst då mitt sto fölade oväntat. Jag är sugen på att behålla honom som hingst så länge det går, för han är både trevlig och fin (nu när han är 4 mån i alla fall).

Jag har fått det inpräntat att hingstar är farliga, att de bits och stegrar och är extremt dominanta. Dessutom har jag fått det förklarat för mig att de måste hållas extremt kort, att man i princip måste spöa upp dem ibland utan anledning för att hålla dem i schack och visa vem som bestämmer. Detta har jag naturligtvis inte tagit för sanning i sin helhet men har en tveksamhet mot hingstar (har haft en hingstig, elak och dominant valack förut som inte hade nån respekt för människor) och då tänkte jag: om min valack är såhär, hur är då en hingst??

Jag är glad att höra att det finns normala hingstar, kanske vågar jag behålla min lille pojke som hingst? Tänker vara bestämd och sätta klara regler, men skulle aldrig få för mig att slå till han i onödan. Kan tillägga att jag sätter tydliga gränser för mitt sto också, och hon trivs med det, gillar inte tveksamma människor.

Det kan hända ganska mycket med din hingst som bara är 4 månader. Jag har bara haft med trevliga hingstar att göra. Men visst man måste vara bestämd. Men en rätt hanterad hingst är en mycket trevlig hingst. Felhanterad hingst = farlig hingst....

Det är ju naturligt för en hingst att bli lite "tossig" om det kommer ston nära, tycker i alla fall jag. Sen ska man ju kunna hantera hästen även om det är andra hästar i närheten. Det finns ju sådana som har hingst och som verkligen inte låter hästen komma i kontakt med några andra hästar förutom när de betäcker. De får aldrig lukta på andra hästar, aldrig ridas med andra hästar... Då är det faktiskt inte konstigt om hingsten blir helt tokig så fort en annan häst kommer i närheten. Tänk dig en sån hingst på tävlingsplats :crazy:

Vår hingst går själv i hagen, detta pga av att helt enkelt vill det. Han gick tillsammans med andra hästar i hagen tills en dag när han var tre, då han bestämde sig för att han inte ville ha sällskap längre. Han bara jagade runt och bet alla hästar han gick med, men fick han gå själv, då var han lugn som en filbunke. Jag vet faktiskt inte vad som tog åt honom då, men det var samma när vi var ute och red. Vi hade alltid kunnat rida honom tillsammans med de andra hästarna (alltså bredvid varandra), men en dag började han hugga efter dem också.

Men bara för detta så isolerar inte vi våran hingst från alla andra hästar. Han går själv i hage, men han står bredvid olika hästar i stallet och vi rider tillsammans med andra. Hans favoritsto kan han rida bredvid utan att bli arg, med andra hästar får man se till att han antingen går först eller sist.

Glömde säga att han inte är något skräck exemplar på en hingst ändå. Han är i princip som en gammal valack, går i hagen och luffar och leds utan kedja. Visst tycker han det rä kul att retas lite med folk, men han uppför sig. Kommer en anna häst nära honom blir han inte galen, utan han vet att när han rids/körs eller leds, då ska man lyssna på personen som sitter på eller håller i grimskaftet.

Och de få gånger han smitit ut från hagen (när nån klant glömt att stänga ingången), då har han gått till närmsta höbal eller gräsplätt och ställt sig och ätit.. trots att brunstiga ston stått i hagarna runt omkring :D

*knapp lån*

Har läst den här diskutionen om hingstar, och många har väldigt sunda åsikter. En hingst är inget monster.

Det som jag känner är väldigt viktigt när det gäller den här diskutionen om hingstar är om dom måste gå själva eller kan ha en kompis i hagen. När man låter hingsten gå själv och det inte är en avels hingst tycker jag att det är bättre att kastrera, ingen häst ska behöva gå ensam.

Jag vet av erfarenhet att det går att ha hingstar tillsammans med andra hästar, bara dom är vana vid det. Visst finns det undantag, men då tycker inte jag att man ska ha den kvar som hingst.

Blir så ledsen när man ser dessa ensamma hingstar i hagarna.

MVH Russin8 som har en kallblods hingst och en halvblodsvallack gående tillsammans.

Nyfiken fråga: Varför behålla hästen som hingst om den inte ska användas till avel? Visst att de ofta är "snyggare" än en valack men de hingstar som jag stött på som inte varit i avel har varit väldigt stressade. Trots att de är otroligt väluppfostrade vid hantering så springer de som runt och skriker i hagen så fort det händer något i närheten. Hur kul kan det vara att gå runt och vara fullproppad med hormoner och aldrig få utlopp för sina drifter?

Tja, visst. Om hingsten inte verkar må så bra av att vara hingst och ägaren anser att hingsten (eller han själv för den delen ;) ) blir stressad så kan det kanske vara lägligt att kastrera...
Men själv tycker jag att det är lite synd att kastrera om hästen går att ha kvar som han är, om det bara handlar om lite extra motion i hagen - jag vet ston som "hingstar" ganska flitigt dem med, och inte kastrearar vi dem? Det är ju såklart en bedömning varje ägare gör med sin hingst. Valackar är människans påfund, och inte något naturligt, därför tycker jag det känns lite fel bara. Jag tror inte att hingstar blir lättare att hantera om de bara "får utlopp" för sina hormoner genom att para sig lite då och då, men det är ju bara mina lekmannateorier. Självklart måste det ju göras en bedömning för varje individ.

Det finns många länder i världen som inte förstår varför man ska kastrera en hingst om den ändå är fin att ha att göra med som han är... bara som ett nytt perspektiv. Så jag vill nog vända din fråga åt andra hållet... Varför kastrera om det går bra att vara hingst?:D

:idea:Jag frågade precis min pojkvän och hans kompis såhär:
Ponera att ni aldrig någonsin skulle få ha sex igen, det blir helt förbjudet! Men ni kommer att få leva med kvinnor runtomkring er... Skulle ni då välja att göra er av med kulorna eller ha dom kvar?

Gissa vilket svar jag fick :angel::rofl:

Jag personligen tycker vi kastrerar alldeles för mycket i detta landet... men det är ju bara jag ;) Men visst, hingstar som inte går att hantera är det ju lämpligt att man gör något med - det håller jag med om.

Men alla dessa tävlingshästar som går i egen rasthage dag ut och dag in, för att inte dra på sig någon skada? Är det då inte lika synd om ALLA hästar som går själva? Jag är inte emot att ha hästen själv i rasthage - bara de får möjlighet att se varandra. Det är klart att man kanske eg vill ha en stor hästjord med massa hästar tillsammans som får gå på lösdrift hela livet - men hur blir det då med ridhobbyn? Det kan ju bli dyrt med skador som hästen drar på sig i lekarna med sina kompisar. Och tävlingssäs. kan ju stå på spel. Frågan gäller ständigt var gränsen ska gå. Det är en gräns varje hästägare får dra själv när h*n bestämmer sig för vad h*n ska ha sin häst till.

Jag vet valackar som inte kan gå med andra hästar av olika orsaker, ston med för den delen. Vad ska vi göra med dem? Om vi inte kan kastrera dem menar jag... ;)

*knapp lån*

Har läst den här diskutionen om hingstar, och många har väldigt sunda åsikter. En hingst är inget monster.

Det som jag känner är väldigt viktigt när det gäller den här diskutionen om hingstar är om dom måste gå själva eller kan ha en kompis i hagen. När man låter hingsten gå själv och det inte är en avels hingst tycker jag att det är bättre att kastrera, ingen häst ska behöva gå ensam.

Jag vet av erfarenhet att det går att ha hingstar tillsammans med andra hästar, bara dom är vana vid det. Visst finns det undantag, men då tycker inte jag att man ska ha den kvar som hingst.

MVH Russin8 som har en kallblods hingst och en halvblodsvallack gående tillsammans.
:bow::bow::bow: Jag skulle heller inte vilja ha en hIngst som inte kan gå med andra hästar. Jag skulle bara tycka synd om den hela tiden.

Visst vill man att hästarna ska kunna gå med varandra... Men vad gör man när man har en hingst som absolut inte vill gå med andra hästar i samma hage och visar det genom att bita och jaga dem hela tiden? Ska man bara fortsätta och låta dem vara och tänka att "det går nog bra" .... :smirk: Vad gäller vår hingst så gick ju han med hästar hela början av sitt liv, tills han själv sa emot. Visst kan det kännas tråkigt att se när vissa hästar går ensamma i hagen, men det finns nog faktiskt de hästar som vill det också...

Det är inga som helst problem i vårat stall. Han brukar stå bredvid vårt gamla sto, och det funkar helt perfekt. Hingsten går i en egen hage som är lika stor som de andras. När han går jämte våra Haflinger brukar det räcka med några meter emellan hagarna så de inte kan hälsa på varandra... Flyger ett ben upp och fastnar i tråden kan det sluta ganska illa... Men är det andra hästar i hagen bredvid honom, som nu, brukar vi ha betydligt många mer meter emellan, p.g.a. att han försöker jaga dem från sin sidan staketet... Det leder till ganska överansträngda muskler efter ett tag :smirk:

Inte heller några problem när stona brunstar. Han står i sin hage och brummar lite och stona står i sin hage o och pissar :p Han vet att det inte blir betäckning om vi inte tar in dem och låter dem stå inne en stund bredvid varandra.. I och med att vi alltid har våra hästar ute på somrarna så vet han att när han får komma in mitt på dagen och bara han och en tjej är inne bredvid varandra, då ska han få ha kul :D

Dock mycket svårt att hitta stallplats till hingst, i alla fall som jag har upplevt. Dels när jag flyttade till en annan stad i höstas, då var det inte lätt att få någon att gå med på att ta emot honom. Men när de träffat honom och sett hur han beter sig (han är väldigt petig, "tänder" bara på sin egen ras i princip.. så är det inte "såna" hästar omkring honom beter han sig som världens lugnaste valack), då är det inga problem att ha kvar honom.. Har även upplevt mycket när man velat åka på lite kurser, clinics med mera, att det är många som inte tar emot hingst. Det är lite synd.. visst finns det galna hingstar som knappt går att kontrollera, men alla är ju inte sådana.

Och han är mycket saknad...hans matte oxå

nu blir jag sur :mad:, vad emot hingstar egentligen???????

Jag har många gånger funderat samma sak...:crazy: hade fram till förra sommaren hingstar. Detta började inte alls planerat men jag fick en unghingst en dag o tyckte han var så härlig som han var så jag valde att inte kastrera. Hade honom o andra hingstar i samma hage utan bekymmer, de lekte o kliade varann o var helbästisar.

Nu när jag gått över till ston saknar jag många gånger hingstarnas coolhet! Tar jag ut ett sto ur hagen blir det ett jäkla väsen på de andre... hingstarna helt annorlunda mycket mer självständiga
-"jahapp, där försvann han... han kommer väl hem."

Vi transporterar hingst med sto och hingst med hingst.:idea:

Samma här, bara de känner varann är det absolut inga bekymmer att blanda kön. Vad sjutton många kör ju hingst o sto i spann m.m.

Men jag kan hålla med om att är det någon som går ut så är det stona men de kommer inte längre. Inte hingstarna, så inte är det hingstarnas fel.

Exakt... så många hagrymmningar jag haft nu sen vi har ston har jag inte haft sammanlagt under mina hingstår. Där kunde elen va av i ett halvår innan ens en antydan till staketforschering skedde...

Däremot visade man sig på bortaplan med hingstarna var de "livsfarliga":p jag kom med två hingstar i transporten o folk backade undan livrädda... skulle göra bruksprov en gång o fick inte ens lasta ur den ena!! Han var ju tre år o LIVSFARLIG enligt domaren... jasså?? Den andre stod där på lösa tömmar o sov sig genom dagen tills det äntligen var hans tur för provet... andra hästar runtikring gapade o slet sig från uppbindningar o så... detta kallar jag FÖRDOMAR!!

Uppfostrar man en hingst är den inget monster! Vilken häst som helst blir ett monster om den är ouppfostrad!:idea:

Själv klart är det lika illa med valacker och ston som går ensamma, men nu handlade den här diskutionen om hingstar.

Och visst finns det undantag, men jag tror att många som har hingst inte ens försöker. Uan det är bara så att hingstar ska gå själva!

Om det nu är så att man har en hingst (som inte används i avel) och han måste gå själv så tycker jag att man ska kastrera honom.
Jag anser att det är djurplågeri att låta hästar gå ensamma, dom är flock djur.

MVH Russin8

Jag har heller aldrig haft problem i mitt stall. Vid ett tillfälle så hade jag 3 hingstar, 3 valacker och 2 ston i samma stall och det var inga problem. Hingstarna gick bredvid varandra i hagen och deras hagar låg jämte stonas och valackernas.

I dagsläget har jag en hingst, en valack och 3 ston på bete som sen ska stå i samma stall. Även en hingst som är på bete tillfälligt.

*knapp lån*

Håller med dig att det är synd att de ska behöva gå själva för att de är hingstar. Men det beror ju även på individen.

De tre hingstarna som jag hade i mitt stall var en shettis hingst, en avelsgodkänd PRE hingst och en andalusier.
De gick i varsin hage till en början, sen släppte jag ihop shettisen och andalusiern och de blev bästa kompisar. Funkade hur bra som helst. Släppte även ihop PRE:n med mina 2 valacker men han var inte riktigt van att gå med andra hästar så det slutade med att han fick gå i egen hage ändå. Men bredvid de andra.

Nu har jag en 1 årig frieserhingst går med min halvblodsvalack och en arabhingst går i hagen bredvid (tråd i tråd). Ded kan hälsa på varandra.

Oavsett häst som kommer till mig så försöker jag få så mycket flockkänsla det bara går oavsett om det är hingst/sto/valack. Men sen är det ju även upp till ägaren och säga vad hon vill. Vill hon att sin häst ska gå själv så ordnas det.
Har aldrig problem oavsett, för de får vara häst, alla har samma regler.
Ledde hingstarna i grimma förbi stona, visst dansade de lite och visade upp sig. Men sa man bara till så var det inga problem, sen kunde man binda upp dem utanför stallet fast stona gick i hagen och det var aldrig några problem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar