Det är inga som helst problem i vårat stall. Han brukar stå bredvid vårt gamla sto, och det funkar helt perfekt. Hingsten går i en egen hage som är lika stor som de andras. När han går jämte våra Haflinger brukar det räcka med några meter emellan hagarna så de inte kan hälsa på varandra... Flyger ett ben upp och fastnar i tråden kan det sluta ganska illa... Men är det andra hästar i hagen bredvid honom, som nu, brukar vi ha betydligt många mer meter emellan, p.g.a. att han försöker jaga dem från sin sidan staketet... Det leder till ganska överansträngda muskler efter ett tag :smirk:
Inte heller några problem när stona brunstar. Han står i sin hage och brummar lite och stona står i sin hage o och pissar
Han vet att det inte blir betäckning om vi inte tar in dem och låter dem stå inne en stund bredvid varandra.. I och med att vi alltid har våra hästar ute på somrarna så vet han att när han får komma in mitt på dagen och bara han och en tjej är inne bredvid varandra, då ska han få ha kul
Dock mycket svårt att hitta stallplats till hingst, i alla fall som jag har upplevt. Dels när jag flyttade till en annan stad i höstas, då var det inte lätt att få någon att gå med på att ta emot honom. Men när de träffat honom och sett hur han beter sig (han är väldigt petig, "tänder" bara på sin egen ras i princip.. så är det inte "såna" hästar omkring honom beter han sig som världens lugnaste valack), då är det inga problem att ha kvar honom.. Har även upplevt mycket när man velat åka på lite kurser, clinics med mera, att det är många som inte tar emot hingst. Det är lite synd.. visst finns det galna hingstar som knappt går att kontrollera, men alla är ju inte sådana.