Sv: Hingst.

det är oftast stona som krånglar om det e nån som krånglar hingsten är rätt så lugn. kanske bara låter lite o kollar men sen så är det lugnt.mittt sto står på bete där hingsten går i hagen på andra sidan vägen.och han blir bara lite hispig när han betäcker annars en cool häst.stona där emot ibland helt hopplösa

Det är inte hysteri från min sida i alla fall, jag har umgåtts så gott som dagligen med flera hingstar sista 9-10 åren bland annat.

Men även om jag t o m haft en hingst några år tidigare samt umgåtts med hingstar tidigare så har de här senaste åren lärt mej mycket.

Välhanterade och hanteras av alla, ja. Självklart. MEn det krävs ändå en hingstvan person som övervakar. Precis som de flesta hästar så inser en hingst efter ngr gånger om den som hanterar är att räkna med eller ej. Finns då inte andra som kan se till att hålla ordningen på vad som gäller så kan det bli farligt. Ett ouppfostrat sto kan också bli farligt, MEn en hingst som inte hålls på plats och tar över kan börja klättra på den som leder.:crazy: jag känner en mycket hästvan person som på det sättet fick benet avtrampat, bland annat. Den hingsten var välhanterad, väluppfostrad, handhades av hingsthållare med stor vana (hbl-hingst i avel)

Bara som exempel.

Det kan också inträffa förändringar i stallet som gör att hingstens beteende ändras radikalt, åtminstone under en period.
MEd människor som är vana gör det inget, man förstår varför och kan ändå hantera hingsten just för att den är väluppfostrad i grunden. Men om den hanteras av olika tex i inackordringsstall kan det bli katastrof:crazy:

Det kan handla om nya hästar, tex. Hingstar har oftast KOLL. Vem gör vad när av de andra hästarna. :confused: Kommer en ny valack, står den valacken bredvid ett favoritsto eller uppställd i gången nära stoet, eller.... ja, en rad saker kan påverka. OCh hingsten KAN då gå igång och kan bli direkt farlig om det vill sig illa.

Jag har sett sånt hända med mycket väluppfostrade hingstar som plötligt visat mr HYDE som ingen anat fanns där.
Nästa dag eller en halvtimme senare bara , kan det vara ok igen. Men det vill till att då det händer står inte en liten tonårstjej som råkar ha häst i samma stall och insläpp, och håller i andra änden av grimskaftet......:crazy:

Ska man ha en hingst så skall den vara hanterbar av alla tycker jag. Jag fattar faktiskt inte denna hysterin om jusst hingstar.

Hanterbar av alla? Jag skulle då inte låta någon yngre ovan person leda eller hantera vilken hingst som helst.

Naturligtvis beror deras sätt att handskas med hur de blivit uppfostrade, men man ska inte glömma att det är en hingst man har att göra med. Vet själv ett antal hingstar(i avel dessutom) som hanteras av mkt hästvana och kunniga personer, och inte tusan går de att hanteras av vem som helst. Är du inte så din vakt med vissa hingstar kan det gå riktigt illa...

Jag skulle heller inte låta en ung person utan erfarenheter av hästar hantera någon av mina hästar. Varken ston eller hingstar. Har man en hingst som blir halvgalen ibland så tycker jag att man skall fundera på om han skall vara hingst överhuvudtaget. Titta bara på alla ponnyekipage. Dr finns det massor av duktiga ponnyhingstar som tävlar. Det visar verkligen att dom klarar av att vara hingstar.

Jag tror inte de är speciellt sugna på att kastrera en hingst som är i avel...

Det är väldigt beroende på individen.. En del hingstar är svåra och en del är lätta att hantera. Hingsten som är pappa till min 1-åring är hur lugn som helst, barn kan leda honom till hagen förbi andra hagar där det står brunstiga ston utan problem, men då är han PRE också och dom ska ju ha ett bra temperament sägs det.. :)

Medans i stallet där jag har mina hästar har vi en 5-årig vallack som kastrerades vid 3 års ålder, han var även klapphingst. Och han beter sig fortfarande som en heltokig hingst åt andra hästar.. T.ex. den nya vallacken som kom till stallet förra veckan vill han bara döda, och kommer han inom 10m från ett brunstigt sto så tappar han helt kontakt med verkligheten och stegrar och håller på...

Det är nog en blandning av ärftlighet och uppfostran hur en hingst blir skulle jag tro.. Funderar du på att ta emot en hingst till ditt stall se till att ha prövotid på 2 månader eller så.. Avtala även om att hingstägaren har ansvar för allt som hingsten eventuellt kan ställa till med, t.ex rymmer och tjuvbetäcker ston..

Hur man gör om stona rymmer in till hingsten vet jag inte riktigt.. Det hände i vårat stall för 2 år sen, ett kallblodssto rev hagen och hoppade in till en islandshingst.. Som tur är var höjdskillnaden för stor så hingsten nådde inte upp, och vi hann sära på dom innan något "hände".. Det kanske är bäst att avtala om detta också, då stona förmodligen inte hade hoppat in till en vallack så tycker jag även i ett sånt fall att ansvaret borde ligga på hingstägaren...?

Kan tillägga att en 30 årig vallack som gick i hagen bredvid mina hästar försökte döda mitt föl när hon var ute i hagen 1 dag gammal, hon ramlade omkull vid staketet och vallacken kom fram och försökte stampa ihjäl fölet.. Efter det byggde jag dubbla trådar så det var 2m mellan hagarna för säkerhets skull..

Det bästa sättet att se till att hagar inte rivs, är att ha ett mellanrum på 1-2m(beroende på höjden av stängslet) så hästarna inte kommer åt att nosa/hälsa på varandra, det är oftast då som dom brukar riva hagarna genom att slå med ett framben eller tom sno runt och sparka bakut åt varandra. Och skulle jag själv ha en hingst så skulle jag bygga en hage i trä, plus eltrådar, bara för säkerhets skull.. Elen funkar ju inte alltid då det jordar dåligt på vintern här uppe i norrland, plus att om någon slänger ett grindhandtag i en vattenpöl i en annan hage så kortsluter det ju hela staketet..

/ Fredrik

Senast ändrad av en moderator:

Vi har som mest haft två hingstar samtidigt. Inga problem alls, bara att man fick ta en lite större väg förbi hingsten om man skulle gå förbi med ett sto i spolspiltan, det var för att stot inte skulle bli helt coco.

Jag hade hingst i samma stall som mitt sto,men kastrerade han i mars pga att stallägaren inte ville ha hingst i stallet,då han hafft det tidigare,och en morgon då var hela stallinredningen borta....Såg ut som det gått en orkan där inne...

I mitt stall har vi just nu tre hingstar, sex ston och fyra valacker. Vi har inga som helst problem med någon av dem, samtliga hästar går på vanlig eltråd, inga skyhöga plankstaket eller något speciellt. En hingst som inte kan hålla sig bakom två trådar med bra el ska inte vara hingst enligt min uppfattning. Inte heller tycker jag man borde avla på ston som blir helt galna och svårhanterliga vid brunst men å andra sidan spelar miljön in mycket också. Vi har haft otalet "problemhästar" här, och samtliga har blivit mycket bättre efter en tid.

Jag ser att det börjar krypa åt rätt håll. Med lite mer erfarenhet så....

Nu svarar jag till ALLA!!! Ganska skönt att höra att det ändå finns goda upplevelser med hingstar i detta avlånga land :)

:bow::bow: Tack tack för diskussionen! Den är superintressant! Forstätt gärna!!! Den har väckt många tankar hos mig och det är nog så att man måste se över att alla som är i stallet ska kunna "hantera" hingsten om något skulle hända. Man vill ju inte bli ansedd som "dålig hästägare" :crazy:

Jag tycker det är synd att det är så dåligt med hingstar i Sverige för de är helt underbara att rida (nu pratar jag om välhanterade exemplar). Med spänst och grace som är sällan förunnat val. eller ston. Om vi hade fler kanske folk skulle lära sig hantera dem? Synd att folk är rädda för dem. :(

Det känns oxå så :devil: att kastrera en hingst om den funkar bra som hingst, vare sig den används i avel eller inte.

Preed: Bra idé om 2 månaders prövotid! Det ska jag komma ihåg.

Men men. Den dagen det blir dags får man nog tänka över vilken vågskål som väger tyngst. Om man inte hittar någon stallplats så är det ju svårt att ha kvar hans "juveler", hur mycket man än vill...:crazy:

Vad är det som man avlar på om hästen i fråga har dåligt temperament? Skall vi ha halvgalna hingstar i avel menar du?

Dåligt temperament och "hingstig" är väl inte riktigt samma sak? Vi kan väl inte förvänta oss att alla avelshingstar ska bete sig som en trött gammal vallack?

/ Fredrik

Nu svarar jag till ALLA!!! Ganska skönt att höra att det ändå finns goda upplevelser med hingstar i detta avlånga land :)

:bow::bow: Tack tack för diskussionen! Den är superintressant! Forstätt gärna!!! Den har väckt många tankar hos mig och det är nog så att man måste se över att alla som är i stallet ska kunna "hantera" hingsten om något skulle hända. Man vill ju inte bli ansedd som "dålig hästägare" :crazy:

Jag tycker det är synd att det är så dåligt med hingstar i Sverige för de är helt underbara att rida (nu pratar jag om välhanterade exemplar). Med spänst och grace som är sällan förunnat val. eller ston. Om vi hade fler kanske folk skulle lära sig hantera dem? Synd att folk är rädda för dem. :(

Det känns oxå så :devil: att kastrera en hingst om den funkar bra som hingst, vare sig den används i avel eller inte.

Preed: Bra idé om 2 månaders prövotid! Det ska jag komma ihåg.

Men men. Den dagen det blir dags får man nog tänka över vilken vågskål som väger tyngst. Om man inte hittar någon stallplats så är det ju svårt att ha kvar hans "juveler", hur mycket man än vill...:crazy:

Är det du som ska hyra in din hingst i någon annans stall?

Är stallägaren tveksam kan du ju erbjuda dig att rusta upp hagen han kommer att stå i, högre stolpar/trådar, avdela mot hagen/hagarna intill så hästarna inte kan nosa på varandra och installera ett eget strömaggregat osv..

För även om inte din häst river hagen kan ju olyckan vara framme och någon annan häst i stallet komma lös, och det slutar ofta med att många fler hästar rymmer ur sina hagar och springer omkring på gården som jehun och busar och parar sig kors och tvärs, och i värsta fall slåss.. Det har iaf hänt hos oss ett par gånger, ofta när det är blåsigt ute av någon anledning... :D Så desto säkrare hage du har desto bättre...

Själv ska jag bygga trähage när jag har råd, inte för att det behövs men mera för att jag tycker det är snyggt och jag gillar att snickra.. Byggde grinden förra våren när jag väntade på föl.. ;)

/ Fredrik

Dåligt temperament och "hingstig" är väl inte riktigt samma sak? Vi kan väl inte förvänta oss att alla avelshingstar ska bete sig som en trött gammal vallack?

/ Fredrik

Nej, inte som en trött valack. Men som en uppfostrad och trevlig hingst. Det är väl inte att begära för mycket.? Hur tror du att alla travstall med alla dessa hingstar fungerar tex?

Nej, inte som en trött valack. Men som en uppfostrad och trevlig hingst. Det är väl inte att begära för mycket.? Hur tror du att alla travstall med alla dessa hingstar fungerar tex?

Jag vet hingstar där det inte går att komma inom 20m med ett sto för då blir hingsten tossig.. Är den då otrevlig och ouppfostrad eller avlad med dåliga gener menar du? Personligen tycker jag det är ett helt naturligt beteende för hästar, som liksom alla djur, inklusive människan, lyder sina instinkter/hormoner till stor grad.

jag är inne på min 2:a hingst.
min första hingst gick ihop med annan hingst i hagen.
sen blev han dock kastrerad och gick då med mina ston.

min nuvarande har under sommaren gått ihop med min valack i hagen.

jag har ej haft svårt med stallplats till hingst.
när jag köpte min hingst så fick jag en stallplats på ridskola direkt.
han gick ute i eltrådshage brevid alla andra hästar, varav hans grannhage var ridskolehagen. Han skötte sig men det va en pissmärr i stallet som va väldigt jobbig o skrek o sparka på allt. I stallet fanns det 5 hingstar och det va alltid märren som hördes. Boxen (stoets)fick vadderas för att den inte skulle bli söndersparkad. fast å andra sidan så kvitta det vad det va, en valack tålde hon inte heller.

i sommar har han bara vart med min valack.

det enda jag vill är att det ska vara bra staket i hagarna.
och att man ser till så boxdörren är ordentligt stängd.

Nyfiken fråga: Varför behålla hästen som hingst om den inte ska användas till avel? Visst att de ofta är "snyggare" än en valack men de hingstar som jag stött på som inte varit i avel har varit väldigt stressade. Trots att de är otroligt väluppfostrade vid hantering så springer de som runt och skriker i hagen så fort det händer något i närheten. Hur kul kan det vara att gå runt och vara fullproppad med hormoner och aldrig få utlopp för sina drifter?

Här vill jag bara haka på Åkes fråga om hur trav och galoppstallarna kan fungera så bra?

Där kan du inte ha en flabbig hingst bakom bilen eller i startboxen som inte är reglerbar om det står ett sto på start.

Varför låter inte dessa hingstar sina hormoner ta överhanden och bli oreglerbara?

Intressant..

Nu fick jag någonting att grunna på!

Senast ändrad:

Jag vet hingstar där det inte går att komma inom 20m med ett sto för då blir hingsten tossig.. Är den då otrevlig och ouppfostrad eller avlad med dåliga gener menar du? Personligen tycker jag det är ett helt naturligt beteende för hästar, som liksom alla djur, inklusive människan, lyder sina instinkter/hormoner till stor grad.

Undra hur fasen dom betcker med det stollen.Om man inte kan komma närmare än 20 meter. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!