Sv: Hingst.
Det är inte hysteri från min sida i alla fall, jag har umgåtts så gott som dagligen med flera hingstar sista 9-10 åren bland annat.
Men även om jag t o m haft en hingst några år tidigare samt umgåtts med hingstar tidigare så har de här senaste åren lärt mej mycket.
Välhanterade och hanteras av alla, ja. Självklart. MEn det krävs ändå en hingstvan person som övervakar. Precis som de flesta hästar så inser en hingst efter ngr gånger om den som hanterar är att räkna med eller ej. Finns då inte andra som kan se till att hålla ordningen på vad som gäller så kan det bli farligt. Ett ouppfostrat sto kan också bli farligt, MEn en hingst som inte hålls på plats och tar över kan börja klättra på den som leder.
jag känner en mycket hästvan person som på det sättet fick benet avtrampat, bland annat. Den hingsten var välhanterad, väluppfostrad, handhades av hingsthållare med stor vana (hbl-hingst i avel)
Bara som exempel.
Det
kan också inträffa förändringar i stallet som gör att hingstens beteende ändras radikalt, åtminstone under en period.
MEd människor som är vana gör det inget, man förstår varför och kan ändå hantera hingsten just för att den är väluppfostrad i grunden. Men om den hanteras av olika tex i inackordringsstall kan det bli katastrof
Det kan handla om nya hästar, tex. Hingstar har oftast KOLL. Vem gör vad när av de andra hästarna.
Kommer en ny valack, står den valacken bredvid ett favoritsto eller uppställd i gången nära stoet, eller.... ja, en rad saker kan påverka. OCh hingsten KAN då gå igång och kan bli direkt farlig om det vill sig illa.
Jag har sett sånt hända med mycket väluppfostrade hingstar som plötligt visat mr HYDE som ingen anat fanns där.
Nästa dag eller en halvtimme senare bara , kan det vara ok igen. Men det vill till att då det händer står inte en liten tonårstjej som råkar ha häst i samma stall och insläpp, och håller i andra änden av grimskaftet......