Hingst i hage vid vägen

Sv: Hingst i hage vid vägen

Grannsämja och hänsynstagande ska gå åt båda hållen tycker jag. Som det är nu är det bara TS som måste inskränka sina ridvägar för att hingstägaren väljer att ha hästen vid ridvägen i en undermåligt stängslad hage.

Den är väl inte undermålig om den faktiskt håller hingsten inne.

Jag tycker inte man kan säga att hingstägaren väljer att ha hingsten just vid ridvägen. Folk har ju begränsat med egen mark liksom.

Det låter på er som om hingstens ägare har hingsten just där bara för att jävlas. 90% av mina egna hagar gränsar till en grusväg. Det finns inget val, hästarna måste helt enkelt gå i hagar längs vägen.

/KT

Vem säger att hagen är undermålig?

Vem säger att märren måste nita och blinka när man passerar?

Låter faktiskt mest som det är ett hallå bara för att det är en hingst...

Jag påstår att hagen är undermålig och i mitt senste inlägg att jag inte har alltfört stort förtroende för hingsthållarens hästhållning.

Dessutom har jag i ett tidigare inlägg klargjort vad jag tycker om hingstar.

Vi har en annan granne. Hennes hästar passerar jag varje dag. Hon har ofta unghingstar på bete på somrarna. Jag tvekar aldrig att gå förbi hennes hästar. Jag är helt övertygad om att de blir kvar i hagen.

Har du läst tråden från början?

Ja,jag har läst från början.

Jag vet inte om tråden ligger rätt. I närheten av där jag bor är det någon som har en ponnyhingst just det ponnyhingst, inget köttätande monstersom går i en liten hage intill landsvägen. Det är trästängsel med eltråd runt hagen. alldelse ypperligt stängselJag går förbi detta ett par, tre gånger i veckan. Detta måste jag göra om jag vill rida i lite bättre terräng eller på en ridbana som jag lånar lite längre bort. Det brukar alltid gå bra utom när min häst är brunstig.låt inte din märr vika ut sig, om nödvändigt trava förbi om du inte kan hålla din märr i skritt åtminstonde Då blir han naturligtvis galen i sin hage. vad är galen?Jag har inte så stor erfarenhet av hingstar. Detta är inte en unghingst utan vad jag förstår en hingst som används vid betäckning om det nu spelar ngn roll. Jag är naturligtvis orolig för vad som händer om han kommer ut. Vad kan hända då? Det är klart att jag inser det men jag menar vad ska jag göra? Jag tycker inte att stängslet är så pass betryggande. Idag försökte han gå rakt igenom men fick en smäll av elstängslet. och stqannade således innanförHästägaren är ganska ofta ej hemma.ska ägaren vara hemma och bjuda in på kaffe? Det måste väl vara hingstägaren som bär ansvaret? ansvar för vad?Är det verkligen lämpligt att ha en hingst utmed vägen? eller ston, eller vallackerDet passerar ganska ofta hästar förbi denna hage. Eller är det jag som inte bör gå förbi där med mitt sto?gör du väl som du vill om det är allmän väg
Jag brukar inte oroa mig för ngt när jag är ute med henne men detta känns inte kul. Hur hade ni andra gjort?

sett till att ha pli på min häst och låta andra ha det på sina

anledningen till att hingsten går där den gör kanske bara är så enkel att det passar bäst där. när vi hade hingst i stallet gick han oxå närmst vägen där folk ibland red förbi, men det passade oss bäst!
för att inte blanda honom vid stona gjorde vi så o varje stall tänker i slutändan ändå på dom själva.

så länge det inte finns något som säger att "hingst ska hållas i hage med staket som är..." kan mna inte göra så mycket.
jag personligen hade nog bara låtit bli att gå förbi där med mitt sto när hon brunstar, iaf första dagarna.

hoppas det löser sig!

Jag tvivlar på att alla hingstägare vet det, de är människor som alla andra och kan således vara korkade, obetänksamma och ansvarslösa dem med.
Att hästen ändå tar sig ut om den vill ta sig ut är ett synnerligt underligt resonemang; tre elrep som en häst prövar att kasta sig mot håller sämre än ett trästaket med elrep runt. Det är fakta.

Oftast har dom hingstägarna som bedriver avel ite mer vett innanför pannbenet än en "vanlig" hästägare. Finns rötägg men tror den majoriteten är liten mot hur många hingstägare som faktiskt finns.

Dom flesta hingstägare jag känner har sina hingstar bakom ett "nomalt" staket, görs ingen skillnad & dom hingstarna blir där dom skall.
En stuteriägare som jag känner har sin hingst brevid stona med en korridor imellan, inga problem trots dom brunstar, han blir där han skall.

En häst som vill ut ur sin hage tar sig ut oavsett vad man gör. Finns bara viljan så fixar dom det oavsett vad.

Jag har sett hästar som glatt tar sig ut genom hage med elrep & trästaket lika lätt som om det bara hade varit elrep. Även sett en häst hoppa över ett vanligt hingsstaket dvs 1.70 trästaket (ett sto)

Jag tycker att trådskaparen om h*n är orolig antingen låta bli gå förbi när stoet brunstar eller så får personen helt enkelt gå upp till hingstägaren & lätta sitt hjärta & ev. ändå låta bli gå där förbi medans stoet brunstar.

Är det skillnad på hingstens staket & unghingstarnas? Som gör att du vågar gå förbi där men inte den hingsten som det pratas om?

Senast ändrad:

Ja,jag har läst från början.

sett till att ha pli på min häst och låta andra ha det på sina

Det verkar inte så för då hade du inte skrivit det du nu skriver. Eller du har kanske varit med så du har en egen uppfattning om vad det handlar om?

om jag va du skulle jag hålla mig på andra sidan av vägen varje gång jag passerar hingsten. Rid inte längs med staketet om du är osäker. En bruntig märr som backar (som ex...) bjuder ju verkligen in hingsten. Bättre o ha lite extra avstånd. Eller helst av allt, håll dig borta kanske 2-3 dagar när brunsten är som värst om ditt sto är jobbig.

Något som jag verkligen avskyr som hingstägare (jag har min hingst inhyrd och han står också längs med en väg och det är dock ordentligt med ström på...) är att ridande ryttare ställer sig stilla och låter hingsten får nosa på ryttarens häst. Mule mot mule....
Det är vansinne. :devil: jag har sett det flera ggr och blir lika irriterad varje gång.

Fast nu går min hingst på baksidan av stallet, han är mera harmonisk där.

Förstår att folk har respekt för hingstar, det har jag också.
Men håll avstånd och rid inte för nära och stanna inte stoet, är mitt råd.

knapplån

Jag tycker att tråden har spårat ur.
Jag har inte någon lust att upprepa samma sak hela tiden. Vi kommer inte vidare i diskussionen
Den som vill får gärna fortsätta diskutera. Jag är nöjd med de svar jag har fått.

Till Stilett
Tack för svaret. Naturligtvis gär jag på andra sidan vägen. Att låta henne nosa på hingsten skulle aldrig falla mig in. Det kan jag förstå att man som hingstägare blir irriterad över.

Senast ändrad:

Inte så svårt.

Det handlar om att hingsten går i en hage och du ska rida förbi.

Hingstägaren har ansvar för att hingsten går i sin hage, vilket han bevisligen gör.

Du har ansvar för att din brunstiga märr inte stannar och hälsar, eller vänder upp röven och bjuder ut sig. Svårare än så är det inte.

Ja det är helt ok så länge det är på hingsägasrens mark att resonera somm du gör, gör mig faktiskt mörkrädd..

Håll väck märren när hon brunstar eller väx upp och ta konsekvenserna...

Ja det är helt ok så länge det är på hingsägasrens mark att resonera somm du gör, gör mig faktiskt mörkrädd..

Håll väck märren när hon brunstar eller väx upp och ta konsekvenserna...

Jag är vuxen sedan lååång tid tillbaka.

Delvis knapplån dvs till dig och flera som har svarat mig

Jag förstår inte hur man så tvärsäkert kan uttala sig om en situation när man inte har varit med.

Jag har koll på min häst.
Jag anser inte att staketet är tiilräckligt. Det kan tex bli strömavbrott, inte alltför ovanligt, eller hästägaren kan glömma att sätta på strömmen igen. Min bedömning av situationen är att detta mkt väl kan ske.
Men ni andra vet säkert bättre. Jag ser ingen anledning att argumentera om detta tusen gånger.

Jag kan bara dra slutsatsen att det tydligen är helt OK för en hingst att ha sexualdrift. Detta ska alla vi andra som inte har hingstar utan ston ta hänsyn till. Om ett sto visar att hon har det så är det inte OK. Då ska hon vara hemma och vänta på att det går över.
Jag kan inte låta bli att dra parallellen tiil andra situationer som ej handlar om hästar.

Än en gång om jag hade haft samma förtroende för denna hästägare som jag har för min grannes hästhållning så hade tråden inte behövt finnas.

Vem säger att hagen är undermålig?

Vem säger att märren måste nita och blinka när man passerar?

Låter faktiskt mest som det är ett hallå bara för att det är en hingst...

Jag skulle bli rädd oavsett om en häst kastade sig mot en del av hagen så att trådarna flyttade på sig, när på de resterande 3 sidorna endast är just tråd som hindrar den från att ta sig ut.

Jag tror knappast att hingstägaren vill jävlas, just därför tycker jag att TS ska fråga hur hon ser på situationen. En häst som reser sig och kastar sig mot stängslet på den starkaste sidan kan lika gärna en dag välja att göra det mot de tre andra sidorna.

Jag tror knappast att hingstägaren vill jävlas, just därför tycker jag att TS ska fråga hur hon ser på situationen.

Jag tror inte heller att hon gör detta för att jävlas. Det är jag övertygad om att hon inte gör. Det beror på ngt annat som jag redan flera gånger har försökt att förklara. Jag ska prata med henne. det har jag skrivit redan.

Jag förstår inte resonemanget i denna tråd...
Denna hingsten verkar ju reagera kraftigt på ston, kanske alla hästar vad vet vi. Då måste man ju ställa krav på att staketet håller om hingsten går emot det. Denna häst rev ju faktiskt ner tråden, men det gick bra den gången...
Jag tycker att det är en självklarhet att hålla sin HÄST i en hage med stängsel som passar just den hästen. Om jag har en shettis som kryper under tråden om någon rider/kör förbi, ska då alla sluta rida/köra förbi där? Är det inte min skyldighet som hästägare att jag har ett staket som håller inne min häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud