Hingst i hage vid vägen

Sv: Hingst i hage vid vägen

Ja, det är ju hingstägarens ansvar ifall någonting händer. Däremot kanske du borde låta bli att rida förbi där just när ditt sto är brunstigt? Jag menar mest för din egen skull så du slipper oroa dig om du tycker att det är obehagligt! :)

Kan ju vara så att hingsten inte alls trivs att stå i hagen på "baksidan" Vi hade en 3-årshingst som var jätteknepig att hitta ett bra läge till när han skulle ut i hagen. Han kunde inte vara för nära de andra hästarna, då vandrade/sprang han. Dock kunde man inte heller placera honom för långt bort eller så att de andra var utom synhåll för honom, då blev han alldeles till sig!

Jaja, oavsett så hoppas jag att allt fortsätter gå bra för er och att både hingst oh sto håller sig i skinnet när ni skall förbi!

*kl*

Tycker det är ett skrattretande tänkande vissa uppvisar i tråden; hingstägaren vet nog bäst vad som krävs, stoet är ouppfostrat, TS ska inskränka sina ridmöjligheter etc.
Stängslet är uppenbarligen undermåligt då eltrådarna flyttar på sig och det krävs bara att hingsten försöker resa sig och tränga sig igenom de andra 3 sidorna med enbart eltråd (istället för de gångerna han gjort det mot trästaketet) för att en allvarlig olycka ska ske.
Tycker det är ansvarslöst att inte stängsla in hela hagen i trästolp.

Men jag håller med om att att TS bör prata med hingstägaren så kan de säkert komma fram till en lösning.

Tack för ett klokt svar.
Jag har kommit fram till att jag ska prata med henne så får vi se.

Annars kan man ju ha hingstar som går i flock istället. Under betäckningssäsongen finns inte en chans att hingsten lämnar sin stoflock, som han har hand om.

(Ja, jag kommer från en annan värld, där man betraktar hingstar som hästar och inte som utomjordingar som ska skyddas från att umgås med artfränder.)

Det är inte så märkligt att hästar som hålls isolerade från artfränder får konstiga beteenden.

(Ja, jag kommer från en annan värld, där man betraktar hingstar som hästar och inte som utomjordingar som ska skyddas från att umgås med artfränder.)

jag vet att det inte var mig du svarade. Men om ngn ser tråden som ngn sorts förföljelse av hingstar så:
Jag har absolut inte ngt emot hingstar om det är ngn som tror det.
De få hingstar jag har träffat på i mitt liv har varit mkt trevliga hästar.

*kl*
Mina hingsthagar ligger inte vid någon väg men vi går och rider själva förbi med egna ston utanför hagen. Hingsten går på två eltrådar och visst kan han snacka lite men han har respekt för staketet och håller sig där han skall.

Ibland är det mycket snack och ingen action på grabbar ;)

Visst skall du kunna rida vart du vill men som flera sagt påtala för all del för hingstägaren att du är orolig, sen är det i slutändan ändå dennes ansvar att hingsten håller sig där han skall.

Annars kan man ju ha hingstar som går i flock istället. Under betäckningssäsongen finns inte en chans att hingsten lämnar sin stoflock, som han har hand om.

:bow:
Några kilometer ifrån där jag bor går en ardennerhingst tillsammans med tre-fyra ston och ett par föl. Staketet är max en meter högt.

Immer (som också kommer från en annan värld :D)

jag vet att det inte var mig du svarade. Men om ngn ser tråden som ngn sorts förföljelse av hingstar så:
Jag har absolut inte ngt emot hingstar om det är ngn som tror det.
De få hingstar jag har träffat på i mitt liv har varit mkt trevliga hästar.

Immer

JAg håller med föregående talare ang. Hingstägaren vet vad som krävs för att hålla sin hingst inom staketet.

Jag har själv hållt en 1,75 frieserhingst bakom 3 st elrep med staket som enbart är 1,30 högt.

Nada problem.... Trots det gick 2 st vackra flickor på andra sidan vägen & grannens adennersto brukar vara ute på sight seeing utan lov.
Har iofs 10.000V i staketet :devil:

Skulle hingsten mot all förmodan vilja ta sig ut tillräckligt mycket så tar den sig ut oavsett vad du har för staket. Har sett det hända.
Enda helt idiotsäkra staketet man kan ha är isåfall ett 2,5 meter hög stenmur runt hagen.

Mitt råd är att låt bli gå förbi där när ditt sto brunstar om du är orolig för om han blir kvar. Ett sto brunstar ca 10 dagar & dom dagarna kan du väl rida någon annanstans eller annat håll?

/Spirit som har sto & har haft ett par olika hingstar av olika raser & storlekar bakom samma staket (inte samtidigt)

Det hör till vanligt folkvett att inte rida tätt förbi en hingsthage om man har ett brunstigt sto.

Oavsett om ställets staket är bra eller dåliga.

Visst hingstens ägare är ansvarig om hingsten kommer lös men varför provocera fram det?

De få dagar om året ditt sto är i högbrunst kan du väl rida någon annan stans?

/KT

Hingstägaren vet vad som krävs för att hålla sin hingst inom staketet.

Jag förstår vad ni menar. Jag tycker naturligtvis likadant.
Nu fungerar ju inte alla människor på detta sätt. Då hade jag aldrig behövt starta den här tråden.
Men om jag nu har anledning att tro att det inte är så?

Det hör till vanligt folkvett att inte rida tätt förbi en hingsthage om man har ett brunstigt sto.

Tillhör det inte vanligt folkvett att ha sin häst på så sätt att den inte riskerar att skada andra och förhindra folk att rida vart dem vill?

Några kilometer ifrån där jag bor går en ardennerhingst tillsammans med tre-fyra ston och ett par föl. Staketet är max en meter högt.

Immer (som också kommer från en annan värld :D)

Jag red förbi en hage med en gigantisk ardennerhingst en gång. Han kom larvandes fram för att kolla vad min welshponny var för en filur....

Det var EN järntåd i kostängselhöjd och hela staketet bågnade när han lutade sig mot det med bringan för att sträcka ut halsen mot min häst... ( Dvs ingen el).

Kan lugnt sägas att det kändes en aning nervöst så jag red på vägens andra sida.

Men han gick igen när han hade gnäggat och mullrat litet efter min häst. Antagligen visste han att det var förbjudet att gå utanför staketet.

Det var vid stället som ägs av en av skånes mest kända ardenneruppfödare....:angel: En gubbe som har järnpli på sina gigantiska hästar.
/kt

JAg håller med föregående talare ang. Hingstägaren vet vad som krävs för att hålla sin hingst inom staketet.

Jag tvivlar på att alla hingstägare vet det, de är människor som alla andra och kan således vara korkade, obetänksamma och ansvarslösa dem med.
Att hästen ändå tar sig ut om den vill ta sig ut är ett synnerligt underligt resonemang; tre elrep som en häst prövar att kasta sig mot håller sämre än ett trästaket med elrep runt. Det är fakta.

Tillhör det inte vanligt folkvett att ha sin häst på så sätt att den inte riskerar att skada andra och förhindra folk att rida vart dem vill?

Oavsett om staketen är bra kan hästarna innanför bli så stressade att dom skadar sig själv. Varför provocera fram detta? Det är väl inte så svårt att låta bli att rida förbi så nära just under ens stos högbrunst??

Grannsämja?

Vill man inte ha det eller?

Jag eldar tex inte grenar när vinden ligger åt min grannes hus om jag vet att de hängt ut tvätten eller ska sitta i trädgården och äta middag.

Jag rider inte förbi min ena grannes gård just när han är ute och kör unghästar på sin rundbana. För att inte störa hans småttisar medans de bekantar sig med sulkyn.

Jag rider inte förbi en annans grannes gård i onödan eftersom de har väldigt dyra tävlingshästar med vår ena hingst som ibland kan bli litet stark för mig. Däremot gör jag det ibland med gammelhingsten som jag har rejält pli på. Men då i skritt och på vägens andra sida.

Att bo på landet är ett givande och tagande. Ibland får man helt enkelt kompromissa litet och kanske se bort från sina egna behov för att glädja en granne. Tar man själv hänsyn är chansen större att den andre tar hänsyn tillbaka.

/KT

Senast ändrad:

Det gäller väl alla oavsett kön?!

Hingsten går i sin hage. Resten behöver inte du bekymmra dig om. :)

Grannsämja och hänsynstagande ska gå åt båda hållen tycker jag. Som det är nu är det bara TS som måste inskränka sina ridvägar för att hingstägaren väljer att ha hästen vid ridvägen i en undermåligt stängslad hage.

Grannsämja och hänsynstagande ska gå åt båda hållen tycker jag. Som det är nu är det bara TS som måste inskränka sina ridvägar för att hingstägaren väljer att ha hästen vid ridvägen i en undermåligt stängslad hage.

Vem säger att hagen är undermålig?

Vem säger att märren måste nita och blinka när man passerar?

Låter faktiskt mest som det är ett hallå bara för att det är en hingst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud