Hingst i hage vid vägen

Sv: Hingst i hage vid vägen

knapplån

Kul att så många svarar i tråden. Det är alltid trist när ingen gör det. Till den som känner sig träffad. Jag vet att tråden är lång och jag läser inte heller alltid alla långa trådar innan jag svarar. men om jag ska kommentera ngt som rör ts så brukar jag nog läsa allt.

Jag har förklarat varför jag inte genast pratade med hingstägaren.
Jag rider naturligtvis inte ända intill staketet med ett brunstigt sto. Jag är inte helt dum.
Det har nog inte framgått men jag rider inte på vägen utan går vid sidan om. Det är en smal, krokig landsväg med 70 gräns. De flesta bilister hanterar hästmöte mkt bra men inte alla. Detta är en del av orsaken till min oro över situationen.
Det går inte att ta ngn annan väg.
Hingsten hade inte gått där mer än ett par dagar.
Lite uppdatering:
Den omtalade hagen är nu riven och hingsten har flyttat till en annan hage.

Det var ju bra för din skull, men jag ska ändå kommentera ett par saker som jag såg att en del hade synpunkter på.

*kl*
Stängslet är uppenbarligen undermåligt då eltrådarna flyttar på sig och det krävs bara att hingsten försöker resa sig och tränga sig igenom de andra 3 sidorna med enbart eltråd (istället för de gångerna han gjort det mot trästaketet) för att en allvarlig olycka ska ske.
Tycker det är ansvarslöst att inte stängsla in hela hagen i trästolp.

Inte någonstans kunde jag utläsa att hagen var undermålig, däremot kunde jag tolka TS oro och den var främst inriktad på hingsten i sig och egentligen inte hagen. Hagen höll ju uppenbarligen vid försök att forcera den, så kan jag bara tolka det som att hagen höll måtten. Sen är det inget krav att hålla fast staket runt om, och de flesta hingst staket jag sett är förstärkta åt det håll som anses riskabla.

Tillhör det inte vanligt folkvett att ha sin häst på så sätt att den inte riskerar att skada andra och förhindra folk att rida vart dem vill?

Men något sådant hinder förelåg ju som sagt inte, men jag kan hålla med om att i de fall stoet brunstar bör man väl kanske inte rida i närheten av hingst om man inte kan ha full kontroll över hästen. Även här tolkade jag det som att TS hade kontroll, men att oron var den största aspekten. Man kan ju vända på det hela och säga så här, tillhör det folkvett att rida förbi med ett brunsting sto och riskera skador? Nej, självklart inte bägge uttalanden är på gränsen till korkat. Jag ser tråden som en massa tyckande, främst tycker man mycket om den hingstägare som inte ens har kommit till tals. Och jag måste än så länge utgå ifrån att denne person vet vad som krävs för sin häst, till motsatsen har framkommit.

Det gäller väl alla oavsett kön?!

Hingsten går i sin hage. Resten behöver inte du bekymmra dig om. :)

Men precis så är det ju, kort och koncist.

Jag tycker att TS verkar vara en person med högt säkerhetstänkande, det är bra eftersom det är grunden för en säker relation med ett djur som hästen är. Vad man kan utläsa av många inlägg är, att man utgått ifrån att hingstägaren är ett pucko i ordets bemärelse som hindrat TS i sina ridturer.
Med tanke på vad TS skriver i det sista inlägget, så kan det ju vara så att hingstägaren inte är det pucko som denne utmålats som av flera användare. Sammanfattningsvis kan man kanske säga, om en bra kommunikation hade förelegat så hade kanske denna oro som TS fick inte funnits något fog för. Samtidigt ser man flera användare som inte har någon erfarenhet av hingst, uttala sig på ett sätt som får denna hingst som faktiskt är en häst att liknas vid en alien.

Jag kan inte annat än hålla med dig. Jag har insett för länge sedan att det var dumt att starta tråden överhuvudtaget. Det är klart att ingen som läser detta kan göra en vettig bedömning av situationen. Om jag har lyckats utmåla hingstar i allmänhet eller just denna hingst som ngt hemskt eller i alla fall speciellt så var det inte meningen. Jag tycker att hingsten verkar mycket trevlig och har definitivt inte ngt emot hingstar.

Min bedömning är att hagen ej höll måttet. Den nya hagen dit den är flyttad är inte bättre men jag går inte in på det. Än en gång så som jag har skrivit tidigare så gällde inte min oro själva hingsten.

Det jag ville från början var nog mest en allmän diskussion om ansvarsfrågan när det gäller den beskrivna situationen. Men jag inser att det inte går att föra en sådan diskussion och samtidigt hålla den aktuelle hingstägaren utanför. Jag tycker inte om att diskutera en person så här på ett forum även om det sker anonymt.

För min del får tråden gärna låsas.

Senast ändrad:

Inte någonstans kunde jag utläsa att hagen var undermålig, däremot kunde jag tolka TS oro och den var främst inriktad på hingsten i sig och egentligen inte hagen. Hagen höll ju uppenbarligen vid försök att forcera den, så kan jag bara tolka det som att hagen höll måtten. Sen är det inget krav att hålla fast staket runt om, och de flesta hingst staket jag sett är förstärkta åt det håll som anses riskabla.

Om staketet:

Jag håller med dig om trästaket och el men det är skillnad på trästaket och trästaket om du förstår vad jag menar. Och på en spänd eltråd som blir kvar på plats om hästen nuddar den och på en som lossnar lite när han går på den. Tråden hängde utmed staketet efteråt.

Som tur var verkar hästägaren också ha insett att hagens instängslande var undermåligt och riskabelt då hon flyttat hästen och rivit hagen.

Som tur var verkar hästägaren också ha insett att hagens instängslande var undermåligt och riskabelt då hon flyttat hästen och rivit hagen.

Ett litet tips : läs mitt senaste inlägg.

knapplån
Jag tror att alla har missuppfattat meningen med tråden. Den var inte att ni skulle försöka göra en bedömning av staketet.Hur skulle det gå till. Min tanke var som jag skrev innan idag mer en undran om hur andra hade ställt sig till den beskrivna situationen. Men jag ger upp.

Tack till alla som har engagerat sig i frågan.

Jag ville bara höra vad man anser vara lämpligt staket till en hingst som står i en hage utmed en väg där det passerar hästar.

Håller sig hingsten innanför en enkeltråd, så är ju det tillräckligt för just den hingsten, medan en annan kan behöva 2 m högt plank i princip :cool:

Utan att ha sett vare sig hagen eller hur hingsten agerar är det omöjligt att säga om det stängsel som finns till just den hingst du skriver om är tillräckligt eller inte, men man kan dra den logiska slutsatsen att det är det eftersom han stannar innanför när du och din brunstmärr knallar förbi.

Att du upplever det obehagligt att han stissar i sin hage är faktiskt ditt problem och inte hingstägarens

Håller sig hingsten innanför en enkeltråd, så är ju det tillräckligt för just den hingsten, medan en annan kan behöva 2 m högt plank i princip :cool:

Utan att ha sett vare sig hagen eller hur hingsten agerar är det omöjligt att säga om det stängsel som finns till just den hingst du skriver om är tillräckligt eller inte, men man kan dra den logiska slutsatsen att det är det eftersom han stannar innanför när du och din brunstmärr knallar förbi.

Att du upplever det obehagligt att han stissar i sin hage är faktiskt ditt problem och inte hingstägarens

Det är just det som är problemet med denna diskussionen.
Flera av de som svarar gör det utifrån en bedömning av ngt som de inte har sett i verkligheten.
Det var intemeningen med diskussionen heller se tidigare svar igår.
Jag är ganska säker på att om du eller andra hade passerat dessa hagar med eller utan hingst i en av dem så hade ni kanske förstått problemet. Jag är inte ute efter att diskutera hästhållningen i detta fallet. Det har jag skrivit flera gånger. Jag anser inte detta vara rätt forum för den diskussionen. Men jag måste samtidigt påpeka än en gång att omständigheterna är sådana att jag litar inte på att hingsten blir kvar i hagen. Att den gick där ca en vecka gör inte mig helt övertygad om denna hages förträfflighet eller hingstägarens korrekta bedömning av att den verkligen är instängd.

Jag kan mkt väl tänka mig ex
att det blir ett längre strömavbrott (inte helt ovanligt) och nej det finns inte ens ett klent trästaket längs hela den utsatta sidan.
att strömmen ej är på
att ngt annat händer som inte uppmärksammas pga ägaren ej är hemma på ett antal timmar

Det är detta som gör att jag tycker det är obehagligt.
Jag inser att jag måste uttrycka mig otroligt oklart eftersom i stort sett inegn tycks inse problemet.

Men som jag har skrivit tidigare så inser jag att diskussionen inte leder någonstans. Jag svarar på det som jag vill bemöta.

Senast ändrad:

Men som jag har skrivit tidigare så inser jag att diskussionen inte leder någonstans. Jag svarar på det som jag vill bemöta.

Jo vi märker det :D.

Fast om det nu inte varit en häst det rört sig om:

Det kanske "bara" var en elak gubbe som bodde i det huset och som rusade ut och stormskällde och viftade med en käpp när man red förbi och gjorde ens häst orolig. Då skulle det ju också vara mycket obehagligt att rida förbi den gården. ( Och inte mycket man kan göra åt det heller...).

Det hade ju också skapat en oro om att man inte visste vad som skulle hända när man red förbi och enklaste lösningen vore att helt enkelt undvika gubbjäklen.

Som jag ser det du beskriver ligger inte problemet riktigt hos ägaren till hästen i hagen vid vägen utan mer hos dig. Det är du som blivit rädd och hästen har ju faktiskt hållit sig inne i hagen.

Ett sto är ju inte heller i högbrunst hela året om. Det rör sig ju bara om ett begränsat antal dagar om året. Jag förstår inte att det skulle vara en sådan enorm uppoffring av dig att rida hemmavid de dagarna, eller tex köra stoet i transport till ridhus och träna då. Alternativt helt enkelt lägga in vilodagar för ditt sto när hon är i högbrunst. De flesta ston är jobbiga och inte särskilt trevliga att rida på ändå under högbrunsten.

Sedan ser jag det hela litet som ett grannsämjeproblem. Nu är jag ju själv bortskämd med bra grannar och vi har sinsemellan en bra dialog om vad som händer. Skulle jag planera en ny hage som låg jättenära någon granne ( tex om jag fick arrendera en snutt mark) skulle jag självklart kolla med dom lite när det gäller stakettyper etc, eller om de villl ha litet extra mellanrum mellan sin tomt och hagen etc etc. Hade grannen ifråga haft egna hästar hade jag ju inte smäckt upp värsta hingstförvaringen närmast deras egen stohage. Våra grannar kommer också och snarckar lite när de har projekt på gång och en frågade tex vid ett tillfälle om mina hästar skulle bli rädda för pressenning de skulle lägga över nåt byggmaterial de skulle lagra invid grusvägen jag brukar rida på.

Det allra bästa är att ha en dialog med sina grannar. På landet är man hopplöst i sticket om man är ovän med sina grannar nämligen.

Hade du haft en dialog innan med din granne hade det ju varit enkelt att bara fråga dom lite om hingsten i hagen tex om hur länge den skulle gå där och liknande.

/KT

Senast ändrad:

och nej det finns inte ens ett klent trästaket längs hela den utsatta sidan.
.

Jag har mina hingstar längs en allmän väg i en hage med "bara" två eltrådar. Skulle aldrig komma på tanken att sätta upp ett trästaket där.

De kan stissa rätt bra när det kommer någon och rider. Det jag brukar vara mest orolig för är absolut inte att de ska springa ut, utan att någon liten ryttare skall bli avkastad från sitt sto och att stot därefter ska försöka ta sig in till mina pojkar.

Alltså, menar du på fullaste allvar att alla hingstägare skall vara tvugna att sätta upp trästaket runt sina beteshagar? I så fall skulle det ju bli omöjligt för hingstarna att gå ute på bete (stora hagar :-)).

Lina med en egen och tre inackorderade hingstar på sommarbete

Alltså, menar du på fullaste allvar att alla hingstägare skall vara tvugna att sätta upp trästaket runt sina beteshagar? I så fall skulle det ju bli omöjligt för hingstarna att gå ute på bete (stora hagar :-)).

Jag menar att de ska vara instängda så att de inte kan komma ut vilket naturligtvis gäller alla hästar, kor , får osv. När jag startade tråden var jag inte övertygad om att denna hingst var det. Jag har inga synpunkter på vilken typ av stängsel det är.
Jag är fortfarande inte övertygad om att han hade blivit kvar i hagen. Problemet tycks ha försvunnit av sig själv för nu tycks han inte vara kvar.

Fast i det inlägg jag citerade lät det ju som om själva grejen var att det skulle vara el + trästaket pga en massa andra anledningar för att hålla en hingst inne. Det inlägget kom ju inte heller i början av tråden.

Delvis KL
Rätt intressant eg. Jag får ibland kommentarer av andra hästägare att jag måste sätta upp riktiga hingststaket... Vad är det...

Jag kan också tycka att jag verkligen har rätt att gå på vägen i lugn och ro utan att behöva vara rädd för att en hingst kommer lös.

Och kan tycka att jag har rätt att gå på vägen utan att oroa mig för en bilist som kör galet/berusad/whatever.

Din egen oro tycker jag att du ska hålla inne med. Men däremot kan kanske hingstägaren vilja ha reda på hur hingsten beter sig och att han går mot tråden när du går förbi. Sagt i en neutral ton.
Själv hade jag blivit glad åt att kunna förebygga ett ev utbrytningförsök oavsett hingst/sto/valack. Men skulle någon komma och gnälla över att de inte kan hålla reda sin häst för att min häst håller på i hagen, ja då hade jag rest taggarna.

Fast i det inlägg jag citerade lät det ju som om själva grejen var att det skulle vara el + trästaket pga en massa andra anledningar för att hålla en hingst inne. Det inlägget kom ju inte heller i början av tråden.

Anledningen till att trästaketet kom med i diskussionen var att när han sprang på tråden så lossnade den från isolatorn (eller vad "plastbitarna" heter). En av trådrana hängde alltså löst. Nu fanns där ju två till men ändå.

Och kan tycka att jag har rätt att gå på vägen utan att oroa mig för en bilist som kör galet/berusad/whatever.

Din egen oro tycker jag att du ska hålla inne med. Men däremot kan kanske hingstägaren vilja ha reda på hur hingsten beter sig och att han går mot tråden när du går förbi. Sagt i en neutral ton.
Själv hade jag blivit glad åt att kunna förebygga ett ev utbrytningförsök oavsett hingst/sto/valack. Men skulle någon komma och gnälla över att de inte kan hålla reda sin häst för att min häst håller på i hagen, ja då hade jag rest taggarna.

Hingstägaren var ute när jag gick förbi så hon måste vara medveten om situationen.
Jag hade också blivit aningen irriterad om ngn klagade på att mina hästar sprang omkring i hagen så att de inte kunde hålla reda på sin häst om de gick förbi. Om jag inte var i stort sett helt säker på att ha koll på min egen hade jag nog inte kommit på tanken att ens gå ut på vägen. Då bör man nog träna på att hantera sin häst först.

Om jag inte hade varit orolig för ngt så hade jag inte behövt prata med henne så den kan jag väl inte precis hålla inne med?

Nu finns inte problemet kvar längre. Jag kommer att ta upp det med henne om han kommer tillbaka.

Knapplån

Det är klart att det är viktigt att hålla sig vän med sina grannar. Speciellt kanske när man bor ute på landsbygden. Vi har många trevliga grannar runt omkring oss. Nu är det ju tyvärr så att man kommer mer eller mindre bra överrens med människor. Vi har alla olika syn på hur man ex ska hålla hästar.

Anledningen till att trästaketet kom med i diskussionen var att när han sprang på tråden så lossnade den från isolatorn (eller vad "plastbitarna" heter). En av trådrana hängde alltså löst. Nu fanns där ju två till men ändå.

Fast så är det ju. Om en häst går mot en eltråd så lossnar den ju från isolatorn. Det gör det i mina hagar med och det är därför jag inte bara har en tråd utan flera.

Jag råkade ut för att en av bönderna i byn råkade köra ner en hörnstolpe i hingsthagen. Han ringde mig på jobbet och berättade att båda trådarna låg nere och att två stolpar var av.

När jag kom för att laga staketet, ca en halvtimme senare, stod hingstarna innanför och var livrädda att komma nära trådarna som låg på marken. Skönt att veta att de har respekt för strömmen.

KL Eftersom hingsten aldrig kom ut ur hagen så är ju allt tal om för dåligt stängsel rena spekulationerna.
PL

Jag råkade själv ut för att en granne hade hingstar med undermåliga staket. Och nej, jag hade först inga bevis för att just staketen var undermåliga men jag oroade mig för att dessa låga elstaket inte skulle kunna hålla dem inne. Mkt riktigt kom även hingstarna lösa...fler än en gång och den sista gången bröt de sig även igenom mina två staket för att ta sig in till mitt sto. Stoet blev tjuvbetäckt...

Jag försökte då ta reda på vad som gäller när man håller hingst och det enda kravet var att staketen skulle vara på så sätt att hingsten absolut inte skulle kunna ta sig ut. Jag pratade med bl a djurskyddsinspektör. Har hingsten inte ännu tagit sig ut är det inte så mkt de kan göra mer än att ge rekommendationer till hingstägaren angående staket. Hingsthållarna här anmäldes senare av en annan granne och de tvingades sätta upp riktigt rejäla trästaket med el kring.

Om det inte är privat väg du rider på så är det väl självklart att du ska kunna få passera med din häst. Det verkar ju inte vara så att din häst tar närkontakt med hingsten eller att du medvetet går in för att provocera. Är hingsten olämplig att gå utmed allmän väg så får hingstägaren flytta den. Juridiskt är han ju ansvarig, det kan ingen argumentera bort. Däremot kan det vara svårt att göra något åt det om man inte kan bevisa att staketen är undermåliga.

Hoppas det ordnar sig!

Grannsämja och hänsynstagande ska gå åt båda hållen tycker jag. Som det är nu är det bara TS som måste inskränka sina ridvägar för att hingstägaren väljer att ha hästen vid ridvägen i en undermåligt stängslad hage.

måste då hingstägaren flytta sin hingst för att ts ska rida förbi?
Hingsten står på egen gård, innanför sin hage. Och dessutom så tycker jag,att går det annars bra förutom vid hög brunst ca 10 dagar i året, så tycker jag nog att ts ska undvika att rida förbi de 10 dagarna istället för att hingsten ska behöva stå i annan hage 365 dagar i året. Är det inte lite själviskt att tänka bara jag jag jag, utan att fundera på andra parten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur