Hingst i hage vid vägen

Sv: Hingst i hage vid vägen

Jag kan bara dra slutsatsen att det tydligen är helt OK för en hingst att ha sexualdrift. Detta ska alla vi andra som inte har hingstar utan ston ta hänsyn till. Om ett sto visar att hon har det så är det inte OK. Då ska hon vara hemma och vänta på att det går över.
Jag kan inte låta bli att dra parallellen tiil andra situationer som ej handlar om hästar.

En väldigt stor skillnad här är ju att du rider, medans hingsten går i hage. Mitt sto, eller hingst, får göra "vad de vill" i hagen, men den häst som börjar humma/stanna/backa när jag hanterar dem pga att de är pilska får veta att det INTE är okej. När jag rider/hanterar dem ser de till att ha koncentrationen på mig, inte pilska hästar i närheten.
Kan man inte lära dem detta jäkligt snabbt, så ser man till att hålla sig väck från andra under denna perioden. Kan jag inte hålla rätt på min häst så kan den göra att andra som i normala fall har koll på sina hästar sätts i en situation som inte är rätt mot varken hingst, sto eller människa. (ex hingsten får ett backande sto rakt under näsan för att stoägaren inte har kontroll)

Sen börjar jag fundera över vad det är för kvalite på staket? I mitt tycke skall inte en tråd gå sönder för att hästen går mot det, utan den skall släppa först när den trycker sig mot det...
Och om där är trästaket så borde hästen inte kunna trycka sig mot tråden tillräckligt mycket för att den skall gå sönder, vilket tyder på dålig kvalite. Och då förstår jag att du reagerar! Dåligt kvalite på staketet skall inte någon häst ha!

Senast ändrad:

Jag förstår inte resonemanget i denna tråd...
Denna hingsten verkar ju reagera kraftigt på ston, kanske alla hästar vad vet vi. Då måste man ju ställa krav på att staketet håller om hingsten går emot det. Denna häst rev ju faktiskt ner tråden, men det gick bra den gången...
Jag tycker att det är en självklarhet att hålla sin HÄST i en hage med stängsel som passar just den hästen. Om jag har en shettis som kryper under tråden om någon rider/kör förbi, ska då alla sluta rida/köra förbi där? Är det inte min skyldighet som hästägare att jag har ett staket som håller inne min häst?

Jag håller helt med, jag förstår inte att man kan resonera annorlunda.

Hingstägaren ansvarar för att hingsten går kvar i hagen. Punkt slut. Sen skall det kunna rida förbi 100 brunstiga ston varje dag men hingstägaren skall fortfarande se till så hingsten går kvar.

Fattar man inte detta borde man inte ha hingst (eller häst över huvudtaget).

Fattar man inte detta borde man inte ha hingst (eller häst över huvudtaget).

Fattar man inte att man inte ska störa betesdjur har man inte heller utanför stan att göra.

Att rida ett sto i högbrunst tätt intill en hage med en hingst i är inte särskilt finkänsligt mot hingsten oavsett staketets kvalitet.

Ungefär lika korkat som att gå med hunden lös i skogen när vildsvinen har kultingar.

Jo jag har hingst.

För mig är det självklart när jag är ute och rider att jag INTE stör betesdjur i hagarna jag passerar.

Oavsett om det nu råkar vara kossor eller andra hästar och oavsett om jag rider en av hingstarna eller någon annan häst.

Och rider man ett sto i högbrunst nära en hage med en hingst i så stör man definitivt. Precis på samma sätt ifall man skulle rida förbi en hage med brunstiga ston om man sitter på hingst.

Då tar man helt enkelt en lämpligare väg.

Sedan verkar det som en del hästägare sätter en ära i att provocera folk som har hingst. Jag har själv upplevt att folk väljer att rida precis intill hingsthagar trots att de har kilometervis med andra ställen att rida i med utmärkt ridterräng.

Nu tror jag inte att TS tänker så utan hon helt enkelt är rädd för att den hingsten hon talar om tar sig ut.

Men som jag sagt innan det enklaste är att hon helt enkelt väljer annan väg just de få dagar om året som stoet är i högbrunst. Det hade jag gjort i hennes ställe. Oftast är ju ston inte särskilt trevliga att rida heller när de är högbrunstiga så varför inte lägga in nån extra vilodag för stoet just då?

/KT

*kl*
Ja skulle som hingstägare bli duktigt förbannad om folk med brunstiga ston envisades med att gå förbi hingstens hage på min mark o stressa upp min hingst!
Att dessutom låta stoet stanna övergår mitt förstånd? :eek:

Ser man att hingsten reagerar så torde väl det vara sunt förnuft att man inte rider där när hingsten reagerar just när stoet brunstar?? :confused:

KL

Även jag hör ju till dom som haft ett antal avelshingstar.
Och av någon konstig anledning så rider töserna förbi mycket oftare under sommaren då hingstarna går intill vägen :confused:

Vi har bra sttängsel och är inte orolig för att hingstarna ska hitta på nåt.
Däremot mer orolig då tösernas märrar är istadiga och går inte framåt då dom brunstar.
Vill gärna fastna med fötterna på vägen.
Igentligen så väntar jag bara på den dagen då märrarna deras backar ner mot hingsthagen..

Vad som händer då, när märra sätter häcken i vårt duktigt starka elstaket kan man ju enbart spekulera över..

Men jag kan ändå inte låta bli att jämföra denna situation med ett övergångsställe.

Gångare har FÖRETRÄDE. Och det vet dom.
Därför går dom över utan att se sig för.
Gärna med att först köra ut barnvagnen.
-Jagt har minsann rätt att gå över och du (bilist) ska stanna.

OK, visst, gångaren har sin lagliga rätt.
Men säg det till dom som blev överkörda...
Liksom säg det till ryttarna, som rider istadiga märrar brevid ett risigt staket med upptänd hingst.

Säg det till ryttaren när hon ligger på lasarettet halv sönderslagen då hingsten ändå tog sig ut och hoppade på den brunstiga märren...när ryttaren satt på...

Visa hänsyn och kommunicera och läs av situationen, hette det på den tiden jag tog körkort...

Kanske inte helt fel i sådana här sammanhang.

AM

knapplån

tack för alla svar

Lite konstigt att så många verkar känna mig och min häst. Eller också är det som i ordspråket som man känner sig själv känner man andra

det verkar som om några behöver uppdateras

Jag har koll på min häst.
Jag gär naturligvtis på andra sidan av vägen och inte tätt tryckt intill hingsstaketet.
Mitt sto går förbi hon får inte stå kvar och ja vad ni nu kallar det...
Jag är inte en person som gör ngt bara för att jävlas med andra.
Jag är beroende av att kunna gå förbi detta omvägen är en mil lång.
Jag har definitivt inte något emot hingstar. Jag har inte ngn egen erfarenhet av dem men red på ett stuteri när jag var yngre och har sett många hingstar och hur de beter sig.

Mitt problem som jag ville diskutera med er var
Om hingsten är tillräckligt instängd i sin hage. Jag anser inte att den är det och ville höra vad andra tycker.

Anledningen till att jag inte har vänt mig direkt till hingsägaren är att jag är inte säker på att jag lyckas få henne att inse problemet. Nu tycker inte jag om att lägga ut andra människor här även om det är anonymt. Men det jag har sett av hennes hästhållning gör att jag tycker inte att jag kan känna mig trygg med att hon vet vad hon gör. Så era svar att hingsthållaren känner sin hingst och vet att den blir där gäller nog inte i detta fallet.

Mitt problem som jag ville diskutera med er var
Om hingsten är tillräckligt instängd i sin hage. Jag anser inte att den är det och ville höra vad andra tycker.

Men vad vill du höra?
Vi har inte sett staketet, vi vet bara att det är eltråd (med el) och trästaket. Och det duger mer än väl till de flesta hästar. Utan att sett hästen eller staketet kan vi ju egentligen inte säga varken bu eller bä om staketet... Däremot kan vi ju ge våra åsikter om vad vi anser vara rätt i vett och etiket ang hingstar och brunstiga ston...

Men vad vill du höra?
Vi har inte sett staketet, vi vet bara att det är eltråd (med el) och trästaket. Och det duger mer än väl till de flesta hästar. Utan att sett hästen eller staketet kan vi ju egentligen inte säga varken bu eller bä om staketet... Däremot kan vi ju ge våra åsikter om vad vi anser vara rätt i vett och etiket ang hingstar och brunstiga ston...

Jag ville bara höra vad man anser vara lämpligt staket till en hingst som står i en hage utmed en väg där det passerar hästar. Och lite om hur man kan göra i en sådan situation.

Det är klart att ni inte kan veta hur det ser ut. Det förstår jag också. Men om tråden ska bli meningsfull för mig så måste nog den som svara mig på ngt sätt ändå utgå från att min bedömning av situationen är OK: Jag tycker inte att det har blivit så här. I stället blr jag och mitt sto ifrågasatta. Jag vet att man alltid får vara beredd på det här. Men tycker ändå att svaren har varit märkliga.

Men jag är nöjd med de svar jag har fått. Jag förstår det som att det inte bara är jag som tycker att staketet bör bättras på.
Det är de svar jag kommer att ta till mig.
De andra som handlar om min bristande tankeförmpga och hästhanteriing kommer jag inte att ta till mig. Då jag anser att de inte stämmer i alla fall inte i detta fallet.

Fattar man inte att man inte ska störa betesdjur har man inte heller utanför stan att göra.

Att rida ett sto i högbrunst tätt intill en hage med en hingst i är inte särskilt finkänsligt mot hingsten oavsett staketets kvalitet.

Ungefär lika korkat som att gå med hunden lös i skogen när vildsvinen har kultingar.

Jo jag har hingst.

För mig är det självklart när jag är ute och rider att jag INTE stör betesdjur i hagarna jag passerar.

/KT

Givetvis stör man inte betesdjur bara för att det är roligt. Har man betesdjur så skall man se till att de är inhägnade. Man kan heller inte kräva att nadra inte får rida på vägar som gränsar till ens betesmarker. Det är att dra äganderätten några snäpp för långt.

Anledningen till att folk svara som de gör i tråden är nog för att många i sverige dras med tron att hingstar är monster som äter upp allt som kommer i deras väg.
Hingstar låter även en del, även om de inte tänker en tanke på att göra något annat, men för en ovan (vid hingst då) hästägare med brunstigt sto kan det vara otroligt läskigt.

Kan dra en parallell med hingsten vi hade där jag hyrde in mig sist.
4-5 årig hingst som gick i sällskap med en äldre valack. De kom ut flera timmar tidigare än hästarna i hagarna runtomkring.
Under vintern gick stona i hagen bredvid (med korridor mellan) utan några problem, men när hästarna flyttades till sommarhagen blev det att de gick förbi hingsten.
En dag när vi kom dit fick vi höra hur hemsk han varit och vi borde skaffa bättre staket till honom. För han hade varit såååå hingstig på morgonen när de släpte ut stona. Jo visst :grin:

Vi tog in den stora farliga hingsten och lät honom nosa på det brunstigaste stoen. Inte en reaktion kom där... (han har inte insett att han var hingst vid den tidpunkten)
Någon dag efter var jag med vid utsläppet av stona, och såg hur han "hingstade" sig, dvs han sprang lite längs staketet när de gick förbi och gnäggade lite. *suckar*
Hans "hingstighet" kom från att han ville leka och tyckte det var spännande att där gick hästar utanför hans hage...

Jag är säkert inte den enda som har den erfarenheten, och därav är det inte konstigt att du får de svar du får när du själv säger att du inte har så mycket erfarenhet av hingstar.

Jag förstår hur du menar och det är säkert därför många svarar som de gör.
Med över 25 års häst och ridvana varav en del av dessa med unghästar/unghingstar så behövs det ganska mkt för att göra mig orolig. Men det framgår naturligtvis inte i tråden.
Jag störs inte av att gå med hästen eller rida förbi en hage där hästar, hingstar eller ej, springer omkring så som hästar naturligtvis kan göra. Det enda som har oroat mig är att denna hingst kommer ut och ngn skadas. Om det sedan blir hingsten, mitt eget sto, jag eller ngn annan som råkar komma förbi så är det ju lika illa vilket som.

Vad tycker du att hingsägaren ska ha för staket då. El och trä duger ju tydligen inte åt dig. Viltstängsel?

Vad tycker du att hingsägaren ska ha för staket då. El och trä duger ju tydligen inte åt dig. Viltstängsel?

Ja en betongmur hade kanske varit på plats? (ursäkta kunde inte låta bli).

Jag hävdar forfarande att du inte har läst hela tråden. Om du hade gjort det så hade du inte skrivt det senaste inlägget.

Tror det är bäst att du pratar med hingstägaren, det är nog bästa lösningen och kanske blir bättre än att diskutera här :D

Om ni båda ställer upp för varandra, du går inte förbi hingsten när din häst brunstar som värst och om det nu är mindre bra eltrådar i hingsthagen så kanske det går att ordna till också? Bara för att hingsten stannade kvar en gång så kanske den kommer lös nästa gång någon annan häst går förbi...

Hingstägaren har ett ansvar.Svårt och säga om staketet håller när vi inte sett några bilder.Men har han gått där tidigare så vet han var gränsen går. Det ser ofta värre ut när dom kommer i full fart än vad det är.Hingstar dom vet sina gränser och vill markera sina revir.Men om DU hade en hingst hade du då ridit förbi hingsthagen ??Mitt tips rid en annan väg vid brunst eller om du absolut måste rida förbi gör det i moderat tempo för att minska risken för att trigga bägge hästar.OBS! Vad händer om din märr backar upp och slår av en en tråd och hingsten kommer ut....

Det mest säkra är väl en betongmur.Men vem har det?

Om ett sto är brunstigt & mesar sig framför en hage så kanske inget håller.
Min ena valack hoppar inte, men han kan springa rakt genom en trähage, & det har hänt för han knäckte träplanken på mitten.
En häst är otroligt stark & alla underskattar den styrkan, vill den verkligen ut så tar den sig ut.

Ett elstängsel ger bara en smäll när de nuddar vid det men det går snabbt att springa igenom det & spränga hela hagen.
Ett trästaket, tja, kolla min valack, skulle inte hjälpa nämnvärt.

Det ska vara av metall eller betong då:grin:
Men som sagt, jag tycker stoägaren kan ha en viss moral & inte låta sitt brunstiga sto börja prata eller skika efter hingsten & framför allt ska stoägaren ha kontrollen över sin häst så man inte behöver dra den förbi hingsthagen.

Om det var min hingst i hagen så hade jag uppskattat ett samtal.
Hingstägaren vet kanske inte hur uppjagad han blir utan tycker att staketet är säkert som det är under normala förutsättningar.
Berättar du vad som händer så kan ägaren själv besluta om det är okay som det är eller om det skall förstärkas för att vara på den säkra sidan.

Du skall såklart kunna utnyttja en allmän väg även med ett brunstigt sto och kan inte se något fel med det sättet du rider förbi hagen. Om jag förstått det rätt så rider du på andra sidan och utan att stanna till. Då tycker jag att du har gjort vad du kan.

Hingstägaren skall ju såklart kunna utnyttja sin mark till fullo och har all rätt att hålla hingsten vid vägen.
Sen är det såklart ägarens ansvar att ha ett stängsel som håller inne just den hästen, men även om staketet ser ut att vara klent i dina ögon så är det kanske mer än nog för den hingsten. Det är det du måste prata med ägaren om. För dennes skull och för din.

Hellre en ryttare som dig som funderar på vad som eventuellt kan hända och gör mig uppmärksam på det än en som skiter i det och tycker att det är hingstägarens problem om hingsten tar sig ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt