Hingst i hage vid vägen

Sv: Hingst i hage vid vägen

tycker de är lika mycket problem att gå förbi med hästen när stona i hagen är brunstiga, dom knör på staketen och galopperar fram o tebax o fram o tebax och är allmänt galna och verkar göra allt för att få igång min valack som oftast inte bryr sej.

men när han är pigg och på de humöret så är de jobbigt att gå förbi även ifall han inte gör så mycket mera än visar upp sej och blir stor stor och alltmänt lite stökig att leda.

så de är inte bara hingstar som är jobbiga, stona tycker ja nästan är snäppet värre ibland.

Finns inget i svensk lagtext som reglerar om en häst är olämplig att gå i en hage utmed allmän väg eller ej.

/KT

Nej det har jag inte skrivit heller. Det är mitt tyckande. En häst som är olämplig att ha utmed allmän väg tycker jag inte bör gå där heller. Det är inte allmänheten som ska regleras för att det ska passa hingsten. Vad som däremot gäller är att hingsthållaren är skyldig att ha sin hingst så att den ej kommer lös.

Här handlar det om att kunna bevisa att hingsten har undermåliga staket och det går i mitt vetande endast att gör om den skulle visa sig ta sig ut.

måste då hingstägaren flytta sin hingst för att ts ska rida förbi?
Hingsten står på egen gård, innanför sin hage. Och dessutom så tycker jag,att går det annars bra förutom vid hög brunst ca 10 dagar i året, så tycker jag nog att ts ska undvika att rida förbi de 10 dagarna istället för att hingsten ska behöva stå i annan hage 365 dagar i året. Är det inte lite själviskt att tänka bara jag jag jag, utan att fundera på andra parten.

Det är därför inte bara ena sidan ska göra uppoffringar.

Har själv hingst i hage efter vägen. Mest för att alla sommarhagar vi har gränsar längst med grusväg. Dock har jag honom helst i de hagarna som har ett dike mellan hage och väg.
Vi har "bara" två trådar el och han har respekt för den. Varje vår kollar jag stolparna och byter ut när det behövs och likaså tråden innan jag släpper.
Men.....
Tyvärr är det ganska omöjligt- rent ut totalt omöjligt att hålla koll på omgivande, icke av mig ägda stons brunst tider.
Jag vet att han kan följa med (på sin sida av staketet) människor som promenerar och ryttare när de kommer längst med vägen. Då har det varit i samma takt som motsvarande ekipage på vägen (tror just det kan gälla de flesta kön på häst som går i hage efter väg). Har ännu inte hört någon som varit nervös för honom eller staketet.
Jag skulle vara ganska tacksam om en stoägare med sto i högbrunst om möjligt väljer bort sträckan förbi hingsten under de dagarna. Självklart triggar blotta lukten av det brunstiga stoet ett hav av lust hos hingsten. Och en hingst som "pratar sto" brukar kunna framkalla ganska starka drifter hos stoet med.
Titanic kunde inte sjunka....
Har en isisgranne med sto som berättat att hon varit nervös förbi annan gård där staketet var både tveksamt och lågt när det för några år sedan gick unga hingstar där i hage efter vägen som var väldigt på... Hon red inte gärna förbi där.
Hon skulle berätta om hon var nervös för min hingst. Det är bra.
Det mesta brukar gå att lösa med bra kommunikation och lite mindre prestige om rätt eller fel sida om en ståndpunkt.

Jag bor i ett område där folk kan hyra häst och vagn och ge sig ut på på semester. Ingen av dom har en aning om vad det finns för djur och människor utmed vägen. Dom har en karta med olika vägar och där det finns övernattning etc. Alltså, ingen fast rutt utan dom kan köra lite som dom vill. Självklart ska dom kunna göra det! Jag som boende utmed en av rutterna har inga åsikter om att dom kör förbi...inte heller att vissa verkligen har måttlig hästkunskap. Det körs med både ston och valacker.

Jag har två hingstar i samma hage och dom är inte det minsta störda av det som händer utmed vägen som dom faktiskt står intill med enbart 2 eltrådar(:eek:):cool:. Tidigare hade jag en valack som stissade upp sig när folk kom körandes/ridande. Han var överlycklig över att se andra hästar (trots att han hade två ston som sällskap) samt även barn på cyklar och jag var inte orolig att han skulle gå genom mitt stängsel. Han hade ett "skådespel" men visste klockrent hur långt han kunde gå.

Vägen är allmän och det är bara att gilla läget att folk och fä nyttjar den.;)...mitt ansvar ligger i att hålla mina djur på gården:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat