Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

Men se till att följ med din kompis nästa gång hon ska dit, så får du inflika lite när din kompis blir tyst.

Sånt här är helt oacceptabelt. Synd att det över huvud taget händer, främst med hästen men även med utrustningen.

leksaks_tigern skrev:
Jag har aldrig sagt att alla hästars hovar är likadana. men jag tycker att man skall försöka göra det så naturligt som möjligt för sin häst nu när man tvingar den att leva ett liv som den inte är van vid. Visst, klart att det inte är samma teräng och så som när hästarna är vilda. men bara för att vi tar ifrån dem en del av deras naturliga miljö och vanor betyder ju inte det att vi måste ta ifrån dem allt! Försök att göra det så naturligt som möjligt för din häst, det är det jag försöker få fram. sen om du tar det som ett personangrepp så är det upp till dig..

Varför skulle jag ta det som ett personangrepp? Jag möter bara dina påståenden med fakta. Som du ser har jag ju en barfotahäst, om än inte "äkta". Den verkas ju av en hovslagare gudbevars.

Jo, du sa i princip att alla hästars hovar är likadana, för du "att hästar inte är gjorda för att ha skor på fötteran och skall därför inte ha det". Jag gav dig just ett konkret exempel på en häst som fungerar ypperligt barfota, och en som inte gör det.

Hur många barfotahästar har du/har du haft?

:bow: :bow: Du är vettig du!

Jag undrar hur många år o antal hästar som "tigern" har haft:angel:

leksaks_tigern skrev:
Jag har aldrig sagt att alla hästars hovar är likadana. men jag tycker att man skall försöka göra det så naturligt som möjligt för sin häst nu när man tvingar den att leva ett liv som den inte är van vid. Visst, klart att det inte är samma teräng och så som när hästarna är vilda. men bara för att vi tar ifrån dem en del av deras naturliga miljö och vanor betyder ju inte det att vi måste ta ifrån dem allt! Försök att göra det så naturligt som möjligt för din häst, det är det jag försöker få fram. sen om du tar det som ett personangrepp så är det upp till dig..

Känner vi igen det här rabblande mantrat- talibansekten

axel skrev:
Känner vi igen det här rabblande mantrat- talibansekten
Jupp!:crazy:

Man vet inte om man skall :D eller :cry: ..man blir ju mörkrädd av hur vissa uttalar sig:eek:
Är det liksom lagligt att vara så hjärntvättad?:eek:

Tycker ni ska lugna er lite. Vill gärna ha kvar tråden. Och denna tråden handlar om "min" hästs hovar så diskutera gärna vidare i "hovvårdaretråden". Tack.

Lagligt att vara hjärntvättad?
Ja tydligen, har man sett en skodd hov tror man inte på nått annat :devil:

Sazalamel skrev:
Hur mycket kunnande har DU om hovslagare? Om man bortser från det din hovvårdare upplyst dig om:eek:

Det verkar vara en stor myt här på Buke att hovslagare vill sätta skor på alla hästar och att dom inte vet hur man verkar en häst.
Föl och unghästar brukar inte jag sätta skor på i varjefall(såvida det inte rör sig om sjukbeslag) Och skor bara om jag absolut måste. Nån gång måste väl barfotafolket inse att man sätter sko på hästen för att minska slitaget på hoven när man rider mycket. ( om 10 m.m. järn slits ner på 6 veckors ridning så sitter nog skon där av en orsak):cool:

Vill inte påstå att jag är så påläst vad det gäller barfotaverkare men dom hästar jag sett verkade av dom är låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma, Dom har också varit "linjegångare" (ser ut som dom går på en smal lina)det blir hästar gärna om det ömmar om fossingarna. :(

Och för oss "dressyrnissar" med flera tycker faktiskt att hur hästen rör sig är minst lika viktigt som att den "funkar hyfsat ömmar bara ibland":crazy:

Men hur har hästarna som är "låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma" ser ut om ett år då?
Det tar ju tid för hoven att läka och jag tror väldigt få ger hästen/hovarna den tiden. Men vissa tror att "barfota verkning" är hälsosamt vilken hästhållning de än har :eek:

Jag anser att ska man verka hästen naturligt måste hästen få en chans att läka hovarna med mkt skirttande (fler km/dag utevistelse i större flock i stor hage).
Stänger man in den i en box och i en liten hage blir inte hovarna mkt bättra utan blir mest "låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma".
Vissa saker hör ihop, det ena leder till det andra, man kan sällan bara göra en sak och låta resten vara.
Man måste börja om och ända på det mesta.

/L

Hästfrälst skrev:
Min kompis fick hem sin häst från en fodervärd förra veckan. Hästen har varit där sen i november. De sa att de ridit o tränat hästen i hopp, men det tvivlar vi på med dessa hovarna.
Det roliga var att när hon kom för att hämta hästen så har de mage o säga till HENNE att hon MÅSTE ringa hovslagaren nu. Och helst var sjätte vecka nu på sommaren. jaha :confused: hur ofta har NI haft ute hovslagaren då? undrade vi. Usch jag kokade och villa bara säga till dom eftersom min kompis inte vågar, men lät bli. Bäst o få hem hästen så fort som möjligt. Inta bara det, massa saker var sönder och till och med en hel sadel fick hon inte med sig hem, och de säger inget. De sa att det fixat pass, men inget pass fick hon med sig. Och de säger inget, utan hon får ringa och fråga var sadel o pass tagit vägen...
Usch ja..Här kommer bilderna på hovarna:

Bak: http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2893.jpg

Höger bak: (De växer ojämnt, som ni ser) http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2894.jpg

http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2897.jpg

Fram: http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2895.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2896.jpg

Hovslagaren kom och rättade till så mycket han kunde:
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2898.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2899.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2900.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2901.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/IMG_2902.jpg

Några synpunkter?

Ja nu tar vi det härifrån
Ursäkta :o

Synpunkter:
Hovslagaren ser ut att ha gjort ett bra jobb!
Hemskt med opålitliga fodervärdar :eek:
Skrevs det en kontrakt?
Om det gjorde det och fodervärden har brytit mot det, går det inte att anmäla henne på nått sätt då?

/L

Du har en hov på ena sidan och en på den andra :devil:

Hur många oskodda hästar har du haft? Hur fungerar de?

_L_ skrev:
Du har en hov på ena sidan och en på den andra :devil:

Hur många oskodda hästar har du haft? Hur fungerar de?

Jag har sammanlagt haft 4 hästar i mitt liv, varav en fungerar som barfotahäst. Shettisen har benhårda hovar, och fungerar alldeles utmärkt barfota, även på grusväg, vilket inte de andra hästarna gjort. Skulle gärna ha haflingern oskodd också, det är billigare och enklare, men fungerar det inte så fungerar det inte. Jag är inte mycket för att sitta på en häst som tassar fram lite försiktigt och snubblar till varje gång den trampar på en lite vass sten. Synd om hästen, tycker jag.

_L_ skrev:
Men hur har hästarna som är "låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma" ser ut om ett år då?
Det tar ju tid för hoven att läka och jag tror väldigt få ger hästen/hovarna den tiden. Men vissa tror att "barfota verkning" är hälsosamt vilken hästhållning de än har :eek:

Jag anser att ska man verka hästen naturligt måste hästen få en chans att läka hovarna med mkt skirttande (fler km/dag utevistelse i större flock i stor hage).
Stänger man in den i en box och i en liten hage blir inte hovarna mkt bättra utan blir mest "låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma".
Vissa saker hör ihop, det ena leder till det andra, man kan sällan bara göra en sak och låta resten vara.
Man måste börja om och ända på det mesta.

/L

Som jag skrev i mitt inlägg så bryr jag mej om HUR hästen rör sig inte bara att den gör det, för mig är det inte ok att tillåta att hästarna är ömma för att dom måste "läka" under kanske ett år? Jag tränar och tävlar dressyr där ett bra steg är en fördel;) Och att ut och rida för att härda hovarna??? Djurplågeri!:(

Och som svar på din fråga om hur dom hästarna (barfotaverkade) ser ut efter ett år......sämre! Det va hästar med ett bra kliv i steget när dom hade skor sedan efter hand ( ca 1 1/2 år) har dom succesivt blivit linjegångare för att avlasta sina ömma hovar:(
Dom låga trakterna kommer när hästen inte vill belasta den ömma sulan framme i tån, Dom vill inte sätta hovarna under sig utan går nästan som fånghästar med frambenen framför sig:cry:
Är det verkligen ok för dig?

Jag anser också att man ska verka hoven naturligt (av vanlig hovis eller hovvårdare), MEN alltså utifrån varje hästs förutsättningar och vinklar , Ibland blir det skor ibland inte. Men rak tåaxel är a & o . Kan dom gå barfota så ska dom men ömmar dom, sko den!

Vet att barfota rörelsen försvarar sin "tro" med näbbar och klor. men är det ingen som reagerar när tron blir anmäld som djurplågeri?:eek:
Sedan är väl den ena metoden lite bättre än den andra(av barfotaverkarna)

Jag kan tycka att trådskaparens bilder talar för sig själv:cool: Den hästen behöver skor då den är skev i sina vinklar och om den går barfota kommer den slita snett.

*förlåt till TS att vi kommit från ämnet:crazy:

Våga stå på er! så ni får tillbaka eller ersättning för grejjerna:banana:
Lycka till

:bow: Tackar och bugar.:)
Ja en annan har väl blivit vis med ålderns rätt:rofl:
Och lärt mig av mina misstag. :crazy:
Hoppas att barfotafolket också lär sig:devil:

Sazalamel skrev:
:bow: Tackar och bugar.:)
Ja en annan har väl blivit vis med ålderns rätt:rofl:
Och lärt mig av mina misstag. :crazy:
Hoppas att barfotafolket också lär sig:devil:

Ja, men det är ju synd att det sker på hästarnas bekostnad. Om det var de själva som fick trippa runt och ha ont i fötterna i ett år eller mer (:eek: ) så skulle de nog lära sig fortare.

Till ämnet.
Bra att hon tog upp det. Eller iaf åkte dit och frågade. Börjar tro att det är ena riktiga lurendrejjare det där ni har att göra med.

bettysmatte skrev:
Om du vill veta PRECIS vad det är som jag hänger upp mig på, så är det detta:

Hovvårdare kan allt; hovslagare kan inget.
ALLA hästar kan gå utan skor.

Så fungerar inte världen. Jag har en shettis som har stenhårda, fantastiska hovar. De fläks aldrig, och det finns inte en spricka i dem. Hon verkas av - TA DA- helt vanliga hovslagare. Det har hon gjort i 10 år, dvs hela sitt liv... Jag har också en 3-årig haflinger som har helt annan hovkvalité. Inte dåliga hovar alls, säger min hovslagare, men trots det är det stor skillnad. De fläks och spricker mycket lättare. I nuläget rids/promeneras båda hästar ungefär lika mycket, så där är det ingen skillnad. De äter samma mat - ingen skillnad. De är helt enkelt olika individer, med olika behov. En klarar sig finemang utan skor, och mattes plånbok jublar!, medan den andre måste skos (hittills bara på fram).

Varför är det så svårt att acceptera att både hästar, och miljön de lever i, kan variera så mycket?

Hur många barfotahästar har du haft?

Min häst var skod runt om när jag fick henne, först blockade jag av skorna bak, sen nästa gång tog jag skorna fram. Och ungefär för ett halv år sen börja jag med hovvård (har haft henne 3år) och hon går hur bra som helst, visst hon slet väldigt mycket i början men hovarna anpassar sig. Hur skulle annars vildhästarna klara sig? Om man aldrig skor en häst och verkar den på rätt sätt så kommer den att röra sig friare och aldrig ömma för hovarna är anpassade till underlaget. Jag har även haft en fång häst och hovslagaren satte på alla möjliga skor på min häst och jag trodde så klart de va rätt jag visste inget annat. Men nu i efterhand förstår jag att man egentligen skulle ringt en hovvårdare och bett om hjälp att fixa till hovarna för de va inte skor hon behövde. jag har många kompisar som har barfota hästar och de fungera hur bra som helst!:)
Jag tycker du ska gå in på http://www.friskahovar.se och kolla om Ove Lind har någon föreläsning i närheten av dig (dom är gratis). / Sofie

Ponyta skrev:
Om man aldrig skor en häst och verkar den på rätt sätt så kommer den att röra sig friare och aldrig ömma för hovarna är anpassade till underlaget.

Ursäkta, men där har du helt enkelt fel. Det du beskriver fungerar på VISSA hästar, men inte på alla. Livet är inte bara svart och vitt, det finns mycket grått också.

JAG är inte villig att låta min underbara unghäst tassa runt på stenhårda grusvägar och ömma bara för att jag har bestämt mig för att hon ska kunna gå barfota, där med basta. Jag är alldeles för rädd om hennes kropp, gångarter och positiva sinnelag.

Fungerar din häst ypperligt barfota, och ni båda två trivs med det, så kör på! Jag undrar bara varför barfotaanhängarna så tvunget ska frälsa andra? Det räcker väl med att man själv är nöjd? Det blir väl varken bättre eller sämre för dig om jag skor min häst, som mår bättre av att vara skodd?

Jag håller med dig fullt ut.
De "barfota frälsta" skulle må bra av att se en flock hästar i frihet och titta på deras hovar. DE ÄR ABSOLUT INTE HELA!!! Visst de slits ned men inte på alla. endel har båtar. Den vanligaste anledningen att en häst kommer efter i flocken är hovproblem!
När vi rider på hästarna ökar vi deras belastning med dubbla vår vikt. Det är inte naturligt!! Därför behöver vi hjälpa till med skor och att hålla hästen i så bra skick som möjligt. Det är vår skyldighet som djurägare.

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar