Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

Vi har inte riktigt kunnat se omhan haltat då han är ganska ömfotad. Men inge vi sett tydligt. Nu har han skor och ska börja motioneras så vi ska kolla honom ordentligt ikväll.
Jag är orolig för förslitningar. Han kan ju ha gått så snett i ett halvår.. Inte bra.
Vi har hört när vi varit ute o gått med honom att det knäpper i högra höften. Vet inte om det kan ha med hur sned han är. Hoppas bara han är ren.

veterinärbesiktade hon hästen innan fodervärden tog över? Då borde ni ju göra det igen. Där har ni det mesta bevis ni behöver i sådana fall. Annars borde man nog ta ut en vererinär iaf. :(

Jag har ju sett den ofta, är som en andra ägare till den hästen. Det kanske räcker med mig som vittne? Hennes mamma var ju där när hästen åkte till fodervärden (min kompis hade börjat plugga då så hon var inte där), hon måste ju sett vilka saker som lämnades hela.

Men det är så svårt. Känns som att det bara är jag som enggerar mig. Hennes mamma kan inget om hästar och vill inte ställa till med bråk. Likadant med min kompis. Hon säger bara att hon hatar tanten och vill bara strunta i allt. Inte lätt för mig att göra allt.

Nej det tror jag inte att hon gjorde. Alltså, det är s dumt, min kompis kan inte så mycket om såntdär och tror att allt löser sig bara man gör ingenting. Hon lägger ofta över ansvaret på mig.
Hon tror att hästen är frisk och veterinären är dyr.. :smirk: Men jag ska försöka prata med henne om det.

ja risken finns ju. Och sen kan han ju bli halt av att han blir riktigt skodd igen också... för att benställningen ändras så pass fort.
Skodde mitt sto på ett annat sätt än innan (med högre trakter) för två skoningar sedan och hon blev småhalt, inte mkt men tillräkligt, efter ett par ridturer, så nu denna skoningen började jag med att bar rida på mjukt underlag för att spara på senorna, kanske skulle vara något att tänka på?

Asså man måste tuffa till sig!! (riktat till hästens ägarinna:D )
Om hon inte sätter hus i H*Vete så kommer folk bara fortsätta klampa på henne och utnyttja henne...

Vill bara ta henne i axlarna och ruska om henne så hon blir ARRRG!!!!:p
Hon MÅSTE säga ifrån! Hälsa från mig!!

jag tycker att ni ska sätta er ner tillsammans och prata med hennes föräldrar, Kanske någon annan nära person som är hästvan om sådan finns. Jag skulle tycka att det var orätt mot hästen att bara glömma och framförallt oansvarigt mot alla andra hästar som i fortsättningen kanske utsätts för den här familjen.

Hennes mamma kan nog bidra till någonting, om än inte mycket. Men bättre än ingenting. Finns det fler som tidigare haft kontakt med hästen? Gick den ensam eller hade den någon hästkompis som hade annan ägare? Inga grannar?

Jo hovslagaren vågade inte ta allt för mycket första gången. Och så sa han att hon inte fick rida allt för hårt. Men tack för tipset! :)

Ja det ska jag göra!! Kan ruska om henne från dig också!! ;)

Kardinal: Jo där hon hade hästen innan stod det ett antal hästar till. Så det måste ju vara någon som kan uttala sig om hur hästen såg ut innan. Kanske en gammal hovslagare?
Jag själv kan ju uttala mig ycket om hur hästen såg ut innan.. Ska leta upp bild, om jag har någon på benen..

Ja, det tycker jag absolut!
Måste tillägga att jag tycker du gör helt rätt som engagerar dig såhär. Lycka till. Och man vill ju gärna ha lite uppdateringar om ngt händer =)

Här är lite av de bilder jag hade.. Här har hästen dock varit hos en fodervärd en vecka. Han skulle va hos henne men hon trivdes inte med honom så hennes "väninna" tog över honom kort tid efteråt. Min kompis kunde inte göra mer än att prata med den kvinnan i telefon eftersom hon var 60 mil iväg o pluggade. Och hon lät så trevlig o kunnig på telefon. Tyvärr blev det fel. Hade det varit jag så hade jag åkt ner och kolla vad det var för ställe, men som vanligt tror min kompis att allt löser sig själv.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/Royhov1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/Royhov2.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/Royhov3.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/royhov4.jpg

Man ser ju att hovarna (främst bak) är sneda här med, men han har alltid varit sådan och hovslagaren har hållt på o försöka fixa dtta sedan hästen var liten.

Ska tillägga med att min kompis lämnade iväg hästen skodd och i full kondition. Skorna tog den första fodervärden av efter 1 vecka..

Hästfrälst skrev:
Jo jag vet. Jag vill så himla gärna sätta dit de j*vlarna!!
Men min kompis vågar inte och vill helst slippa tanten nu och bara ställa allt till rätta igen.

Men det stör mig så himla mycket att de kom undan med detta. De låtsades somingenting när vi kom för att hämta hästen. Jag menar, jag hade skämts om jag hade lämnat tillbaka en häst i det skicket! Men inte hon inte..

Hetsa inte din kompis till att dra det vidare. Det kostar för mycket pengar och kraft. Låt det vara och var glad att hästen är tillbaka och har fått hjälp.

/Åsa

Man blir ju bara helt vansinnig på hur vissa håller på:mad: :mad: :mad:
(*sitter på kontoret och kokar*......)

Man kan ju undra vad det har gjort med hästen om tyglar och sidostycken är trasiga...
Man blir ledsen av att höra sånt här och jag har själv varit med om det.
Självklart ska de ersätta de trasiga sakerna.
Om det knäpper i höften på hästen skulle jag starkt rekommendera att ta ut en kiropraktor, tänk vilka låsningar den kan ha i sin kropp när den har gått på dessa fötter i ett halvår...
Hoppas att allt går bra och att hästen blir fin igen.

Det kanske räcker med att ge dem en rejäl utskällning (får väl bli jag då.. :angel: ) och hota med att anmäla? Så det verkligen förstår.

Jo det tycker jag med. Men får bara kmmentaren "Det är så dyrt" :mad:
Hade jag varit rik hade jag tagit ut både eq och vet själv. Som tur är kommer kiropratkern igen om ca 3 veckor (återbesök till min o en till i stallet) så kan man ju passa på o övertala henne att låta han kika på hennes häst med.. Hon kan ju tyvärr inget om sånthär.

Ja, va trist. Hoppas att du lyckas övertala henne för i det stora hela så är det en väldigt liten utgift istället för att hästen ska gå och snebelasta sig och tillslut bli riktigt hallt.

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar