Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

Men kom igen! Ja , hästen är lång i fötterna och behöver helt klart verkas. Men det är inte alls så extremt att det är vanvård eller att hästens skulle ha eller få problem att ridas på grund av detta. Sen rör sig inte hästen riktigt korrekt- förmodligen skruvar den lite vilket man tydligt kan se på den form som hästen hovar fått- det syns tydligare ju mer overkade de är. Men tycker hovslagen gjort ett gott jobb med bra utlägg där det behövs. Så slappna av lite, detta är inget alvarligt som hästen tagit skada av.
Ang.passet kan inte en fodervärd ordna ett sådant. Det kan bara den göra som äger hästen.
Och ang. sadeln – hon visste att hon skulle ha en sadel med sig hem men vågar inte fråga efter den? :confused: Ärligt?

Om du hade sett hästen nu i verkligheten så hade du sett hur allvarligt det är. Det är inte längden på hobarna som oroar mig, det är hur dåligt de har skött hans snedhet. Du skulle sett hur han går, kan knappt springa korrekt. Detta är ju medfött hos honom, men blir ju bara sämre om man inte sköter det. Och hästen har varit så gott som bra, tack vare en bra hovslagare hon hade innan. Då är det inte kul att få tillbaka hästen såhär och få börja om igen. Vi vet ju inte hur länge sen det är sedan hästen verkades. Även om vi frågar så kan man inte lita på svaret.
Men varför säger de då att de fixat pass? Om det inte går? Jag är inte så inne på det där, eftersom min häst hade pass när jag köpte honom. Vet bara vad jag hört de säga till min kompis.
Nej hon har inte vågat säga nåt om sadeln. Jag är på henne att hon måste, men hon säger bara att hon ska ringa om ett tag.

Hästfrälst skrev:
Ska tillägga med att min kompis lämnade iväg hästen skodd och i full kondition. Skorna tog den första fodervärden av efter 1 vecka..
Så en häst som troligen är van att gå med brodd fick halka runt i vintras :devil: .
Då är det inte alls otroligt att den har gått omkull - höften.

Det är som med allting annat, man måste reglera handhavandet in i minsta detalj.

Skulle ALDRIG lämna bort mina hästar.

Kom just på att min massör/eq kommer imorgon för o ge min häst akupunktur. Ska fråga henne om han tid o gå igenom min kompis häst..*passa på*

Leoni skrev:
Men kom igen! Ja , hästen är lång i fötterna och behöver helt klart verkas. Men det är inte alls så extremt att det är vanvård eller att hästens skulle ha eller få problem att ridas på grund av detta. Sen rör sig inte hästen riktigt korrekt- förmodligen skruvar den lite vilket man tydligt kan se på den form som hästen hovar fått- det syns tydligare ju mer overkade de är. Men tycker hovslagen gjort ett gott jobb med bra utlägg där det behövs. Så slappna av lite, detta är inget alvarligt som hästen tagit skada av.
Ang.passet kan inte en fodervärd ordna ett sådant. Det kan bara den göra som äger hästen.
Och ang. sadeln – hon visste att hon skulle ha en sadel med sig hem men vågar inte fråga efter den? :confused: Ärligt?

Jag tycker att hovarna ser hemska ut, snea och ojämna. Visst påverkar detta stort på hästens bruklighet och en häst som ser ut sådär bör inte ridas och jobbas och det kan mkt väl ge men iform av kotledsinflammationer etc

Och visst är det vanvård eller rättare sagt försummelse av fodervärden att inte se till att hålla hästen bra i hovarna.

Och passet kan vem som helst fixa, jag gjorde det på ett fullblod jag hade hemma som jag inte ägde.

Rid inte på mjukt underlag om du vill spara på senorna..!
Hårt underlag, gärna skritta på asfalterade cykelbanor om du är rädd om senorna.

Där har vi nog delad mening.. men ser nu att jag kanske uttryckte mej luddigt, menar inte mjukt som i djup sand utan mjuk som att rida på gräs. Men ycker abslout att asfalt är för hårt! Min maassör tyckte att alla vägar var för hårda för mitt sto, som visserligen är känslig i bene men ändå!

Rider på väldigt varierande underlag. Var idag ute med min och red då både på asfalt, gräs, grusväg och lite djup sand (vi har sanddynor där vi klättrar och där är ganska djup sand). Jag tror ändå att det är bäst.

Gud vad hemskt det ser ut! Tänkte ge ett litet tips i allt detta elände :P min pålle har också ganska snea hovar, så de har nästan (inte alls lika allvarligt dock) sett ut som på bilderna. För ett halvår sen ungefär tog jag kontakt med en hovvårdare, märk väl INGEN hovslagare! tipset jag vill ge till dig är att gå in på www.friskahovar.se och kolla om det finns någon hovvårdare nära där du bor. Min häst har blivit verkad av honom var 4 vecka ända sedan vi började och det har blivit en sån enorm skillnad!! Det är inte klokt vad hans hovar har förändrats, bara till det bättre.
Så även om det kommer bli lite dyrare än en vanlig hovslagare så kommer du tjäna på det i längden, det kan jag lova! Jag skulle kunna skriva mycket mer om vad för fel jag tycker att hovslagare gör när de skor en häst, och vad för jättebra saker en hovvårdare gör, men jag ska bespara er detta :P men om det är någon som undrar så är det bara att fråga :) Lycka till med hästen. /Elin.

Hästfrälst skrev:
Här är lite av de bilder jag hade.. Här har hästen dock varit hos en fodervärd en vecka. Han skulle va hos henne men hon trivdes inte med honom så hennes "väninna" tog över honom kort tid efteråt. Min kompis kunde inte göra mer än att prata med den kvinnan i telefon eftersom hon var 60 mil iväg o pluggade. Och hon lät så trevlig o kunnig på telefon. Tyvärr blev det fel. Hade det varit jag så hade jag åkt ner och kolla vad det var för ställe, men som vanligt tror min kompis att allt löser sig själv.
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/Royhov1.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/Royhov2.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/Royhov3.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/Roy/royhov4.jpg

Man ser ju att hovarna (främst bak) är sneda här med, men han har alltid varit sådan och hovslagaren har hållt på o försöka fixa dtta sedan hästen var liten.

Som sagt, ta kontakt med en HOVVÅRDARE! Han/hon kommer aldeles säkert kunna fixa hovarna så att de ställer sig rätt igen. En hovslagare klarar inte av detta pga bristfällig kunskap!

Varierat och lagom är bäst - fast jag hade nog hoppat över de där sanddynorna ett tag.

Sadeln - den kanske itne alls är trasig ? De kan ju ha sålt den

Ja den hästen ska hållas därifrån ett tag.
Hon ska till tanten imorgon och prata. Hon skulle få henne att stå för denna skoningen med, eftersom det skulle ju göras innan hon fick hästen egentligen.
Jo sadeln kan mycket väl vara såld. Det som irriterar mig mest är att de hade mage o inte säga nåt om det! :eek: De bara stack så fort som möjligt efter de lämnat tillbaka hästen o trodde att allt var frid o fröjd. :cool:

I sådana fall borde ju det också anmälas, man kan inte bara bli av med en sadel hur som helst och inte göra något åt det. Eller inte jag iaf^^

Någon borde nog följa med henne dit ?

Jo jag hoppas hon polisamnäler om hon inte får tilbaka den eller ersättning. Hennes mamma ska med.

Jag tror det hade räckt med lilla mig :devil: :devil:

Hehe nej men hon behöver skrämmas upp. helt klart.

Hästfrälst skrev:
Min kompis fick hem sin häst från en fodervärd förra veckan. Hästen har varit där sen i november. De sa att de ridit o tränat hästen i hopp, men det tvivlar vi på med dessa hovarna.
Det roliga var att när hon kom för att hämta hästen så har de mage o säga till HENNE att hon MÅSTE ringa hovslagaren nu. Och helst var sjätte vecka nu på sommaren. jaha :confused: hur ofta har NI haft ute hovslagaren då? undrade vi. Usch jag kokade och villa bara säga till dom eftersom min kompis inte vågar, men lät bli. Bäst o få hem hästen så fort som möjligt. Inta bara det, massa saker var sönder och till och med en hel sadel fick hon inte med sig hem, och de säger inget. De sa att det fixat pass, men inget pass fick hon med sig. Och de säger inget, utan hon får ringa och fråga var sadel o pass tagit vägen...
Usch ja..

Man kan väl inte anklaga fodervärden för att hästägaren har har satt hästen hos en okunnig fodervärd eller??? Mig veterligt så är det upp till hästägaren att se till att skaffa en hästkunnig fodervärd,fast varför förstår jag inte då jag inte förstår varför man ska vara hästägare om man inte har tid med att ha egen häst. Jag trodde poängen va att man skaffade häst för att man själv ville sköta om det.

Men jag antar att fodervärden är ansvarsfull och kunnig som skriver på ett kontrakt där det står hur hästen ska skötas. Hon sa dessutom själv till min kompis att hon måste verka hästen var sjätte vecka nu på sommaren då hovarna växer mer.

Ska man inte kunna skaffa fodervärd då menar du? Hon har haft hästen i 6 ,5 år (sedan hästen var 1 år) och är nu 20 år och vill börja plugga. Det är inte lätt att vara student och ha häst på samma gång. Därför lånade hon ut honom.

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar