Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

Hästfrälst skrev:
ja det är så synd. Tyvärr är min kompis lite feg och vågar inte säga till :smirk: . Knappt hon vågar ringa o fråga var de gjort av hennes sadel. Dessutom var ju alla tyglar sönder, hon fick med sig borstar som inte var hennes och ja gud vet vad mer som inte stämde. Hästen är dessutom helt muskelfattig, och de säger att de ridit o tränat. Hoppas innerligt att han inte ridits med de hovarna.
Och att de sen säger till henne vad hon ska göra med sin häst efter att hon fått hem honom!! För det första är det inte deras häst och för det andra såskötte de inte honom när de hade honom!!! Åh jag blir så arg!! Som tur är så har de ju skrivit kontrakt där det står att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades i, och att alla söndriga saker ska ersättas. Men de bara lämnar tillbaka allt söndrigt (tex halva sidostycken) och säger inget!! :devil: :devil: :devil: :cool:
Och min kompis vågar inte säga nåt...

Men du verkar ha lite "ruter" i dig? Kan inte du (med ägarens tillåtelse/fullmakt) kontakta dem och säga typ: "på lördag kommer jag och hämtar sadel och annat som fattas samt diskuterar hur alla trasiga saker ska ersättas"

Det andra med hovarna är ju också för jäkligt och borde anmälas men det kan kanske vara svårt om man inte har bilder.

Hehe jo. Dt har jag funderat på. Att jag skulle ringa och låtsas att jag var min kompis (vi låter typ likadant) och säga vad jag tycker o tänker (innan jag kokar över) ;)
Men nu ska hon ju själv dit idag så vi får se hur det går då. :banana:

Men gud vilka :devil: människor! :mad: Jag tycker allt din kompis ska ta och tuffa till sig och
ringa fodervärden BUMS!! Hon måste ju få tillbaka sina grejer och ersättning för det som
inte är helt.

Lägg i smältlim där skon är utlagd så trampas dom inte av lika lätt.

leksaks_tigern skrev:
Som sagt, ta kontakt med en HOVVÅRDARE! Han/hon kommer aldeles säkert kunna fixa hovarna så att de ställer sig rätt igen. En hovslagare klarar inte av detta pga bristfällig kunskap!
:eek:
Vad har du träffat för hovisar?
Hur många timmars utbildning har en hovis jmf med hovvårdare?
Den har felställningar oxå o behöver korrigeras lite.
Den utbildningen har inte hovvårdare.

axel skrev:

:bow: :bow: Precis min tanke. Skulle tänka mig för
både en och två gånger innan jag lät en barfotataliban
sköta min hästs hovar. Du kan ju alltid läsa barfotatrådarna
om du vill få fler åsikter om barfotatalibanerna än den som
leksaks_tigern fört fram.
Däremot har jag min pålle barfota, och ser inget fel i det.
Men hon verkas av min vanliga hovslagare som har samma åsikt
om trakter och sunda hovar som jag. :D

Min hovvårdare har ca 3 års utbildning. Han har varit i USA och studerat mustanger och deras hovar och träffat flera av de mest framstående människorna innorm naturlig hovvård.
Vanliga hovslagare har lärt sig att verka hästen för att sedan sätta på en sko. Om man sedan inte sätter på en sko blir det fel eftersom skillnaden på hoven med sko och utan är stor. Hovslagare (de flesta) har heller ofta inte så stor kunnskap om hur hoven fungerar och vad som behöver göras om den är felställd. Det kan jag relatera till min egen häst. De vanliga hovslagarna har alltid bara verkat som de blivit lärda att göra (ta lite här och var tills det ser snyggt ut) medan min hovvårdare tar där det behövs men vill att hästen själv ska korrigera upp så mkt som möjligt. Och vilken skillnad det har blivit på hovarna, min häst är numera nästan helt bra.

axel skrev:

Och jo, hovvårdare har mist, i de flesta fall mycket mer, utbildning än en hovslagare. Kanske inte en som är mitt inne i utbildningen, men en som är klar har jättestora kunskaper! Det är löjligt att säga att en hovvårdare inte skulle klara av att korrigera rätt hoovar. det är precis det han har gjort på min häst!

leksaks_tigern skrev:
De vanliga hovslagarna har alltid bara verkat som de blivit lärda att göra (ta lite här och var tills det ser snyggt ut) medan min hovvårdare tar där det behövs men vill att hästen själv ska korrigera upp så mkt som möjligt. Och vilken skillnad det har blivit på hovarna, min häst är numera nästan helt bra.

Jaha, det förklarar ju saken. De vanliga otäcka hovslagarna de verkar som de har fått lära sig, medan hovvårdarna tar där det behövs. Det förklarar ju allt :rofl: ! Mysteriet är löst...

Tänk att vara en välutbildad hovslagare med många års erfarenhet, och läsa det du skriver? Hur nedvärderande får man vara egentligen?

Nej, tyvärr. Men det har blivit enorm skillnad. Tycker verkligen att du och din kompis borde testa iallafall. Visa männsikor är ju så enormt rädda för att etsat nya grejor, men ibland kan det faktiskt utvecklas till något bättre än vad som var förut. :)

bettysmatte skrev:
Jaha, det förklarar ju saken. De vanliga otäcka hovslagarna de verkar som de har fått lära sig, medan hovvårdarna tar där det behövs. Det förklarar ju allt :rofl: ! Mysteriet är löst...

Tänk att vara en välutbildad hovslagare med många års erfarenhet, och läsa det du skriver? Hur nedvärderande får man vara egentligen?

Vet du ens vad det är för skillnad på en hovvårdare och en hovslagare? om du inte vet kanske du ska läsa på lite innan du yttrar dig!
Och jag säger inte att hovslagare inte kan SKO en häst, för det är de flesta jättebra på. Det jag säger är att hästar inte är gjorda för att ha skor på fötteran och skall därför inte ha det. Hovslagare KAN INTE verka en barfota häst på rätt sätt.

leksaks_tigern skrev:
Vet du ens vad det är för skillnad på en hovvårdare och en hovslagare? om du inte vet kanske du ska läsa på lite innan du yttrar dig!
Och jag säger inte att hovslagare inte kan SKO en häst, för det är de flesta jättebra på. Det jag säger är att hästar inte är gjorda för att ha skor på fötteran och skall därför inte ha det. Hovslagare KAN INTE verka en barfota häst på rätt sätt.

Jo, jag vet skillnaden. Jag har läst och begrundat alla länkar här på Buke, och följt diskussionerna med stort intresse.

Hästar är inte gjorda för att ridas på heller, men det gör vi. Då kan det vara nödvändigt med skor.

leksaks_tigern skrev:

Hur mycket kunnande har DU om hovslagare? Om man bortser från det din hovvårdare upplyst dig om:eek:

Det verkar vara en stor myt här på Buke att hovslagare vill sätta skor på alla hästar och att dom inte vet hur man verkar en häst.
Föl och unghästar brukar inte jag sätta skor på i varjefall(såvida det inte rör sig om sjukbeslag) Och skor bara om jag absolut måste. Nån gång måste väl barfotafolket inse att man sätter sko på hästen för att minska slitaget på hoven när man rider mycket. ( om 10 m.m. järn slits ner på 6 veckors ridning så sitter nog skon där av en orsak):cool:

Vill inte påstå att jag är så påläst vad det gäller barfotaverkare men dom hästar jag sett verkade av dom är låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma, Dom har också varit "linjegångare" (ser ut som dom går på en smal lina)det blir hästar gärna om det ömmar om fossingarna. :(

Och för oss "dressyrnissar" med flera tycker faktiskt att hur hästen rör sig är minst lika viktigt som att den "funkar hyfsat ömmar bara ibland":crazy:

leksaks_tigern skrev:

Om du vill veta PRECIS vad det är som jag hänger upp mig på, så är det detta:

Hovvårdare kan allt; hovslagare kan inget.
ALLA hästar kan gå utan skor.

Så fungerar inte världen. Jag har en shettis som har stenhårda, fantastiska hovar. De fläks aldrig, och det finns inte en spricka i dem. Hon verkas av - TA DA- helt vanliga hovslagare. Det har hon gjort i 10 år, dvs hela sitt liv... Jag har också en 3-årig haflinger som har helt annan hovkvalité. Inte dåliga hovar alls, säger min hovslagare, men trots det är det stor skillnad. De fläks och spricker mycket lättare. I nuläget rids/promeneras båda hästar ungefär lika mycket, så där är det ingen skillnad. De äter samma mat - ingen skillnad. De är helt enkelt olika individer, med olika behov. En klarar sig finemang utan skor, och mattes plånbok jublar!, medan den andre måste skos (hittills bara på fram).

Varför är det så svårt att acceptera att både hästar, och miljön de lever i, kan variera så mycket?

Hur många barfotahästar har du haft?

åå vad jag blir arg :mad::mad:
häre min gud har männsikan inge vett??
jag fick hem min foderponny nu i fredags och krafsade hoven på han och ja vad hittade jag :mad: en sten och ja det hade suttit där etag för den hade börjat gräva sig in i hoven, tyvärr så skulle jag beställa hovslagaren men hans fru dog idag i cancer (i hjärnan..) :cry: hon var såå snäll.....
och som gräddet på moset har pollen lätt för fång och ja kan väll bara säga att jag har ALDRIG vart så vårdande om ben och hovar som på denna hästen..

och du, nästa gång din kompis lånar ut hästen så skit i avståndet här skare provridas :)

leksaks_tigern skrev:

men människa menar du alvar:cool: :eek:
Tror du inte att en hovslagare har utbildning, snälla lilla vän är dte det du påstår???!!!!
Samla fakta och inse hovslagare KAN värka en häst på RÄTT sätt men så klart beror det på vad dom har gått för utbildning och vad dom tkr själva..
Tänk om dte är en Hovslagare och en Hovvårdare som gått samma kurs vad är det som gör hovslagaren sämre?

Våran hovSLAGARE är Jätte duktig SÅ DET SÅ!
Och det där om att hästar inte är gjorda för skor tkr jag att du ska ta tillbaka delvis för att hästar i sitt naturliga tillstånd asså i det fria har en varierad natur, berg slätter och ja allt.. I en hage tvivlar jag på att det finns Berg och slätter...
Hästen har oxå ca 80 kilo extra på ryggen som belastar och jag anatr att du rider dina hästar??!! ja vad är skönast för hästen med extra tyngd på frambenen?? med elr utan ta och tänkl på det...
Själv hade ju jag tkt att ett bar skor fram skulle vara skönt....
Jag ska FAKTIST sätta skor FRAM på min foderponny efter som att han är lite tassig....:smirk:

fattar inte riktigt hur du tänker...:smirk:
det låter som hon Strasser som påstår samma sak typ...

bettysmatte skrev:
Om du vill veta PRECIS vad det är som jag hänger upp mig på, så är det detta:

Hovvårdare kan allt; hovslagare kan inget.
ALLA hästar kan gå utan skor.

Så fungerar inte världen. Jag har en shettis som har stenhårda, fantastiska hovar. De fläks aldrig, och det finns inte en spricka i dem. Hon verkas av - TA DA- helt vanliga hovslagare. Det har hon gjort i 10 år, dvs hela sitt liv... Jag har också en 3-årig haflinger som har helt annan hovkvalité. Inte dåliga hovar alls, säger min hovslagare, men trots det är det stor skillnad. De fläks och spricker mycket lättare. I nuläget rids/promeneras båda hästar ungefär lika mycket, så där är det ingen skillnad. De äter samma mat - ingen skillnad. De är helt enkelt olika individer, med olika behov. En klarar sig finemang utan skor, och mattes plånbok jublar!, medan den andre måste skos (hittills bara på fram).

Varför är det så svårt att acceptera att både hästar, och miljön de lever i, kan variera så mycket?

Hur många barfotahästar har du haft?

Jag har aldrig sagt att alla hästars hovar är likadana. men jag tycker att man skall försöka göra det så naturligt som möjligt för sin häst nu när man tvingar den att leva ett liv som den inte är van vid. Visst, klart att det inte är samma teräng och så som när hästarna är vilda. men bara för att vi tar ifrån dem en del av deras naturliga miljö och vanor betyder ju inte det att vi måste ta ifrån dem allt! Försök att göra det så naturligt som möjligt för din häst, det är det jag försöker få fram. sen om du tar det som ett personangrepp så är det upp till dig..

Jasså du vill inte ha en häst till höst då? :D

Det är så svårt o hyra ut, man hör ju bara skräckexempel! :eek:

Måste bara berätta. Min kompis var ju hos fd fodervärd idag. Hon frågade var hennes andra sadel var. Kärringen svarade : "Just det! Du hade ju en sadel till! Ja den får jag ta o leta fram." :cool: Min kompis sa att hon ville ha den nu, men det fick hon inte för tanten visste inte var den var nu.
Hon frågde om sina tyglar som var sönder: "Just det" Det glömde jag att säga till dig, det var en lite olyckhändelse ute i skogen, men det gick bra" :cool:
Hon sa att hon ville ha ersättning för hovslagaren för att hästen inte lämnades i det skick som stod skrivet i kontraktet. Då sa kärringen: "neeej men alltså vi har haft honom skodd hela tiden och verkat regelbundet, så det tycker jag inte!" Hästen har inte varit skodd på alla de gånger jag och min kompis varit där och hälsat på hästen. Dessutom kan han inte haft skor och definitivt inte blivit verkad på länge med de hovarna han hade nu.
Min kompis påpekade att hon inte tyckte om att de lämnade tillbaka allting skitigt. (Man brukar ju tvätta schabraken o smörja tränsen åtminstone när man lämnar tillbaka en foderhäst) Då sa tanten att hon inte hade använt de grejorna, utan använt egna saker. (Hur kan då tyglarna gått sönder?)
ÅÅÅhh hade jag varit med hade jag gett kärringf*n en smäll på käften!!!! :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

Min kompis behöver tuffa till sig, man kan inte tolerera sånt här!!!

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V