Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

Har sett värre hovar i mina dar, bl a på våra egna hästar när det dröjt lite länge med hovis! :smirk:
Har en häst sneda fötter (vilket en av våra har) så växer det konstigt på ganska kort tid, de "flyter" ut och kanske trasar lite i kanterna.
Jag har ju själv stenkoll på hur lång tid det är mellan hovis-besöken hos oss och det går mellan 6 och 12 veckor (beroende på årstid och häst) och ändå kan hovarna se lite knas ut på våra också ibland. ;)
Måste dock hålla med om att hästen på bilderna skulle behövt hovis för ett tag sen men att det skulle vara såå illa att en anmälan var befogad är överdrivet!
En inspektör skulle aldrig tagit det på allvar!

Du svarade inte på hur många hästar du har haft.
Kan tro att det är den första.
Av en enda erfarenhet skapar man sig en bild av den enda sanningen.

Dubonnet skrev:
Har sett värre hovar i mina dar, bl a på våra egna hästar när det dröjt lite länge med hovis! :smirk:
Har en häst sneda fötter (vilket en av våra har) så växer det konstigt på ganska kort tid, de "flyter" ut och kanske trasar lite i kanterna.
Jag har ju själv stenkoll på hur lång tid det är mellan hovis-besöken hos oss och det går mellan 6 och 12 veckor (beroende på årstid och häst) och ändå kan hovarna se lite knas ut på våra också ibland. ;)
Måste dock hålla med om att hästen på bilderna skulle behövt hovis för ett tag sen men att det skulle vara såå illa att en anmälan var befogad är överdrivet!

Om du har hovar som ser värre ut tycker faktiskt jag att det är rätt illa :crazy:

Tycker att det är en självklarhet att INTE låte det gå så långt

Vill bara säga att min kompis nu bestämt sig för att stämma idioten!! Så nu hoppas vi på det bästa!
Hon har fortfarande inte fått tillbaka varken sadel eller vaccintyg..

Hästfrälst skrev:
Vill bara säga att min kompis nu bestämt sig för att stämma idioten!! Så nu hoppas vi på det bästa!
Hon har fortfarande inte fått tillbaka varken sadel eller vaccintyg..

bara-undrar om man kan stämma ngn som man själv som hästägare tecknat ett fodervärdskontrakt med utan att själv riskera att bli idiotförklarad.

Epidemi bland fodervärdar? Min kompis fick hem sin häst i söndags efter en tid med tjafs och osäkerhet om hur bra han sköttes. Hästen är ett varmblod (travare) som min kompis haft i flera år och när han lämnades bort kunde han hoppa 1.40-1.50 enstaka hinder (har själv sett honom), gå i form i alla gångarter som hon lyckades få till bra, göra byten och skänkelvikning.

När hon hämtade honom såg hovarna förjävliga ut, trots det har de (fodervärden och hennes mamma, fodervärden var endast 14 år vilket min kompis inte visste) mage att proppa på henne att hästen skulle fortsätta behandlas av en tjej med rosenterapi som de hade påbörjat för att han hade ont i rygg och höfter. Det hade han inte när han lämnades bort. De lade alltså hellre ut pengar på "terapi" iställer för hovarna. Han var dessutom barfota och de hade ridit honom barfota utan att fråga om det var ok. Han hade stora svullnader efter insektbett då de troligtvis inte använt någon form av insektmedel trots att de bor nära vatten. Han hade sår som inte sköts om vid skinkorna. Hon fick tillbaka en stressad häst som inte förstod hennes hjälper utan bara gick som ett ånglok med huvudet i vädret.

Flickan hade dessutom spridit ut bland sina vänner att hästen hade missköts av min kompis och att hon inte hade tagit hand om honom eller brydde sig om honom. En riktigt liten skitunge, rent ut sagt! :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Dumma människor som itne borde få ha häst. :mad: Sånt här gör mig så sur !!!!!! :mad:

Dubonnet skrev:
Fast på bilderna kan man ju även se att kotorna är snedbelastade.

Ja det är klart man kan. Det står klart o tydligt i kontraktet att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades i. Att saker som gått sönder ska ersättas mm. Det är ju därför det finns kontrakt, för att alla ska veta vad som gäller. Denna människa har brytit mot det mesta som står i kontraktet och kan då polisanmälas om hon inte rättar till det!

Usch ja. Jag har enbart hört skräckhistorier av folk som lånat ut.. Skulle aldrig låna ut min häst om det inte var till någon jag känner som jag vet är bra!

Dubonnet skrev:

Det är ju inte bara hovarna som är anledningen till anmälan. Det är ju alla saker som hon inte fått tillbaka eller som hon fått tillbaka söndrigt.

Hästfrälst skrev:
Ja det är klart man kan. Det står klart o tydligt i kontraktet att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades i.

bara-undrar vilken värld du lever i. Gud så korkat att blanda ihop materiella värden med levande ting.

Och var framgår det i kontraktet i vilket skick den lämnades i övergången till fodervärden????

Det är inte helt ovanligt att det är precis tvärt om utifrån dom som "skickar bort" sina hästar till fodervärdar. Det finns faktiskt en poäng med varför man inte spm hästägare kan ta ansvar för sin egendom utan genomfodervärdskontrakt skickar i väg hästen och avskriver sig sitt eget ansvar för att senare kasta skit på den som genom kontrakt försökt reda upp missären.

Tips till alla som tar emot hästar som fodervärd.

Dokumentera ALLT redan dag ett ni mottager denna häst och dokumentera både med bilder och skrift utvecklingen samt se till att ha kvitton på alla utgifter samt all utrustning ni ev. får med Er vid överlämnandet

Vilka offer :mad: jag skulle anmält dom på en gång om ja såg det där! Hade den mkt ont när hästen gick och sådär?
Blir arg så fort jag tänker på det! Tänk om det vore min häst lixom? :S

Usch, vad hemska människor det finns i hästvärlden... Om jag var du skulle jag kräva att dom betalade en ny sadel, samt. hovslagarkostnaderna som kommer för att "reparera" hästens hovar... Fy! Stackars häst... :(

Alltså du har nog inte läst igenom hela tråden.
Anledningen till att hon ska polisanmäla är att hon inte fått tillbaka saker (bla hoppsadel). De skrev upp innan hästen överlämnades vilka saker som följde med hästen.
Och vad menar du med att det är korkat?
Jag förstår inte riktigt vad du menar.. Hästen lämnades i mycket bra skick och det stod i kontraktet att hästen skulle skötas på ett visst sätt, vilket inte gjorts.

Silverbern skrev:
Vilka offer :mad: jag skulle anmält dom på en gång om ja såg det där! Hade den mkt ont när hästen gick och sådär?
Blir arg så fort jag tänker på det! Tänk om det vore min häst lixom? :S
Hästen kan inte gå normalt. Han har alltid gått lite konstigt och liksom vridit hoven och varit lite kohasig. Hovslagaren har sakta rättat till det under hans 7 år. Han var nästan helt bra innan han kom till fodervärden. Nu är det värre än nånsin. Han har också fått problem med ryggen, vilket han aldrig har haft innan. :(

bara-undrar skrev:
bara-undrar vilken värld du lever i. Gud så korkat att blanda ihop materiella värden med levande ting.

Och var framgår det i kontraktet i vilket skick den lämnades i övergången till fodervärden????

Det är inte helt ovanligt att det är precis tvärt om utifrån dom som "skickar bort" sina hästar till fodervärdar. Det finns faktiskt en poäng med varför man inte spm hästägare kan ta ansvar för sin egendom utan genomfodervärdskontrakt skickar i väg hästen och avskriver sig sitt eget ansvar för att senare kasta skit på den som genom kontrakt försökt reda upp missären.

Tips till alla som tar emot hästar som fodervärd.

Dokumentera ALLT redan dag ett ni mottager denna häst och dokumentera både med bilder och skrift utvecklingen samt se till att ha kvitton på alla utgifter samt all utrustning ni ev. får med Er vid överlämnandet

Hahahahaha

så du menar att då är det fritt fram för fodervärdar att göra som de vill med hästar de faktiskt LÅNAR.

Självklart skall man INTE lämna tillbaka en häst i sämre skick och det är ju att inte sko den.... OM den var skodd när den lämnades tex.

Eller att lämna tillbaka en halt häst etc

Alla som lånar ut på foder lånar inte ut outbildade hästar som de vill bli av med :crazy:

Och nej ägaren har fortfarande ansvar för sin häst iom de medföljande anvisningarna OCH de flertalet klausulerna i kontrakten där det står att ALLA förändringar med hästen skall meddelas ägaren liksom att man inte får frångå ÄGARENS medföljande anvisningar.

Det är ju bara för de som lånar att köpa en egen häst om de inte kan inse att de är tvugna att vara ansvariga för vad de gör med någon annans häst :mad:

*lånar knapp*
kom nu att tänka på ensak....om du har en häst som aldrig blivit skodd utan alltid gått barfota sedan den föddes,skulle du kunna tänka dej sko hästen?
Om hästen har suveräna hovar och inte har några problem vare sej i ridningen eller körningen?
Här har man funderat länge på.
Själv har jag anlitat en hovvårdare till min shettis, som leksaks-tigern sagt,så har hovvårdaren faktiskt hjälpt min shettis.
Han har haft tidigare en liten släng av fång (trots detta har han aldrig gått med skor innan vintern-05 o sedan fick han gå med skor).
Det såg väldigt bra ut för nu kan han gå normalt,och är en jätteglad liten rackare.
Men jag har också en "vanlig" hovslagare,som sägs vara en av sveriges bäste.......och jag har ett travsto som går barfota numera eftersom hon är dräktig.
Förut gick hon med skor eftersom hon låg i travträning,och sedan när jag tog henne ur travet pga åldern och då tyckte inte min ordinarie hovslagare att hon skulle gå med skor på grund av att hon hade superbra hovkvalité.
Han tycker att barfota är bäst för hästen, egentligen,och jag TROR att han KAN detta med barfotaverkningen trots att han inte utbildat sej inom AANCHP utan bara den "vanliga" kunskapen - att behandla, sko, verka på ett traditionellt sätt, bl a -

Så det ska bli väldigt intressant o höra vad han tycker när han får titta på min shettis fötter som hans son vanligtvis brukar verka annars....Och stoet brukar han själv ta hand om, eftersom hon är oxå något sned bak precis som trådskaparens kompis häst.
Detta är ett problem med sneda bak...

Och jag tycker det är väldigt imponerande att hovvårdare har gjort ett underverk på hovarna, och det finns även endel hovslagare som KAN fixa detta om de är väldigt insatta i detta. Tror jag helt säkert, men jag tror nog att det bara är de "ännu bättre" som har varit med om en hel del.
Min hovis har fått åka till USA pga att en gammal travhingst (han har varit verksam i travaveln här i sverige o fått många avkommor) pga att hingsten hade problem med någon hov och han blev riktigt rasande på amerikanen att detta var djurplågeri eftersom hingsten kände igen hovisen och blev jätteglad av att se honom igen.....
han fick vara kvar där för att behandla, och hjälpa hingstens hovar att bli riktigt bra.
Han blev anlitad av flera i hela landet, nu tror jag att han vill ta det lite lugnt på grund av hans ålder...han är över 60 (född 43).

Hästfrälst skrev:
Hästen kan inte gå normalt. Han har alltid gått lite konstigt och liksom vridit hoven och varit lite kohasig.

*Lånar knapp *

Utifrån detta Citat så är det inte svårt att förstå att denna utlånade foderhäst sedan lång tid tillbaka besitter en rörelsestörning, förmodligen utifrån ett trauma som ägaren inte i tid utrett på klinik vilket medfört att det föreligger en kronisk åkomma på denna individ.

Man får vara hur "hästfrälst" som helst men att dels försöka korrigera detta under så lång tid som sju år utan insikt om hästens anatomi och dessutom låna ut den till en fodervärd när den är "nästan helt bra tycker jag personligen tyder på extremt dåligt ansvarstagande som hästägare.

Det skulle vara väldigt intressant om detta: Hästen kan inte gå normalt. Han har alltid gått lite konstigt och liksom vridit hoven och varit lite kohasig. Hovslagaren har sakta rättat till det under hans 7 år. Stod med i fodervärds kontraktet.

Min personliga gissning är att det INTE stod med.;)

Och på vilket citat anser du att jag har menat att hästen behandlats utan insikt för dess anatomi?
Hästen är korrigerad under 7 år ja. Med "nästan heöt bra" menade jag att hästen antagligen aldrig blir HELT bra. Alltså hästen var så bra den kunde bli. Och vad är det för fel att ändra sakta? Jag tror nog att den hovslagaren hon har haft under föl o unghästtiden visste vad han gjorde :smirk:
Så du menar att man inte kan låna ut en häst med dålig benställning? För att man inte kan räkna med att fodervärden inte kan sköta det?

Nej det stod inte med, men tycker inte att det har så stor betydelse då man så tydligt ser hur benen förändrats under fodervärdstiden.

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar