Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

hovis skrev:
Står detta klart skrivet i fodervärdskontraktet????

Näää,,, trodde väl inte det.(gissar)

Även muntliga anvisningar bör följas :crazy:

Dessutom skiter man att se efter hovarna så spelar det igen roll om hästen har tidigare problem det är en sak man borde upptäcka under tiden.

Man tittar väl för fasiken på hovarna :mad:

Dubonnet skrev:
Jo, det har klart inte har skötts som det skulle (hästen var väl sned i sina kotor ändå?) men att just hovarna var så hemska att det var fråga om djurplågeri, som man fick intryck av när man läste, kan jag inte riktigt hålla med om...

Om hästen blir halt eller sjuk pga missskötta hovar kan det mkt väl klassas som djurplågeri eftersom man då har sett till att hästen lider/har ont och kanske får bestående men

Sazalamel skrev:
Hur mycket kunnande har DU om hovslagare? Om man bortser från det din hovvårdare upplyst dig om:eek:

Det verkar vara en stor myt här på Buke att hovslagare vill sätta skor på alla hästar och att dom inte vet hur man verkar en häst.
Föl och unghästar brukar inte jag sätta skor på i varjefall(såvida det inte rör sig om sjukbeslag) Och skor bara om jag absolut måste. Nån gång måste väl barfotafolket inse att man sätter sko på hästen för att minska slitaget på hoven när man rider mycket. ( om 10 m.m. järn slits ner på 6 veckors ridning så sitter nog skon där av en orsak):cool:

Vill inte påstå att jag är så påläst vad det gäller barfotaverkare men dom hästar jag sett verkade av dom är låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma, Dom har också varit "linjegångare" (ser ut som dom går på en smal lina)det blir hästar gärna om det ömmar om fossingarna. :(

Och för oss "dressyrnissar" med flera tycker faktiskt att hur hästen rör sig är minst lika viktigt som att den "funkar hyfsat ömmar bara ibland":crazy:

tack!!! detta var precis vad jag tänkte!!!!

Sazalamel skrev:
Hur mycket kunnande har DU om hovslagare? Om man bortser från det din hovvårdare upplyst dig om:eek:

Det verkar vara en stor myt här på Buke att hovslagare vill sätta skor på alla hästar och att dom inte vet hur man verkar en häst.
Föl och unghästar brukar inte jag sätta skor på i varjefall(såvida det inte rör sig om sjukbeslag) Och skor bara om jag absolut måste. Nån gång måste väl barfotafolket inse att man sätter sko på hästen för att minska slitaget på hoven när man rider mycket. ( om 10 m.m. järn slits ner på 6 veckors ridning så sitter nog skon där av en orsak):cool:

Vill inte påstå att jag är så påläst vad det gäller barfotaverkare men dom hästar jag sett verkade av dom är låga i trakten (bakåtbruten tåaxel) och sulömma, Dom har också varit "linjegångare" (ser ut som dom går på en smal lina)det blir hästar gärna om det ömmar om fossingarna. :(

Och för oss "dressyrnissar" med flera tycker faktiskt att hur hästen rör sig är minst lika viktigt som att den "funkar hyfsat ömmar bara ibland":crazy:

Detta var det bästa på länge:) :bow: :bow:
Ni ungdomar- Ta till er detta!:idea:

Fy vad hemskt.
Att hon inte hade dåligt samvete (fodervärden). Man undrar ju lite hur hästen igentligen har haft det, tänk om hon har tränat med den och med dom hovarna :eek: .
Men hovslagaren som fixade det har ju gjort ett bra jobb :bow: Undrar vilken hovslagare som hon har haft om hon nu har haft någon?

Hoppas att ni snart får hästen som den var innan den åkte ;) .
Lycka till!!!

Nej nej du missförstår helt.. Jag ska förklara ÄNNU en gång.
Det stod inte i kontraktet, nej, MEN de KAN ju ha diskuterat det vid provrindning mm!! Varför skulle det vara svammel? Jag säger bara precis som det har hänt och vad jag vet!
Du verkar ha en konstig inställning till hästhållning i allmänhet. Bara för att man har en häst på foder betyder det inte att man inte kan ansvara för hur hovarna sköts osv.

:smirk:

De säger att hästen tränats i hoppning, men han har ju inte haft skor under hela tiden (vi har varit o hälsat på honom flera ggr i vinter och våras) och med dessa hovarna så hoppas vi att hon ljuger om träningen med.
Jo hovslagaren är verkligen toppen! :bow:

Hästfrälst skrev:
ja det är så synd. Tyvärr är min kompis lite feg och vågar inte säga till :smirk: . Knappt hon vågar ringa o fråga var de gjort av hennes sadel. Dessutom var ju alla tyglar sönder, hon fick med sig borstar som inte var hennes och ja gud vet vad mer som inte stämde. Hästen är dessutom helt muskelfattig, och de säger att de ridit o tränat. Hoppas innerligt att han inte ridits med de hovarna.
Och att de sen säger till henne vad hon ska göra med sin häst efter att hon fått hem honom!! För det första är det inte deras häst och för det andra såskötte de inte honom när de hade honom!!! Åh jag blir så arg!! Som tur är så har de ju skrivit kontrakt där det står att hästen ska lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades i, och att alla söndriga saker ska ersättas. Men de bara lämnar tillbaka allt söndrigt (tex halva sidostycken) och säger inget!! :devil: :devil: :devil: :cool:
Och min kompis vågar inte säga nåt...
Om inte din kompis vågar säga något får hon nästan skylla sig själv. Att det finns idioter till hästmänniskor kan vi inte ändra på men det är nästan ännu dummare att inte säga till. Vem vet vad denna familj gör med nästa häst de får hem??? De där hovarna har inte blivit verkade på flera månader och vem vet vilka felbelastningar det kan ha orsakat hästen och vilka men det blir av det...
Hästtjejer brukar ju vara så tuffa!! Säg ifrån på skarpen! Det är ju de som gjort fel, inte ni!!!

Nej han har inte gjort det hittills. Han satte de så för att hoven ska kunna bredda sig på den sidan.

Kardinal skrev:
Hur går det? har det hänt ngt?
Hon "hotade" med att polisamnäla och fick tillbaka sin sadel..
Så nu finns det inte så mycket att göra åt saken tror jag. :(

Katta75 skrev:
Om inte din kompis vågar säga något får hon nästan skylla sig själv. Att det finns idioter till hästmänniskor kan vi inte ändra på men det är nästan ännu dummare att inte säga till. Vem vet vad denna familj gör med nästa häst de får hem??? De där hovarna har inte blivit verkade på flera månader och vem vet vilka felbelastningar det kan ha orsakat hästen och vilka men det blir av det...
Hästtjejer brukar ju vara så tuffa!! Säg ifrån på skarpen! Det är ju de som gjort fel, inte ni!!!
Jo visst är det så, därför jag har gått på henne ordentligt.

Hästen har helt klart problem med bakdelen, som inte funnits där innan. Han har knäppningar i höften. Det knäpper i varje steg han tar och han går inte rent.
Nu ligger jag på henne att ta ut veterinär och equiterapeut istället för att rida på som vanligt. Hon säger att hon inte har råd. Men ju längre hästen går med ett ev problem, ju dyrare blir det.. suck.

skogersson skrev:
Vilka stora skor han satte på.Trampar han inte av sej dom??

Jga tänkte exakt samma sak.. Ser väldigt förstora ut. finns det någon anledning till varför han satte på så enormt stora skor?

Har sett NÄSTAN värre... (fång) men dem är "verkade" nu...
(dåliga bilder, det va mkt värre i verkligheten...)

1d51314f.jpg

c0aa8d17.jpg

Tänkte bara säga en sak om den här stora diskussionen om hästens benställning. Alla verkar tycka att ägaren borde ha gjort nåt osv, men ibland finns det faktiskt inget man kan göra..
Jag har en ridtravare som har tränats och gått lopp innan jag fick honom. Hans hovar växer också ojämt, bara bak dock. Även han vrider in bakhovarna under sig (mest vänster) när han går, detta syns extra tydligt på mjukt underlag. Trots detta har jag inte tagit honom till klinik. Jag litar på att min hovvårdare, tränare och massör hade sagt till om man hade kunnat göra nåt åt det.
Nu är det så att man inte kan det. Vår teori är att hans förra ägare satte skor på honom och tränade honom för hårt innan benet och hoven vuxit färdigt, därav "missbildningen"
Han mår hur bra som helst fastän han inte har en helt ren gång..
så sluta klanka ner på ägaren, hon hade säkert åkt till vet om hon hade sett att hästen mådde dåligt!

Jag har inte orkat läsa all inlägg så måste fråga..var hästen barfota eller skodd när han var utlämnad på foder?
Jag har en barfotahäst och hovarna slits ojämnt pga ojämn benställning, hovnedsättning, undrelag etc. Det är ju detsamma som att vi människor sliter sulorna på skorna olika!!
När en barfotahäst inte blivit verkad på länge, tex på sommaren så ser hovarna ut så där, tycker inte att det ser särskilt illa ut på bilderna!!!
Men har han varit skodd och precis fått av dojorna när bilderna togs så är det väl inte lika vackert kanske..

Stackars häst. Hoppas att det artar sig med hovarna.

Men inte tusan har det gått att använda den hästen på ett tag utan att få belastningsskador här och var!

Jag har inte orkat läsa all inlägg så måste fråga..var hästen barfota eller skodd när han var utlämnad på foder?
Jag har en barfotahäst och hovarna slits ojämnt pga ojämn benställning, hovnedsättning, undrelag etc. Det är ju detsamma som att vi människor sliter sulorna på skorna olika!!
När en barfotahäst inte blivit verkad på länge, tex på sommaren så ser hovarna ut så där, tycker inte att det ser särskilt illa ut på bilderna!!!
Men har han varit skodd och precis fått av dojorna när bilderna togs så är det väl inte lika vackert kanske..
Hästar ska verkas lika ofta på sommaren också! Då växer hoven mer, i alla fall min ridtravares.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar