Hemska hovar *bilder*

Sv: Hemska hovar *bilder*

Hästfrälst skrev:
Nej det stod inte med, men tycker inte att det har så stor betydelse då man så tydligt ser hur benen förändrats under fodervärdstiden.

bara-undrar hur då fodervärden skulle kunnat känt till dessa "dolda fel" då kontraktet skrevs, fast det kanske inte har så stor betydelse.

Jag tycker det börjar lukta illa om tråden samt rent av förtal och undanhållande av kända fakta utifrån vad man som hästfrälst från början skrivit till vad det nu börjar utmynna i.

Varför ska det alltid vara sååå svårt att från början ge en konstruktiv bild utifrån grundproblemet??? Sanningen kommer ju alltid förr eller senare fram, oftas så avslöjas den ju av den som kastar mest skit.:angel:

Vaddå "dolda fel" ? Många hästar är lite sneda. Man ska väl kunna låna ut sin häst fast att den har lite fel benställning. Att man hyr hästen är inte en ursäkt för att inte sköta hovarna på den.
Och vad menar du med att sanningen alltid kommer fram? Tror du jag sitter o ljuger om allt? Kastar jag skit eller? Har du läst hela tråden?

Hästfrälst skrev:
Nej det stod inte med, men tycker inte att det har så stor betydelse då man så tydligt ser hur benen förändrats under fodervärdstiden.

Och hur fasen skulle denna fodervärd vid ingången av detta fodervärdskontrakt kunna ha insikt i detta sedan långt tillbaka kroniska problem som hästägaren dels själv tydligen inte tagit tag i genom en seriös kontroll på klinik i tidigt stadium som man ovanpå allt inte under hela sju år kunnat få rättning på.

Att man sedan i kontraktet underhåller denna information samt senare även anklagar fodervärden för att det förvärrats får mig osvikligt att tänka på försäkringsbedrägeri och anklaga ngn annan i okunskap om att lägga över sin egen tidigare kända kunskap på ngn som inte delgivits den kända kunskapen utifrån som hästägare.

Skit samma, nu finns allt här svart på vitt och förmodligen kommit berörda parter tillhanda så det reder säkert ut sig.

Eftersom jag inte var med när fodervärden tittade på hästen och när han åkte så vet jag ju inte om ägaren sagt något om det. Men de var väl överrens om att hästen skulle vara skodd hela tiden, så hon kan mycket väl ha sagt det. Jag är säker på att hon inte undanhållit det i alla fall! :mad:
Dessutom tittar man väl på sånt när man ska låna en häst för en så lång tid. Hade jag gjort i alla fall.

Hästfrälst skrev:
Vaddå "dolda fel" ? Många hästar är lite sneda. Man ska väl kunna låna ut sin häst fast att den har lite fel benställning.

Jag håller med dig att inte alla hästar är fysiologiskt korrekta. Här talar vi dock om en individ som bevisligen besitter en kraftig avvikelse med för dagen kroniskt problem utifrån vad du själv här tidigare delgivit.

En häst som inte besitter ett fysiskt problem är heller aldrig "sned" så länge det inte sitter en sned klump lite högre upp.

Sneda hästar utan yttre påverkan har alltid ett tidigare trauma som grund för denna snedhet. En avbelastning i en kroppsdel ger snabbt en överbelastning i en annan kroppsdel.

Så har i alla fall jag fått lära mig utifrån att vara "hästfrälst"

Hästfrälst skrev:
Eftersom jag inte var med när fodervärden tittade på hästen och när han åkte så vet jag ju inte om ägaren sagt något om det.

Du skriver ju själv att det INTE stod ngt om detta i fodervärdskontraktet. Vill du ändra dig nu????

Personligen så tycker jag att du snackar en massa skit och ljuger utifrån egen okunskap genom att nu helt plötsligt börja svammla hit o dit.

Typiskt utifrån "viss" kategori mindre kunnig hästägare som gärna vill slänga över sitt eget okunskap och ansvar på ngn annan.

Jag har en ponny på foder och har haft henne i 3 år nu. I det kontraktet vi har (ett färdigt kontrakt som man köper och är upprättat av advokat Lars Deckeman) står det: "Fodervärden skall tillse på egen bekostnad att hästen får professionell skötsel och vård innefattande skoning, veterinärvård, avmaskning och vad som eljest fordras."

Nu vet inte jag ved de haft för kontrakt, men tycker detta verkar bra!

Tar hand om hästen tycker jag verkligen att jag gör (lägger ner nästan all min tid och pengar på henne), men kan inte påstå att hon är i samma skick ridmässigt som hon skulle varit om ägaren haft henne. Då jag inte alls är lika duktig, men jag försöker.

Att stämma tycker jag är lite väl att ta i, men att hota att anmäla är väl inte fel. Om inget händer, anmäl! Sakerna ska ju återlämnas/ersättas.

Att hästen sett illa ut måste ni ju sett när nu var och hälsade på henne under fodervärdstiden?

Senast ändrad:

Hästfrälst skrev:
Eftersom jag inte var med när fodervärden tittade på hästen och när han åkte så vet jag ju inte om ägaren sagt något om det. Men de var väl överrens om att hästen skulle vara skodd hela tiden, så hon kan mycket väl ha sagt det. Jag är säker på att hon inte undanhållit det i alla fall! :mad:

Står detta klart skrivet i fodervärdskontraktet????

Näää,,, trodde väl inte det.(gissar)

Martina_m skrev:
Jag har en ponny på foder och har haft henne i 3 år nu. I det kontraktet vi har (ett färdigt kontrakt som man köper och är upprättat av advokat Lars Deckeman) står det: "Fodervärden skall tillse på egen bekostnad att hästen får professionell skötsel och vård innefattande skoning, veterinärvård, avmaskning och vad som eljest fordras."

Vore kul om du kunde presicera vad professionell skötsel innefattar. Tråkigt nog så finns för dagen inga krav på vad ens proffessionell hovvård innefattar. Vem som helst kan kalla sig professionell hovslagare och endå inte ens ha grundkunskapen om hästens hovvård.

Vi har sett flertalet exempel på detta på flertalet trådar här på Bukefalos och det är rent bedrövligt att man utifrån dagens djurskydd inte tar större krafttag mot detta.

Om man vet om att ens häst har en deffekt, så skulle jag propsa på att ord. hovis fortsätter att sko den - såvida att det är rimligt avstånd.
skulle annars skicka hästens journaler till den nya o MÅNGA förhållningsorder.-
Skulle aldrig låna ut mina hästar:eek: .

*KL*

Nu tycker jag att vi droppar det här med hästens benställning, eftersom ingen här faktiskt vet något om hästens egentliga problem och ägarens sätt att lösa det. Därför tycker jag inte att någon ska göra några antaganden om att hon inte skulle varit på klinik, gått för långsamt osv. Det man inte vet något om ska man inte heller yttra sig om. Nu menar jag inte att ni på något sätt är okunniga, men faktum är att ni inte har någon som helst vetskap om denna häst och dess ägare. Så enkelt är det.

Sen är det ju faktiskt inte trådskaparens häst. Och oavsett om hästen har en inkorrekt benställning eller inte och fodervärdens vetskap om detta, så förvarar inte detta försummandet av hästens hovar. Nu lär jag ju få en del inlägg mot mig, i äkta Bukefalosstil :angel: :D men vad jag vill säga är att vi nog ska hålla oss någorlunda neutrala gentemot hästägaren och istället rikta in oss på det tråden handlade om, att fodervärden försummade hästens hovar vilket vi också har sett bilder av, försvunnen sadel, etc etc.

axel skrev:
Om man vet om att ens häst har en deffekt, så skulle jag propsa på att ord. hovis fortsätter att sko den - såvida att det är rimligt avstånd.
bara-undrar varför i alla fall inte i kontraktet delge och beskriva defekterna. Har man inget att döja så behöver man väl inte döja ngt.:angel:

apocalypsze skrev:
*KL*

Nu tycker jag att vi droppar det här med hästens benställning, eftersom ingen här faktiskt vet något om hästens egentliga problem och ägarens sätt att lösa det. Därför tycker jag inte att någon ska göra några antaganden om att hon inte skulle varit på klinik, gått för långsamt osv. Det man inte vet något om ska man inte heller yttra sig om. Nu menar jag inte att ni på något sätt är okunniga, men faktum är att ni inte har någon som helst vetskap om denna häst och dess ägare. Så enkelt är det.

Sen är det ju faktiskt inte trådskaparens häst. Och oavsett om hästen har en inkorrekt benställning eller inte och fodervärdens vetskap om detta, så förvarar inte detta försummandet av hästens hovar. Nu lär jag ju få en del inlägg mot mig, i äkta Bukefalosstil :angel: :D men vad jag vill säga är att vi nog ska hålla oss någorlunda neutrala gentemot hästägaren och istället rikta in oss på det tråden handlade om, att fodervärden försummade hästens hovar vilket vi också har sett bilder av, försvunnen sadel, etc etc.

bara-undra om man kan bedömma hovarnas status utan att ha tagit del av historiken och hur dom såg ut innan denna skoning (eller avskoning gjordes)

Jag kan inte svara på det men utifrån "hästfrälst´:s" skrivande här så klarnar bilden mer och mer.

Man kan ju bara hoppas att hästfrälst har hästägarens tillstånd om att starta denna tråd med bilder och ogrundande anklagelser.

Tråden är bra då den väcker liv. Hoppas oxå att den kan delge lite kunskap och erfarenhet oxå.:angel:

Tänker inte direkt kommentera, men visst är det bra att det skrivs en del. Dock känns det som om vissa är lite för snabba med sin bedömning, och det är väl dit jag riktar mig.

apocalypsze skrev:
Tänker inte direkt kommentera, men visst är det bra att det skrivs en del. Dock känns det som om vissa är lite för snabba med sin bedömning, och det är väl dit jag riktar mig.

Håller med dig, fast SJU ÅRS erfarenhet kan väl knappast kallas för snabb bedömning eller???

Nej, tyvärr så finns det många hovslagare som inte är professionella. Men har hört talas om att Licens är på tal. Stämmer det, att hovslagarna kommer att få lincens så småning om? Det hade ju varit kanon i alla fall!

I vilket fall som hälst så tror jag det är lite för länge sedan de hovarna var hos en (varken mer eller mindre) professionell hovslagare.

Hästen ser ju ut att gå på styltor, har nog inte varit verkad på ett tag. Det tar nog ett par verkningar minst för att få dom återställda, eller vad tror ni?

Men hovis, om du nu mot all förmodan skulle ta en häst på foder som du upptäcker har en rörelsestörning i någon form, skulle du då bara skita i all hovvård då??:confused: Jag menar du resonerar ju som att har hästen har en oansvarig, ouppmärksam ägare som inte skrivit in detta i ditt fodervärdsavtal så behöver ju du som fodervärd inte bry dig.. Jag anser att en hovslagare ska se vilka hov-/benställnings problem en häst har och sko utifrån hästens behov. Och har du då en häst på foder bör du väl anlita en hovslagare som är skoningskunnig?! I det här fallet så låter det ju på dig som att tar man en häst med nån typ av problem på foder så gäller inte längre åtagandena i skötsel som man enligt fodervärdsavtalet redan tagit på sig.. :eek:

Men jag förstår att du ser till hästens bästa!! :angel:

Ellinor * skrev:
Fast på bilderna kan man ju även se att kotorna är snedbelastade.

Jo, det har klart inte har skötts som det skulle (hästen var väl sned i sina kotor ändå?) men att just hovarna var så hemska att det var fråga om djurplågeri, som man fick intryck av när man läste, kan jag inte riktigt hålla med om...

Liknande trådar

Hästvård av klinikhovslagare för 2 veckor sedan. Hovsprickan på höger fram har funnits en längre tid men varit liten och på väg att växa ner...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
62 988
Senast: Efwa
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 462
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Hejsan! Vill poängtera att detta inte är min häst, jag hyr den några dagar i veckan. I flera år har nu ägaren haft samma hovslagare och...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
13 691
Senast: Toxis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar