Jag har två resonemang:
-Finns det någon chans att mottagaren uppfattar det jag säger?
-Riskerar jag att störa någon som har mycket annat att fokusera på? (Jag har förvisso aldrig kört buss, men manövrerat andra fordon yrkesmässigt bland massa folk och fordon. Om någon vinkar bara för att hälsa då måste jag lägga fokus på att kolla om det finns en anledning till att någon försöker påkalla min uppmärksamhet, eller om det bara var en hälsning. Väldigt tröttande när det händer varannan minut av ett arbetspass (och av den anledningen förbjudet på stället jag jobbade på).
Som sagt, jag utgår från den trafikmiljön jag vistas i, där jag max var tionde tur står ansikte mot ansikte med någon förare, men med väldigt många andra människor och potentiella situationer att manövrera. Det är nästan alltid trängsel, tight mellan fordon, det händer att folk försöker rycka telefonen ur handen på en när man går, det händer att någon fastnar i en dörr, osv. Vi är ganska många med såpass hjärntrötthet och liknande att det är en tillräcklig kamp att bara lösa kollektivtrafik (och affärer, men där kan man åtminstone oftast välja bort rusningstid). Att fundera på hur man bäst är trevlig mot någon som är bakom en skärm tio meter bort är liksom så långt ner på priolistan att det finns inte.
I situationer där jag har en annan människa framför mig hälsar jag.