Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var med om en gång en person som kom springande och bussen precis hade börjat köra. Busschauffören sa högt "Honom stannar jag inte och blir sen för. Hans är dels alltid ute i sista minuten och så är han väldigt otrevlig och kan dessutom inte ens hälsa och säga tack". Så han väntade inte in.Jag har faktiskt funderat på det också. Jag brukar alltid hälsa om inte föraren tittar åt andra hållet. Förut åkte jag ofta med en buss där föraren alltid hälsade högt på alla samtidigt som han tittade noga på alla....Kändes som han var trött på att folk aldrig hälsade.
Något som jag också funderat på är varför folk inte säger tack om de är sena och föraren väntar in.
Man behöver ju inte göra det krångligare än vad det är och inget att sura för heller utan bara att själv hälsa, eftersom man ju "ska" hälsa om man uppfostrad så att man hälsar på andra människor.Jag åker aldrig buss numera men när jag gjorde det hälsade jag alltid. Jag hälsar på kassapersonal och annan servicepersonal med om det är läge precis som jag hälsar på receptionisten, läkaren eller vad jag nu träffar för folk. Jag tycker det hör till allmänt hyfs att säga hej när man står framför någon på det sättet. Om personen i fråga tittar bort/på annat sätt visar att hen inte vill hälsa hälsar jag oftast inte men ibland säger jag hej av bara farten. Jag har aldrig fått annat än hej tillbaka och jag tror inte att någon har blivit hes pga ett hej. Då borde kassapersonal vara bra mycket mer utsatta.
Att den som kommer ska hälsa hade jag aldrig hört talas om förren här på buke när någon var sur över att någon inte hälsade först. Helt obegripligt för mig. Jag hälsar om jag ser personen och det är läge att hälsa. Här på landet hälsar jag alltid på alla oavsett om det är de eller jag som kommer. Hur gör man om man möts på vägen när det är den som kommer som ska hälsa först? Båda kommer ju.
Nej jag tycker inte det är skäl att sura för, det är ju bara att säga hej själv men det är lustigt att så många aldrig har hört talas om det.Man behöver ju inte göra det krångligare än vad det är och inget att sura för heller utan bara att själv hälsa, eftersom man ju "ska" hälsa om man uppfostrad så att man hälsar på andra människor.
För mig är det en självklarhet att hälsa på busschauffören, tågvärden, kassapersonalen osv, oavsett om de ibland är före mig osv.
Varför hälsar ni inte på busschauffören?
Det är så jag känner också, att jag kliver in, alltså hälsar jag oavsett hur engagerad chauffören ser ut, jag förväntar mig inget svar- är det fullt av folk kanske det inte ens blir något, ett leende, en blick, en nick eller ett hej är ju trevligt, men det är ju beroende av hur chauffören har tid just då. Grejen är ju att jag ska hälsa utan förväntan att få något tillbaka.Brukar säga ett snabbt hej samtidigt som jag visar resekortet.
Förväntar mig inte nödvändigtvis svar men tycker det hör till god ton att hälsa när man stiger in i någon annans arbetsutrymme.
Brukar även vinka ett tack när jag stiger av.
Och jag är en av de som tycker det är drygt att behöva stå utanför att vänta när den som ska köpa biljett oftast, i min stad, kan ställa sig ett halvt steg åt sidan och låta de som ska blippa biljetter gå förbi!Jag orsakade nyligen en kö i en stadsbuss. I Skåne blippar man sitt bankkort så har man köpt biljett. Det funkar inte här blev jag varse.... Så jag fick lösa biljett istället. Förstående och trevlig busschaufför som lirkade rätt, mindre kul när någon bakom trängde sig förbi och knuffade mig.
Om det känns så drygt att vänta finns det ett superbra ord att använda sig av. "Ursäkta" följt av lämpligt ordvalOch jag är en av de som tycker det är drygt att behöva stå utanför att vänta när den som ska köpa biljett oftast, i min stad, kan ställa sig ett halvt steg åt sidan och låta de som ska blippa biljetter gå förbi!