Jag vänder på steken lite. Jag säger oftast hej till mina resenärer. Nästan varje dag har jag som mål att få minst 1 som inte ser mig att hälsa. Det brukar funka, vissa ler ursäktande och vissa ser vettskrämda ut.
Jag vill gärna ha en hälsning av de som åker med mig, det behöver definitivt inte vara ett hej som ord, ett litet leende räcker gott. Vinkar man när man går av, blir jag extra glad!
Trot eller ej, men det tar inte tid av nån att hälsa och generellt (förstås finns undantagen som bekräftar regeln) mår man faktiskt bättre av att vara trevlig. Jag kan vara på uselt humör när jag kommer till jobbet 4 på morgonen, men så får jag det första glada hejet och det dåliga humöret är borta.
Att tacka när man blir inväntad, ser jag som rent hyfs. Och många har inte det hyfset.
Så det som tar tid från turen är inte att säga hej, det som försenar oss är att behöva vänta på folk som inte är i tid och som inte har biljetten redo. Eller de som ska föra ett samtal med oss när de kliver på. Hur trevligt det än är, så finns inte den tiden i tidtabellen.
Jag hade en resenär på Lidingö, när jag jobbade där, som såg skitsur ut jämt. Jag hälsade, han bara blängde. I början blev jag också sur, sen blev det en utmaning. Jag ska ha honom att hälsa! En gång kom han fram till mig när han skulle kliva av och ansåg att hållplatsen var uselt skött. Det var den, så jag höll med. Efter det hälsade han varje gång. Det tog 2 år... Sen bytte jag område och en dag klev han på där. Det blev ett glatt möte kan jag säga! Vi pratade under resan och han försökte få mig att hyra hans lägenhet
Jättetrevlig!
Busschaufför vs resenär 1-0
Men det är jag. Jag är översocial.