Hej har problem med en shettishingst

Sv: Hej har problem med en shettishingst

När min minishettis (sto) fick för sig att stegra mot mig och vara allmänt uppnosig drog jag omkull henne... Såg till att vara på mjuktunderlag och så pysslade jag med henne som vanligt sen när hon började bitas och tillslut stegra mot mig så drog jag helt enkelt omkull henne... Hon blev jätte förvånad och har inte stegrat sig mot mig något mer. Säger inte att detta är någon bra lösning men det kan vara ett sista utväg för att få honom till att förstå.

För att mina shettisar sa hålla sig inne så har jag 3 trådar där den översta sitter på ungefär 60 cm höjd, den understa är bara några cm över marken. Ibland är de rent överjävliga och rymer ändå då brukar jag blöta ner dom ordentligt och bara sätta ström i en av trådarna så de får sig en kyss när de går fram och "läser" av strömen :)

Jo de finns ju en del knep för och få de och stanna innanför tråden. :) Har försökt och få omkull han men han är stark så de får jag nog överge. Om jag inte kan lura han. Däremot när han puttar bort mig så han får utrymme för och kunna stegra så puttar jag tillbaka så han måste baka några steg. Men har nog mest problem med att hans nafsas/bits.

Ja det är ett hellsike det där bitandet! Min lilla bet mig lltid i "sidfläsket" eller låren å det gör ju så ONT! :cry:
Mitt enda råd är att nypa tillbaka! När han nyper svarar du med att nypa tillbaka lagom hårt i mulen.

Hehe jo gör inge annat än nyper tillbaka känns de som, Hoppas ägaren har vet på att höre av sig snart. ska ringa polisen imorrn och rådfråga igen, men sist jag prata med dom så kunde dom inte göra nått :(

Polisen kan inget göra, du har tagit hästen till dig av egen fri vilja, många varnade dig innan du gjorde det. Ägaren bor ju utomlands nu (om det stämmer det du tidigare sagt), hur ska han då kunna hämta hästen?
Antingen får du stå ditt kast o sköta o fodra hästen, så länge den är hos dig är det ditt ansvar. Kan du inte fråga ägaren om du får hitta ny fodervärd, det kanske inte är lätt att hitta det till en hingst utan stam? Man lär sig av sina misstag.

Hur ska jag kunna fråga ägaren om han inte hör av sig. :( han bor utomlands 1 månad i taget är i sverige 1 månad i taget. Finns en tjej som kan hjälpa mig. Så hoppas de löser sig nu. Inge roligt för han ha rju börjat rymam och förstör saker för mig och grannarna. vet dock inte hur stark strömmen är i tråden. Men har 4 varv med Elband plus att grimman hans är försedd med järntråd för att han ska få in en stöt. Men det hjälper inte. Har dock ingen möjlighet och bygga trähage än.

Det är väl inte konsigt att han rymmer, han känner sig ensam o övergiven, måste ju hända lite i tillvaron. Säger som jag sagt innan, så länge han är hos dig så är han ditt ansvar, se till att han får en kompis.

Ja jag vet han är mitt ansvar. Men tänker inte leta efter sällskap den lilla tid han är kvar hos mig. Räcker med en som rymmer vill inte ha två som rymmer och förstör eller riskerar bli överkörda på stora vägen. Tänker inte svara mer i tråden eftersom det inte var detta de handla om. Ägaren har haft sällskap till han och de hjälpte inte så tror ej sällskap räcker för och lugna ner han.

Du säger att du har hingstvana, det märks inte!
Förklaring till din ponnys beteende är ganska enkelt.

1: Han behöver en kamrat, ngn att rusa av sig med i hagen.
2: Han behöver aktiveras, inte bara springa utan använda huvudet, lära sig nya saker

Hans beteende är FULLT NORMALT för en hingst i hans ålder, som aldrig fått lära sig vad som är rätt och fel och dessutom ska behöva stå ensam.

Det enda du svarar på alla tips du fått (både här och shetlandsponnyIFokus) är: Nej det funkar inte, har provat allt, inget fungerar...

Ut och aktivera honom. Bind upp honom i stallgången, rykta, tvätta, sadel-träna, träns-träna, täcka, täcka av, lyft hovar, dra i svansen... Ja vad som helst, bara han får använda huvudet lite.

Trickträna honom. Lär in komandon av olika slag.

Men som ovanstående redan skrivit: NGT måste du göra, han är ditt ansvar. Du måste hitta en kompis till honom, om du så måste ta ytterligare en ponny på foder, så MÅSTE han ha en lekkamrat!!!!

Ja jag vet han är mitt ansvar. Men tänker inte leta efter sällskap den lilla tid han är kvar hos mig. Räcker med en som rymmer vill inte ha två som rymmer och förstör eller riskerar bli överkörda på stora vägen. Tänker inte svara mer i tråden eftersom det inte var detta de handla om. Ägaren har haft sällskap till han och de hjälpte inte så tror ej sällskap räcker för och lugna ner han.

Allt vi försöker säga, rinner bara av dig.
Du säger ju att ägaren inte har haft sådana problem med honom som du har, så uppnbarligen hjälpte det med sällskap.
Du säger emot dig själv hela tiden.

Jag hoppas verkligen ponnyn får ett ordentligt hem, samt en ägare som verkligen har hingstvana och tar hand om honom på det vis han förtjänar!

Hur ska jag kunna göra nått med han om han bara försöker bita mig eller stegra mot mig. Skriv inte om du inte vet hur han beter sig. Ägaren har haft sällskap till han men han var lika bråkig då. Men han åker till helgen så problemet löst.

Dessa olika övningar kommer hjälpa till att få honom sluta, med sina dumheter.
Enkelt!
Genom att ge honom en uppgift så blir han trött.

Det är pga ouppfostran och överenergi han beter sig på detta vis.

Att du går ut och går med honom hjälper tydligen inte, alltså måste man göra ngt annat!
Sätter du fast honom i stallgången med korta grimskaft, så kan han inte bitas, såvida du inte soppar fingrarna under mulen på honom.

Tycker det låter som at du är rädd för honom.

Tips: Skaffa inte en hingst till! Bra att det löst sig med Harmi, att han ska flytta menar jag. Antar att du fått tag på ägaren tillslut då.

Nu har du gång på gång sagt att han skall åka, du får inte tag i ägaren, hur ska du då kunna flytta hästen? Du kan ju inte skicka iväg den utan ägarens vetskap

Har nu gjort ytterligare försök till och tömköra. Sambon fota oss. till en början går det bra. Men sen får han fnatt och kortet där han är på väg och resa sig visar inte hela resningen sen sätter han sig på bakbenen. Suddig då jag förstora upp den.

Varför springer han och gapar? Ovan med bett? Inte konstigt att han gör motstånd och stegrar i så fall. Börja om från början med att ha bett under grimman och bara promenera?

han är van bett och träns men han fipplar väldigt mycket det och tuggar väldigt mycket på de. Vill ej ha nosgrimma.

Japp de är hur fina som helst. Haft en veterinär som är utbildad hästtandläkare som vare ute och kolla tigenom han. Passa på när han vaccinerades..

för långt eller för tjockt bett? Det är en liten häst du har och den har inte plats med för mycket.

Hade jag haft tid skulle jag kommit och hämtat stackaren omedelbart, du är ju uppenbarligen rädd för honom och din hållning av den är inte något jag förespråkar! Hoppas han kommer till någon vettig människa!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar