Sv: Hej har problem med en shettishingst
Det är ingen bra ide att försöka få en hingst som stegrar sig att gå bakom en!!! Eftersom vi inte har ögon i nacken så är det lätt att hingsten helt plötsligt landar med framhovarna i huvet på en! Skulle inte rekommendera det med en häst som brötar och bråkar...... Håll den vid din bog så att du ser vad den tänker göra!
Mina ston, däremot går alltid bakom mig, det är en annan femma.
Jag hade samma problem med mitt sto när hon kom.. Jag kunde inte vara ute och gå utan att hon blev uppstressad och reste sig.
Varje gång hon reste sig/naffsade/högg så backade jag henne ända tills hon ändrade attityd och blev lugnare/underlägsnare och la öronen framåt igen. Då slutade jag och fortsatte som om ingenting hade hänt.
Hon fick alltid gå bakom mig, och aldrg rusa om mig, då backade jag bestämt henne igen. Nu är hon hur snäll som helst och litar på mig i alla situationer, stegra har hon inte gjort på flera månader, så det hjälpte verkligen
Det är ingen bra ide att försöka få en hingst som stegrar sig att gå bakom en!!! Eftersom vi inte har ögon i nacken så är det lätt att hingsten helt plötsligt landar med framhovarna i huvet på en! Skulle inte rekommendera det med en häst som brötar och bråkar...... Håll den vid din bog så att du ser vad den tänker göra!
Mina ston, däremot går alltid bakom mig, det är en annan femma.