Hej har problem med en shettishingst

Sv: Hej har problem med en shettishingst

Jag hade samma problem med mitt sto när hon kom.. Jag kunde inte vara ute och gå utan att hon blev uppstressad och reste sig.
Varje gång hon reste sig/naffsade/högg så backade jag henne ända tills hon ändrade attityd och blev lugnare/underlägsnare och la öronen framåt igen. Då slutade jag och fortsatte som om ingenting hade hänt.
Hon fick alltid gå bakom mig, och aldrg rusa om mig, då backade jag bestämt henne igen. Nu är hon hur snäll som helst och litar på mig i alla situationer, stegra har hon inte gjort på flera månader, så det hjälpte verkligen;)

Det är ingen bra ide att försöka få en hingst som stegrar sig att gå bakom en!!! Eftersom vi inte har ögon i nacken så är det lätt att hingsten helt plötsligt landar med framhovarna i huvet på en! Skulle inte rekommendera det med en häst som brötar och bråkar...... Håll den vid din bog så att du ser vad den tänker göra!
Mina ston, däremot går alltid bakom mig, det är en annan femma.

Hej.
Jag hade samma problem med min shettishingst (klapphingst).
Jag redde inte ut detta utan gav han till en kompis som hade mer tid än jag.
Detta blev jättebra och idag är han både inriden och körd, men det var tydligen kemin mellan han och mej som inte stämmde.
Shettisar är en väldigt envis häst som gärna vill tro att den är större än vad den är :D men för den sakens skull inte mindre farlig, alla tycker att dom e så små och kan väl inte ställa till så mycket men jag har nog hellre 10 stora hingstar i mitt stall än två små som har fått för sej att dom bestämmer.

Jag hade lämnat tillbaka hästen och sökt efter en annan istället.
Jag är säker på att många problem beror på att kemin kanske inte stämmer och då är det bättre att avsluta innan hästen vunnit och man själv står som förlorare för detta får inte hända, då har man ingen koll alls sen, eller innan det händer en olycka.

Lycka till

Tyvärr kan han ej gå bakom då han reser sig eller nafsar efter mig hela tiden, enda som funkar är om han går bredvid.
Jag har hittat en sak som gör så vi kommer närmare, vet dock inte om de hjälper. Men jag prova klia han på manken då sänkte han huvudet och grejja med underläppen och såg jättenöjd ut. Vill dock nafsa så fort ja slutar. Han har idag inte stegrat nått när jag varit ute med han. Men nafsar gärna. Eller ja vet ej om han nafsar eller verkligen vill hugga. Kommer springandes så fort ja kommer till hagen. Vi sprang lite när vi va ute och gick och han har överskottsenergi. Vet dock inte hur han ska bli av med den. Jag släppte honom i skogshagen idag. har ej vågat det innan eftersom de inte finns ström i den än. Men han har ej varit på tråden, stor respekt för den. Jätterädd för tråden. Sett han springa lite på de små stigarna där inne, Va lite lugnare nu på kvällen. Tyvärr orkar inte ja springa längre sträcker då ja har problem med en fotled. För så länge ja sprang me han så fick han ju annat och tänka på än nafsa. Men så fort vi ska skritta så börjar han. :(

Du har ingen som kan springa med honom åt dig? Longera, eller prova att tömköra?! (om du vågar p.g.a alla omständigheter)

Som jag uppfattar det nu är hästen uttråkad och har mycket överskottsenergi. Kanske därför han håller på som han gör. Försök att få honom att springa lite i hagen, busa med honom, gör lite småhinder och försök få honom att hoppa. Aktivera honom på något sätt. Har ni en paddock kan du kanske prova att löshoppa lite?

Jag är säker på att många problem beror på att kemin kanske inte stämmer och då är det bättre att avsluta innan hästen vunnit och man själv står som förlorare för detta får inte hända, då har man ingen koll alls sen, eller innan det händer en olycka.

Det tror inte jag. Kemin kan komma lite i eterhand då man lär känna hästen bättre. Kanske hingsten har svårt att släppa in folk, svårt att lita på någon? Kanske är den jätteosäker därav betendet.
Jag skulle fortsätta kämpa. Att ge upp nu ger honom bara ännu mer makt tills nästa ägare.

Jo hinder kan ja ju bygga några men hur höga ska de va räcker de med 20cm för några meter kan ja springa, så länge de inte är längre sträckor.. Han har busat i hagen idag. Ser den från fönstret. Hade gärna tömkört, men har ingen tömkörningsgjord. Den ja har är på tok för stor. Men kan prova några språng. :) Han gillar ju att springa. :)

Börja med lite bommar på marken för att se hur han reagerar. Sen kan du höja lite, 20 cm går säkert alldeles utmärkt! :)

Hej jag hade också det problemet när jag som 13 åring började rida och få en en liten cirkus ingst på 110 i mkh ;) bli argare det är oakseptabelt att stegra jag säger itne att du ska slå sparka och skrika men om du ser till att träna ordenligt på detta att du tar ut honom ofta och antingen att du stoppar honom innan ha är påväg upp eller att han inte får stanna utan att du drar fram honom. funkar inget kan du ta hingstkedja över nosen och leda som vanligt men när han är på väg upp håller du honom nere. Men eftergift är a och o och det fint tillfällen att itne bry sig utan bara dra ner honom och ibland kräft en ordenlig stämma. Också om du tar reda på roten i problemet han han ont? är det bara fjant? testar han?
ni kan ju också skicka iväg honom och få det löst.. lycka till!

Jag tror att din lilla herre försöker se vad du går för. Vad gör du när han stegrar sig? Blir du rädd eller arg och går hem med honom direkt utan att fortsätta promenaden? Om du går hem direkt med honom efter att han stegrat sig så vinner han eftersom att han slipper ut och premenera.

Försök trötta ut honom lite innan du ska gå iväg på promenad med honom. Longera eller tömkör honom och få honom till att använda huvudet. Lägg ut lite bommar på marken och longera över dom.

Lycka till och kom ihåg, låt inte den lilla skiten vinna över dig. ;)

Intressant tråd, min shettishingst (1år) är också väldigt nafsig, har även överskottsenergi till tusen. Idag upptäckte jag när vi skulle ta hem dom en sväng från betet att han var i princip omöjlig att leda. Han reste sig & hoppade omkring åt alla möjliga håll. Men han behöver kanske lite stimulans han med fast han är så liten :) Träna träna, men det är så spännande också tycker jag, får ju lära sig en massa saker på vägen.

Jag har aldrig heller haft någon shettis förut, så kom gärna med fler tips om det är ngn som har :)

Varför inte skicka era unghästar på en unghingstlösdrift? Då får de leka o busa och slipper ta ut sin överskottsenergie på er!

De kanske inte har möjlighet, eller vill skicka sin häst på lösdrift.
Sen är det så att lösdrift inte löser allt.

Något jag har erfarenhet av är att de är jäkligt envisa. Så låt aldrig polle vinna, håll på så länge det behövs för att du ska vinna. Annars blir de ännu jobbigare.

Har nyss fått hem han, ska ha han på prov innan jag bestämmer mig för om jag vill behålla han eller ej. Nu till problemen, han stegrar sig när man är ute och går med han eller när man går in till han i hagen. Jag puttar då undan han och säger nej med bestämd röst. Vilket oftast inte hjälper. Sen är han väldigt naffsig av sig. Nån som har bra tips på övningar eller annat. Tacksam för svar. Mvh hanna

Naffsighet: det bästa man kan göra är att bita tillbaks när han e på väg eller när han precis har gjort det. Då brukar de bli perplexa och tycka det är obehagligt. Bit vid näsborren för där känns det bäst. De är ju vana vid att de ska få gensvar. Och det gäller att vara den "starka". Lycka till.

Tyvärr vågar ja inte sticka fram ansiktet så fort man kommer i närheten nafsar han. Däremot har jag tagit tag i överläppen då blir han så paff så han slutar.

Som att jag någonsin har påstått det? :crazy:

Men de flesta unghingstar behöver och mår bra av att få leka och busa med jämnåriga, det trodde jag alla hästintresserade som blivit sånär kunniga visste!

Tar min egen knapp

Jo jag ger inte upp, när han stegrar så försöker jag få han framåt och först när han går lugnt bredvid så går vi hemåt. Börjar han igen så vänder vi och går bort från hemmet. Jag visar inte rädsla när jag hanterar. Inte vad jag vet. Försöker vara neutral och lite före honom i tänket. Minsta lilla han backar eller försöker springa framför (har börjat med de nu) för att stegra så driver jag på han, antingen via en volt (lättast) eller rakt fram. spö har jag alltid med och brukar peta mellan frambenen på han då går han lugnt en stund innan han börjar igen. Till och med sambon som är stor och stark har problem med han när han låter mig få sovmorgon och ska leda till hagen. Ändå är han van stora ardenner hingstar och sånt.

Nej nej, du påstod inte det. Jag bara skrev det ;)

Men de flesta unghingstar behöver och mår bra av att få leka och busa med jämnåriga, det trodde jag alla hästintresserade som blivit sånär kunniga visste!

Nu tycker jag du är lite töntig faktiskt. Klart jag vet det, men ibland så sitter inte problemet där, och då löser det inte allt.

Tränar du honom någonting alls utöver uppfostringsarbetet? Tömkör? Vänjer vid sadel/träns? Tricktränar? NH? I och med att han för tillfället inte verkar få utlopp för sin överskottsenergi fysiskt skulle jag försöka utmana honom psykiskt istället. Själv står jag med en konvalecent tävlingshäst. Från topptrim till 40 min promenader varje dag och sjukhage. Vi har börjat så smått med klickerträning (sök på forumet) bara för att han inte ska koka över fullständigt.

Detta förusatt att han är såpass hanterbar att ni har utrymme att göra något annat mellan stegringar/naffsande. Håller helt med övriga att prio ett är att få bort stegrandet men stegrar han för att han är understimulerad så hjälper det inte att bara bestraffa stegringarna. Visst han må sluta stegra men ni kommer snart finna att han hittar på något annat istället. Ge honom en uppgift och beröm utav bara katten när han gör det istället för att stegra/naffsa.

Hoppas det går vägen för er!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023