Hej har problem med en shettishingst

Sv: Hej har problem med en shettishingst

Hej tyvärr går de inte tömköra har provat, han vänder sig om och går emot en. Däremot brukar vi springa lite på grusvägen och försöka ta promenader. Kan ju inte springa för långa sträckor. Provat med bommar och såna övningar men han är fullt upptagen med att försöka nafsa eller stegra så han snubblar på dom. Bett och träns är han van vid. Men han är inte hundra på bettet. har provat gå bredvid med tyglarna som om jag rider. Men det går inte alls. Börjar få slut på ideér.

Hej !
har läst vad ni skrivit , kan ju finnas risk om du lägger av med honom nu och lämnar tillbaka honom till hans ägare , så vet ju han att du gav upp , då kan han ju tro att hans ägare oxå kommer göra de...då kan han ju bara fortsätta fortsätta o fortsätta med sina bus !
Men jag vet inte ..
du får lycka till med honom !! :)

Är han tömkörd innan? Han kanske inte fattar vad du vill? Ha en medhjälpare som går vid huvudet som om han blir ledd i början så kommer han kanske snart fatta vad du vill att han skall göra när du tömkör.

Han är enligt ägaren mycket tömkörd, men sen han hamna hos en annan familj innan (de hade han på utbildning säger dom) De enda han fick göra var att gå i en liten rasthage utan gräs. Här har han rätt stor yta och springa på i hagen och gräs. De har ju inte sagt till han när han börja med detta beteende så han försöker ju hela tiden nu. Men jag måste ju alltid tänka lite före honom för och förhindra att gör nått. Minsta lilla ja får annat och tänka på så hinner han mycket på den tiden.
TILLAN
Det att han ska tillbaka till sin ägare är att jag får hem två ston till veckan. Så han kan ej stanna.

Som vi sagt till dig på shetlandsponny i fokus, se till att han får sällskap, han ska inte behöva gå ensam för han behöver en jämnårig att busa med

(lånar knapp)
Varför i all världen är folk så pigga på att ha sina shettisar kvar som hingstar långt upp åldrarna? Det finns ingen anledning om dessa inte är värda att ha i aveln. Det blir bara problem med en hingst som får gå, oavsett om den är liten eller inte. Stegra och nafsa är hingstbeteende och ska du inte ha honom avelsvärderad så KASTRERA så brukar det lösa sig.
Ponnymorsan (med ett shettissto denna gång):D

Precis vad jag tänkte skriva. Kastrera hästen så försvinner nog det mesta av hingstbeteendet som tex naffsa, stegra och liknade. I "värsta" fall blir han "bara" lättare att hantera.

Varför i hela friden skall människor som tydligen inte har någon som helst hingstvana ha en hingst som tydligen inte fungerar som hingst? Är det några rosa flickdrömmar om "Den svarta hingsten" eller liknade?

Mvh

Tora

(lånar knapp)
Varför i all världen är folk så pigga på att ha sina shettisar kvar som hingstar långt upp åldrarna? Det finns ingen anledning om dessa inte är värda att ha i aveln. Det blir bara problem med en hingst som får gå, oavsett om den är liten eller inte. Stegra och nafsa är hingstbeteende och ska du inte ha honom avelsvärderad så KASTRERA så brukar det lösa sig.
Ponnymorsan (med ett shettissto denna gång):D

Precis vad jag tänkte skriva. Kastrera hästen så försvinner nog det mesta av hingstbeteendet som tex naffsa, stegra och liknade. I "värsta" fall blir han "bara" lättare att hantera.

Varför i hela friden skall människor som tydligen inte har någon som helst hingstvana ha en hingst som tydligen inte fungerar som hingst? Är det några rosa flickdrömmar om "Den svarta hingsten" eller liknade?

Mvh

Tora

Nu har ju Ts bara hästen på foder för ev. senare köp. Då är det inte lätt att gå emot ägare som kanske inte vill kastrera. Hade ts ägt hästen hade den nog varit kastrerad redan

Jag är 28 år och har erfarenhet av hingstar, dock är denna hingsten lite för svår för mig. För enligt de som hade han på foder innan så stegra han bara i hagen. Ägaren hade haft hästen med annat sällskap och enligt ägaren hade hästen vare sån hela tiden, ( fått reda på i efterhand). Så nej det är ingen rosa flickdröm, den är stor gård med massa islandshästar. Nu går dock ägaren inte och få tag på eftersom jag sa att han får hämta honom när kontraktet går ut. För jag vill ej köpa han längre. Hade han på prov/foder men det går ut nu 20 juli.

En hingst som håller på och stegrar och har sig blir oftast mycket enklare att hantera om den kastreras. Men det antar jag att du vet om då du tydligen har hingstvana. Om jag hade velat ha ponnyn (ibland så kan man ju ana att det döljer sig en stjärna bakom uppstudsigheten) så hade jag köpt den bara om ägaren kastrerade den innan köp eller kastrera den själv.

Men nu så har det ju löst sig då du inte är intresserad av ponnyn längre.

Mvh

Tora

Ägaren vill ej kastrera honom. Hade jag köpt han så hade det vare de första jag gjort.

Då hade han säkert även slutat med de flesta påhitt.

Mvh

Tora

Hejsan , undrar bara en sak , varför har du en shetlandsponny på foder för ev. senare köp ? Varför valde du inte en större häst i din egen storlek?
Har du barn förstår jag ju .
Bara en fråga! :)

fundera över vilka situationer han stegrar i och se till att alltid ligga steget före genom att distrahera och engagera honom i de situationer då han vanligtvis stegrar
jag antar att du aldrig matar honom för hand eller låter någon annan göra det, annars lär du inte bli av med naffsandet. Tillrättavisa honom lugnt och bestämt och var superkonsekvent
Lycka till me ponnyn!

Tyckte jag var en rätt konstig fråga..

Man kanske inte alltid vill ha en häst till ridning, utan bara som sällskap eller körhäst. Att hästen ska vara i sin egen storlek spelar ingen roll alls så länge man inte rider på den, vilket jag inte tror att ts gör.

Tänkte hoppa in i tråden och föreslå just tömkörning men såg att det inte gick så bra med det.
Det är inget ni kan öva på då så att det går? Han är ju inte en jättehäst så om du har någon som håller honom i grimskaft så att han inte kan vända.
Jag hade hand om en liten elak(faktiskt) shettis i vintras, han var inte hingst men hade endock som hobby att kasta sig upp och försöka bita en i ansiktet. (Första gången det hände blev jag bra chockad) Han påminde mycket om en ilsken hund.
Jag var väldigt militärisk runt honom. Inte elak men hård. Inget duttande. I början fick jag verkligen gå på med tömmarna och rama in som bara den för att han inte skulle försöka gena runt och hugga mig i ryggen men efter några tappra försök, en körpisk och vilja så fogade han sig med att gå som han skulle.
Jag tycker allt handlar om att vara konsekvent, in i det sista. ´Han fick aldrig komma nära mig utan att jag sa att det var ok. Kom han fram så jagade jag iväg honom oavsett hur söt han såg ut att vara.
Jag vet att det svårt att arbeta med en häst som man inte ens kan leda några meter utan problem. Sätt repgrimma och ta ett långt grimskaft på honom och när han reser sig så drar du ner honom och fortsätter gå frammåt.
jag har upptäkt att mina långa ben är till fördel för jag kan lätt stega på ganska så bra och då måste hästen fokusera på att hänga med mig istället för att fokusera på en massa tjaffs.

lycka till

såg nu att du inte ville ha honom, så då var oavstående inlägg ganska onödigt.

hoppas du hittar en annan pålle!

Hejsan , undrar bara en sak , varför har du en shetlandsponny på foder för ev. senare köp ? Varför valde du inte en större häst i din egen storlek?
Har du barn förstår jag ju .
Bara en fråga! :)

vad är det för dum fråga? Det finns väl många anledningar till att köpa en shetlandsponny mer än att själv rida på den! Väldigt många shettisar går som sällskapshästar, betydligt billigare att ha en sådan än en stor häst.

Jag har en shetlandsponny, köptes för att vara min egen, honom kör jag med även om lilltjejen rider ibland. Perfekt ponny i lagom format, rolig körkamrat och perfekt psyke för att även kunna hanteras av mindre. Däremot anser jag inte att det är en ren barnponny, någon sådan finns inte. Hästar ska hanteras i vuxet sällskap!

Var på väg och köpa honom som körponny och som sonen sen skulle börja rida när han va 3-4 år. Är snart 1 år nu. Men satsar nog på ridhäst istället. Idag och igår har han även börjat rymma, Först i skogshagen med 3 väl spända elband sen i lilla gräshagen med 4 elband spända. Vet dock inte hur stark strömmen är då ja inte har nån mätare. Men tar ja i tråden så får ja en rejäl känga.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar