Heimdals Hamlet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
M

Morotsbiten

Heimdals Hamlet
PAH 37

någon som vet lite info om denna danske skönhet??

Sv: Heimdals Hamlet

Från HesteData;

2002:
Stangmål 164

Beskrivelse:
Passende stor, ædel hingst af god type. Passende dybde og bredde. Kønt hoved. Velformet hals. Lang skulder. Ret god manke. Langt midtstykke. Velformet kryds. Lemmerne passende føre, lidt fransk for.
Bevægelsen ret god, dog lidt spændt og snæver i skridt. Ret fremgribende, med middel elasticitet i trav og galop.
Løsspringning: Ryg: 8, Ben: 8, Smidighed/elasticitet: 8, Kapacitet: 8.
2 af 3.
Avlsgodkendt for år 2002 og 2003.
Krop: 8-8-7-7
Lemmer: 6-7
Bevægelse: 7-7-7
Helhed:7

2004
Stangmål 167

Beskrivelse:
Passende stor hingst, af ret god type. Passende dybde og bredde. Kønt hoved. Kort nakke. Kraftig hals. Stejl skulder. Velmarkeret manke. Lang lænd. Velformet kryds. Passende føre lemmer, rette for.
Bevægelsen god i skridt, trav og galop.
Krop: 7-7-7-7
Lemmer: 7-7
Bevægelse: 7-7-7
Helhed:7

Farve renhed: Smuk palomino, rødguld nuance, hvid man og hale
Farve ensartethed: god. Guldskæret glandsfuldt

Han har hittills 6 registrerade avkommor i Danmark.

Jag skriver här, precis som i din tråd på gnägg, att varken Hamlet eller stuteriets andra hingst Happy är godkända av ASVH, så det går inte att få en avkomma till dom stamboksförd i Sverige.

Nä men de vet ja att det inte går at få stamboksförda i sverige...
Synd tycker ja dock..

Om du läser det Görel klistrat in från bedömningen, kan du vara snäll och peka på vad det är där som gör att avkommer efter denna hingst ska få stambokföras i Sverige? Vad kan han tillföra för något positivt till svensk halvblodsavel? Berätta, jag kan inte se ett dugg.

Jag frågar dig =)
till slut måste ju avkomman få gröna papper.. om jag tar ett föl efter denna sto som jag ska köpa.. och det bli rett sto.. betäker med vi säger Briar...

Avkomman blir ett sto betäcker henne med en flyingehingst oh efter 5 generationer eller mer måste ju hästen ha gröna papper!

Avkomman får gröna papper efter tre generationer godkända hingstar.

jag är ju ganska kass på det här med färggentik, men eftersom det inte finns några isabellhingstar godkända så måste man ju använda sig av andra färger, så är väl ändå chansen efter tre genrationer för att få gröna papper att isabellfärgen är borta??

Jag är kass på färgnedärvning, men jag är fascinerad av Bella-stammen som lyckats behålla färgen på så många individer i generation efter generation. Om man betäcker sitt isabellsto med fuxhingstar ska chansen vara rätt stor att färgen behålls, om jag inte totalt missuppfattat ;)

Om jag själv skulle letat efter ett isabellsto skulle jag hålla ögonen öppna efter ett sto som fått färgen från Dragon, han var ju elitpremierad OCH nedärvde ofta sin vacka ursprungsfärg :D

ja jag håller ögonen öppna för den stammen med=)... jag har satt ut annons åckså så får amn se om det är någon i sverige som ska sälja sitt sto man vet ju aldrig=)

Det är en bra stam ;)

Pegasus var inte så dålig han heller, på sin tid, men han tillhörde ju en typ av halvblod som idag inte är så eftertraktad.

Görel skrev:
Jag är kass på färgnedärvning, men jag är fascinerad av Bella-stammen som lyckats behålla färgen på så många individer i generation efter generation. Om man betäcker sitt isabellsto med fuxhingstar ska chansen vara rätt stor att färgen behålls, om jag inte totalt missuppfattat ;)

Om jag själv skulle letat efter ett isabellsto skulle jag hålla ögonen öppna efter ett sto som fått färgen från Dragon, han var ju elitpremierad OCH nedärvde ofta sin vacka ursprungsfärg :D

50% chans på isabell om man betäcker fux med isabell. Det finns många Bella hästar som INTE är isabeller, min kompis hade en sån. Fin häst ändå såklart! Det är det som är grejen tycker jag. Avlar man på färg och får en avkomma som har "fel" färg måste ju hästen ha ett värde ändå.

Olinda skrev:
jag är ju ganska kass på det här med färggentik, men eftersom det inte finns några isabellhingstar godkända så måste man ju använda sig av andra färger, så är väl ändå chansen efter tre genrationer för att få gröna papper att isabellfärgen är borta??

Man behöver ju inte avla på de avkommor som inte får rätt färg om nu färgen är det viktiga. Men man får ju räkna med att det tar mer än ett försök per generation!

Sant... kanske lite svårt för Solenpoolen om de som får "rätt färg" envisas med att bli hingstar då..:angel:

sjäälvklart.. har alla häsatr ett värde oavsett färg.. jag menar om jag har en avelverksamhet och letat flera år efter bra ston med lite färg i och det kommer ut ett fint fux sto betyder det ju inte att jag är besviken... Men saken är att jag KAN få lite udda färger på mina föl.
Det är inte att avla på färg direkt tycker ja..Utan man har fått tag på fina ston med färger och kan då och då få lite färgklick på hbl hästar!!

att avla på färg rent färgavel ja då är saken de att så länge hästen har den färg amn vill så betäcker man.. sen om hästen har 3 ben och 3 hövven skiter man i!!

Jo, jag känner också flera Bella-hästar som inte är isabeller. Men jag är ändå lite fascinerad av att färgen håller i sig i generation efter generation. Om man kollar upp stammodern Gulla-Lill så är alla kända hingstar i hennes stam bruna enligt stamboken. Visserligen kan någon av dem haft gulanlaget och man missade det på den tiden (ta t ex Goldonkel som benämns som guldfux i stamboken).

Sen håller jag verkligen med dig om att en avkomma måste ha samma värde oavsett om den fått den åtråvärda färgen eller inte!!

ja rätt lustigt att han var så poppis och vacker på sin tid.. och idag anses han vara istort sett nada...

Jag tycker han är fin iaf.. och det tyckte tydligen sverige med på hans tid=)

:bow: håller med.. man avlar ju för att få fram bra hästar sen om man hittar en häst som ger lite färg ser ja inge fel att använda d ston om de är fina och bra å så!

BRA palominohästar är nästintill utrotade.. ska människan lyckas utrota ytterligare en sak tll??

Hehe skulle jag få ett bra sto efter en palomino sto skulle jag avla på fuxen.. färgen är INTE allt för mig..
Men en kul sak att kanske någon gång kunna få ut en palominohäst till sverige!

Pegasus hade flera avkommor i svår klass, och även en halvbror i samma klass. Men han var av en typ som man inte är så intresserad av i dagens Sverige. Eftersom konkurrensen har blivit annorlunda än vad den var under Pegasus dagar så skulle kanske inte hans avkommor klara sig lika bra på tävlingsbanan idag som de gjorde på 70- och 80-talen.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 081
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Mojma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30