Heimdals Hamlet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Heimdals Hamlet

jo precis... man har provat vissa hingstar´och det visat sig att de ger bara skit..
Jag menar bar för hingsten får 10or på allt och så så betyder det ju inte att han nedärver de, han kan dessuton ha dåliga sperma kvaliteer och inte bli godkänd för de!!

Inte bara stam och utseendet som spelar roll för en häst ska bli godkänd=)

Det håller jag med dig om! Det finns många exempel på halvblodshingstar som fått höga poäng men inte levt upp till detta. Sen finns det ju också dom som själva varit mediokra tävlingshästar men fått väldigt framgångsrika avkommor! Cortez är ju ett bra exempel på detta. Och Briar har bara en sexa på skritten, men är ju mycket framgångsrik ändå!

precis det är därför jag tar cortez som ett exempel... domaren tyckte inte om hästen och godkände han inte... men ägaren avlade på sina egan ston iaf och så kom det en superhäst fram och domaren ändrade sig=)

Nu tycker ja cortez var vöäldigt vacker.. på äldre dar.. som 3 år var han tanig inte alls sin vackra ståtliga hals :love:

Men Cortez fick alltid höga poäng på kroppen, det var benen och skritten han fick låga poäng på. Såg själv bruksprovet där han inte godkändes p g a instabilt hasarbete, skritten kallades spattartad.

benen är väl viktiga att dom är bra tycker iaf jag!!. bra ben är a och o för en tävlingshäst!

Jag tycker Cortez var rätt ful faktiskt, och fulast av allt var halsen ! Men det spelar ingen roll han var och är en av de hingstar som betytt mest för svenskhalvblodsavel. EN riktigt, riktigt bra hingst.

Benställ betyder ju mycket för hållbarheten, men det finns ju vissa som föredrar fransyska hästar, men det gör ju inte exterördomarna....så kassa poäng på benen behöver inte betyda en massa

Men det finns ju exempel på hingstar som inte varit korrekta i benen men som ändå fått många framgångsrika avkommor.

Min egen hästs pappa Ceylon är ett bra exempel. Han beskrivs i hingstkatalogen som "något hjulig bak". I index på ben har jag för mig att han hade 51 i senaste tabellen. Ändå lämnade han elithästar i hopp, dressyr och fälttävlan.

Ett annat exempel är din hästs farfar, Gaspari. Han var extremt rakhasig, men var ju ändå den förste Flyingehingst som tävlade framgångsrikt internationellt och som har avkommor i både svår internationell hoppning och dressyr.

hehe... jasså gillade du inte halsen?? hehe första som jag hör säga de iaf=)

jo det klart... men det är ju en chansning på de första fölen.. det kan ju lika bra visa sig att fölen får grava fel på benen...

Alldeles för grov för min smak. Jag är inte den enda som tycket det....

Av Cortezavkommor har jag lustigt nog sett mest ston och de har ärvt de bra delarna av halsen i stor utsträckning - den är välvd, lång och välansatt, men inte så grov. Dessutom har de i regel väldigt vackra huvuden.

De Cortezpojkar jag har sett har vissa den där grova halsen och det är .... inte fint.

okej ja jag gillar iof grova halsar med bra resning! men de är ju en smaksak=)

ja han har nedärft vackra huvuden tycker jag.. har en cortez avkomma på 4 år i mitt stall som är en riktigt läckerbit alltså :love:

Visst är det en chansning!

Mitt sto är inte korrekt i bak, så jag är inte intresserad av hingstar som inte är korrekta i benen.

Nä precis man måset ju va noga att välja hingst som tar upp nackdelarna med stoet!
Mitt sto har rätt så långt kors... så jag är inte intresserad.. eller rättaresagtVAR inte intresserad av hingstar med långt kors!
Sen är hon ju smäcker och var inte allt för intresserad av för smäckra häsatr.. man vill ju inte kunna slå klackspark under hästens mage sen :D

Långt kors är ju något man eftersträvar. Varför vill du inte ha det?

Lågt kors i all ära men FÖR långt är inte bra.. om en har på gränsen för långt och hingsten åsså har det kan det bli FÖR långt=)

Efterstärvar man inte normalt kors?? långt kors betyder j längre än vad amn efterstävar

När jag varit med och skrivit på bedömningar, och även fått bedömningar på mina hästar så är kort kors något man får nerdrag för, men långt kors bedöms upp.

Sen är det ju inte riktigt så att långt+långt blir jättelångt, utan just bara långt. Korsar du långt+kort så kan du få antingen eller, det blir inte mittemellan.

som jag sa långt kors är helt okej men FÖR långt är en nackdel...
För långt bli svag!

Mitt sto har Låååååååååååååååååångt kors och jag vill inte ha så långt därför tog jag en hingt som hade normalt kort dvs bara enbart långt=)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 081
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Mojma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30