Heimdals Hamlet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
Sv: Heimdals Hamlet

Görel skrev:
Jo, jag känner också flera Bella-hästar som inte är isabeller. Men jag är ändå lite fascinerad av att färgen håller i sig i generation efter generation. Om man kollar upp stammodern Gulla-Lill så är alla kända hingstar i hennes stam bruna enligt stamboken. Visserligen kan någon av dem haft gulanlaget och man missade det på den tiden (ta t ex Goldonkel som benämns som guldfux i stamboken).

Gulla-Lills möderne är gult. Sista namnet jag har är Martha 126 (Jkpg I), hennes pappa är brun vilket betyder att hennes mamma, som alltså är nån okänd bonnmärr, var gul.

Morotsbiten skrev:
BRA palominohästar är nästintill utrotade.. ska människan lyckas utrota ytterligare en sak tll??

Har du svårt att läsa vad jag skriver? Idag har vi äntligen MÅNGA gula (både isabeller och gulbruna) DUKTIGA hästar, tack vare Bernstein och Ravell. De är och kommer aldrig bli utrotade iom att stamboken är öppen.

Jag har stamböcker, så jag kan också läsa. Min reflektion gällde att hingstarna var bruna enligt stamboken!

haha rätt lustigt i en anna tråd jag hade vart ja påhopapd om att det inte fins bra palominohäsatr utan de som finns vara enbart skit i stort sett.
MÅNGA bra palominohäsatr kan jag inte hålla med om att det finns.. gilbruna häsatr finns med inte palomino... asså de finns med inte många...

Jo aveln går ju frammåt hela tiden.. de hingstar som är topp idag skrattar vi nog åt om 70 år...

Morotsbiten skrev:
Jo aveln går ju frammåt hela tiden.. de hingstar som är topp idag skrattar vi nog åt om 70 år...

Ja annars vore det ju förfärligt! Jag undrar om dagens godkända hingstar härstammar från buskavel eller om dom flesta har godkänd stam långt bakåt?

ainasoja skrev:
Ja annars vore det ju förfärligt! Jag undrar om dagens godkända hingstar härstammar från buskavel eller om dom flesta har godkänd stam långt bakåt?

Man började inte bry sig om halvblodens härstamningar förrän typ i mitten av 1800-talet. Tittar du i stamboken på de hingstar som var i avel då hade de kanske en känd pappa och mamma, möjligtvis också en känd morfar. Extremfallen hade tre kända led, om nu inte mamman råkade vara engelskt fullblod.

Engelska fullblod har stamboksförts sedan 1790-talet.

Snälla!!
Kan ni inte berätta lite om Margareta Sturessons ston - A18 - och om det finns några kvar idag? Vet att en tex blev exp. till Israel.... Smoky finns på allbreed och är väl hennes primärsto? Mitt gamla sto -dock fux, kom ur den stammen....../T_B

Med långt bakom så menade jag typ 10-20 led bakåt eller är det många av dagens hblhingstar som bara har 3 led bakåt?

Dagens halvblodshingstar har nog i snitt en 10-15 led bakom sig. Tolstoy har bara fyra kända led. Ceylon hade bara fem.

För att en hingst ska kunna godkännas krävs fyra godkända led, d v s både en stamboksförd mamma och en stamboksförd pappa.

Ska kolla i stamböckerna när jag kommer hem :)
Kan inte komma på någon på rak arm, och Dawson verkar också har försvunnit ur stamtavlorna, trots att han ändå fick rätt många avkommor...

Nej det är inte många som bara har tre kända led, på rak arm kan jag inte kommsa på någon. så jag tycker det är tråkigt att en del vill "återvända" till mitten på 1800-talet för att de ska inbilla sig att det ska bli prestationsrika "färgglada" hästar av detta.....

Jag tror att om man inte passar aveln inom hbl kommer framtida häsatrna att inet hålla...Som jag sa idag vill man ha snabbväxta häsatr för att kunna rida 3 års testRisken är att skelett inte hinner med och lösa benbitar inflammationer och annat skit kan komma upp mer och mer!
Sen tycker jag se en viss tendens till stora häsatr.. hoppoch dressyrhästarna ska gärna vara över 170 men om man avlar på 170 häsatr länge blir ju avkommerna större och så håller de på..Om ett par 10 tals år aknske vi har hbl på 190 :crazy:

vet bara inom hundvärlden inom min ras phalene.. för typ 10 år sedan var rasen för liten då var de stora hanarna/honorna som var eftertraktade och fick mkt parningar.Just för att få upp rasen till den nivå enligt rasstandaden hade!

Då vart rasen för stor och för grov så idag vill mamn ha små hanar och honor för att få ner rasen.
Min hund är väldigt liten och poppis just nu för han just är liten!!

Dock ser jag inte samma sak inom hästaveln... just nu är det blandat med stora och små men hästarna har generällt sett blivit mkt större om man gämför häsatrna för 50 år sedan!!!

alla häsatr är från började buskavlade då de va vildhäsatr och då parades olika raser med varandra...Sen kom människan på att hästen kunde gå åt en och man började rida..Från början var hästen ett färdmedel och stamtavlan sket man totalt i..man var abara intresserad av grova hållbara draghäsatr som kunde köra familjen dit amn ville och kunde plöja åkern bra!

Sen började man intressera sig för hoppning och kom på fan detta var ju kull..Men det går inte så bra att hoppa med en ardennerliknande häst.. Hmm tänkte människan och såg araben.. importerade andra raser och korsade för att förädla vissa raser så den nya rasen kunde göra de just ryttaren ville typ hoppa!

Och så höll de på... Till slut hade amn ett ex antal häsatr av samma typ började avla med dom och så hade amn en ny ras!!

Nått snarliknade som min historia är hästens historia!!!

Människan som har avlat fram hbl, angloarab.. angloaraben är ett stort bevis på hur människan har gjort en egen ras genom att korsa 2 raser :smirk:

Om det är tråden som jag var med i också så såg jag ingen som sa nåt om att det inte fanns bra isabeller.

När det gäller dressyr finns det visst många bra isabeller, bl.a Mr Bean i svår dressyr för att nämna en.

TACK någon som äntligen håller med att et finns bra palominos=) hihi jag fick svar om hur mkt hamlet var till salu för.. fina 300 tusen norska kroner var utgångspriset :crazy:

*springer å köper massa trisslotter* :rofl:

300' norska kronor för en häst placerad i LA dressyr bara för den är isabell?? Det är ju ett stort skämt.

Sen lärde man sig också att vissa härstamningar nedärvde önskvärda egenskaper och andra mindre önskvärda, och då var det bra att hålla ordning på aveln och stamtavlorna :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 081
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
945
Senast: Mojma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30