Häxan Surtant eller Ior

Lill76

Trådstartare
Jag vet inte vem jag mest är lik.... Men dom mörka tankarna börjar ta över. Jag har allting - en underbar sambo, friska barn, jobb, hundar, hästar o ändå är jag aldrig riktigt glad....:(. Jag har mer eller mindre alltid haft humörsvängningar o försökt skylla på saker, PMS, dödsfall i familjen, separation, inte trivts på jobbet, inte trivts med boende mm. Har tänkt "om jag bara kommer över/ändrar på detta kommer jag att må bra, men jag hittar ständigt nya orsaker att må dåligt över. Just nu är det riktigt kass för mina nya arbetstider passar inte in i mitt liv - jag hinner inte med barn, hundar o hästar o går omkring med dåligt samvete HELA tiden! Är mest ledsen o trött alltid.... Tankar om att sälja hästarna finns, men jag älskar ju dom o har "alltid" haft häst.... O tänk om jag säljer o ändå mår dåligt för det hela grundar sig kanske i nått annat..... Vad ska jad göra? Vem ska man prata med?
 
Sv: Häxan Surtant eller Ior

Börja med att kontakta vårdcentralen. De borde kunna hjälpa dig med kontakt till en psykolog som arbetar med KBT.
 
Sv: Häxan Surtant eller Ior

Jag tänker spontant att man till slut går sönder om man hela tiden får sträcka sig maximalt för att få plats med mer i sitt liv än vad tiden egentligen räcker till. Det måste ju också finnas tid till återhämtning.
Där ser jag det som den enda lösningen att man skär ner på de saker/aktiviteter som man får kämpa med att orka med. Finns det någon möjlighet att du kan lämna bort hästarna på foder på ett år till att börja med så får du prova på livet utan egen häst? Man behöver ju inte bryta helt med hästlivet, kanske en medryttarhäst en gång per vecka eller lektionsridning är vad du just nu mäktar med?
Finns det andra måsten du skulle kunna skala bort?
 
Sv: Häxan Surtant eller Ior

Jag tänker också att du nog behöver se över dina aktiviteter och skära ner på något. Jag hinner precis med barn, lägenhet och en hund. Även om vi är olika så har ju dygnet ändå bara 24 timmar.
 
Sv: Häxan Surtant eller Ior

Att kontakta vårdcentralen är ett viktigt första steg. Du är allra troligast deprimerad och kan få hjälp med medicinering. Det hjälper inte allt men kan lindra en del. Det kan finnas en risk att du kan ha bipolär sjukdom också, då drabbas man av humörsvängningar vilka triggas väldigt lätt av b la stress och oregelbunden sömn. Det är en sjukdom som många har men inte vet om. Med bipolär sjukdom behandlas man med helt andra mediciner än med unipolär depression varför den är viktig att diagnostisera. För bipolär behöver man inte drabbas av mani, som är det mest kännetecknande symptomen på sjukdomen. Läs på om typ 2 och se om du känner igen dig. Många tips om hur man ska sköta sig med bipolär hjälper även friska att stabilisera sitt liv, så att läsa på är inget ogjort.

Sen att försöka rensa i livet, ta hjälp av din partner, släktingar, vänner. Försök hitta moment i livet där du befinner dig i nuet, avkopplad från krav och dåligt samvete. Jag har den stunden i stallet, kanske du med?

Du kan kontakta mig via PM om du vill diskutera mer, jag känner igen mycket av det du beskriver. Tyvärr är sjukdomen stigmatiserad och många har osanna fördomar och idéer kring den. Men, börja på VC och utgå därifrån. Livet har så mycket att erbjuda om man får rätsida på sina problem och tar hjälp av omgivningen.
 
Sv: Häxan Surtant eller Ior

Det låter ju onekligen som du har ganska mycket att göra även om det är roliga saker. Jag hade, som någon annan redan rekommenderat, först pratat med någon för att därefter kanske börjat skära i antal åtaganden.
 
Sv: Häxan Surtant eller Ior

Kan du känna vilka känslor du känner? Ibland kan det hjälpa att verkligen känna efter vad det exakt är för känsla. Är det tex sorg? Ilska? Skam? Rädsla? Det finns en tendens till att man fastnar i känslor som inte riktigt är befogade, de var kanske befogade när man var yngre (som tex rädslan för maktlöshet) men i den situation man har som vuxen så stämmer de inte längre, man är inte maktlös. Men det kan räcka med ganska små signaler i en situation för att känslan ändå ska utlösas.

Alternativt kan det vara så att man omedvetet återskapar situationer som varit jobbiga och så hittar man inte ur dem, nu heller. Tex dras till personer med vissa personlighetsdrag eller håller på med beteenden som man egentligen inte vill.

Ett annat alternativ som förmodligen är ganska vanligt hos kvinnor eftersom kvinnorollen föreskriver att man "ska" vara vårdande om andra är att man blir väldigt bra på att trycka undan sina egna känslomässiga behov. Man slutar lyssna på vad man känslomässigt behöver, det blir liksom ingen tid för att prata om hur man mår och vad man drömmer om eller kanske ens att göra onyttigheter bara för att man mår bra av det.

Du kan säkert ha hjälp av att prata med en terapeut om du själv inte kan se vad det är som triggar att du mår dåligt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 970
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp