• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

Jo men hur mkt hade de käkat då??Givetvis är det inte bra...

Hur som helst jag tar den risken på mina hästar , jag ser ju hur de mår...:p

Du verkar inte veta hur en häst fungerar rent fysiologiskt! Läs på innan du uttalar dig. Det finns något som heter försäljningsargument... Jag har också provat brunalger innan jag visste bättre. Det låter ju så bra. Använde resterna till gödning i rabatterna, oj vad det växte!;)

Vad menar du nu!
Det som säljs är torkade alger inget annat.
PL

Jo men de algerna är ju också sorterade, de som ser dåliga ut slängs ju , de sorteras ju ut..en häst som står o käkar kanske käkar alltihop...Inte bra med färskt gräs heller i för stora mängder innan hästen är invand..men men:)

Hur många gånger skall jag behöva upprepa att man sett problem vid joddoser som är lägre än vad hästen får i sig vid rekomenderad dos ishavsalger.
Det som i sverige sätt som toxisk dos är strax över detta. Normalt sett är dock inte toxisk dos nkt som man skall ligga stars onder utan en säkerhetsmarginal på minst 2-3 ggr brukar vara det minsta.
PL

Senast ändrad:

Du verkar inte veta hur en häst fungerar rent fysiologiskt! Läs på innan du uttalar dig. Det finns något som heter försäljningsargument... Jag har också provat brunalger innan jag visste bättre. Det låter ju så bra. Använde resterna till gödning i rabatterna, oj vad det växte!;)

Öh..:mad:

Jag har läst alla hästämnen, däribland foderlära m,m
Inte sagt att jag vet allt för det...men jag tycker iallafall att algerna är bra..sen får var o en ha sin egen åsikt!!!;)

Ok!
Ska kolla lite mer själv, för nu blev jag lite intresserad :idea:

Hur som helst man kan inte dela åsikt jämt :angel:

Men visst är det så ...men för mig har fördelarna övervägt nackdelarna om man säger så...:rofl: Från att ha varit utdömd i princip till att bli helt frisk.. räcker som bevis för mej...:bow:

Algerna är som mjöl. Jag kollade nu i burken, som katterna brukar få isamband med burkmats-fodringen.
Det är precis samma som man ger detta till hästarna.
Nu kanske det inte hör hit, katterna kanske tål mera jod än hästar? :idea:

"Hästen tar inte upp ´överflödet..Man kan aldrig överdosera då mineraler o vitaminer är bundna i algerna det innebär att hästen bryter ner och tar till sej de vitaminer och mineraler den behöver..resten försvinner den naturliga vägen.."

Men kan du förklara för mig hur det här går till? Gärna med referenser!

Vad heter det du ger o hur mkt ger du?
PL

Hund & katt tillskott AlgBörjes står det på burken. Samma typ som de ger det till sina hästar.
Jag ger 1 kryddmått per katt. Från början när jag köpte detta sa återförsäljaren (som oxå ger sin leonberger detta)att man inte skulle ge djura detta varje dag i början, utan då o då sen ökar man successivt o nu ger jag katterna typ varannan dag. Dom har ätit detta sedan augusti förra hösten.

"Hästen tar inte upp ´överflödet..Man kan aldrig överdosera då mineraler o vitaminer är bundna i algerna det innebär att hästen bryter ner och tar till sej de vitaminer och mineraler den behöver..resten försvinner den naturliga vägen.."

Men kan du förklara för mig hur det här går till? Gärna med referenser!

Jag fick ju broschyrerna från AlgBörjes o läste precis referenser...De som refereterade (stavning??) detta verkar va helt nöjda med brunalgerna.

Jag har en gammal katt, som nu blivit väldigt fin i pälsen o piggare än vad hon varit innan. Och dom andra 2 får det också.
Den bjässen till katten har blivit jättefin i pälsen. Inga tårar i ögonen, eller rinnande ur nosen heller.
Dom allihopa är väldigt välmående.

När det gäller hästar har jag aldrig sett på nära håll hur dom blivit efter att dom ätit algerna.
Bara läst referenser.

Man får skilja på äpplen och päron. Dvs skilja på algers innehåll av näringsämnen och deras biologiska effekter.

Som mineral och vitaminkälla är de ointressanta, de mängder man kan ge utan att riskera överdoser av jod är rätt betydelselösa. Däremot innehåller de nyttiga fleromättade fetter. Av dem kan päls och hovar t ex bli fina, kanske allergier dämpas osv. Dessa fetter är dock smidigare att tillföra gm fisk- eller linfröolja och man kan då ge dem i större mgd.

Sen innehåller alger biologiskt aktiva ämnen, olika för olika typer. Vissa innehåller ämnen som kommit till användning vid aborter (laminaria), andra har ämnen som används för att skapa inflammationer (carragen) i syfte att utvärdera effekten av nya anti-inflammatoriska läkemedel. Sen finns det vissa tecken på att en del alger innehåller ämnen som kan minska en allergisk reaktion men detta är dock inte säkerställt i kliniska försök.

Jag tycker det är en respektabel indikation att försöksvis ge sin svåra hosthäst alger om man tycker det hjälper. En jodförgiftning kanske t o m är en risk man är beredd att ta i den situationen (om den inte är dräktig).

Att använda alger som mineral-, vitamin- eller aminosyrakälla verkar dock meningslöst. Vi har tillgång till många bättre sådana. HH

Så du är husdjursagronom

Hm, vet inte vad du menade med det? Läser till husdjursagronom, och jag stoppar då inte i min häst några alger :D Fast visst har jag tänkt tanken många gånger när min bronkithäst har varit riktigt illa därann. Men varje gång har jag påminnt mig om alla nackdelar, så jag har låtit bli.

Till denna som skrev detta:
Hästen tar inte upp ´överflödet..Man kan aldrig överdosera då mineraler o vitaminer är bundna i algerna det innebär att hästen bryter ner och tar till sej de vitaminer och mineraler den behöver..resten försvinner den naturliga vägen.."

Vetenskapliga referenser tack! Man ska aldrig lite på vad de som säljer en produkt uppger. Det är klart att de säger att allt är positivt. :smirk:

Kan ju tillägga att i "vanliga" fall så går det att överdosera både mineraler och vitaminer. T.ex. så har de fettlösliga vitaminerna gemensamma upptagningsmekanismer, och tävlar alltså mer eller mindre med varandra. Så ett överskott av en vitamin kan leda till brist på en annan trots att denna egentligen ges i lagom dos.

Jag skulle vilja ha en bra förklaring varför mineraler, spårämnen och vitaminer i alger inte skulle fungera på samma sätt som de gör i "vanliga" fall?

Din bronkithäst skulle nog bli bättre om den fick gå i lösdrift.
Kanske ge den lite örtmineraler? Om inte du vill ge den alger, vill säga.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund