• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

Go morron!!!:bump: :bump:

Jo det är samma sak med katterna, samma alger samma inverkan!!!;)

Lite allmänt om alger.. ALger är den växt som innehåller mest klorofyll av alla växter..Algen har funnits i miljarder år och var bland de första växterna som uppstod.

Den är rik på bland annat: klorofyll, järn B1, B2, C , E vitamin.m,m
Alger har en STARKT avgiftande inverkan, ges till både människor och djur..Innehåller även ämnetnerferen som är det främsta försvaret mot cancer..

Alger har botat både människa o djur och inte någonstans har jag hört om ngn skadlig inverkan vid intag av alger hos varken djur eller människor.. funderar t.om på att börja käka själv när jag se hur bra det gör hästarna mina... utan alger skulle inte havet finnas :banana: :banana:

Hmm! ;)
Fått broschyerna från Alg Börje AB!!! :bump:

Kolla hit om ni är intresserade (ni som är skeptiker) Jag är bara öppentänkande men vill kolla vad ni tänker o tycker om dessa innehåll;
Ascophyllum Nodosum (alltså Brunalger heter det så på latin)
Fuktighet 12%
Protein 6%
Fibrer 6%
Fett 2%
Aska (mineralämne) 22%
Kolhydrater 52%

Vitaminer
Provit A (Beta karotin) 45 mg/kg
B1 3,5 mg/kg
B2 8mg/kg
B3 20 mg/kg
B12 0,004 mg/kg
C 1000mg/kg
D 4 mg/kg
E 225 mg/kg
K 10 mg/kg
Biotin (vit H) 0,3 mg/kg
Folsyra 0,3 mg/kg
Folinsyra 0,3 mg/kg

Mineraler och Spårämnen
Kalcium 20 000mg/kg
Fosfor 2000 mg/kg
Magnesium 7000 mg/kg
Natrium 3000 mg/kg
Kalium 2 500 mg/kg
Järn 600 mg/kg
Jod 500 mg/kg
Kisel 160 mg/kg
Bor 90 mg/kg
Zink 65 mg/kg
Mangan 13 mg/kg
Koppar 10 mg/kg
Kobolt 5 mg/kg
Selen 4 mg/kg
Titan 4 mg/kg
Vanadin 4 mg/kg
Nickel 3 mg/kg
Molybden 0,6 mg/kg

Aminosyror
Afganine, Arginine, Aspartic acid, Citrulline, Cystine, Glycine, Glutanic acid, Histidine, Isoleeucine, Leusine, Lysine, Ornithine, Phenylalanine, Proline, Serine, Treonine, Thyrosine, Valine, Tryptophane.

Nå? :banana:

Som sagt, som mineralfoder räcker det inte långt i rekomenderad dos.
PL

Eh...? Ponny 0.5dl o stor häst 1dl.....Räcker inte mineralfodret för att hästen ska kunna tillgodose sej detta?

Varför räcker inte detta,då? Är det någon skillnad mellan brunalger o "vanliga" mineralfoder, som säljs i foderfirmor?
Vad är skillnaden,då? Är det för att det innehåller knöltång i detta?
Men hur har dom islandshästarna på Island,då? Dom äter väl detta, oxå vad jag har för mej är det väldigt kalkrikt därborta o att dom äter brunalger.

100g till stor häst ger 2g kalk o 0,2 g fosfor vilket är så små mängder att det inte har ngn betydelse.
100 g krafft miner blå innehåller 12 g kalk o 3 g fosfor!
PL

Hmmm , men hur kan det då ge farliga doser som vissa säger??
Då låter det ju rätt ofarligt?!:confused:

Och de får ju även i sej vitaminer i andra fodermedel som man har vid sidan om..

100g till stor häst ger 2g kalk o 0,2 g fosfor vilket är så små mängder att det inte har ngn betydelse.
100 g krafft miner blå innehåller 12 g kalk o 3 g fosfor!
PL

Och det är ju den unika sammasättningen som gör alger så bra..skulle inte min häst få i sej tillräckligt så skulle ju det vissa sej i form av matthet i pälsen, trötthet osv.. han är tvärtom mkt fin trots sina 31år..har aldrig varit sjuk *peppar peppar*
Tycker man ska ha provat innan man uttalar sej om det är bra eller dåligt...;)

Jag misstänker att farligheten ligger i att algerna kan samla på sig tungmetaller, som sedan frigörs i hästen.
Och även att man ger det som enda mineralfoder, vilket skulle kunna ge rätt stor brist på Ca och P, de viktigaste mineralerna.

Ska man tillgodose hästens mineralbehov genom alger får man ge otroligt stora mängder, vilket borde göra risken för överdosering av (eventuella...) tungmetaller och jod ganska stor.:crazy:

Sammanfattar vad som skrivits i tråden...;)

Vadå unik sammansättning? Av vad?
Kalcium och fosfor går åt i ganska stora mängder i en hästkropp, det är ett faktum som inte går att trolla bort genom en "unik sammansättning" av varken de aktuella mineralerna eller andra.

Eller missuppfattar jag något?

Men Kalk ska man tillsätta .. Tror t.om det står på deras hemsida att kalk ska tillsättas till algerna..;)

Unika sammansättning med allt vad en alg innehåller, sök o läs så får du se...har sett både människor o djur blivit hjälpta av alger..det ser jag som att alger är ngt väldigt bra, sen kan man diskutera i oändlighet fram o tillbaka..men jag har sett att det fungerar...så jag tänker fortsätta med alger..tycker nästan det säger sej själv att alger måste vara ngt speciellt..se vad gör i havet.. denna växt var bland de första växterna som uppstod, och har fortsatt att levt vidare...varför?

Men Kalk ska man tillsätta .. Tror t.om det står på deras hemsida att kalk ska tillsättas till algerna..
Ok, det är ju bra! :) Men fosforn då?:crazy:

Unika sammansättning med allt vad en alg innehåller, sök o läs så får du se...har sett både människor o djur blivit hjälpta av alger..det ser jag som att alger är ngt väldigt bra, sen kan man diskutera i oändlighet fram o tillbaka..men jag har sett att det fungerar...så jag tänker fortsätta med alger..tycker nästan det säger sej själv att alger måste vara ngt speciellt..

Jag ger gärna örter och naturpreparat om jag anser att min häst behöver det, så jag är inte helanti. Vill bara tala om det...;)
MEN jag vill veta exakt vad innehållet är, och vilka biverkningar man kan förvänta sig och vad preparatet saknar för att bli komplett.
Så visst skulle jag kunna tänka mig att ge alger, men inte "till vardags" och inte hela tiden, just för att jag känner mig osäker på vad effekterna kan bli.

se vad gör i havet..
De samlar på sig tungmetaller och gifter, ja. Och hur vet man att det inte är dessa redan fullspäckade alger som skördas och ges till oss och djuren? Bara för att en växt har en viss funktion i en viss miljö betyder det inte att den funkar exakt så i en djurkropp, dessutom i malet och torkat tillstånd...

denna växt var bland de första växterna som uppstod, och har fortsatt att levt vidare...varför?
Jadu, varför? Och vad har det med hästarna att göra?
Ser inte rikigt sambandet här...:confused:

Kalcium och fosfor går åt i ganska stora mängder i en hästkropp, det är ett faktum som inte går att trolla bort genom en "unik sammansättning" av varken de aktuella mineralerna eller andra.

Jo alger binder ju tungmetaller i kroppen det är ju det som är meningen.. att de ska avgifta oss när vi eller djuren äter dem. En alg har den ovanliga egenskapen att den kan : binda o driva ut olika slags gifter, bakterier o tungmetaller ur kroppen!!!:idea:
Den höjer därmed immunförsvaret..den kan även normalisera låg ämnesomsättning, lindrahögt blodtryck, öka prestationsförmågan...

Alger har ätits av människor sedan långt tillbaka . I Japan o Kina har man funnit lämningar av ätliga alger i 10.000 år gamla boningar...

Ja ok! Då är du inte helt anti..förstår ju att man vill veta en del ..men jag har då inte hittat ngt negativt med dem trots sökande på internet..har du *nyfiken*

Nu hänger jag inte med riktigt...
Jag skrev:

Du svarade:

Jo alger binder ju tungmetaller i kroppen det är ju det som är meningen.. att de ska avgifta oss när vi eller djuren äter dem. En alg har den ovanliga egenskapen att den kan : binda o driva ut olika slags gifter, bakterier o tungmetaller ur kroppen!!!:idea: Den höjer därmed immunförsvaret..den kan även normalisera låg ämnesomsättning, lindrahögt blodtryck, öka prestationsförmågan...
Men nu funderade jag på hur man kan använda alger som mineralfoder, när det innehåller såpass lite av de allra viktigaste mineralerna?
Hur kan ett eventuellt utdrivande av tungmetaller "rädda upp" en stor brist av kalcium och fosfor?

Och kan algerna samla upp tungmetaller i kroppen om de redan är fullspäckade av dem innan de skördades?
Någon funderade tidigare i tråden på om det inte finns risk att algerna istället frigör sitt eventuella lager av tungmetaller i kroppen. Då gör de ju absolut mer skada än nytta, eller hur?

Alger har ätits av människor sedan långt tillbaka . I Japan o Kina har man funnit lämningar av ätliga alger i 10.000 år gamla boningar

För tusentals år sedan var kanske inte haven så fulla av föroreningar som de är idag...;)

Ok, blev lite snurrigt då ...;)

Mitt tips är iallafall att du söker runt lite på internet ..
Bevisen som finns är ju faktiskt att männsikor och djur blivit botade av alger. Måste ju vara ett bevis på att de binder tungmetaller och inte "släpper" ut dem i kroppen eller hur?!

Är ju rätt vanligt idag med alger och jag har då inte hört om ngt fall där ngn dött av alger!!!
:bump: :bump:

Om nu algerna ska anses vara ett mineralfoder är förutsättningen för att hästen ska kunna tillgodogöra sig minerlarena att dessa frigörs ur algerna i matsmältningskanalen, dvs att algerna bryts ned. Mineraler = grundämnen.

Om alger är bra på att binda till sig tungmetaller måste väl även dessa frigöras från algerna i magen när algerna bryts ned?
Tungmetaller = grundämnen

Algerna kan väl inte på samma gång brytas ned i magen för att frigöra de nyttiga mineralerna samtidigt som algerna på något sätt ska kunna hålla ihop för att binda tungmetaller? Låter inte helt logiskt tycker jag.

Var har algerna skördats? Finns det några garantier på det? Vissa delar av våra hav är ju tämligen förorenade om man säger så…

Alltså...hur kan man överhuvudtaget komma på idén att ge alger till hästar?
Då kan man lika gärna utfodra dem med varmkorv...lika naturlig föda för hästen...:smirk:
(det sista var ett skämt...)

Jag har provat!
Men då hade jag inte riktig koll på det katastrofalt höga jodinnehållet vilket väl torde vara det mest unika med sammansättningen!
PL

Alger har ätits av människor sedan långt tillbaka . I Japan o Kina har man funnit lämningar av ätliga alger i 10.000 år gamla boningar...
Barnen i Miamata (Japan) håller nog inte med om att havets gåvor är helt ofarliga. Visserligen skedde detta på slutet av 50-talet då haven var renare än nu och innan jag var född. Rachel Carson skrev sin bok "Tyst vår" bland annat på grund av denna episod. Tål man obehagliga bilder, se vad "sea food" gjort med barnet på sidan http://en.wikipedia.org/wiki/Minamata_disease

Att okritiskt påstå att allt från havet är fantastiskt nyttigt är naivt. På samma sätt som vi ser till att hålla jordbruket fritt från kemiska ämnen så ska man kritiskt värdera var i havet man hämtat mat för människor och djur.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund