• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

Jag har provat!
Men då hade jag inte riktig koll på det katastrofalt höga jodinnehållet vilket väl torde vara det mest unika med sammansättningen!
PL

Jag har också provat att ge hästarna alger! Men det var innan jag läst om de höga halterna av arsenik respektive kadmium i alger från vissa vatten och innan jag insåg att vissa algblandningar innehåller sådana arter som man ger till människor för att framkalla abort. HH

NEJ!!! Aspbarken har INGEN avmaskande effekt alls!!!!!!!!!
Det har gjorts studier om just detta på Wången (Hippolog tror jag, examensarbete) och INGEN av de hästar som behandlades med aspbark hade mindre ägg efter än före behandlingen, snarare tvärt om!!

Oj, oj...Du kan väl tagga ner dig lite grann,va ;)
Jag tänker ÄNDÅ kolla upp detta men hästarna avmaskas precis som vanligt. Ska göra träckprov bra o veta om dom har lite mask i sej så att jag får rätt preparat nästa gång o eller om dom inte har några alls.
Jag VET att dom på Wången har gjort studier på aspbarken. Men det är INTE just därför som jag ger mina pållar det, utan för att det är just ett naturligt tillskottsfoder. Dom blir ju bättre i hovarna, pälsen mjukare o tätare, manen o svansen ja allting det blev en stor skillnad.
Dom gillar det. Tänker inte sluta ge dom detta, heller ;)
Nej, jag taggar inte ner, för när såna lögner förekommer så anser jag att de inte får stå emotsagda! Det är fler än du som läser i den här tråden och inte sjutton är det bra om någon tror på det du skrivit och fodrar med aspbarkspellets och tror att allt är frid och fröjd och att hästarna aldrig mer behöver avmaskas.
Att pelletsarna har andra effekter är väl en helt annan sak, men det var verkligen inte det du skrev tidigare...

Jag har skrivit att hästarna ska avmaskas oavsett om de äter aspbarken.
Sorry om jag skrivit så att alla folk tror på sånt. Men egentligen ska man läsa på, o sedan tänka först o handla därefter. Eller hur? ;)
Jag tar INTE aspbarken bara för att den sägs ha en avmaskande effekt. Det är markskötseln som oxå avgör om hästarna blir helt parasitfria. Skotta ut skiten o göra träckprov men dom ska avmaskas om proven visar att hästarna har ägg eller icke.
Och det är för aspbarken gör skelettet o leder starkare, så att säga.
Sen så tycker pållarna om detta fodret. Det är bara ett naturligt tillskottsfoder. Travarna äter det. Dock inte alla, men de flesta.

Det finns ingen på det här forumet som har så bra koll på vad som skrivs i foderfrågor som HH, hon vet vad som är fakta o vad som är myt.
PL

Ok!
Sen undrar jag varför det verkar funka bra på andra hästar som knaprar på brunalgerna?
Och vet du om det finns nån statistisk där det funnits hästar, som blivit dåliga av brunalgerna?

En sak, som jag helt plötsligt kom att tänka på...Varifrån kommer dessa mineralerna, som de flesta foderfirmor har till försäljning, såsom Hippo, Krafft, m.m.
Finns det något man kan läsa om vart dom kommer ifrån?

Det var någon härinne, som sa att havet förorenas sedan 50-talet.
Undrar hur det är vid Island.

Med tanke på hur lätt alger har att ta upp tungmetaller tycker jag att man kan begära analysgaranti på dessa.
Algbörjes felaktiga påståenden om jodupptag o presentationen av alger som ett komplett tillskott gör honom mindre trovärdig i mina ögon.
PL

Oj oj vilda diskussioner ännu:angel:

Man kan diskutera detta i all oändlighet, MEN det faktum att det hjälpt i princip utdömda hästar för bland annat bronkit , kvickdrag kvarstår..det har jag sett med egna ögon..

Sedan kan folk proppa i sina hästar allt möjligt annat om det är ett känt foderföretag utan att veta vad det kommer ifrån och div mediciner...suck....men om eran häst var så sjuk och inget hjälper skulle ni då inte prova alger som en sista utväg??

Fortfarande inte fått några bevis på att ngn häst dött utav att äta alger...och det är långt tillbaka så då tycker iallafall jag att det verkar totalt ofarligt...

Sedan ser man ju hur hästarna mår när de äter det , välmående och blanka ...aldrig sjuka *peppar peppar* Så varför i hela friden skulle jag sluta med det!!! Nej jag rekommenaderar alla alger till sina hästar!!!:banana: :banana:

Ok!

Vad händer om hästen får i sej jodmängder? Blir den sjuk?

Är örter bättre än alger?

Och du svarade ju inte på mina andra frågor om mineralerna, heller :idea:

Jag vet inte tillverkningsprocessen för industriellt framställa mineraler men industrin framställer rena mineralsalter som sedan blandas i rätt förhållanden. Kalken kommer säkert ofta från kalksten, fosforn vet jag inte vad den vanligaste källan till är idag.
PL

Hästen tar inte upp ´överflödet..Man kan aldrig överdosera då mineraler o vitaminer är bundna i algerna det innebär att hästen bryter ner och tar till sej de vitaminer och mineraler den behöver..resten försvinner den naturliga vägen..
Speciellt bra att ge till dräktiga ston eftersom det då går åt mer jod, och för lite jod kan i sin tur ge missfall, missbildningar etc...(ovanligt vill inte skrämma dej *L*)

I Kina ger de sjuka människor alger för att bota struma tex...
Ett överskott är givetvis inte heller bra och på människor kan det ge struma men det är mkt ovanligt...

Hästarna har ju käkat detta väldigt länge och inga rapporter som påvisar att det skulle vara farligt.. tror att det är för mkt räknande hit o dit med foderstater..det är väldigt individuellt hur mkt jod en häst behöver...och som sagt det kommer ut den naturliga vägen..:bump:

Det går alldelles utmärkt att överdosera mineraler och vitaminer. Det som avgör om det går eller inte går att överdosera är om vitaminerna och mineralerna är fettlösliga eller inte.

Mvh

Tora

Vad som händer om hästen får i sig för mkt jod är att produktionen av sköldkörtelhormon påverkas, först på man en ökning o vid högre doser minskar tyroxinproduktionen. Dräktiga ston är känsligast o det finns undersökninga som visar att strumaföl kan födas efter ston som fått lägre dos jod än vad som fås vid 20g ishavsalger per 100 kg.
Problem har man ffa sett vid kuster där hästar kommit åt att äta tång.
Vill du ha bevis kan du tex läsa Equine medicine and surgery där det finns bra beskrivet med referenser men det finns även en hel del veterinärmedicinska artiklar i ämnet på nätet.
PL

Jo det vet jag med att det gör.. Men algerna är ju lite speciella på det sättet..man ger ju inga mängder om man säger så..

Vad som händer om hästen får i sig för mkt jod är att produktionen av sköldkörtelhormon påverkas, först på man en ökning o vid högre doser minskar tyroxinproduktionen. Dräktiga ston är känsligast o det finns undersökninga som visar att strumaföl kan födas efter ston som fått lägre dos jod än vad som fås vid 20g ishavsalger per 100 kg.
Problem har man ffa sett vid kuster där hästar kommit åt att äta tång.
Vill du ha bevis kan du tex läsa Equine medicine and surgery där det finns bra beskrivet med referenser men det finns även en hel del veterinärmedicinska artiklar i ämnet på nätet.
PL

Så är den ju inte bra att äta givetvis..men algerna äts ju inte så, den framställs ju..suck

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka