• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

När det gäller joden är det rent skitsnack.
Sen undrar jag varför han tagit bort innehållsförteckningen på hemsidan, jag kan då inte hitta den längre.
PL

Räcker ju inte att veta att ett tillskott innehåller en massa saker man måste ju även veta att det är lagom mängd.
PL

Sådär lagom luddigt skrivet, så att det låter bra men egentligen inte säger ett sk*t...:angel:

Algerna är mycket rika på näringsämnen. VILKA?
Ger man alger till sin häst behöver man inte kompletera med andra mineraler. Oavsett hur foderstaten ser ut i övrigt?
Algerna innehåller i naturlig form ca. 100 st olika mineraler och spårämen, mer än 12 olika vitaminer, ca 20 olika aminosyror, Jaså, men exakt vilka, och i vilka mängder?
Omega-3, alginater som rensar hästens kropp från tungmetaller m.m.

Nu har jag inte så bra koll på jod och hur det beter sig i kroppen annars, men för mig är jod ett grundämne och borde alltså bete sig helt lika oavsett om det kommer från alger eller annan källa.

Jo, jag tycker med det känns så. Men jag vet inte. Vad är det för hemsida? Finns det bara en leverantör av havsalger?? Känns ju som om alla bara pratar om samma.
Jag har slutat att ge min häst havsalger, då han klarar sig fint utan dem, och så ger jag honom extra e-vitamin och sådär. Så jag tycker inte det känns som om han behöver det så sett. han har blivit mycket finare i formen sen jag slutade :crazy: Behöver inte bero på det, men det kom ungefär samtidigt..

Kan kräva detta av tillverkarna om du vill.
Har redan frågat dom vad det innehåller av dessa vitaminer, mineraler, osv.
Vill va helt säker på innan jag funderar på att ge detta till mina pållar.

Ger även brunalger till mina katter, samma typ som det där fast till katter.
Dom har fått finare päls o väldigt välmående. Men det kanske inte hör hit? ;) Det är ju trots allt "bara" katter.

Men det är ju intressant med brunalger, ändå! Man blir ju jädrigt nyfiken på innehållsförteckningen!
Som nån skrev tidigare, det räcker inte det som tillverkaren svarat på mailet.
Det ska väl skrivas mer än så vad brunalger innehåller.
T ex man kanske vill göra en foderstat, så det går ju inte....

Hej igen!!

Kanske ska hem och skriva av allt som står på säcken *L*

Förstår inte varför denna alg hysteri..ex.. låta veterinär proppa i en hosthäst kortison och div mediciner som hjälper för stunden och vid flera fall återvänder hostan.. Detta sliter ju om ngt på tex.. Hjärta o lever.. Alger är en naturlig produkt utan biverkningar vad jag sett...har ni ngn gång hört om en häst som har fått magcancer av alger?? Aldrig jag iallafall...:p
Varför då inte istället prova ngt som är naturligare för kroppen innan man börjar med div mediciner..skulle detta inte vara bra borde hästen inte må så bra som den gör???
Känner många som ger alger och själv har det som sagt räddat en utav mina hästar...han skulle inte levt idag utan algerna så mkt kan jag säga... men men det är MIN erfarenhet!!!
Kram på er!!!

Hej igen!!

Kanske ska hem och skriva av allt som står på säcken *L*

Förstår inte varför denna alg hysteri..ex.. låta veterinär proppa i en hosthäst kortison och div mediciner som hjälper för stunden och vid flera fall återvänder hostan.. Detta sliter ju om ngt på tex.. Hjärta o lever.. Alger är en naturlig produkt utan biverkningar vad jag sett...har ni ngn gång hört om en häst som har fått magcancer av alger?? Aldrig jag iallafall...:p
Varför då inte istället prova ngt som är naturligare för kroppen innan man börjar med div mediciner..skulle detta inte vara bra borde hästen inte må så bra som den gör???
Känner många som ger alger och själv har det som sagt räddat en utav mina hästar...han skulle inte levt idag utan algerna så mkt kan jag säga... men men det är MIN erfarenhet!!!
Kram på er!!!

JA! Gör det!! :)
För om man bara får titta lite på vad det innehåller kan jag nog börja ge det till mina pållar!
Tittade just i burken som katterna brukar få, o det luktar....Hmmm. Lite speciellt, men ganska gott, tycker jag! Dom äter det mer än gärna.
Blandar detta med burkmat. Dom har ätit detta sedan....augusti förra året. Varannan dag har dom börjat äta men första tiden åt dom det typ 2-3 ggr i veckan o sedan ökade jag det successivt men dom vägrar äta burkmat UTAN brunalger...Ja,nu va det ju katterna jag pratade om.
Hur hästarna ska reagera när dom ätit detta??? Hihi.
Jag VET att det är lite onödigt o överreagera BARA för att det är sååå nytt.

Jag ÄR intresserad av brunalger, vill gärna ge djura lite naturligt foder osv. Vill gärna veta innehållsförteckningen så att jag inte "överdoserar" med någonting i fodret. ;)

jaa, kan du inte göra det?
Så ka jag räkna ut en grundligare foderstat till min häst :D
Vore jättebra (seriös nu). är så mycket man proppar i som man inte har en aning om vad det är.
T. ex mitt hö. Stallägaren vägrar att ge mig analys av höet, fastän jag bett henne i över en vecka. Förstår inte problemet. sist en annan tjej pratade med henne, kuunde hon mer än gära ge den till henne. suck.. så det där med att jag saka få reda på vilka alger jag skulle ge lär ju bara vara en fantasi :(

Men hur människan är då! :(
Det är ju viktigt med höanalysen så att hästen får en bra foderstat utan en massa ingredienser som är onödiga.

Jag är nära iväg o köpa brunalger, men jag väntar på mailet från Alg-Börjes AB angående innehållsförteckningen!
Men va tusan?!

Mina katter äter ju brunalger precis SAMMA sak som jag blandar med burkmat varannan dag. Vet inte hur ofta man ska ge detta till hästar.
Dom (katterna) får en kryddmått var. Har ju 3 ligister ;)

Om det ska vara bra med brunalger, tänker jag inte tveka!
Dom äter redan naturligt foder, som aspbarkspelletsen. Det är ett bevis på att detta foder funkar :banana:

Gnager hästarna på väggar av trä, barkar av träd osv då är aspbarkspelletsen bra alternativ att ge dem detta.
Naturligt tillskottsfoder.
MEN! Nu handlar detta om brunalger! ;)

Hej igen!!!

Jag vet dessvärre inte om jag ahr kvar säcken , har nämligen hällt över algerna i en tunna..:crazy: men jag ska kika..så fort jag kommer dit om du inte hinner få svar från alg Börje..:idea:

Man behöver inte heller avmaska lika ofta när hästarna käkar alger, fråga mej inte varför men kan kanske ha att göra med att det rensar kroppen på slagg??:p

Min ena gillar algerna ok iallafall , men det andra pållen får man blanda ut ricktigt ordentligt annars tycker han det är blää..:p

Men det är väl så det som är nyttigt , är inte alltid gott!!! *L*
Godis e gott men inte så nyttigt så....

Jaaa!! Jag är fly förbannad. nu kommer jag skicka in en egen hö-analys, vet du vart man skickar den och hur mycket det kostar?
Jag tänker inte vänta på henne längre, min häst ser inte bra ut i hullet riktigt. inte så att man ser revbenen, men han är knotig. Ska skicka iväg maskprov nu och se hur det blir, men sen ska jag minsann göra en ordentlig analys. Vill inte att han ska gå och bli dålig, för hennes lathet.

Hur vet man om man ger en häst för mycket vitaminer? För det står väl inte med när man räknar ut foderstaten?
Och sen ger jag honom linfrö också, och den köper jag ju i en närbutik, och då kan man ju inte räkna på samma sätt. Krångligt, men det är nog inte så mycket näring i det så han kan få överskott ;) Mest proteiner och bra för magen.

Tycker det är dålig stil av henne att göra såhär. Jag börjar irritera mig mer och mer.
När jag sa att jag gav min häst linfrö var inte det bra för då behövde han dricka så mycket vatten annars skulle han få kolik, SAMTIDIGT som hon inte ger hästarna vatten i hagen. utan de går hela dagen utan. När jag skulle fylla på med slangen var den trasig, och att bära ut två hinkar vatten är rätt meningslöst, eftersom hästarna dricker upp det på två sekunder. Man får ju förslitningsskador om man skulle bära ut så tunnan skulle fyllas. Såg en av hästarna dricka ur lerpölen härom dagen, det är inte konstigt alls att min häst har fick kolik. min häst dricker två hinkar vatten när han kommer in i boxen på kvällen, det känns inte alls bra att han ska gå och vara törstig.
hagarna är riktigt leriga, och hon vill inte byta heller.

jag är riktigt trött på det här. Känner att jag nästan vill byta stall snart, om det inte förbättras. Men samtidigt är hon ju bra på andra sätt. jobbigt. vad ska man göra liksom?!
en parentes på tråden bara :D

Förlåt mig, behövde bara få ur mig det.

Senast ändrad av en moderator:

Till Mumas:
Det är ju samma sak som med aspbarken, den har en avmaskande effekt oxå.

Ska göra träckprov på pållarna på vårkanten så får vi se. Men dom ska avmaskas nu i februari denna månaden.

Jaaa!! Jag är fly förbannad. nu kommer jag skicka in en egen hö-analys, vet du vart man skickar den och hur mycket det kostar?
Jag tänker inte vänta på henne längre, min häst ser inte bra ut i hullet riktigt. inte så att man ser revbenen, men han är knotig. Ska skicka iväg maskprov nu och se hur det blir, men sen ska jag minsann göra en ordentlig analys. Vill inte att han ska gå och bli dålig, för hennes lathet.

Hur vet man om man ger en häst för mycket vitaminer? För det står väl inte med när man räknar ut foderstaten?
Och sen ger jag honom linfrö också, och den köper jag ju i en närbutik, och då kan man ju inte räkna på samma sätt. Krångligt, men det är nog inte så mycket näring i det så han kan få överskott ;) Mest proteiner och bra för magen.

Tycker det är dålig stil av henne att göra såhär. Jag börjar irritera mig mer och mer.
När jag sa att jag gav min häst linfrö var inte det bra för då behövde han dricka så mycket vatten annars skulle han få kolik, SAMTIDIGT som hon inte ger hästarna vatten i hagen. utan de går hela dagen utan. När jag skulle fylla på med slangen var den trasig, och att bära ut två hinkar vatten är rätt meningslöst, eftersom hästarna dricker upp det på två sekunder. Man får ju förslitningsskador om man skulle bära ut så tunnan skulle fyllas. Såg en av hästarna dricka ur lerpölen härom dagen, det är inte konstigt alls att min häst har fick kolik. min häst dricker två hinkar vatten när han kommer in i boxen på kvällen, det känns inte alls bra att han ska gå och vara törstig.
hagarna är riktigt leriga, och hon vill inte byta heller.

jag är riktigt trött på det här. Känner att jag nästan vill byta stall snart, om det inte förbättras. Men samtidigt är hon ju bra på andra sätt. jobbigt. vad ska man göra liksom?!
en parentes på tråden bara :D

Förlåt mig, behövde bara få ur mig det.

Du ska skicka in din hö analys till analycen. Finns att läsa mer om info hur man ska göra på http://www.analycen.se
Jag gör ju ingen hö analys, utan får analysen av en bonde när jag köper hö av honom. Lite bekvämt för mej ;)

Hur mycket vitaminer?
Först ska du nog vänta tills du får svaret på hö analysen, när du fått hem det så ska du kolla ifall hästen behöver något t ex behov av protein om hö har för lågt proteinhalt, eller vitaminer osv.
Man ser vad som fattas i analysen, oxå.

Lycka till!

Till Mumas:
Det är ju samma sak som med aspbarken, den har en avmaskande effekt oxå.

Ska göra träckprov på pållarna på vårkanten så får vi se. Men dom ska avmaskas nu i februari denna månaden.
NEJ!!! Aspbarken har INGEN avmaskande effekt alls!!!!!!!!!
Det har gjorts studier om just detta på Wången (Hippolog tror jag, examensarbete) och INGEN av de hästar som behandlades med aspbark hade mindre ägg efter än före behandlingen, snarare tvärt om!!

Skillnaden som jag ser det är att verkan och biverkan av de preparat som veterinären skriver ut är (oftast grundligt) undersökta. De "naturliga" preparaten som bland annat de tillskott som vi debatterar i denna tråd tillhör är inte så naturliga som man vill få oss att tro. De genomgår bland annat olika processer i en industriell tillverkning som kan påverka ingående ämnen.

Var skördas råvaran? (Risk för utrotningshot som i fallet Djävulsklo)
Vad innehåller råvaran? (Rester av miljögifter)
Hur påverkas den av fabriksprocessen för att få den i slutlig form (upphettning, pelletering, torkning...)?
Vad innhåller slutprodukten?
Vilken medicinsk effekt får man, inte tyckande och tro utan vetenskapligt styrkt.

Ska enast gå in där och kolla. Du har det ju bekvämt, önskar jag också hade det.
Suck, jag blir så fruktansvärt trött på eländet :mad:
Men hon får en vecka på sig, sen skickar jag in en egen analys när vi öppnar en ny höbal.

jasså? står det där med? Vad käckt ;) Då ska jag se hur den ser ut :D

*lånar knapp*

Detta är ju brunalger. Citat:
"Algerna är mycket rika på näringsämnen. Ger man alger till sin häst behöver man inte kompletera med andra mineraler.
Algerna innehåller i naturlig form ca. 100 st olika mineraler och spårämen, mer än 12 olika vitaminer, ca 20 olika aminosyror, Omega-3, alginater som rensar hästens kropp från tungmetaller m.m.

Joden i algerna är vattenlösliga, hästen tar upp den mängd den har behov av, resten försvinner ut via urinen.
Det går mycket bra att ge dräktiga ston och andra hästar alger.

Med vänliga hälsningar,
XXXX XXXXXXXXXXXX "

Så, vad tror ni om detta?

Alginsyran i algerna binder sig till tungmetaller, det är helt riktigt. MEN om algerna växt där det finns t ex kadmium så är de smockfulla med det när vi ger det till hästen. Risken är då att algerna i stället avger sitt kadmium till hästen..

Brunalger koncentrerar också arsenik. Om man under lång tid ger en större mängd brunalger som växt i vatten där det finns arsenik kan det inte uteslutas att arsenikförgiftning kan uppstå.

Algerna återspeglar alltså miljön där de växt därför är det svårt att generalisera innehållet. HH

NEJ!!! Aspbarken har INGEN avmaskande effekt alls!!!!!!!!!
Det har gjorts studier om just detta på Wången (Hippolog tror jag, examensarbete) och INGEN av de hästar som behandlades med aspbark hade mindre ägg efter än före behandlingen, snarare tvärt om!!

Oj, oj...Du kan väl tagga ner dig lite grann,va ;)
Jag tänker ÄNDÅ kolla upp detta men hästarna avmaskas precis som vanligt. Ska göra träckprov bra o veta om dom har lite mask i sej så att jag får rätt preparat nästa gång o eller om dom inte har några alls.
Jag VET att dom på Wången har gjort studier på aspbarken. Men det är INTE just därför som jag ger mina pållar det, utan för att det är just ett naturligt tillskottsfoder. Dom blir ju bättre i hovarna, pälsen mjukare o tätare, manen o svansen ja allting det blev en stor skillnad.
Dom gillar det. Tänker inte sluta ge dom detta, heller ;)

Alginsyran i algerna binder sig till tungmetaller, det är helt riktigt. MEN om algerna växt där det finns t ex kadmium så är de smockfulla med det när vi ger det till hästen. Risken är då att algerna i stället avger sitt kadmium till hästen..

Brunalger koncentrerar också arsenik. Om man under lång tid ger en större mängd brunalger som växt i vatten där det finns arsenik kan det inte uteslutas att arsenikförgiftning kan uppstå.

Algerna återspeglar alltså miljön där de växt därför är det svårt att generalisera innehållet. HH

Jag har stor respekt för dig eftersom du är foderexpert ;)
Men det är ju intressant det här med brunalgerna, vill gärna veta MERA om innehållsförteckningen innan jag vågar ge detta till pållarna speciellt till dräktiga stoet.

Men på vilket sätt är arsenik "farligt" för hästarna?

Berätta gärna lite mera om brunalgerna! Jag ger ju mina katter brunalger. Samma sak så har dom finare päls. Helt friska. Ja, vad vet jag,liksom ;) Dom verkar må bra.
Det kanske INTE är samma sak för hästarna?
Men BARA om jag får veta lite mera vad detta innehåller o om det visar sej att det inte är så farligt så tänker jag börja ge mina pållar det.

/C.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka