• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

Tror du stallägaren vet vilka biverkningar det kan ge?
PL

Nej det tror jag inte (det skrev jag väl inte?) jag menade inte att Tebazz skulle fråga stallägaren om ev biverkningar. Jag menade att stallägaren borde kunna visa vad det är för alger - det borde finnas någon säck eller annan förpackning? Och utifrån den informationen sedan kunna ta reda på ev biverkningar.

Hej. Själv är jag inte ute efter att "hänga" någon för att de ger olika tillskott. :) Det jag reagerade på var att Ts ger något som h*n överhuvudtaget inte vet vad det är eller varför. Bara för att stallägaren säger att "det är bra" och att det ingår i stallhyran.

I ditt fall så har du , vad jag förstår, en tro på att algerna ska hjälpa din häst och du vet alltså varför du vill ge det. Det är helt ok tycker jag för du har själv medvetet gjort detta val. Sen om andra tror på det eller ej spelar ingen roll tycker jag. :)

Naj, jag ger honom inga alger, eftersom jag inte vill ge honom något som jag inte har en aning om vad det innehåller. Jag undrade bara vad det innehöll, så jag kanske kunde ge det till min häst om han behövde det, men jag skulle aldrig ge honom någonting som jag inte visste vad det innehöll.

Däremot var det stallägaren förra vintern som hällde det i hans mat utan att jag visste om det. Hon tyckte det var bra, och sa bara att hon brukade ge honom det. Gillade det inte alls, men han fick ju inga biverkningar av det förra vintern under den tiden han fick det. Och i år ger jag de tinte alls, eftersom han redan får tillskott i form av andra vitaminer.

Så för att skriva det kortfattat till ditt inlägg: Nej jag ger INTE min häst havsalger för att det ingår i stallhyran

Däremot var det stallägaren förra vintern som hällde det i hans mat utan att jag visste om det. Hon tyckte det var bra, och sa bara att hon brukade ge honom det.
Tur att du inte hade en tävlingshäst! Att stalla upp den på ett ställe där någon kan ge den något du inte har kontroll över verkar vanskligt. Trodde att det var ett mått på god kvalité att garantera att man inte kan få exempelvis dopingämnen och andra förbjudna substanser med fodret där man stallar upp. Det är inte bara Jag de Bellouet och andra elithästar i travet som kan förlora stora summor på grund av människors "välvilja". Att åka dit för doping är en tragedi inte bara ekonomiskt.

Jag skulle nog flytta överväga att flytta hästen eller minst föra ett allvarligt samtal kring foder och tillsatser med stallägaren.

Naj, jag ger honom inga alger, eftersom jag inte vill ge honom något som jag inte har en aning om vad det innehåller. Jag undrade bara vad det innehöll, så jag kanske kunde ge det till min häst om han behövde det, men jag skulle aldrig ge honom någonting som jag inte visste vad det innehöll.

Däremot var det stallägaren förra vintern som hällde det i hans mat utan att jag visste om det. Hon tyckte det var bra, och sa bara att hon brukade ge honom det. Gillade det inte alls, men han fick ju inga biverkningar av det förra vintern under den tiden han fick det. Och i år ger jag de tinte alls, eftersom han redan får tillskott i form av andra vitaminer.

Så för att skriva det kortfattat till ditt inlägg: Nej jag ger INTE min häst havsalger för att det ingår i stallhyran

Ok, då ber jag om ursäkt för att jag har missuppfattat dig :)

Men sen å andra sidan så skriver du faktiskt så här i ditt första inlägg: "Jag har bara strött ca en handflata med havsalger över havren och betforn när det har stått i vatten. men jag vet inte hur mycket jag ska ge, och vad man har det till." ;)

Men det var förra året, nu denna höstern och vintern har jag inte gett honom någonting :)

Haha. Nej jag tänker inte flytta honom. Tror inte direkt att stallägaren skulle dopa hästarna ;)
Hon ville ju bara väl, och eftersom hon ger sina hästar det ville hon väl att min häst också skulle få lite mineraler och vitaminer, eftersom han inte fick tillskott förra vintern. Men i år får han annat av mig, och därför ger inte hon honom någonting alls.

Jag vet inte så jättemycket om alger, det enda jag vet att dom enda 2 hästarna som inte fick hosta i vårt gamla stall var mina!
Och dom var också dom enda som inte fick alger!!

Jag vet självklart att det kan vara andra orsaker, men det var lite roligt för hästarna fick algerna så att dom inte skulle få hosta.....

Vi hade så att man fick med det i hyran för 100 kr extra, men jag avböjde för jag hade en bra foderstat som fungerade och hade ingen anledning att lägga till alger.

Tror inte direkt att stallägaren skulle dopa hästarna ;)
Hon ville ju bara väl, ...

Välvilliga människor kan förorsaka svåra tragedier. Av ren vänlighet kan de ställa till det. Är hon registrerad foderföretagare (vilket hon måste vara eftersom hon verkar sälja foder till er i stallet) så antar jag att hon för loggbok över var och när hon köper in de tillskott hon ger. Att man från jordbruksverket infört reglerna är för att kunna spåra smittspridning och farliga foderpartier så att riskerna för våra hästar ska minska. Doping, allergier och smittspridning - det finns många skäl varför man ska ställa höga krav på stallets hantering av foder och tillsatser. Det är därför många stall bara håller med strö eller strö+grovfoder.

Det där har jag faktiskt ingen aning om. Hon säljer inget foder till oss, utan det ingår i hyran. Så om hö, havre, betfor och då havsalger.
Jag är inte speciellt arg på henne för det, eftersom det var min första höst/vinter med min häst och jag unde inte så myckt om foder och tillskott. Så jag fortsatte att ge honom det bara, hon gav honom kanske ett kryddmått varje dag. Inte speciellt mycket, och jag var mest tacksam för att hon hjälpte mig- I år har hon inte gett honom något så vitt jag vet, eftersom hon vet att jag ger honom det han behöver på egen hand. Så nej, jag är inte speciellt upprörd över det. hade hon däremot gjort så nu, hade jag kanske inte blivit så glad. För nu ger jag ju honom egna vitaminer, och vill inte att han ska få för mycket.

Jag vet faktiskt inte om hon är det. Men det antar jag att hon är.

De algerna hon har är förmodligen bara vanliga brunalger...de innehåller alla vitaminer och mineraler förutom kalk.
Mitt varmblod är 31år och har ätit alger nästan hela sitt liv, dvs brunalger..han blir piggare och finare i pälsen när jag ger dem har jag sett när jag haft kortare uppehåll...Så för min del har alger bara varit positivt...Fick ta över en gammal sköthäst som i princip var utdömd för hosta , var ricktigt dålig :(
Men startade en kur med carragen alger (de som man kokar speciellt för hosthästar..) han blev HELT BRA!!! idag äter han de vanliga brunalgerna ca: 0.5dl /dag de blötlägges...
De var helt otroliga för hans hosta..och jag kan varmt rek. alger till hästar..en naturlig produkt. :bump:

Är brunalger bruna, eller är det bara så de kallas? För hennes alger är nämligen gröna.
kan man blötlägga dem tillsammans med resten av maten då eller?
Min häst är också något av en hosthäst, fastän det har blivit något bättre sen jag började vattna spånet.

Vart får man tag i såna alger? kan man köpa de där man köper vanligt foder, eller beställer man?

Hej igen!!

Jo mina är också mörkgröna..det är nog samma..

Jag brukar beställa från Alg Börje www.algborje.se Tror jag adressen är var ett tag sen jag var inne.. Annars kan du söka på ALg börje på google.. sen när du kommer in så kollar du på djur och sedan Carragen så står det lite om det där...:D

Glömde: Ja du kan blötlägga med resten av maten.. jag brukar låta dem svälla några timmar .

De Carragen algerna man ger för hostan är ju ganska dyra för så små mängder kan man tycka men man kokar ju dem med några liter vatten så det räcker ett tag ändå sedan kör man ju bara det som en kur och går sedan över till de vanliga algerna som hon i ditt stall har...=))

Antar att ingen läst om de ökade riskerna för magcancer på grund av Caragen (E407) som jag hänvisade till i ett tidigare inlägg...

*lånar knapp*

Har mailat till Alg-Börjes AB efter att jag läst denna tråd...
Och nu fick man SVAR!

Detta är ju brunalger. Citat:
"Algerna är mycket rika på näringsämnen. Ger man alger till sin häst behöver man inte kompletera med andra mineraler.
Algerna innehåller i naturlig form ca. 100 st olika mineraler och spårämen, mer än 12 olika vitaminer, ca 20 olika aminosyror, Omega-3, alginater som rensar hästens kropp från tungmetaller m.m.

Joden i algerna är vattenlösliga, hästen tar upp den mängd den har behov av, resten försvinner ut via urinen.
Det går mycket bra att ge dräktiga ston och andra hästar alger.

Med vänliga hälsningar,
XXXX XXXXXXXXXXXX "

Så, vad tror ni om detta?

Låter ju inte helt dumt. frågan är ju om det stämmer :confused:
Men annars kanske de inte skulle få skriva det?!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka