• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

Jag fick ju broschyrerna från AlgBörjes o läste precis referenser...De som refereterade (stavning??) detta verkar va helt nöjda med brunalgerna.

Just det. Och avsändare är samma som tjänar på att sälja algerna - tror du då att de avsiktligen skulle lägga in något negativt om sin produkt? De betalar ju trycksaken och tjänar pengar på att kunder köper deras produkt vilket högst troligt är deras första prio.

Kan jag tro säkert. Det är ju samma sak för alla andra fodermedel,såsom Krafft,Hippo,osv ;)
Alla vill ju tjäna pengar på att sälja sånt!
Vi hästägare får testa oss fram o sen se vad hästarna tycker om det o om det passar dem, osv. Lite klumpigt skrivet, men...

Ja, och sen behöver du ju inte bara testa. Det finns ju faktiskt mycket forskning och vetenskap att luta sig emot, och en hel del fakta är lättöverskådligt presenterade i bra böcker. ;)

Jag talar om jodförgiftning inte ruttna alger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
PL

Diskussionerna fortsätter....:angel:

Det finns 30.000 olika slags alger, varav endast 50 stycken är ätbara..dessa rensas ju ut grundligt..
Vad är det som säger att dessa hästar inte åt av de giftiga algerna?!! :confused: Då blir det helt klart en far´lig situation.. Men här pratar vi alger som är noga kollade.. torkas och mals ner till "algmjöl"...fortfarande inte hittat ngt fall där någon dött av att äta dessa alger...och et är ganska lång tid det handlar om...
Kolla in detta , hur alger bland annat kan hjälpa människor..;)
www.aftonbladet.se/nyheter/0006/07/alger.html

Dom får gärna fortsätta medicinera sina hästar.
Och låt dem vara, dom vägrar ju tro att algerna är bra för hästar.
Örtmineraler finns ju, oxå.
Mitt sto gillar inte örter, men shettisen däremot äter allt som går att äta!

Ja de får göra hur de vill:smirk:
Inte första gången man hör negativa grejer om naturliga foder...suck..

Klart jag vågar testa, men jag stoppar inte i mina djur saker för att jag hoppas att det ska gå bra. Det finns liksom ingen anledning. Investerar hellre i ett bra grovfoder, eller vedertagna komplement.

Klart jag vågar testa, men jag stoppar inte i mina djur saker för att jag hoppas att det ska gå bra. Det finns liksom ingen anledning. Investerar hellre i ett bra grovfoder, eller vedertagna komplement.

Jag tycker inte att det jag gör är att testa...:) Jag vet att alger är en bra produkt.. då jag har hästar o männsikor i min närhet som provat innan mej och fått goda resultat!! :smirk:
Hart då inte hört ngt negativt av de som testat har du?

Och det med bra grovfoder osv.. det köper jag absolut..det håller jag med om..ville bara tillägga det.:idea:

Nej, foderstatsberäkningen är viktig, JA! Men sen kanske man har en häst med något besvär då kanske alger kan va till hjälp?
Annars ta örter. Mediciner slår väl ut njurar o lever på en häst? Eller?
Undrar bara.

Inte första gången man hör negativa grejer om naturliga foder...suck..

Fast tvärtom är det ju. Alger är inte naturligare mat för hästar än vad köttbullar är. Det är fisk och skaldjur som har alger som sin naturliga föda.

Dock skulle jag hellre ge min häst fisk än alger eftersom fisken inte koncentrerar miljögifter lika mkt som algerna.

Jag har ännu inte sett en algförsäljare som deklarerat arsenik och tungmetall halten i produkten. HH

Det finns dokumentation från japan där människor som ätit alger blivit jodförgiftade. Nej troligen inte någon vuxen som dött. Däremot finns det föl som dött tidigt efter det att stoet ätit alger.
Som HH säger, har man en häst med luftvägsproblem så är det värt att testa om man är medveten om riskerna o väger det ena mot det andra. Att förneka riskerna o rekomendera alger rent allmänt däremot är okunnigt o dumt!
PL

Om jag säger att en häst får mediciner "lite för ofta" t ex mot det den har haft besvär av, hostmediciner (slemlösande medel), eller smärtstillande medel för att dämpa smärtan?

Det är det jag undrar mest över,om det slår ut njurar o lever på hästen.
Eller om det finns annat som hästen inte tål tex får lättare biverkningar utan att hästägaren vet om detta.

Här måste man ta ställning till varje preparat för sig. Rent allmänt kan man säga att slemlösande är väldigt snällt, medans inflammationsdämpande har mer biverkningar.
PL

Fast tvärtom är det ju. Alger är inte naturligare mat för hästar än vad köttbullar är. Det är fisk och skaldjur som har alger som sin naturliga föda.

Dock skulle jag hellre ge min häst fisk än alger eftersom fisken inte koncentrerar miljögifter lika mkt som algerna.

Jag har ännu inte sett en algförsäljare som deklarerat arsenik och tungmetall halten i produkten. HH

Med naturligt menar jag sådant som finns i naturen..inga onaturliga tillsatta grejer...och jämnförelsen med köttbullar...Hästen är växtätare, så det skulle inte vara speciellt naturligt för en häst att äta köttbullar..och färdiga köttbullar(halvfabrikat) är INGET naturligt, det är tillsatta grejer och lite kött i, men skit samma inte det diskussionen gällde.. dålig jämnförelse..:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 993
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
814
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund