• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

Måste nu lägga mig i detta. Jag har hjälp min syster i denna fråga och letat information. Och vi har fått dessa svar. Av Krafft vi fick vi detta svar på vår fråga om Jod:

Jod finns i de flesta råvaror och innehållet kan variera beroende på innehållet av jod i marken där det växer. Generellt innehåller marken närmare havet mer jod än i inlandet. Alger är ett exempel på en växt med högt jodinnehåll. Jod kopplas ofta ihop med sköldkörtelns funktion. Brist kan ge bl a struma (förstorad sköldkörtel) och ett överskott är inte heller bra. Det finns rapporter om att dräktiga ston som utfodrats med alger fött föl med struma.

Enligt SLUs utfodringrekommendationer för häst är behovet för en häst mellan 0,1 - 1,0 mg/100 kg kroppsvikt, beroende på arbete och status. Maximal toleransgräns är 15 mg/100 kg kroppsvikt.
Malin Hidgård
Produktchef

Sen av Jenny Redgård som är agronom och äger företaget http://www.unisus.se:

Jod, som det finns rikligt av i alger, bör inte ges i större mängd en den angedda maxgränsen oavsett källa. Som du ser kan man dock ge betydligt mer jod än behovet innan man når en skadlig nivå.

Vänliga hälsningar

Jenny Redgård
Agronom

Fick även en PDF fil med vad just hästens näringsbehov är...men vet inte hur jag ska få med den här :crazy:

Sen fick vi svar av Alg-Börje, vet att ni inte tror på vad dom skriver eftersom dom säljer "skiten" men detta var deras svar:

Det är helt ofarligt att ge hästen alger som innehåller jod. Joden i algerna är vattenlöslig, den mängd hästen har behov av tar den upp resten försvinner ut via urinen.
Carrageen innehåller ca 17 mg jod per dl, medans brunalgerna innehåller ca 50 mg jod per dl.
Med vänliga hälsningar

Boyve Fredriksson
Alg-Börje AB

Har även från dem fått en PDF-fil på näringsinnehållet i deras brunalger men vet som sagt inte hur jag ska få med den här, är någon intresserad PM:a så kan jag maila den ;) .

Har inte fått bekräftat att joden i alger ska vara vattenlöslig och dämed ofarlig så det kan jag inte kommentera . Men jag tror och hoppas inte att dom sitter och ljuger oss rakt upp i ansiktet bara för att få sin produkt såld för då vet man ju inte hur många fler "foder/tillskottsförsäljare" som gör det. :crazy:

Så detta är den information vi fått av div folk. Sen följer jag hellre SLU's och Svenska Jordbruksverkets rekomendationer eftersom jag litar till VÅR foderlära här i Sverige.

När det gäller algbörjes svar att joden är i alger är ofarlig så är jag beredd att kalla det ren lögn! Dokumentationen när det gäller negativa effekter av jodöverskott kommer till stor del från kuster där hästarna ätit alger!
Sen är det lite frågan om vad man menar med max toleransgräns o vilken säkerhetsfaktor vi skall ha till den.
PL

Bara för att vara lite petig o kanske gnällig. Många här vill säger sig ha bevis, det finns rapporter, i det o det landet säger man si o så etc omatt alger är farliga för hästen, eller rättare sagt joden i algerna. Kan någon då lägga upp en länk, källa eller rent PM en rapport till mig. Har då inte sett något konkret bevis på det som allt negativt som skrivs här...
Jag, och syster, har sökt upp min info och lagt ut källorna så vi har gjort det vi kan, finns säkert mer att söka o finna. så kan ni lägga fram mer bevis på det så man kan ta det av detta :)

är inte sämre än att jag kan ändra mig ;) , vilket många här inte kan tydligen :crazy:

http://www.steedfeed.com/research_iodine.htm jag vet inte vem som skrivit artikeln men du kan ju söka på referenserna.
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index.jsp?cfile=htm/bc/182602.htm
Om du söker på " pregnant mares iodine goiter kelp " så hittar du en hel del. Ett problem är att de vetenskapliga artiklarna oftast inte är gratis, HH har tillgång till det mesta men om du inte litar på henne så får du väl beställa själv.
När det gäller ändra sig så har jag o ffa HH kollat litteraturen tillräckligt noga för att VETA hur farligt det är. så varför skall vi ändra oss?
PL

Senast ändrad:

Måste börja med tack för informationen.
Men det jag får ut av dessa är att det handlar mest om dräktiga ston och för mycket Jod. Och det har jag förstått efter mina kontakter med SLU etc att det är skadligt.. Bloggen, andra inlägget, fann jag intressant just att jod både i för stor och för liten mängd kan skapa nästan samma problem...om jag nu förstod den rätt skummade bara igenom och e inte så haj på engelskan just nu..

Sen har jag inte sagt att det är ofarligt utan förstått att i förstora mängder är det farligt. Men det finns en rekomendation för vilka mängder som inte bör översigas o så länge man inte gör det är risken ganska liten för problem, om man nu inte har en dräktig märr. Rätt?

När det gäller algbörjes svar att joden är i alger är ofarlig så är jag beredd att kalla det ren lögn! Dokumentationen när det gäller negativa effekter av jodöverskott kommer till stor del från kuster där hästarna ätit alger!
Sen är det lite frågan om vad man menar med max toleransgräns o vilken säkerhetsfaktor vi skall ha till den.
PL
Då e frågan Hur mycket alger har hästarna då satt i sig? Hur många mg/100kg finns det svar på det.

Försöker inte vara dryg eller jobbig, är bara vetgirig och vill ha riktiga svar och gå till botten med detta.
ps tack för alla bra svar hittils PL ;)

Du hittar siffror i länkarna! Obs att man i första hand ser struman på fölen men kollar man närmare så ser man påverkan på sköldkörteln även på stona. Dvs fölen föds sjuka men även vuxna hästar får störningar i thyroxinproduktionen ngt som garanterat påverkar prestation.
PL

Tack, äntligen, men för övrgit så är det inte skadorna på dräktiga ston och deras föl, dessa har jag full förståelse för och respekt för, jag är ute efter utan det är skadorna på den vanliga hästen. Håller på alla kolla upp detta närmare! Känns som man vill få lite med kött på benen!

*Lånar knapp*

Hade jag haft mitt gamla sto kvar i livet skulle jag nog testa o ge henne brunalger eller är det carrageen (?)
Om hon levt idag skulle hon varit 24 år den 17/2. Hade problem med luftrören o hon klarade inte ens av att stå uppstallad därav livet i lösdrift skulle hon må bäst av. Tålde inte damm, o hon måste äta hösilaget, äta foder som inte dammar, osv. Hosthäst, med andra ord.
Hon fick tas bort för 2 år sedan som 22-åring. :cry:

*Lånar knapp*

Hade jag haft mitt gamla sto kvar i livet skulle jag nog testa o ge henne brunalger eller är det carrageen (?)
Om hon levt idag skulle hon varit 24 år den 17/2. Hade problem med luftrören o hon klarade inte ens av att stå uppstallad därav livet i lösdrift skulle hon må bäst av. Tålde inte damm, o hon måste äta hösilaget, äta foder som inte dammar, osv. Hosthäst, med andra ord.
Hon fick tas bort för 2 år sedan som 22-åring. :cry:

Carragen ´startar man med till hosthästar och går sedan över till brunalger...:)
Vad tråkigt att du fick ta bort henne..:crazy:

Emmah.S, jag förstår att du reagerar för du återger ju siffror som står i en respektabel bok. Det ser jag också nu. Tittade inte i just den förut. Men det gör tyvärr inte siffran riktig. Det finns inget stöd för att man törs ge 75 mg jod per dag till en 500 kg häst, åtminstone inte en dräktig. Skada på fölet kan uppkomma vid lägre doser. Det måste vara tryckfel eller slarvig korrekturläsning i källan. HH

Står samma siffror i "Utfodringsrekommendationer för häst" av bl.a. Anna Jansson (2004). Så siffran borde vara riktig?

Annars kanske det kan tilläggas att det finns fel som har smygit sig in i "Hästens näringsbehov och utfodring". Titta på rek. dos E-vitamin. Ska ju inte vara 400-500 mg per 100 kg kroppsvikt för underhåll, utan 75 mg (har själv frågat Margareta Rundgren).

Vilken högsta dos står det i Frapes bok? Den används på en kurs för agronomerna vet jag.

Ur "Hästens näringsbehov och utfodring":
Jod ingår i de hormoner som produceras i sköldkörteln, t.ex. tyroxin som styr ämnesomsättningen. Brist leder till struma med förstorad sköldkörtel. Dräktiga ston som får för lite jod får svaga eller dödfödda föl. Även överskott av jod till däktiga ston ger bristsymtom hos fölen. Utfodring av dräktiga ston med algpreparat har i USA varit den vanligaste orsaken till struma hos nyfödda föl.

Vill förtydliga det sista:
Utfodring av dräktiga ston med algpreparat har i USA varit den vanligaste orsaken till struma hos nyfödda föl

Föl är känsligare än vuxna hästar, men påverkas fölen så tycker jag man kan dra slutsatasen att det kan vara farligt även för vuxna hästar, även om det inte yttrar sig lika tydligt. Precis som att bebisar kan bli sjuka om man har gamla kopparör som har börjat vittra sönder. Vi som är äldre blir antagligen inte sjuka, utan får kanske bara grönt hår, men nyttigt? Nej!

Står samma siffror i "Utfodringsrekommendationer för häst" av bl.a. Anna Jansson (2004). Så siffran borde vara riktig?

Annars kanske det kan tilläggas att det finns fel som har smygit sig in i "Hästens näringsbehov och utfodring". Titta på rek. dos E-vitamin. Ska ju inte vara 400-500 mg per 100 kg kroppsvikt för underhåll, utan 75 mg (har själv frågat Margareta Rundgren).

Vilken högsta dos står det i Frapes bok? Den används på en kurs för agronomerna vet jag.

Frape skriver att en 550 kg märr ska ha under 30 mg jod per dag för att ha en tillräcklig säkerhetsmarginal för fosterpåverkan. Dock anger han inte en klar gräns för icke dräktiga hästar. Joe Pagan refererar en studie där 83 mg jod per dag orsakat struma på en vuxen häst.

Vad gäller toleransuppgifterna i material från SLU så tror jag, om jag minns rätt(?) att alla hästuppgifterna kommer från samma källa och att den källan ursprungligen var en fodertabell för idisslare som omarbetats. Möjligen har det blivit insmugit sig fel vid omarbetningen. Hästar är känsligare för jod än de flesta andra husdjur.

Jag envisas med att 75 mg jod per dag är en toleransnivå som är för hög och bör ändras.

HH

Ja, inte undra på att mina katter tål jodmängden bättre än hästar. Fast jag har ju aldrig gett brunalgerna eller carrageen till mina hästar, vågar inte riktigt ge detta till mitt dräktiga sto.
Men shettisen? Njae, med sitt soleksem kan det nog vara ganska OK. Det finns väl andra knep man kan hjälpa en häst med eksem.
Just nu har ju inte Fille några riktigt besvär med eksem, bara när det kommer solen o varit det i flera dagar börjar han klia av sej pälsen.

Var inte meningen att jag skrev helt annat, men detta handlar iallafall om algerna.

*Kl*

Vad känner ni till om Vialgin? Den typ av alger som PatColby rekomenderar? Vad jag har förstått (väntar på att få läsa boken) utgår hon ifrån Australiensiska förutsättningar för jord och växtmån.

Har hitta information om Vialgin i samband med utfodring till nötkreatur, men de har ju en helt annan metabolism än hästar så jag kan inte dra några slutsatser.

Vad jag fått höra av folk som förspråkar Pat Colbys kombination av användandet av alger ihop med kalk och mineralsalt, är att dessa alger skiljer sig från "vanliga" och att det inte ska finnas risk för jodöverskott. Hon förespråkar ju fri tillgång till alger, vilket jag ställer mig tveksam till.

De flesta skrivelser om denna metod som står att finna på webben är skrivan av nöjda användare. Däremot har jag ännu inte lyckats hitta någon oberoende utvärdering. Någon som känner till en sådan? Eller kanske själva insatta i frågan?

Mvh Milla

Frape skriver att en 550 kg märr ska ha under 30 mg jod per dag för att ha en tillräcklig säkerhetsmarginal för fosterpåverkan. Dock anger han inte en klar gräns för icke dräktiga hästar. Joe Pagan refererar en studie där 83 mg jod per dag orsakat struma på en vuxen häst.

Tack för uppgifterna! Om 83 mg har lett struma, så skulle då aldrig jag våga ge min häst 75 mg per dag.

Vad gäller toleransuppgifterna i material från SLU så tror jag, om jag minns rätt(?) att alla hästuppgifterna kommer från samma källa och att den källan ursprungligen var en fodertabell för idisslare som omarbetats. Möjligen har det blivit insmugit sig fel vid omarbetningen. Hästar är känsligare för jod än de flesta andra husdjur.

Jag envisas med att 75 mg jod per dag är en toleransnivå som är för hög och bör ändras.

HH

Kan nog vara så. Skulle vara skönt att gå till botten med det här! Det som står i böckerna är ju faktiskt det alla går efter, och stämmer inte maxhalten jod, så är det ju mycket olyckligt!

Du har säkert helt rätt i att många av värden kommer från "Fodertabeller för idisslare", både på gott och ont eftersom många foder inte finns testade på häst och idisslarvärdena i många fall (men inte alltid) är omräkningsbara till häst.

Maxtoleranshalten för jod hos idisslare ligger dock på 40 mg/kg foder enligt 1999 års upplaga av nämnda tabell...vilket ju uppenbarligen är milsvida över den rekommenderade dosen för häst. Vet inte hur de kommit fram till maxdos för häst.

Är det Pat Coleby som skrivit boken "Naturlig hästhållning" skulle jag nog fundera både en och två gånger. I Ridsport nr2 (ute nu) finns en recension på sidan 35, överskriften är "En bok att läsa med kritiska ögon". Kolla denna, är för lång för att referera.

Ur "Hästens näringsbehov och utfodring":
Vill förtydliga det sista: Utfodring av dräktiga ston med algpreparat har i USA varit den vanligaste orsaken till struma hos nyfödda föl

Föl är känsligare än vuxna hästar, men påverkas fölen så tycker jag man kan dra slutsatasen att det kan vara farligt även för vuxna hästar, även om det inte yttrar sig lika tydligt. Precis som att bebisar kan bli sjuka om man har gamla kopparör som har börjat vittra sönder. Vi som är äldre blir antagligen inte sjuka, utan får kanske bara grönt hår, men nyttigt? Nej!

Ja att det gäller dräktiga ston och föl har faktiskt gått in nu sluta tjata!!! Vad jag är intresserad av vad biverkningarna ger på en icke dräktig häst, eller ja biverkningarna är ju förmodligen detsamma men finns det någon mer forskning att gå på...

Detta ger lite mer perspektiv... tack H_H för att det finns mer info att gå på..

Även om 75mg är mycket så ger man inte en vuxen häst den mängden med algerna som jag skrivit om.
Tagit ur innehållsförteckningen: "500mg jod per kg alger....hästs som väger 500kg ska ha 100g alger/dag (1 dl) " efter lite räknade så innehåller 1dl alger 50mg jod vilket är mer än hästen behöver ja men endock under (25mg under) den rekommenderade max dosen. Så som jag ser det så jag ska nog inte ge det till en dräktig märr för att minska risken för struma.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka