Sv: Havsalger

Tack HH. Ar det inte sa att algerna innehaller fler mineraler an "vanliga mineraler" och ar inte alla mineraler viktiga bara man inte overdoserar?

Tack HH. Ar det inte sa att algerna innehaller fler mineraler an "vanliga mineraler" och ar inte alla mineraler viktiga bara man inte overdoserar?

Jag har lärt mig (jag är inte näringsfysiolog...) att det är minst lika viktigt att ha rätt balans mellan de näringsämnen. Intag av vissa vitaminer och mineraler blockerar upptag av andra. Exempelvis så gör D-vitamin att kalcium tas upp lättare.

Alger binder ämnen från sin omgivning där de lever liksom alla andra växter och djur. Det är både en fördel och nackdel. Det är riktigt att alger kan utgöra en mineralkälla i en foderstat. Problemet är bara att den har högre halter av jod än vad som är nyttigt för en häst (om man inte har en sjöhäst).

Ett större problem är att alger är mycket bra på att binda tungmetaller och annat skadligt (kadmium, bly och kvicksilver). Haven är vår planets sopstation och vi har haft ett antal svåra miljökatastrofer där alger, skaldjur och fisk spelat en avgörande roll.

Det finns många bra (och avsevärt billigare) produkter för att komplettera en foderstat. Man ska självklart alltid först analysera fodret och kolla om det behövs tillskott!

Jag har på senare tid hört flera forskare på SLU som säger att man vid blötläggning får ett bättre fosforutnyttjande , dvs fytasets effekt minskar. Något du hört om? Eller funkar det bara på gris?

Oj, oj...Du kan väl tagga ner dig lite grann,va ;)
Jag tänker ÄNDÅ kolla upp detta men hästarna avmaskas precis som vanligt. Ska göra träckprov bra o veta om dom har lite mask i sej så att jag får rätt preparat nästa gång o eller om dom inte har några alls.
Jag VET att dom på Wången har gjort studier på aspbarken. Men det är INTE just därför som jag ger mina pållar det, utan för att det är just ett naturligt tillskottsfoder. Dom blir ju bättre i hovarna, pälsen mjukare o tätare, manen o svansen ja allting det blev en stor skillnad.
Dom gillar det. Tänker inte sluta ge dom detta, heller ;)
Jag gav min häst aspbarkpellets, det hade ingen effekt på masken, lämnade träckprov efter ca 6 mån och det var bara att avmaska. Det som hände var att hon fick bruna tänder. :(

Någon skrev i början av tråden att algerna innehåller allt en häst behöver. Men i fodertillskottet fattas mig veterligen selen, för att nå behovet.

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte bakvänt, sitter och läser om ett helt annat ämne...den fytinbundna fosforn frigörs naturligvtvis...tack för att man inte får kläcka ur sig vadsomhelst!

Jag själv tycker att det verkar lite skumt att ge hästarna alger.Jag tycker att det verkar lite onaturligt för dom att äta det. Vi har en hosthäst men jag har inte vågat prova alger på henne då det visst är på gränsen på vad som är giftigt och vad som är nyttigt. Min kompis häst blev visserligen av med sin hosta men fick slaktas pga. att njurarna la av pga. förgiftning.
Så jag är skepptisk och skulle inte våga.

Grejen är den att man kallar alger ett naturligt tillskotsfoder pga hästar i det vilda faktiskt har ätit (eller rättare sagt slickat i sig de från bergskanterna, shettisponnier från shettisöarna) alger om det varit brist på mat.

HH.

Vet du hur upptaget ser ut gällande alger, var och hur det tas upp. Är det någon skillnad upptagningsmässigt mellan alger, pelleterat -och flytande mineralfoder?

Jag tror smältbarheten av mineralerna i alger är väldigt svårbedömd. Har inte sett ngn studie. Vissa av mineralerna ingår hårda bindningar till aminosyrorna och så finns det fytat i dem som påverkar upptaget väldigt mkt. Dessutom beror mineralinnehållet väldigt mkt på vilka mineraler som råkat strömma förbi algerna medan de växte. Så vitt jag vet mäter man inte innehållet i varje ”fångst” utan har en standarddeklaration.

När det gäller vanliga mineralfoder kan man nog lita på att innehållet är mer stabilt mellan påsarna/flaskorna och att smältbarheten är högre generellt.

För de alger som innehåller arsenik (det är ffa japanska alger) är smältbarheten av just arsenik mkt hög.

Smältbarheten av aminosyrorna i alger anges vara god. HH

En kanske korkad fråga men tas mineraler/vitaminer över lag mest upp i tunn -eller tjocktarm eller fördelas det lika beroende på innehållet?

Haha. Nej jag tänker inte flytta honom. Tror inte direkt att stallägaren skulle dopa hästarna ;)
Hon ville ju bara väl, och eftersom hon ger sina hästar det ville hon väl att min häst också skulle få lite mineraler och vitaminer, eftersom han inte fick tillskott förra vintern. Men i år får han annat av mig, och därför ger inte hon honom någonting alls.

Jag tycker att du ska vara tacksam för att stallägaren gav din häst alger förra vintern eftersom du inte då hade kunskap om att hästen behöver vitaminer o mineraler för att må bra. Att hon inte ger hästen det nu eftersom hon vet att den nu får det av dig tycker jag bara bevisar att du har stallat in din häst på ett mkt bra ställe med en kunnig och ansvarsfull stallägare. Var rädd om och lyssna på henne!

Jaaa!! Jag är fly förbannad. nu kommer jag skicka in en egen hö-analys, vet du vart man skickar den och hur mycket det kostar?
Jag tänker inte vänta på henne längre, min häst ser inte bra ut i hullet riktigt. inte så att man ser revbenen, men han är knotig. Ska skicka iväg maskprov nu och se hur det blir, men sen ska jag minsann göra en ordentlig analys. Vill inte att han ska gå och bli dålig, för hennes lathet.

Hur vet man om man ger en häst för mycket vitaminer? För det står väl inte med när man räknar ut foderstaten?
Och sen ger jag honom linfrö också, och den köper jag ju i en närbutik, och då kan man ju inte räkna på samma sätt. Krångligt, men det är nog inte så mycket näring i det så han kan få överskott ;) Mest proteiner och bra för magen.

Tycker det är dålig stil av henne att göra såhär. Jag börjar irritera mig mer och mer.
När jag sa att jag gav min häst linfrö var inte det bra för då behövde han dricka så mycket vatten annars skulle han få kolik, SAMTIDIGT som hon inte ger hästarna vatten i hagen. utan de går hela dagen utan. När jag skulle fylla på med slangen var den trasig, och att bära ut två hinkar vatten är rätt meningslöst, eftersom hästarna dricker upp det på två sekunder. Man får ju förslitningsskador om man skulle bära ut så tunnan skulle fyllas. Såg en av hästarna dricka ur lerpölen härom dagen, det är inte konstigt alls att min häst har fick kolik. min häst dricker två hinkar vatten när han kommer in i boxen på kvällen, det känns inte alls bra att han ska gå och vara törstig.
hagarna är riktigt leriga, och hon vill inte byta heller.

jag är riktigt trött på det här. Känner att jag nästan vill byta stall snart, om det inte förbättras. Men samtidigt är hon ju bra på andra sätt. jobbigt. vad ska man göra liksom?!
en parentes på tråden bara :D

Förlåt mig, behövde bara få ur mig det.

Vidrigt och riktigt elakt att inte ge hästarna vatten i på hela dagen, detta är i mina ögon inget annat än ren slapphet och orkar man inte bära ut vatten eller fixa vattentunna ska man inga hästar ha! Mina hästar har fri tillgång till vatten både ute och inne. Är det kallt häller jag i varmt vatten så att det blir ljummet och inte fryser. Det är min skyldighet som hästägare att ge dom vatten. Om den dagen kommer då jag inte orkar detta får jag sälja dom till ngn som orkar bära! det är även Stor Kolikrisk för dom att inte få vatten och även då de kommer in och häver i sig stora mängder på en gång av pga törst!

Jag tycker att du ska vara tacksam för att stallägaren gav din häst alger förra vintern eftersom du inte då hade kunskap om att hästen behöver vitaminer o mineraler för att må bra. Att hon inte ger hästen det nu eftersom hon vet att den nu får det av dig tycker jag bara bevisar att du har stallat in din häst på ett mkt bra ställe med en kunnig och ansvarsfull stallägare. Var rädd om och lyssna på henne!

Det var en gammal tråd att väcka liv i, låt gamla trådar som avslutats vila i frid och starta en ny istället.
---
Personligen kan jag inte förstå att man kan acceptera att någon stallägare eller annan får ge foder eller tillsatser utan hästägarens uttryckliga medgivande. För någon som tävlar kan det innebära ekonomisk ruin om någon ger ett medel som innebär avstängning. Även för den som inte tävlar så kan det handla om stora summor i extra veterinärkostnad på grund av att man inte har full koll på vad hästen får i sig.

Den så kallade välviljan sträcker sig från att sticka till hästar äpplen som kan ge svåra kolikanfall till att förorsaka överdosering av mineraler eller vitaminer.

Det var en gammal tråd att väcka liv i, låt gamla trådar som avslutats vila i frid och starta en ny istället.
---
Personligen kan jag inte förstå att man kan acceptera att någon stallägare eller annan får ge foder eller tillsatser utan hästägarens uttryckliga medgivande. För någon som tävlar kan det innebära ekonomisk ruin om någon ger ett medel som innebär avstängning. Även för den som inte tävlar så kan det handla om stora summor i extra veterinärkostnad på grund av att man inte har full koll på vad hästen får i sig.

Den så kallade välviljan sträcker sig från att sticka till hästar äpplen som kan ge svåra kolikanfall till att förorsaka överdosering av mineraler eller vitaminer.

Håller med dig helt och fullt om att andra i stallet givetvis inte ska stoppa i andras hästar foder eller tillsatser om hästägaren själv sköter detta och har kunskapen om vad hästen behöver för att må bra. Men i det här fallet visste ju stallägaren att hästen inte fick några mineraler alls, då tycker jag att det är vår skyldighet som djurägare att endera informera vikten av detta eller som i det här fallet stoppa till hästen lite mineraler, hon smög ju inte heller med det, ägaren visste om det..... Men hoppas innerligt att vi hästägare inte låter bli att sticka till en annans häst ströfoder om ägaren missköter den och kanske bara är där varannan dag och ger den lite hö! Vart går gränsen? Ngt att tänka på kanske! ;)

Men hoppas innerligt att vi hästägare inte låter bli att sticka till en annans häst ströfoder om ägaren missköter den och kanske bara är där varannan dag och ger den lite hö! Vart går gränsen? Ngt att tänka på kanske! ;)

Har man en fånghäst kan det där extra höet innebära avlivning...

Men i det här fallet visste ju stallägaren att hästen inte fick några mineraler alls, då tycker jag att det är vår skyldighet som djurägare att endera informera vikten av detta eller som i det här fallet stoppa till hästen lite mineraler, hon smög ju inte heller med det, ägaren visste om det.....
Det är hästägaren som ska se till att hästen får i sig det den behöver. OM stallägaren anser att så är fallet så ska diskussionen tas med hästägaren, men det är fortfarande hästägaren som ska avgöra ifall hästen ska ha mer mat än den får.
Skulle en stallägare sticka till min häst mat bakom ryggen på mig så skulle jag bli SKITFÖRBANNAD, det kan göra mer skada än nytta i många fall.
Är det dessutom då ett foderslag som faktiskt har otrevliga bieffekter - även om det bevisligen finns många som struntar i det - så är det ju ännu värre.
Sen får man också tänka på dopingaspekten - tar stallägaren straffet ifall hästen får i sig otillåtna substanser?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2