Sv: Havsalger

Hej!

Tänkte bara påpeka att carragenan finns i proviva nypon, insåg det igår.. Så då borde man kunna ge det till hästar istället??

/ Lavinia

Hej!

Tänkte bara påpeka att carragenan finns i proviva nypon, insåg det igår.. Så då borde man kunna ge det till hästar istället??

/ Lavinia
Proviva tillhör kategorin "functional foods" men enligt Skånemejeriers hemsida (http://www.skanemejerier.se/wordlist/default.asp?MnuPunkt=15&word=Karragenan+(E407)) så fyller E407 bara funktionen som förtjocknings/stabiliseringsmedel. Det är alltså inte för att E407 anses vara den hälsosamma substansen i Proviva. Att stoppa i sin häst en konsistensgivare bara för att det finns marknadskrafter som vill få oss att tro att det är köpvärt?! De enda vetenskapliga studier jag funnit kring nytta/skada med Karragen är en enda rapport som visar på förhöjd risk i försök med råttor att få viss typ av cancer.

Hej!

Ja, jag ger inte min häst proviva, om jag inte vill ha i henne bacillerna.. Karragen(et) bryr jag mej inte om, direkt.. Tyckte bara det var lite lustigt..

/ Lavinia, som inte ger alger heller

Mejlade SVA förra veckan ang. jodförgiftning hos häst och vilka skador en överutfodring av jod kan leda till. Fick detta till svar :

"Hej.
Din fråga om överutfodring av hästar med jod är svår att besvara konkret då det inte går att hitta några uppgifter om just hästar och jod. För att ge direkta förgiftningssymptom (hos växande individer försämrad aptit med minskad tillväxt, hos vuxna blodbrist, hudroblem och kraftigt näsflöde) hos svin och mjölkkor krävs att man ger 400-800 mg/kg foder, respektive minst 50 mg/kg foder.Ger man dräktiga ston för mycket (deras behov anges vara 0,1 mg/kg foder) blockeras överföringen av jod till fostret och fölet kan födas med jodbriststruma som i värsta fall leder till att de kvävs då luftstrupen trycks ihop av struman.

Med vänliga hälsningar
Bernt Jones
Enheten för klinisk kemi
Institutionen för kliniska vetenskaper
Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap"

Vill bara lägga in den som en parantes i diskutionen som varit ang. just detta. Alltså ingen kritik...

Slutsatsen jag kan dra av detta är att: Kan leda till struma på föl vid överutfodring av dräktiga ston, men att det inte finns några uppgifter på vanliga "odräktiga" hästar. Alltså kan vi fortsätta ge våra hästar alger utan att det ska leda till någon större skada då det inte är fråga om någon överutfodring (som det för övrigt inte finns någon uppgift om vilken skada/skador det kan leda till)!

Slutsatsen jag kan dra av detta är att: Kan leda till struma på föl vid överutfodring av dräktiga ston, men att det inte finns några uppgifter på vanliga "odräktiga" hästar. Alltså kan vi fortsätta ge våra hästar alger utan att det ska leda till någon större skada då det inte är fråga om någon överutfodring (som det för övrigt inte finns någon uppgift om vilken skada/skador det kan leda till)!

Om jag tyder dig rätt så menar du att så länge det inte är kartlagt vart gränsen för att algerna ska bli toxiska går, så är det ok att utfodra med det? :confused: Jag skulle snarare dra öronen åt mig ännu lite mer när något inte är ordentligt utrett! Om jag visste att den rekommendation om maxgräns som finns verkligen var ordentligt utredd och byggde på forskning så skulle jag kanske också kunna tänka mig att ge alger, om det inte var för risken med tungmetaller.

Mejlade SVA förra veckan ang. jodförgiftning hos häst och vilka skador en överutfodring av jod kan leda till. Fick detta till svar :

"Hej.
Din fråga om överutfodring av hästar med jod är svår att besvara konkret då det inte går att hitta några uppgifter om just hästar och jod. För att ge direkta förgiftningssymptom (hos växande individer försämrad aptit med minskad tillväxt, hos vuxna blodbrist, hudroblem och kraftigt näsflöde) hos svin och mjölkkor krävs att man ger 400-800 mg/kg foder, respektive minst 50 mg/kg foder.Ger man dräktiga ston för mycket (deras behov anges vara 0,1 mg/kg foder) blockeras överföringen av jod till fostret och fölet kan födas med jodbriststruma som i värsta fall leder till att de kvävs då luftstrupen trycks ihop av struman.

Med vänliga hälsningar
Bernt Jones
Enheten för klinisk kemi
Institutionen för kliniska vetenskaper
Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap"

Vill bara lägga in den som en parantes i diskutionen som varit ang. just detta. Alltså ingen kritik...

Vi får väl tipsa Jones om referenserna i den här tråden då! Det Jones talar om hos grisarna ovan är ju ett svårt förgiftningstillstånd. Det som Pagan beskrev på 83 gram jod till vuxen häst var struma - vilket ju är en tecken på en felfunktion men inte nödvändigtvis så stor att den ger andra märkbara symptom. HH

Började bara fundera på en sak angående tungmetaller. Finns det inte tungmetaller alls i det övriga fodret vi ger till våra hästar? Är det bara alger som tar upp dessa? För nu verkar det ju inte vara jodet som är skadligt längre utan tungmetallerna....

Började bara fundera på en sak angående tungmetaller. Finns det inte tungmetaller alls i det övriga fodret vi ger till våra hästar? Är det bara alger som tar upp dessa? För nu verkar det ju inte vara jodet som är skadligt längre utan tungmetallerna....
Eftersom även gräset tar upp tungmetaller så finns det regler som talar om vilka typer av gödning som får användas. Till exempel så är avloppsslam från reningsverken mycket näringsrikt men innehåller mycket tungmetaller (framför allt kadmium). Därför får man inte sprida det på åkermark hur som helst.

Halterna av bly i åkermark har ökat med 15% och kadmium med 30% under de senaset hundra åren. Blyet beror främst på att vi har haft bly i bensinen. Kadmium kommer från flera håll men konstgödsel är en källa. Vi människor stoppar i oss en hel del och cirka hälften av det kadmium vi får i oss kommer från vete och en hel del från potatis. Inom jordbruket arbetar man aktivt på att reducera tungmetallnivåerna genom val av odlingsmetoder.

Att alger hamnar i fokus beror på att tungmetaller från reningsverk och kvicksilverföreningar samlas i sjöar och vattendrag för senare transport ut i havet. Bottenslammet i utanför våra kuster har samlat på sig en hel del under årens lopp...

Senast ändrad:

Vi får väl tipsa Jones om referenserna i den här tråden då! Det Jones talar om hos grisarna ovan är ju ett svårt förgiftningstillstånd. Det som Pagan beskrev på 83 gram jod till vuxen häst var struma - vilket ju är en tecken på en felfunktion men inte nödvändigtvis så stor att den ger andra märkbara symptom. HH

Korrektion: Fingrarna slant! 83 mg per dag är den dos Joe Pagan refererade som medfört struma hos häst, inte gram. HH

Tack för ett bra svar. Har funderat på det där med tungmetaller i foder!

Men algerna som säljs kommer ju från ishavet (eller vad havet nu heter....inte så bra koll..) utanför isländska kusten som ska vara den renaste av alla...

Senast ändrad:

Tyvärr får jag göra dig besviken. En del av världens avfall samlas runt Island. Både tungmetaller och radioaktivitet. Jag har inga analyser av alger tillgängliga men bland torsk och musslor runt ön överskrids gränsvärdena av bl a kadmium, zink och koppar (Shah mfl 2003). Fisk och musslor lever på alger. HH

Jag vet inte tillverkningsprocessen för industriellt framställa mineraler men industrin framställer rena mineralsalter som sedan blandas i rätt förhållanden. Kalken kommer säkert ofta från kalksten, fosforn vet jag inte vad den vanligaste källan till är idag.
PL

Sa du fodrar din hast industriellt framstallda mineraler, alltsa syntetiska mineraler? Du vet inte hur de framstalls, sa du vet inte om det ar det basta mineralerna? Kanns inte bra att fodra nagot bara for att det har den ratta sammansattningen. Fodrar hellre med naturliga mineraler an syntetiska.

Synetiska mineraler ar konstgjorda och tas inte upp av kroppen pa samma satt som naturliga. Jag tar sjalv inte syntetiska mineraler och tanker inte ge det till mina hastar heller.

Jag tror att du har gått på skickliga marknadsföringstrick, för Kalcium är en fullständigt naturlig mineral som inte kan tillverkas "syntetiskt" på något sätt. Det är liksom inte några "plastmineraler" man ger ;)
Och du har inte svarat på PLs fråga om vad skillnaden är.

Ok, det var daligt forklarat av mig. Sorry! Det jag menade med naturliga mineraler var mineraler som kommer fran vaxter och inte fran jord el sten mm. Kalcium fran tex alger ar vattenloslig och darfor kan det tillgodogoras battre an den andra sortens kalcium, eller?

Men växten eller algen kan inte tillverka kalk eller magnesium själv utan suger i sin tur upp den ifrån omgivningen t ex från kalksten i havet eller i jorden. Ibland kan hästen som äter växten tillgodogöra sig kalken från växten bra.

Vissa växter binder dock mineraljonen så hårt till t ex oxalat eller fytat att mineralet inte kommer djuret tillgodo. Ett sånt exempel är fosfor från kli. Många tror att vetekli är en bra fosforkälla för att det innehåller mkt fosfor. I själva verket sitter fosforn så hårt bundet till fytat att bara ca 10 % kommer hästen till godo.

Om man vill använda s k naturliga mineralpreparat bör man därför efterlysa en analys av smältbarheten för preparatet hos det djurslag man vill ge det till. Annars har man ingen aning om hur mkt djuret får i sig. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 963
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
804
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2