• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 222
  • Visningar Visningar 29 212
Sv: Havsalger

.Hästen är växtätare, så det skulle inte vara speciellt naturligt för en häst att äta köttbullar..och färdiga köttbullar(halvfabrikat) är INGET naturligt, det är tillsatta grejer och lite kött i, men skit samma inte det diskussionen gällde.. dålig jämnförelse..:confused:

Alger är inte växter. De kan vara encelliga djur, plankton och bakterier t ex men inte växter. Brunalgerna, som denna tråd handlar mest om, tillhör protista, samma släkte som de mer bekanta amöborna och slemsvampar.

Enligt din definition av vad som är naturlig mat för hästen så är alger inte mer naturligt än mina köttbullar. HH

*knapplån*

I min omgivning så diskuteras det mycket om att man ska egentligen ge alger och andra tillskott bredvid maten då hästen själv tar ansvar för vad den har behov av. Att ge algerna (och andra mineraler) i maten lättare kan leda till överkonsumtion än om man ger brevid och hästen får välja själv vad och när den behöver det.

Stämmer detta? Kanske delvis, jag vet faktiskt inte vad jag ska tro. Tittar man på människan så får ju gravida kvinnor t.ex. en starkare känsla av behov av viss mat. Hästarna kanske har detta behov mer naturligt än vad vi människor har.

Det enda man har kunnat bevisa att hästar själva känner brist på är salt, annat riskerar de att äta antingen för mycket eller för lite av.

Jag tror det funkar så här:
I naturen förekommer inte alla mineraler och näringsämnen precis överallt, hästarna är därför "programmerade" att stoppa i sig det de hittar för stunden för att undvika brister.

De är ju ett vandrande djur, och på vissa ställen kanske en viss växt finns, på andra ställen finns en viss jordmån med en viss mineral lättillgänglig. Hästarna äter det som finns på varje plats, och om de går runt och återkommer då och då till dessa naturliga t.ex. mineralkällor så får de en balans i kroppen och klarar sig bra.

MEN vi människor ställer ut minerlbaljan i hagen, och hästen har tillgång till den varje dag, hela tiden. Den kommer alltså inte bort från mineralkällan på ett naturligt sätt som den hade gjort i vilt tillstånd, och riskerar att äta för mycket.

Och de hästar som inte tycker att mineralerna smakar gott får helt enkelt i sig alldeles för lite, eftersom de aldrig kommer till något ställe där dessa mineraler finns i större koncentration i växter eller annat som de hade petat i sig ändå. De har ju bara tillgång till samma växter och samma (ofta fattiga) jordmån hela tiden.

jag tycker nog att det finns en viss poäng i att dosera mineralfoder åt hästen.;)

Tittar man på människan så får ju gravida kvinnor t.ex. en starkare känsla av behov av viss mat. Hästarna kanske har detta behov mer naturligt än vad vi människor har.
Hur förklarar man då att vissa hästar äter så pass mycket ekollon att de dör av förgiftning? Och vad säger man om att vissa käkar idegran?

Det är fortfarande helt naturliga växter, men de ÄR giftiga för hästar och lika fullkomligt naturligt kommer det efterräkningar av konsumtionen.

Carolrita, det är INTE så enkelt att säga att örter är naturligt, mediciner är inte det. Vart placerar du i så fall digitalis purpurea?
Har medicinsk effekt och är iofs inte hästmat, men nog katten finns det i var och varannans rabatt ... Så nej, jag anser inte bara att "man testar", det finns ju faktiskt saker att lära om ämnet innan man hittar på saker.
(Och snackar du hosthästar tycker jag först att man kollar t ex stallmiljön där ventilationen ofta är undermålig).

Hur förklarar man då att vissa hästar äter så pass mycket ekollon att de dör av förgiftning? Och vad säger man om att vissa käkar idegran?

Det är fortfarande helt naturliga växter, men de ÄR giftiga för hästar och lika fullkomligt naturligt kommer det efterräkningar av konsumtionen.

Carolrita, det är INTE så enkelt att säga att örter är naturligt, mediciner är inte det. Vart placerar du i så fall digitalis purpurea?
Har medicinsk effekt och är iofs inte hästmat, men nog katten finns det i var och varannans rabatt ... Så nej, jag anser inte bara att "man testar", det finns ju faktiskt saker att lära om ämnet innan man hittar på saker.
(Och snackar du hosthästar tycker jag först att man kollar t ex stallmiljön där ventilationen ofta är undermålig).

Tycker hästar är väldigt bra på att sortera ut det giftiga ...sen att säga att alger inte sklle vara ngt naturligt...de var bland de första växterna som uppstod på jorden.. så nog är de bland det naturligaste som finns...:;)

Jag tror nog att man kollat över stallmiljön innan man gör ngt annat!!!SÄger sej självt, iallafall gjorde jag det..Men i vissa fall hjälper det tyvärr inte att bara ändra stallmiljön osv...Då är alger ett bra komplement..det vet jag av egen erfarenhet!!!:banana: :banana:

Nu har jag tagit reda på riktiga fakta från både Alg Börje och en foderexpert vid SLU vad gällande jod och hästar.

En häst har ett behov av 0,1-1,0 mg jod /100 kg häst. Dvs att en häst som väger 500 kg har ett behov mellan 0,5-5 mg jod/dag. Den maximala toleransgränsen för hur mkt jod man får ge hästen innan det blir skadligt är 15 mg / 100kg häst, i detta fallet alltså MAX 75 mg jod för en 500 kg häst.

1 dl brunalger innehåller 50 mg jod. Rekomendationerna är 1 dl per dag till häst på 500 kg. Alltså får hästen i sig 45 mg jod för mkt MEN det ligger dock under den gräns som anses riskabel nämligen 75 mg!

PUNKT SLUT!

Rätta mig om jag har fel men det var så här dom vid talade svarade!

Det finns dokumentation på negativa effekter redan under 10 mg per 100 kg!
Även med tanke på att det är svårt att veta hur mkt jod hästen får i sig via fodret (väldigt varierande beroende på var fodret odlats) så är detta för låg säkerhetsmarginal.
PL

Nu har jag tagit reda på riktiga fakta från både Alg Börje och en foderexpert vid SLU vad gällande jod och hästar.

En häst har ett behov av 0,1-1,0 mg jod /100 kg häst. Dvs att en häst som väger 500 kg har ett behov mellan 0,5-5 mg jod/dag. Den maximala toleransgränsen för hur mkt jod man får ge hästen innan det blir skadligt är 15 mg / 100kg häst, i detta fallet alltså MAX 75 mg jod för en 500 kg häst.

1 dl brunalger innehåller 50 mg jod. Rekomendationerna är 1 dl per dag till häst på 500 kg. Alltså får hästen i sig 45 mg jod för mkt MEN det ligger dock under den gräns som anses riskabel nämligen 75 mg!

PUNKT SLUT!

Rätta mig om jag har fel men det var så här dom vid talade svarade!

Dessa toleransvärden är helt okända för mig, de finns inte i några läroböcker. De låter klart riskabla. Det amerikanska NRC håller sedan många år koll på hästars minibehov och maxitolerans av olika ämnen. Så här skriver de;

"The maximal tolerable dietary concentration of iodine has been estimated to be 5 mg/kg of dry matter (NRC, 1980), equivalent to 50 mg of iodine/day for a horse consuming 10 kg of dry matter daily.

However, pregnant mares fed 35 to 48 mg of iodine/day gave birth to foals with enlarged thyroids due to iodine toxic goiter (Baker and Lindsey, 1968; Drew et al., 1975; Driscoll et al., 1978). "

Den senast publicerade läroboken i hästnutrition av Andrea Ellis 2006 sätter gränsen över vilken man riskerar förgiftning till 0,08 mg jod /kg häst = 40 mg till en 500 kgs häst.
HH

Kollade också vad de andra auktoriteterna inom hästnutrition rekommenderar, Frape och Lewis, båda har max rekommendationen i samma storleksordning som Ellis o NRC. Båda påpekar dock att "seaweed" och alger varierar oerhört i jodinnehåll. Lewis redovisar 1 prov seaweed som innehöll 1850 mg jod per kg.

Ingen ligger i närheten av 75 mg per dag som acceptabel nivå. Så det vill jag faktiskt varna åtm ägare till dräktiga ston för att ge.

En följdfråga för er som kommunicerar med Algförsäljare - analyseras varje parti alger på sitt jodinnehåll eller går man efter ett standardvärde? HH

Senast ändrad av en moderator:

Mängden vitaminer är en bråkdel av vad man får genom andra fabriktillverkade fabrikat.
KOmmer dock inte ihåg siffror men det jag reagerade på var att det visseligen innehåll många olika ämnen men väldigt lite av alla. Jag räknade ut lite snabbt under min fikapaus att man skulle behöva ge väldiga mängder för att komma upp i en "normaldos" av ex multivitamin från kraft. Sånna mängder som skulle vara skadliga för hästen pga jodet.

Med andra ord rent skitsnack från tillverkarens sida och falsk marknadsföring då en liten mängd ska täcka hela behovet.:devil:

Vad AlgBörje säger bryr jag mig inte ett skvatt om, de vill som sagts tidigare sälja sin produkt...

Kan du ge oss ett namn på denna foderexpert vid SLU?

Det kan precis som HH tidigare sagt vara förståeligt att man ger sin svårt sjuka bronkithäst alger om inget annat hjälper, och man tycker algerna fungerar. MEN att köra huvudet i sanden och vägra se riskerna med det är väldigt dumt!

Visst har de "vanliga" medicinerna också nackdelar, men även här är det ju en bedömning man gör om man tycker att fördelarna väger över nackdelarna.

Din bronkithäst skulle nog bli bättre om den fick gå i lösdrift.
Kanske ge den lite örtmineraler? Om inte du vill ge den alger, vill säga.

Min häst står i utebox, vilket jag tycker är snäppet bättre än lösdrift. Nu har jag koll på allt hans foder, kan välja strö, och slipper ha bädd, vilket jag helst undviker då han är väldigt känslig mot ammoniakångor.

Nej,tack, jag tycker inte om att stoppa i min häst nånting där nackdelarna inte är ordentligt utredda. Är möjligt att det är bra, men om det har nackdelar som inte märks?

Jag tror ju inte att det är så många saker som är skadliga för hästar om man bara ger det en gång (finns ju dock, idegran t.ex.), men att kontinuerligt stoppa i min häst nånting som jag inte vet nackdelarna med, det känns obehagligt tycker jag.

Hon heter så mkt som Jenny Redgård och är Agronom och driver företaget Unisus. Du kan ju prata med henne då om du inte tror mig!

Nej du hittar inte på! Den siffran finns angiven "som max toleransnivå" i "Hästen, näringsbehov och fodermedel" från SLU.
Det hindrar och inte att det är en hög siffra!
PL

Emmah.S, jag förstår att du reagerar för du återger ju siffror som står i en respektabel bok. Det ser jag också nu. Tittade inte i just den förut. Men det gör tyvärr inte siffran riktig. Det finns inget stöd för att man törs ge 75 mg jod per dag till en 500 kg häst, åtminstone inte en dräktig. Skada på fölet kan uppkomma vid lägre doser. Det måste vara tryckfel eller slarvig korrekturläsning i källan. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
661
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka