Sv: Havsalger
Men "onaturligt" tillsatta grejor kan ofta vara sundare är fel saker från naturen.
PL
Men "onaturligt" tillsatta grejor kan ofta vara sundare är fel saker från naturen.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
.Hästen är växtätare, så det skulle inte vara speciellt naturligt för en häst att äta köttbullar..och färdiga köttbullar(halvfabrikat) är INGET naturligt, det är tillsatta grejer och lite kött i, men skit samma inte det diskussionen gällde.. dålig jämnförelse..![]()
Hur förklarar man då att vissa hästar äter så pass mycket ekollon att de dör av förgiftning? Och vad säger man om att vissa käkar idegran?Tittar man på människan så får ju gravida kvinnor t.ex. en starkare känsla av behov av viss mat. Hästarna kanske har detta behov mer naturligt än vad vi människor har.
Hur förklarar man då att vissa hästar äter så pass mycket ekollon att de dör av förgiftning? Och vad säger man om att vissa käkar idegran?
Det är fortfarande helt naturliga växter, men de ÄR giftiga för hästar och lika fullkomligt naturligt kommer det efterräkningar av konsumtionen.
Carolrita, det är INTE så enkelt att säga att örter är naturligt, mediciner är inte det. Vart placerar du i så fall digitalis purpurea?
Har medicinsk effekt och är iofs inte hästmat, men nog katten finns det i var och varannans rabatt ... Så nej, jag anser inte bara att "man testar", det finns ju faktiskt saker att lära om ämnet innan man hittar på saker.
(Och snackar du hosthästar tycker jag först att man kollar t ex stallmiljön där ventilationen ofta är undermålig).
sen att säga att alger inte sklle vara ngt naturligt...de var bland de första växterna som uppstod på jorden.
Nu har jag tagit reda på riktiga fakta från både Alg Börje och en foderexpert vid SLU vad gällande jod och hästar.
En häst har ett behov av 0,1-1,0 mg jod /100 kg häst. Dvs att en häst som väger 500 kg har ett behov mellan 0,5-5 mg jod/dag. Den maximala toleransgränsen för hur mkt jod man får ge hästen innan det blir skadligt är 15 mg / 100kg häst, i detta fallet alltså MAX 75 mg jod för en 500 kg häst.
1 dl brunalger innehåller 50 mg jod. Rekomendationerna är 1 dl per dag till häst på 500 kg. Alltså får hästen i sig 45 mg jod för mkt MEN det ligger dock under den gräns som anses riskabel nämligen 75 mg!
PUNKT SLUT!
Rätta mig om jag har fel men det var så här dom vid talade svarade!
Nu har jag tagit reda på riktiga fakta från både Alg Börje och en foderexpert vid SLU vad gällande jod och hästar.
Din bronkithäst skulle nog bli bättre om den fick gå i lösdrift.
Kanske ge den lite örtmineraler? Om inte du vill ge den alger, vill säga.
Ja men det jag skriver är fortfarande dom rekomendationer som jag fått från SLU!!!!!!!!!!!!!