hästskötares lön??

Sv: hästskötares lön??

jag fick en månadslön på ca 6000 ,.
och jag vågar inte räkna ut vad de skulle bli i timman.

En i Halmstad välkänd hoppryttare/tränare betalar stallpersonal 27 kr per timma...

Det är ju jättebra! Tänk vad lite det blir att betala in i skatt!

Jag får 86,46:-/h vitt

Lättast att få reda på vad lönenivån ska ligga på är att ringa till kommunal och höra.

Jag har månadslön men omräknat på timme blir det 112,50... men på timlön ska ju även semesterersättning ingå så den borde ju bli avsevärt högre.

Kan tilläggas att jag jobbar dagtid M-F och ska det jobbas kvällar och helger och långa dar ska ju det också kompenseras.

I lantbruket ligger minimlön på skötare på 16500/månad och på hästskötare ca en tusenlapp lägre.

För jag antar att det är vita, "riktiga" arbeten du frågar om... vid svartjobb bör det vara såpass bra betalt att man kan spara pengar för att kompensera pensionsbortfall och avsaknad av sjukförsäkring, hästjobb är ganska riskfyllda så ska man jobba utan sjukförsäkring så ska det vara väldigt bra betalt (150:- per timme minst) om man ska ta risken.

För jag antar att det är vita, "riktiga" arbeten du frågar om... vid svartjobb bör det vara såpass bra betalt att man kan spara pengar för att kompensera pensionsbortfall och avsaknad av sjukförsäkring, hästjobb är ganska riskfyllda så ska man jobba utan sjukförsäkring så ska det vara väldigt bra betalt (150:- per timme minst) om man ska ta risken.

Det ska vara så bra betalt att man dessutom kan betala in frivilligt skatten själv för att kompensera bortfallet för vård, skola och omsorg och andra delar av vårt gemensamma samhälle.

För att inte tala om att man är involverad i ekonomisk brottslighet och alltså bör betraktas som yrkeskriminell, bokstavligen.

Undrar när folk ska sluta att stödja den här j-la verksamheten med svartjobb? Jag blir så förbannad att jag kokar över alla de här annonserna där "lönen" är "kost, logi" och, eh..."fickpengar" till vuxna människor? Hur ska det någonsin kunna finnas vettiga jobb när man accepterar de här villkoren, bara för att få jobba med hästar? STÖD inte den här skiten, det är OVANLIGT med avtalsenlig lön utan allt fiffel. Helt sanslöst när stora hoppstall annonserar efter en "praktikant" istället för att erbjuda JOBB, för att de är snåla idioter..:mad:
Bla bla, ja du behöver ju inte ta ett sånt jobb, det finns andra som vill....så länge det finns "andra som vill", så kan utbildade hippologer, hästskötare och andra säga adjöss till en framtid i arbetslivet de önskar...

Det är ovanligt att hästskötare får en vettig lön för sitt arbete. Det man bör tänka på innan man säger för mycket är följande: Har man sin häst uppstallad? Hu mycket är man beredd att betala för det arbete som utförs? I vissa fall har man full skötsel inkl mockning alla dagar och betalar för detta några ynka hundralappar utöver box och foder. Räkna med att det tar åtminstone en halvtimme per dag att fodra, mocka och släppa ut och in en häst = 15 timmar per månad. Skall den som gör detta ha någorlunda hyfsad lön, säg 16 000:-/månad får man räkna med att med moms, skatt, arbetsgivaravgifter och semesterersättning hamnar man på minst 3000:-/månad utöver de 1500 - 2000:- man får räkna med för box, strö och foder. Sen måste man väl kanske tänka sig helgtillägg om hästen ska skötas om även då. Hur mångas är beredda att betala 5-6000:-/månad i stallhyra? Möjligvis i storstäderna kan man ta ut sådana hyror.
Och även om mockningen sköts av hästägarna får man ju räkna med 3-4000:- och det är omöjligt att ta ut sådana hyror - i alla fall på landsbygden, eller...
På ridskola kan det fungera i och med att man får bidrag för verksamheten, annars skulle antagligen ridlektionerna bli dubbelt så dyra.

Och även om mockningen sköts av hästägarna får man ju räkna med 3-4000:- och det är omöjligt att ta ut sådana hyror - i alla fall på landsbygden, eller...

Och vad är då analysens konsekvens? Tja, kan man inte betala för sig får man helt enkelt avstå!!!!!!!!!!!!!!! Har man inte råd att stalla in en häst får man låta bli.

Det skulle inte alls vara omöjligt att ta ut dessa hyror som åtminstone täcker kostnaderna - om det helt enkelt inte fanns en j-la massa illegal verksamhet och en massa idiotiska stallägare som stenhårt subventionerar andras stallägande. För då funnes inget alternativ utom att helt enkelt INTE ha häst.

Men 3-4000 kr är ingen ovanlig stallhyra om du är helinackorderad och du "kräver" att ngn annan ska ta hand om din häst på tider du inte har möjlighet. Då är det väl ingen konstig stallhyra för att den som utför jobbet ska få riktig lön?!
Eller har jag missuppfattat dig? :confused:

Senast ändrad:

Men 3-4000 kr är ingen ovanlig stallhyra om du är helinackorderad och du "kräver" att ngn annan ska ta hand om din häst på tider du inte har möjlighet.

Det beror på var i landet man bor... Härikring ligger marknadshyrorna på från 1300 kr inkl allt även mockning. Snacka om sponsring :crazy:

sjoberga skrev:
Det skulle inte alls vara omöjligt att ta ut dessa hyror som åtminstone täcker kostnaderna - om det helt enkelt inte fanns en j-la massa illegal verksamhet och en massa idiotiska stallägare som stenhårt subventionerar andras stallägande
Håller helt med, men i vilken ända ska man börja?!
Om man tar tre gånger så mkt som grannen, som erbjuder samma sak, så får man inga inackorderingar.

Man kan ju alltid fråga grannen om varför de så aktivt vill ge bort sina pengar till andra hästägare? Varför vill de inte få betalt för sitt arbete?

Kan ju också fråga om tips hur de gör för att hålla nere kostnaden så mycket.

Och sedan - är det fråga om rent illegal verksamhet:

* Anmäl till Skatteverket - de är mycket intresserade av människor som inte deklarerar inkomster. Ännu mer om de har personal som inte finns anställningsregistrerade i företaget. Skattetillägg på hundratusentals kronor har stoppat mer än en illegal verksamhet i detta land, och fler hoppas vi på. Ännu roligare blir det för de riktiga superfuskarna, som uppbär sjukpenning/pension eller liknande samtidigt, som de får återbetala.
* Anmäl till Miljökontoret i kommunen om man misstänker att det saknas paragraf 16-tillstånd. INGEN yrkesmässig (dvs näringsverksamhet) får bedrivas med hästar utan detta tillstånd. Inte ens för EN enda liten stackars häst.

Sedan gäller det att framhålla de mervärden som finns i en seriös verksamhet. Att man bidrar till sunda anställningar inom hästbranschen. Men många verkar inte beredda att betala för det, tyvärr, utan är kriminella egoister som mer än gärna bryter mot lagen för att behålla sina pengar till annat.

Men, man får inte ge upp. Bara genom enträget arbete, information/upplysning och nätverkande tror jag vi kan komma åt problemet.

Jo det är väl nåt sånt som måste till. Men det är nog lättare att föra en dialog om det bokstavligen är grannen. Och att anmäla alla stall man hör talas om är det nog få som kommer sig för.

Det är märkligt egentligen att alla som försöker driva vit, korrekt, laglig verksamhet granskas med lupp av skatteverket! - När man kan tycka att de borde lägga de stora resurserna på att kolla upp alla "hobbyuthyrare" som sköter allt svart. Det borde ju vara lätt att hitta, bara att gå igenom de som annonserar på blocket etc.

Tyvärr verkar det vara för vanligt.

Men sedan finns det andra problem inom yrket även för de som är arbetsgivare. Det finns en romantiserad bild inom hästbranschen, att man ska få betalt för att rida.

Det är ju inte det man behöver hjälp med. Oftast är det tunga arbetspass med mockning, fodring, städning, reparationer, iordninggörande av hästar för träning m.m. m.m.

Jag har själv bara erfarenhet från prao-elever än så länge, men vi kommer nästa år att anställa på deltid. Problemet blir att hitta någon som både klarar av och ställer upp på att göra det arbete som behövs och som kan jobba VARJE lördag hela perioden maj-september. Menmen, det är lite off-topic....

Självklart ska man ha betalt för överenskommet arbete och minst lika självklart ska det vara enligt lagen, skattade pengar.

Jag har jobbat med hästar heltid sen årsskiftet ungefär och jag har nog inte haft en enda lördag ledig. Hade i alla fall inte varit ute någon kväll och varit ledig dagen efter, det är jag säker på.

Och det verkar finnas en jäkla massa nötter där ute? Verkar svårt att som arbetsgivare hitta stallpersonal som man är nöjd med..

Liknande trådar

Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 275
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 629
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Juridik & Ekonomi Går lite i funderingarna att testa att ”extremspara” (enligt mig då, kanske även enligt andra?), och försöka leva på endast hälften av...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 786
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38