Hästpass - med eller utan stam?

Sv: Hästpass - med eller utan stam?

lånar tråden lite..

undrar över pass till travarna som är ridhästar nu.. vad kostar ett pass till en travare som står med i atg elelr stc?... nån säger 500kr och när vi skulle fixa pass till våra vbl så skulle de kosta 3500kr st..

tackar

Om hästen är registrerad som travhäst så är det STC som står för passet. Deras avgift är 450:- inkl moms för ett pass och 1750:- inkl om man har bråttom och vill ha snabb leverans.

Till detta så kommer ju ID-beskrivningen/konturdiagramet. Det är också viktigt att man gjort ägarbyte för det är bara den som är registrerad som ägare hos STC som kan få ut ett pass till hästen.

Så vad som skulle kosta 3500:- har jag ingen aning om.

jag håller med din hovslagare. Om du inte har fullt godkänd stam på din häst så tjänar det inget till att ta dna prov hit och dit för att få med ett namn i passet. Dessutom är väl din valack? = inget avelsvärde.

Jag rekommenderar mina kunder jag chipmärker åt att regga som okänd korsning i denna situation. Det blir mycket billigare för hästägaren. Vill du absolut ha med stammen på din häst så kan du ju skriva dit efteråt med blyertspenna eller på ett separat papper.

Hej Martina!
jag tycker också att du ska skriva med stammen i hans pass.
Det gjorde jag på brorsan :)
Det gick på ca 3000:-
Och uppfödarens hingst har ingen licens.
som sagt, han är inte godkänd (har kanske varit.. vem vet?) och kommer ju inte bli det heller med tanke på att han är 25 år.

3000:- är ju inte så farligt :)? och då fick jag ett pass med hans fulla stam i :)

Hej Martina!
som sagt, han är inte godkänd (har kanske varit.. vem vet?) och kommer ju inte bli det heller med tanke på att han är 25 år.

3000:- är ju inte så farligt :)? och då fick jag ett pass med hans fulla stam i :)

Det är skillnad på kostnader och regler beroende på hur gammal hästen är. I det här fallet med en häst som är så gammal så fanns inte kravet på licens för egen hingst till eget sto. Det kom först i samband med att tvånget på avelsvärdering för hingstar som skulle betäcka andras ston, togs bort. Då kom istället kraven på bl a språngrulla att gälla alla hingstar som var i avel även egna eller tjuvbetäckningar som är kända.

har du 2 hästar och stc tolkade det som brottom så får du betala 1750 x 2 =3500kr

Det är skillnad på kostnader och regler beroende på hur gammal hästen är. I det här fallet med en häst som är så gammal så fanns inte kravet på licens för egen hingst till eget sto. Det kom först i samband med att tvånget på avelsvärdering för hingstar som skulle betäcka andras ston, togs bort. Då kom istället kraven på bl a språngrulla att gälla alla hingstar som var i avel även egna eller tjuvbetäckningar som är kända.

Alltså, kan du inte ta det en gång till, hänger inte riktigt med :o? Och när togs tvånget på avelsvärderingen bort?

Hur kommer det sig att du är så otroligt påläst på detta förresten?
Det tackar jag stort för iaf :bow::laugh:!

Hej Martina!

Men då måste han ju ha betalt språngrullan för det året din häst kom till? För bara den kostar 5000:-. När är din född förresten?
Annars hade jag räknat med 3-4000 med alla dna-tester och sånt. Men inte + de 5000:-, då får det nog bli utan stam :(.
Har han inte varit godkänd i Holland i yngre dar förresten?

det har ingen betydelse om hästen varit godkänd i holland. Den måste vara godkänd för svensk avel det år man betäcker stoet!

Men då måste han ju ha betalt språngrullan för det året din häst kom till? För bara den kostar 5000:-. När är din född förresten?
Annars hade jag räknat med 3-4000 med alla dna-tester och sånt. Men inte + de 5000:-, då får det nog bli utan stam :(.

min är ju född 03, och jag har absolut ingen aning om han betalat språngullan :crazy:
Detta är fan grekiska..

Det sägs att han varit godkänd i tyskland, holland och belgien.. men vem vet det helt säkert? Det finns ju liksom inget att gå på på internet heller.

min är ju född 03, och jag har absolut ingen aning om han betalat språngullan :crazy:
Detta är fan grekiska..

Det sägs att han varit godkänd i tyskland, holland och belgien.. men vem vet det helt säkert? Det finns ju liksom inget att gå på på internet heller.

Vad heter hingsten?

det har ingen betydelse om hästen varit godkänd i holland. Den måste vara godkänd för svensk avel det år man betäcker stoet!

Fast det vara bara en fråga utöver liksom ;)

Fokker finns det en hingst som hette och han finns i många fina hästar men det rä frågan om det är samma hingst.

Du har inte stammen på honom?

Då kan det vara den här hingsten det handlar om kanske? http://www.blup.se/sv-SE/horses/149901-focker

Att jag fått lära mig så mycket om det här beror på lite olika saker bl a att jag haft egna avelshingstar, är uppfödare idag och har köpt ett sto som troligen är dräktig med en lite oäkting.

Kravet på avelsvärdering kom efter påtryckningar från EU. Men då infördes samtidigt de regler som gjort att det ställs samma krav på alla hingstar som används i avel. Det lade också större ansvar på både hingst och stoägare som tidigare låg delvis på avelsvärdeingsnämnden. Tror att allt detta trädde kraft 2005.

Jag har ett hbl med icke godkänd pappa. När han då skulle ha pass kunde jag välja på att reg. honom utan stam för 400kr, alt med stam för en massa tusenlappar. Eftersom han iaf inte har något avelsvärde valde jag utan stam.

Så i ditt fall skulle jag nog göra det samma.

Då verkar uppfödaren ha satt i system att inte registrera sina avkommor alls. För det verkar som om varje häst registrerats av sin ägare. Synd för många av de ston som använts verkar vara riktigt bra.
Men det finns ju redan en avkommma från 2005 så då kan ju en hel del redan vara löst. Om du vill ha din häst i ASVH hellre än SH.

Förhoppningsvis! Jag hoppas att det är löst! Men nu ska vi bara ta reda på stoets namn och stam först :grin:.... ska ringa uppfödaren imorgon o kolla hur det går med blodtypningen.

Får vi inte fram något namn och stam på henne så är det ju ingen mening att ta med stam.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka