Hästpass - med eller utan stam?

Martina_m

Trådstartare
(hoppas jag lägger tråden rätt)

Ska ordna ett pass till min häst och blev tillsagd av en hovslagare att ta utan stam, för det är mycket billigare och att det inte spelar någon roll om stammen står med i passet eller ej, sa hon.

Hur fungerar det egentligen?

Vad ska jag ha passet till? När använder ni ert pass?

Jag trodde att allt skulle stå i passet. Vart ska man se hästens stam om inte i passet? (han är inte registrerad ännu men är ett sv. halvblod med grå stam).

Sv: Hästpass - med eller utan stam?

Gå in och läs på ASVH :s hemsida så ser du vad det kostar att få hästen registrerad.

Visst är det billigare att regga utan stam men det är ju roligare att stammen finns med, det är klart värt i alla fall ett par tusen i pris skillnad. Det höjer värdet på din häst, även om det är en valack.

Annars ska man ju ha med passet på tävling, och man för in när hästen är vacc. i passet.

Priset spelar ingen roll i detta läget, det är en engångskostnad (dessutom inte så stor skillnad i pris på okänd härstamning och en med grå). Sen är det lite krabb med DNA-tester hit o dit (har på pappan men inte mamman) men det är en annan sak och som jag tror att jag kan stå ut att fixa med ;).

Men jag undrar bara, varför ska stammen inte vara med i passet? Är inte det ett bevis på att det faktiskt är hans föräldrar?

Självklart ska du uppge stammen i passet!
Att göra något annat är bara dumt.

Jag vet att många uppger okänd om tex hingsten ej är godkänd för att det kostar mer att regga som avkomma till ej godkänd hingst än som okänd. Men jag tycker att det är viktigt att all information i passet är korrekt.

Säg att du har ett sto och reggar som okänd trots att du har stam - någon gång i framtiden vill någon ta föl på ditt sto. Men det finns ingen stam i passet så man har ingen vägledning gällande hingsval eller liknande.

En häst utan stam räknas oftast som mindre värd.
Säg att du ska sälja din häst, ska du då säga till köparna att ja han är efter xxxx även om det står okänd i passet? Ingen kommer tro dig.

Säger som de andra, gör pass med stam! Det är ju mycket roligare att föräldrarna faktiskt står med nu när du vet vilka det är.

På min ponny (fjording) står varken mamma eller pappa med och det är aptrist för det kan inte vara så att han helt plötsligt bara dök upp i nåns hage och ingen vet vilket sto som klämt ut honom. Jag letar bland tidigare ägare för fullt för att försöka få fram föräldrarna och om jag får fram det se om det går att göra om passet till ett med stam.

okej, ville bara kolla. Blev så förvånad när hovslagaren sa att jag skulle ta utan stam :crazy:.

Bara vi får reda på vad hans mamma heter på riktigt (kallas Tjejen) och komma på ett bra namn till min pålle, så ska jag skicka in papperna :laugh:.

Och vad jag fattar det som är det samma pris på icke godkänd hingst som på okänd härstamning. Men mkt billigare om jag hade haft godkänd hingst.... min går som äldre häst, eftersom han är 3,5 år annars hade det inte varit så farligt.

Vill rätta lite för det är en ganska stor prisskillnad på att regga hos ASVH och det billiga så kallade slaktpasset hos SH. Det hos SH är det jag tror din hovslagare menade. Så gå in och titta på deras sida också.
Tänk också på att om du väljer ASVH så kan den lilla avgiften på 5000 kronor tillkomma om inte hingsten löst licens.

:eek::eek: 5000!!!!

Hur vet jag om han har licens eller inte då?

Aldrig att jag lägger 10 000 för bara ett pass!

Beror lite på ålder på hästen och vem som är pappa till den. Är det en godkänd hingst som betäcker många ston är licensen löst. Men är det en "hemma" hingst är risken stor att den inte löst någon och inte heller skickat in språngrulla.
Tänk också på att om du vill stam så ska din häst, mamman och pappan DNA-testas. Vilket kostar omkring 600 kronor per styck. Om de inte redan blivit det, förstås.

hingsten är 25 år och uppfödaren har använt honom flitigt. Han är även DNA-typad. Men vi har tagit tagel för DNA-typning av stoet. Även blodprov för blodtypning av henne, för att ev kunna lista ut vad det är för häst (inga papper men vi har våra aningar på vem hon kan vara).

Så om han inte har licens kommer min häst pass bli riktigt dyrt :crazy:. Måste man betala licens för varje år eller? Uppfödaren har hingsten bara till sina egna ston och har aldrig varit godkänd i Sverige, men varit godkänd i Holland under sina yngre år (nog Belgien och kanske Tyskland oxå).

En som är godkänd hingst löser licens varje år. Om hingsten inte är godkänd som den är i det här fallet så är det bara språngrulla den ska ha. För de regler som finns idag säger att alla hingstar som är i avel ska föra språngrulla och för ASVH kostar den de där 5000:- och skulle ha varit redovisad senast den siste september. Förr behövde man inte det om man bara använde hingsten till sina egna ston men det är numera ändrat.
Och så här står det på ASVH:s hemsida "Observera! För att föl skall registreras i ASVH skall språngrulla i ASVH vara förd för hingsten (kostnad 5000 kr)!" Detta är för varje år och ska redovisas varje höst till ASVH.

Priset spelar ingen roll i detta läget, det är en engångskostnad (dessutom inte så stor skillnad i pris på okänd härstamning och en med grå). Sen är det lite krabb med DNA-tester hit o dit (har på pappan men inte mamman) men det är en annan sak och som jag tror att jag kan stå ut att fixa med ;).

Men jag undrar bara, varför ska stammen inte vara med i passet? Är inte det ett bevis på att det faktiskt är hans föräldrar?

Hästpasset är till för att säkerställa kvaliteten på maten, det ingår i hela EU-satsningen "från jord till bord"... stam etc är avelsföreningarna själva som håller på och fjollar med... och enda sättet att verkligen bevisa vem som är fader är ju med ett omfattande DNA-test, stoet är ju lite enklare då man ofta kan se från vilken häst fölet ploppar ut (bland beduiner och arabfolk så har man tradition att föra stambok på stosidan istället vilket egentligen är ganska logiskt).

Det är ju inga konstigheter att ha en stamtavla som inte är med i själva passet. Jag vill ju ha en stamtavla som sträcker sig över minst 4-5 generationer på både fader och moder om det ska vara nån mening med det... att bara ha far och morfar är ju tämligen värdelöst då detta inte ger tillräcklig information för att undvika inavel, dessutom så är ju stona precis lika viktiga som hingstarna för det genetiska materialet.

Tyvärr så finns det ju dom människorna som tittar på stam när som ska köpa en färdigutbildad valack :confused:... dom sov förmodligen på biologilektionerna eller så planerar dom att klona sina hästar.
Detta kan ju påverka priset vid en eventuell försäljning dessvärre då folk är som dom är.... så frågan är om du planerar att sälja hästen eller om du tänker ha den kvar den livet ut.

(hoppas jag lägger tråden rätt)

Ska ordna ett pass till min häst och blev tillsagd av en hovslagare att ta utan stam, för det är mycket billigare och att det inte spelar någon roll om stammen står med i passet eller ej, sa hon.

Hur fungerar det egentligen?

Vad ska jag ha passet till? När använder ni ert pass?

Jag trodde att allt skulle stå i passet. Vart ska man se hästens stam om inte i passet? (han är inte registrerad ännu men är ett sv. halvblod med grå stam).

Passet är hästens registreringsbevis. Man använder det när man tävlar, men även vissa veterinärbehandlingar ska skrivas in i passet. Mediciner med slaktkarens ska skrivas in i passet. Om du själv inte vill att kusen ska bli mat ska det skrivas in i passet.

Om hästen ska kunna slaktas och gå till livsmedelsproduktion så måste det finnas ett pass där man kan se om mediciner odyl blivit inskrivet.

Man skriver även in ägaren i passet, så om en häst bytt ägare många gånger kan man forska reda på hästens olika ägare. Om man har lust.

Det är dessutom lag på att man ska ha pass och man får inte sälja en häst som inte har pass. Fast det verkar inte alla ha fattat om man läser en del hästannonser :angel:

Om hästen är oregisterad idag så kan ett pass med stam bli rätt dyrt. Att man måste ha pass är inget nytt. Även om han är 3,5 år så ska han egentligen redan ha ett pass.

Här kan du läsa mer om hästpass.

http://www.svehast.se/sh/doc/1018.asp

/Lizzie

Det är dessutom lag på att man ska ha pass och man får inte sälja en häst som inte har pass. Fast det verkar inte alla ha fattat om man läser en del hästannonser :angel:

Om hästen är oregisterad idag så kan ett pass med stam bli rätt dyrt. Att man måste ha pass är inget nytt. Även om han är 3,5 år så ska han egentligen redan ha ett pass.

/Lizzie

Tyvärr visste jag inte tidigare att det var lag på att man inte får sälja en häst utan pass, det kom fram efter att köpet var klart (vetskap om lagen alltså):grin: och då var det lite sent att göra något åt det :mad:. Tyckte mest att det var lite oansvarigt att de inte fixat det.

Men ang det här med språngrulla, skulle den vara betald år 2004 då stoet betäcktes eller år 2005 då hästen är född eller i år när passet ska skickas in?

Usch, jag börjar bli orolig för det här nu :crazy: ... och lite arg och förbannad :mad:

Tyvärr visste jag inte tidigare att det var lag på att man inte får sälja en häst utan pass, det kom fram efter att köpet var klart (vetskap om lagen alltså):grin: och då var det lite sent att göra något åt det :mad:. Tyckte mest att det var lite oansvarigt att de inte fixat det.

Men ang det här med språngrulla, skulle den vara betald år 2004 då stoet betäcktes eller år 2005 då hästen är född eller i år när passet ska skickas in?

Usch, jag börjar bli orolig för det här nu :crazy: ... och lite arg och förbannad :mad:

Vad jag förstått när det gäller betäckninglicens så ska hingstägaren löst den för det år som hingsten betäcker.

Så har du tur är betäckningslicensen löst för 2004 då stoet är betäckt. Blir lite billigare för dig att fixa passet då.

Du har ingen kontakt med uppfödaren. Alltså den som har/hade stoet? Det är väl den personen som meddelar och betalar till hingstägaren när fölet föddes.

/Lizzie

Språngrulla ska alltid föras det år hingsten betäcker i ditt fall då 2004 om din häst är född 2005.
Men med tanke på att det är en så pass gammal häst som redan skulle haft pass för flera år sedan. Så verkar inte uppfödaren/säljaren vara speciellt seriös och pigg på att följa regler. Av så kan också misstänka att de kanske inte varit så noga med avgifter och språngrullor heller, vilket kommer att slå tillbaka på dig. Så jag håller med din hovslagare om att det nog är det bästa med ett SH-pass. Som man numera faktiskt kan få stam i och som även gäller för tävling.

Kan ge ett exempel på en häst som jag numera äger där en snål uppfödare valde att regga på billigast möjliga sätt (hästen har fullt godkänd stam). Nästa ägare ville ha hästen i avel och ville ha de riktiga papperna på henne. Det gick men det kostade över 10 000 att få rätt på det hela och tog även lång tid. Så även du kan få mycket problem om du vill ha ASVH papper med stam i.

Tycker absolut att du ska ta med alla uppgifter du har på din häst i passet...det är ju där all information ska vara sammlad...och det är ju en engångssumma att betala...

Du har ingen kontakt med uppfödaren. Alltså den som har/hade stoet? Det är väl den personen som meddelar och betalar till hingstägaren när fölet föddes.

/Lizzie

Språngrulla ska alltid föras det år hingsten betäcker i ditt fall då 2004 om din häst är född 2005.
Men med tanke på att det är en så pass gammal häst som redan skulle haft pass för flera år sedan. Så verkar inte uppfödaren/säljaren vara speciellt seriös och pigg på att följa regler. Av så kan också misstänka att de kanske inte varit så noga med avgifter och språngrullor heller, vilket kommer att slå tillbaka på dig. Så jag håller med din hovslagare om att det nog är det bästa med ett SH-pass. Som man numera faktiskt kan få stam i och som även gäller för tävling.

Jodå, jag har kontakt med uppfödaren. Han har både stoet och hingsten. Har varit där och hälsat på. Och bara i år har uppfödaren 14 föl. Han har två hingstar som han bara använder till sina egna ston. Man kan ju tycka att han borde betalt den summan, för kan tänka mig att det var många föl även det året min häst föddes. Men samtidigt så känns det lite oseriöst med hans avel. så han skulle lika gärna kunnat avstå... men jag hoppas!

Efter som man inte registrerat hästen och skaffat pass redan från början så misstänker jag att det kan vara lite si och så med att föra språngrulla också. Tyvärr. Du kan kolla det hos ASVH och finns ingen där kan du kolla hos SH.

KL
:mad:
Blir bedrövad när jag läser TS papperslösa hästhistoria. Hästar lever länge och kan vandra mellan olika ägare med olika mål för sitt hästeri.
Att uppfödaren redan från början skaffar pass till sina föl gör all framtid för hästägarna enklare.
Oavsett om du vill tävla en valack eller avla på ett sto så faller allt gott(och ont) tillbaka på dess föräldrar och förfäder.
Att då ha en häst utan identitet är jättetråkigt och ganska ansvarslöst tycker jag.
Titta bara på defektlistan så förstår man hur starkt vissa skavanker hos häst nedärvs.
Likaså om din häst är urtjusig, jätteduktig på tävlingsbanan och frisk som en nötkärna, så får inte hästens föräldrar kredit för det.
Jag avskyr verkligen slarv och lättja med hästars papper. Det för inget gott med sig:devil:
Förutom att det alltså är lag på att hästen ska ha pass.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 806
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka