Hästmänniska

Welsh

Trådstartare
När är man inte längre hästmänniska? Hur mkt ska en häst få stå ut med för att ägaren blivit "knäckt" och gått in i väggen?

Hur mkt ansvar har en vuxen myndig människa och när ska man anmäla för misskötsel?

Räknas det som misskötsel när
*man inte har strö hemma alt mockar så dåligt att det plaskar om boxen? (slutar med att en stallkompis mockar ut allt)

*i sista sekund fixar hem nytt grovfoder (stallkamraterna lånar ut av sitt eget foder tills nytt kommer hem) minst 3 foderbyten på 3 dgr.

*inte orkar åka upp till hästen för att släppa ut och ta in men orkar gå ut på krogen.

*väljer att en dag i veckan låta hästen stå helt omockat vintertid för att själv få ledigt från stallet.

När är det dags att lämna in handsken och inse att man antingen
a) har hästen helinackorderad
b) skaffar medryttare
c) skaffar sig en klippdockehäst istället alt hänger på stallet.se

Sv: Hästmänniska

Tycker alla dina punkter räknas... räknar man sedan ihop det hela blir det än mer dystert :/

Jag kan nog tycka att man bör klara av att göra allt det du skriver. Sedan måste jag erkänna att jag ibland ngn gång kanske varannan vecka hoppar över att mocka för att jag inte hinner/orkar på vintern. Men då strör jag i så fall ovanpå med halm och spån.

I detta fallet så antar jag att du åtminstone ser till din häst dagligen och fyller på vatten hinken. Här kommer inte ägaren ut alls till stallet.

Jag tycker att om man någon enstaka dag då och då inte riktigt orkar med hästen och slarvar lite så kan det vara ok.
Det har hänt mej MÅNGA gånger.
Men ca 100 av 101 dagar är jag väldigt noga med att allt ska skötas på bästa tänkbara vis.

Men om det handlar om en person som ofta missköter så ska man nog tänka över om det inte är frimärkssamling man ska hålla på istället för dyra och arbetskrävande hästar.

:crazy:

I detta fallet så antar jag att du åtminstone ser till din häst dagligen och fyller på vatten hinken. Här kommer inte ägaren ut alls till stallet.

Vi har våra hästar hemma på gården. Om inte jag ger dem mat får de inget. Så det är klart att jag ser till dem flera gånger varje dag. jag bara menade att just detta med att hoppa över ngt ngn gång kanske inte är en katastrof. Men jag förstår vad du menar. Jag är så tramsig med min häst så jag inser att det är nog tur att jag har henne hemma. Stackars den som skulle ha min häst inhyrd hos sig!

Själv tycker jag inte det är okej att låta hästen stå i omockad box även om det bara är så en dag/vecka eller ngn gång ibland. Kan med gott samvete faktiskt säga att det aldrig hänt mina hästar...

Sen om det räknas som (eller ngt av det du skrev) misskötsel till den grad att man ska anmäla vet jag kanske inte... Det beror ju lite på hur ofta det mockas dåligt/hästen inte får komma ut. Händer det ofta så är det kanske iaf dags att prata om det med ägaren.

Klart man slarvar nån gång ibland, dvs slarvmockar el inte orkar borsta men jag ser alltid till att hästen har mat o vatten.
Hade en period då jag mådde väldigt dåligt då min mamma gick bort, ägde då ett kallblod som jag kände att jag inte orkade engagera mig i så då "skänkte" jag bort honom till tjejen som hjälpt mig o skött om honom eftersom hon hade ork, tid och dessutom är en jätteduktig hästtjej.
När jag började må bättre var det klart man "ångrade" sig lite, men i efterhand är jag ändå väldigt nöjd med valet då hästen har det kanon bra o jag dessutom kan hälsa på när jag vill:)
Så nu förtiden när jag känner att jag har viljan och orken igen har jag istället valt att ta en foderhäst, då vet jag att jag har stöd någonstans ifrån ifall något skulle inträffa igen.

Fy va hemskt !
Jag har tagit mej ut till stallet o mockat på kryckor o med bruten rygg :eek:

Ne säj till människan o skärpa sej!

Jag tycker faktiskt att det är väldigt sorgligt och synd om hästen.
Hamnar jag själv i en sådan situation (gud förbjude...:eek:) så hoppas jag att mina vänner har vett nog att ta tag i mig och göra det fullständigt klart att det antingen är skärpning eller anmälning som gäller.

...och för mig blev stallet och hästarna en tillflyktsort när jag hade drabbats av utmattningsdepression!
Orkade umgås med familjen när jag fått vara i stallet i min ensamhet, dvs utan mänsklig kontakt!
Mockade, sopade, borstade på och bara umgicks med hästarna! Det var en lisa för min själ!

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju klart att man slarvar men vi har ju eget stall så jag måste ju se till hästarna om ingen annan i familjen kan tänka sig att ställa upp med det. Gör ingen inom familjen det gör ingen annan det heller såå.

Kommer ägaren inte ut alls och hästen inte har mat och vatten som den ska och att det är så blött att det plaskar i boxen är det nog bud på att antingen prata med ägaren eller anmäla. Vi har löst mockningsproblemet med permanentbädd. 4 hästar, mockning och ridning och skötsel vintertid fungerade inte riktigt. Nu har man mer tid åt att pyssla om dem i stället :bump:

Oavsett hur dåligt man mår så måste man inse sina begränsningar. Innebär det att man inte orkar med stallet så får man se till hästens behov, hur gärna man än vill ha kvar den.
Förhoppningsvis mår man som människa dåligt över att se sin egen häst fara illa av ens egen (miss)skötsel.

Såklart man kan småslarva för att man vissa dagar inte orkar/hinner, men det går inte ut över hästen om man en dag låter bli att gå igenom boxen med millimeterprecision i jakt på små lortar. ;)

För min del personligen är stallet och mina andra djur det som håller mig uppe bitvis och ju mer tid jag lägger på de, desto bättre mår jag. :love:
Djuren = ett ansvar. Hur jag än mår psykiskt så måste de skötas om, och vetskapen om det gör att man inte kan gå ner sig helt.

När är man inte längre hästmänniska? Hur mkt ska en häst få stå ut med för att ägaren blivit "knäckt" och gått in i väggen?

Hur mkt ansvar har en vuxen myndig människa och när ska man anmäla för misskötsel?

Räknas det som misskötsel när
*man inte har strö hemma alt mockar så dåligt att det plaskar om boxen? (slutar med att en stallkompis mockar ut allt)

*i sista sekund fixar hem nytt grovfoder (stallkamraterna lånar ut av sitt eget foder tills nytt kommer hem) minst 3 foderbyten på 3 dgr.

*inte orkar åka upp till hästen för att släppa ut och ta in men orkar gå ut på krogen.

*väljer att en dag i veckan låta hästen stå helt omockat vintertid för att själv få ledigt från stallet.

När är det dags att lämna in handsken och inse att man antingen
a) har hästen helinackorderad
b) skaffar medryttare
c) skaffar sig en klippdockehäst istället alt hänger på stallet.se

Tja, du säger själv att det är en människa som har gått in i väggen, och alltså gå på krogen är en sak men ta hand om någonting som andas ANSVAR är en helt annan. Nu bor jag i inackorderingsstall och då skulle stallägaren ta tag i en sån här situation, men om det gällde gör-det-själv stallet där jag stod förut skulle jag själv ta kontakt med personen i fråga och reda ut att så här kan inte din häst ha det, och hjälpa honom/henne att hitta ett sätt att få det att fungera. Om man nu betalade en slant till mig eller någon annan för att sköta hästen, eller hittade en medryttare. Allt för hästens skull.

Har du/ni alltså pratat med den här personen innan du/ni börjat fundera över att anmäla för misskötsel?

Oj vad likt grannarna dina punkter låter:crazy:

Alla punkter är givetvis ett tecken i sig att man lessnat på hästlivet & hästen.Tyvärr finns folk som har hästar för att "ha" fast de inte kan sköta mockning, utfodringar, aldrig motionerar hästen, skiter i att ta hovslagare mer än 2-3 ggr/år för att det kostar osv.

Oftast är dessa människor slarviga i övrigt oxå, deras lathet märks i alla sammanhang, från att lämna tillbaka sån de lånat till att gården är fullbelamrad med skrot.

Mår man dåligt & inte kan tillgodose hästens behov så anlitar man ngn som kan göra det.

Det är ju viktigt att man kan tala om för ägaren till hästen att man inte accepterar detta handlande. Ibland kanske en spark i baken får personen att skärpa sig. Prata med personen. Man kan ju vara lite försiktig och inte gå på för hårt. Bättrar sig inte människan så får man säga till på skarpen och kanske framföra att man anmäler om det inte sker en förändring. Jag hade som ni/du inte bara kunnat se på när hästen missköts. Hästen går före allt, den har inte valt att ha det på detta vis.
Jag var inackorderad i ett stall där STALLÄGAREN ibland var utan foder till hästen. De dagar deras häst inte hade något hö löste han det så att han lade ut morgonfodret i hagen så alla hästar kunde äta av varandra! ( hästarna fick alltid morgonfodret inne annars ) Vi andre var väl lite fega med att säga till i början, men till slut var måttet rågat!

Jag kan nog tycka att man bör klara av att göra allt det du skriver. Sedan måste jag erkänna att jag ibland ngn gång kanske varannan vecka hoppar över att mocka för att jag inte hinner/orkar på vintern. Men då strör jag i så fall ovanpå med halm och spån.

Konstig inställning anser jag. Har man hästar skall det mockas och tas omhand varje dag. För mig spelar det ingen roll hur trött man är. En bättre ide är då en medryttare eller skötare. :idea:

Man kan inte ha kommit så fruktansvärt "nära väggen" om man orkar med krogsvängar. Känns mer som lathet och dåliga prioriteringar!

Kicki :laugh:

Konstig inställning anser jag. Har man hästar skall det mockas och tas omhand varje dag. För mig spelar det ingen roll hur trött man är. En bättre ide är då en medryttare eller skötare. :idea:

Ja det är väl bara att inse att jag inte är ngn hästmännsika och aldrig kommer att bli. Jag måste säga att jag är lite förvånad över reaktionen.

Mina hästar har helt klart dragit en nitlott i livet som får stå ut med mig som inte tar ansvar och borde anmälas för att de får komma in till boxar där det ligger ett par högar skit gömda under halmen ett par ggr i månaden. Stackars dem!!

Är det ingen som tänker ett steg längre? Eftersom jag tar in hästarna sent på kvällen till en nymockad box och sedan släpper ut dem tidigt på morgonen så ser inte boxarna så använda ut. Att då hoppa över mockningen ngn enstaka gång när jag börjar jobba tidigt och ska komma hem sent och måste göra iordning en del i stallet inför kvällen tycker inte jag är en dödssynd (ursäkta lång mening).

Det är för mig självklart att man ska ta hand om sina hästar på bästa sätt. Det anser jag att jag gör.

(Jag vet att det finns en del här som bara har hästen ute i hagen några få timmar om dagen (fem/sex timmar). Hur ofta ska man mocka i så fall? Minst två gånger per dygn om man förfasar sig över min hästvård.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 100
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 737
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar