Hästmänniska

Sv: Hästmänniska

Håller med dig ForestAtumn. Hästen dör väl inte av att ha några pluttar kvar i boxen från natten innan. Men det är nog som du säger- en del har inte sina hästar ute så mycket, och då kan man förstå att det blir mycket bajs och urin och då är det inte alls trevligt för hästen att behöva ligga i detta en natt till. Jag brukar alltid mocka, kanske händer 1-2ggr per år att jag inte gör det, men mina hästar har alltid väldigt torra bäddar, så det märks inte så mycket om jag hoppar över någon gång.

Jag gör som du ibland på vintern också, och mina hästar är ytterst välmående... När man har permanentbädd, och stora boxar, är det faktiskt helt okej att hoppa över mockningen en dag/vecka. INGEN häst tar skada av det!

Mina hästar är pedantskötta vad gäller det "viktiga", t. ex. får de självklart hovvård, mat och vatten på ytterst regelbundna tider. Om man har ett liv utanför stallet med heltidsarbete, familj, hus, etc. måste man ibland kompromissa. En tjock och torr permanentbädd som inte mockas någon dag/vecka är inte en dödssynd, tro mig...

Delvis knapplån.
Tur att några håller med mig!
Jag var inte riktigt beredd på den reaktion jag fick på mitt inlägg om mockningen utan började nästan tvivla på min hästhållning! Men jag vet ju hur det kan vara här ibland.
Jag anser att mina hästar har det bra. Sedan är det alltid klart att de kan ha det ännu bättre.

Mitt 2:a inlägg blir det här!

Hur tänker ni? Har någon av er någonsin mått riktigt dåligt? Vet ni hur det är att inte orka med att ens klä sig på morgonen? Vem är ni att bedöma om en människa verkligen är sjuk eller bara lat? Om personen i fråga haft cancer, hade ni haft samma ilskna och hårda attityd då om skötsel och anmälan? Ta och väx upp flickor små, en dag kanske ni också drabbas av kris!

Senast ändrad av en moderator:

Hur tänker ni? Har någon av er någonsin mått riktigt dåligt? Vet ni hur det är att inte orka med att ens klä sig på morgonen? Vem är ni att bedöma om en människa verkligen är sjuk eller bara lat? Om personen i fråga haft cancer, hade ni haft samma ilskna och hårda attityd då om skötsel och anmälan? Ta och väx upp flickor små, en dag kanske ni också drabbas av kris!

Ett litet tips eftersom du är ny här. Du bör trycka på rätt svarsknapp innan du postar ett inlägg. Speciellt om du skriver i den tonen. Du har svarat mig att jag inte alls förstår hur man kan missa att göra ngt som ingår i skötseln av sin häst. Jag har tidigare i tråden visserligen svarat att jag håller med ts men samtidigt att jag tyckte att en del krav var lite väl tramsiga bla mockningen. Mitt inlägg ledde sedan till att flera st tyckte jag var en hemsk människa (lite överdrivet). Men om du då svarar mig så som du har gjort så kan jag mkt väl undra vad du menar.

Jag har mått dåligt i perioder men då har hästarna hållit mig på bena. Om jag skiter i att fodra får de ju ingen mat då de står hemma, så det är ju bara att gå ut och fixa det precis som att jag ser till att mina barn får mat. Något annat finns inte på världskartan.
Sen mockar jag inte varje dag, men hästarna står o andra sidan inte i box så daglig mockning behövs inte direkt.

*kl*
Jag har haft heltidsjobb + extrajobb, 5 egna hästar hemma på gården samt två väldigt aktiva hundar som skall ha sitt. På det det hade jag en tid rejäla depressioner...Mina hästar har aldrig stått i skiten, de har alltid blivit exemplariskt omhändertagna trots det. Det är bara att släpa sig ut på knäna. Stirra in i väggen och tänka dåliga tankar går bra att göra medan man mockar.

Jag anser inte att det är okej att "slarva" med hästen oavsett orsak.MEN det står för mig, det är min åsikt och jag kallar ingen djurplågare för att de skiter i att mocka en dag. Blir det däremot rutin på det hela måste omgivningen stiga in.

Bästa är väl att försöka hjälpa till. Se om man kan göra något? Kanskwe ordna en skötare/medryttare åt hästarna vars ägare inte klarar av det längre?

Har man inte tid eller ork för en häst Varje dag, så ska man heller inte ha nån häst.
Sen finns det ju alternativ som att skaffa medryttare, eller ha någon som hjälper men då har man ju ändå sett till att få hästen omskött.

Att inte åka till stallet nångång ibland är ju självklarti nte hela världen, men då måste man ju se till att någon annan kollar till hästen den dagen man inte är där.

Vi har ett ansvar för djuren och vi måste sköta dem på bästa sätt.
Det ÄR jobbigt och det tar tid att ha häst - speciellt om man inte har den inackorderad - men det är ju tid man får ta sig om man väljer att skaffa häst.

Blir man sjuk (psykiskt eller fysiskt) så får man ju se till att man har någon som kan sköta hästen.
Är man helt ensam i världen och inte har några vänner öht som kan häst så bör man faktiskt inte skaffa häst, för den ska alltid kunna få mat och skötsel oavsett om man bara är lite deppad eller om man är döende.

Sen så är det ju upp till var&en om de väljer att strunta i att mocka eller borsta nångång då&då, men det ska ju aldrig vara något som direkt går ut över hästen. (Är hästen en skitgris så måste det självklart mockas varje dag exv.)

Jag har smugit här ibland - och tänkte bara säga apropå Ancans inlägg - att när en kompis fick problem och inte fick utlovad hjälp att hämta foder och strö, då kopplade jag den stiliga transporten på min tjusiga gamla dragbil och tuffade iväg att hjälpa till.
Kan bara hoppas att det plussade på min karma så att jag får hjälp i ett liknande läge. Att ha häst och heltidsjobba kan vara vansinnigt tufft.
Vi måste hjälpa varandra. Sen finns det ju avarter inom allt. Ingen ska behöva bli utnyttjad. Men första steget måste ju vara att prata med den det gäller och göra scheman - funkar det inte, då finns konkreta saker att ta upp på stallmöten etc.

Så har jag också gjort fram tills i år. NU är jag trött på att bli utnyttjad. Jag har kört andras hästar fram o tillbaka genom åren men sedan jag tog kompetensbeviset så har jag insett vilket ansvar jag har för hästen jag kör så nu kör jag bara andras djur som ska akut till veterinär. Jag kan tycka att har man häst är man också skyldig att känna till hur man kör släp. Har man ingen egen bil o släp så går det att hyra om man inte kan låna av kompis. HUr gör man annars om hästen blir dålig och måste på klinik? Kan man inte hämta foder själv så ser man till att beställa hem tillräckligt med foder för hela säsongen, alt ser till att boka upp allt man behöver och får det hemkört i flera omgångar om man har dåligt med utrymme. Man väntar inte tills sista balen är öppnad och beklagar sig äver att någon annan inte har tid att fixa fodret åt sig. Tyvärr så har jag upptäckt att de man hjälper som är som du beskrivit i ditt inlägg, lever på andras välvilja. När en tröttnar på att hjälpa en så går de vidare till nästa. Att själv ta tag i problemet verkar inte finnas i deras värld. Det är så enkelt att skylla på att man inte har dragkrok el kan köra släp.

Måste säga att jag har haft tur! Mina vänner o jag ställer upp för varandra! :love:
Min sambo är oxå jättebra på att ställa upp när min kropp säger stopp:love:
Men huvudsaken att man ställer upp för varandra! För blir det att bara en ställer upp hela tiden så brister det till slut...
Tycker du ska sätta ner foten eller slå näven i boxväggen o skrika nej! Säg ifrån! :banana:

Jag har lösdrift o jag mockar varje dag, iof bara bajs eftersom kisset åker igenom. Men någon permanentbädd kan jag inte ha eftersom jag har en "bäddare"! :grin:
Nu bajsar de mest utanför, men jag är ändå in o kollar.

Du behöver inte vara så nedlåtande!! Du har väl ingen aning om vad folk har haft för livssituation här!?

Om du läser inläggen noga, även TS inlägg så ser du kanske sammanhanget bättre! Bl.a. det som jag skrev om just "lat". Jag anser att om man mår väldigt dåligt så är väl inte krogen ett ställe man orkar gå på!? Och gör man det istället för att lägga orken på sin häst så anser jag att det knappast är för att man har "gått in i väggen" som man skiter i sin häst!

Kicki :laugh:

Ett litet tips eftersom du är ny här. Du bör trycka på rätt svarsknapp innan du postar ett inlägg. Speciellt om du skriver i den tonen. Du har svarat mig att jag inte alls förstår hur man kan missa att göra ngt som ingår i skötseln av sin häst. Jag har tidigare i tråden visserligen svarat att jag håller med ts men samtidigt att jag tyckte att en del krav var lite väl tramsiga bla mockningen. Mitt inlägg ledde sedan till att flera st tyckte jag var en hemsk människa (lite överdrivet). Men om du då svarar mig så som du har gjort så kan jag mkt väl undra vad du menar.

Varför tror du att jag har svarat just dig? Jag har inte pekat ut någon speciell utan försökte få er alla att förstå att man inte är en dålig människa för att man blir sjuk. Jag har svårt med människor som tycker sig vara bättre än andra och som ser ner på de som är sjuka. Istället för att anmäla osv så anser jag att man bör erbjuda sin hjälp. Kanske kan man hjälpa till att fixa en medryttare eller två. Sådana saker kan vara jättesvåra för den som är utbränd eller deprimerad. Många vill bara fly från problemen. Inte så att de väljer att göra det utan för att de inte ser någon annan utväg.

Varför tror du att jag har svarat just dig? Jag har inte pekat ut någon speciell utan försökte få er alla att förstå att man inte är en dålig människa för att man blir sjuk.

Om du inte riktar dig till den personen som skrivit inlägget så skriver man "knapplån" eller KL. Annars så blir det ett svar på just det inlägget, därav Forest Autumn´s inlägg.

Jag har svårt med människor som tycker sig vara bättre än andra och som ser ner på de som är sjuka.

Tycker inte att det är någon som ser ned på folk som är sjuka!? :confused: Men som jag skrev tidigare, hur sjuk är man om man orkar gå på krogen men inte fixa foder och mocka åt sin häst!? Ska man till stallet så behöver man inte orka duscha, byta kläder eller vara pigg och på topp! Och inte tar det 4-5 timmar heller, vilket ett krogbesök oftast tar. Samt att man måste både duscha och byta om och även mentalt orka en krogkväll med mycket folk och hög musik! Så mot denna vetskap så står jag fast vid att personen som tråden handlar om, inte kan ha gått alltför nära väggen!

Du behöver inte vara så nedlåtande!! Du har väl ingen aning om vad folk har haft för livssituation här!?

Om du läser inläggen noga, även TS inlägg så ser du kanske sammanhanget bättre! Bl.a. det som jag skrev om just "lat". Jag anser att om man mår väldigt dåligt så är väl inte krogen ett ställe man orkar gå på!? Och gör man det istället för att lägga orken på sin häst så anser jag att det knappast är för att man har "gått in i väggen" som man skiter i sin häst!

Jag är inte nedlåtande, det fanna ingen ilska i mina ord. Lite svårt med skrivna inlägg eftersom endel har förmågan att lägga in betoningar och känslor som inte finns. Försök att läsa mitt inlägg med uppriktighet och omsorg om den som mår dåligt. Ta bort all irritation och ilska som jag antar att su lägger in i det. Då kanske du ser ett annat inlägg än vad du gjort nu.;) Jag önsklar att alla kunde visa sina medmänniskor förståelse. Det är lätta att ha åsikter om rätt och fel. Hur vet du hur du skulle reagera om du själv hamnade i den situationen? Varför ska man välja att se ner på de som mår dåligt? Var finns minsta förståelse för andra människor? Var finns viljan att acceptera att mitt sätt inte är det enda rätta sättet? Det finns lika många olika sätt att göra saker som det finns människor. Jag önskar att du skulle våga svara på min fråga: Om en människa har cancer och ändå går ut på krogen, är den människan simulant då?

Om du inte riktar dig till den personen som skrivit inlägget så skriver man "knapplån" eller KL. Annars så blir det ett svar på just det inlägget, därav Forest Autumn´s inlägg.

Konsigt, kan man inte svara direkt på TS inlägg alltså? Men var ska jag skriva knapplån menar du? Tack för svaren :D

Jag är inte nedlåtande, det fanna ingen ilska i mina ord.

Då skulle inte jag vilja träffa dig när du är nedlåtande eller ilsken.
Ett litet tips kan nog vara att läsa lite fler inlägg här på forumet så du ser hur de skrivs. jag tycker att de flesta skriver på ett trevligt sätt även om inte alla tycker likadant.

Du svarade alltså mig direkt tidigare som om det var mig du riktade dig åt. Det blev så för att du tryckte på min svarsknapp. Nu är jag inte den som lätt blir uppretad men det var lite på gränsen denna gången.
Om du ska vända dig till ts måste du trycka på den svarsknappen
(tror det finns ngt lättare sätt).

Knapplån skriver du överst i ditt inlägg.

Jag är inte nedlåtande, det fanna ingen ilska i mina ord. Lite svårt med skrivna inlägg eftersom endel har förmågan att lägga in betoningar och känslor som inte finns. Försök att läsa mitt inlägg med uppriktighet och omsorg om den som mår dåligt. Ta bort all irritation och ilska som jag antar att su lägger in i det. Då kanske du ser ett annat inlägg än vad du gjort nu.;) Jag önsklar att alla kunde visa sina medmänniskor förståelse. Det är lätta att ha åsikter om rätt och fel. Hur vet du hur du skulle reagera om du själv hamnade i den situationen? Varför ska man välja att se ner på de som mår dåligt? Var finns minsta förståelse för andra människor? Var finns viljan att acceptera att mitt sätt inte är det enda rätta sättet? Det finns lika många olika sätt att göra saker som det finns människor. Jag önskar att du skulle våga svara på min fråga: Om en människa har cancer och ändå går ut på krogen, är den människan simulant då?

Att skriva, "ta och väx upp flickor små" är inget annat än nedlåtande i mina ögon. Behövs inga betoningar för det talar helt för sig själv!

Och visst vågar jag svara på din fråga! Klart att den inte är simulant, varför skulle den vara det!? Men om man i det läget väljer att gå på krogen i stället för att åka och ta hand om sin häst, ja då kan man inte använda sin sjukdom som förtäcken att man inte orkar! Hästen är utan foder, strö och får ligga i en plaskvåt box och matte/husse går på krogen! :confused:
Eller struntar i att laga mat åt sina barn och se till att de har rena kläder, men går på krogen!? Ej förenligt eller försvarbart!

Och om man nu som i tråden, inte förmår ett endaste barr av det som rör hästen så är det fortfarande mycket märkligt att man orkar skutta ut på krogen!? Det handlar inte om att den som är sjuk ska ses som simulant bara för att den försöker ha ett liv, utan att man trots detta inte kan skita i individer som är beroende av en, vare sig det är barn eller djur! Den lilla ork som finns MÅSTE läggas på rätt prioriteringar, vilket i detta fall är hästen och inte krogen. Och för den personen som tappat fotfästen så mycket att det är ett helt företag att kliva upp och klä på sig, den tror jag inte är i det läget att den går på krogen heller, eller vad tror du?! Och isf. så måste man ju som medmänniska rycka in, när någon inte ens orkar med basic rörande sig själv.

Så återigen, väljer man då krogen så är det nog inte någon större överhängande fara med utbrändheten!

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack för förklaringen! :) Jag förstår dock inte hur skrivna ord kan få dessa reaktioner. Jag står fast vid att om jag själv skulle läsa mina ord högt så skulle du kunna höra att det inte fanns ilska eller att jag var nedlåtande. Att våga skriva och ifrågasätta behöver inte jämställas med ilska, jag är nyfiken på hur endel här tänker när de kritiserar en människa som är sjuk. Visst har du och alla andra (inklusive mig) rätten att göra din egen tolkning, den får stå för dig. Tror inte att en träff med dig skulle tillföra så mycket intressant för mig heller tyvärr. Jag ger inte mycket för människor som inte lämnar utrymme för dem som väljer att stå utanför den inbördes beundran som verkar finnas här ibland. Jag har följt många diskussioner här det senaste året och sett hur man behandlar varandra och andra.

Jag har svårt för hur det ibland diskuteras om blandrashundar, att de inte är lika värdefulla osv. Hästar och deras skötsel verkar vara rätt infekterat också. Att vissa i tråden struntar i mockningen en dag då och då är helt okej verkar det som, för det händer ju så sällan. Där ställer jag mig helt frågande, om man nu är frisk och valt att skaffa häst så kan man inte välja bort det ansvar som hästen för med sig. Vill man slappa en dag får man be någon annan om hjälp! Jag förstår inte alls hur man kan tycka att det är acceptabelt att vara lat, men att den som är sjuk ska inte ha rätten att göra någonting om den personen inte klarar av att ta hand om sin häst.

Jag tror att ni missförstod anledningen till mitt inlägg. Självklart anser jag att de regler som finns ska följas, man måste ta hand om sina djur! Men, den som hamnar i kris kanske inte är rationell och kapabel att fatta beslut och klara av sitt ansvar. Då skulle jag önska att det klev fram lite fler hjältar som utan att döma, ställde upp och tog tag i situationen. Men anmälningar kommer man inte alltid så långt. Visst är det ett måste om en ägare missköter sig totalt och vägrar ändra på sig trots påstötningar. Men som jag skrev tidigare, så kunde man försöka hjälpa att hitta alternativa lösningar innan man anmäler. Sen skulle jag inte kunna se på hur hästen far illa utan att omgående ta en diskussion med ägaren. Jag skulle försöka motivera ägaren och hjälpa till att söka medryttare, helinackordering eller att ordna så hästen får bli sällskap någon annanstans under den jobbigaste tiden. Det borde finnas lösningar och vilja att hjälpa tycker jag.

Jag kan inte ge mig själv rätten att kritisera en annan människas reaktioner under en kris. Hur jag än tror att jag skulle reagera om samma sak hände mig, är just bara vad jag tror. Inte förrän den dagen det händer får jag facit i hand. Att personen TS skrev om klarar av att gå på krogen men inte ta hand om sin häst, kan jag, utifrån mina erfarenheter, se som depression och flykt från krav. Inte för att den personen vill skada sin häst utan för att den personen tappat allt rationellt beteende och behöver stöd att klara av att fatta beslut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 065
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 737
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar