Hästmänniska

Sv: Hästmänniska

Konstig inställning anser jag. Har man hästar skall det mockas och tas omhand varje dag. För mig spelar det ingen roll hur trött man är. En bättre ide är då en medryttare eller skötare. :idea:
Det finns ju tillfällen då all planering i världen kan gå fel. Akut magsjuka har tex. gjort att slopat mockningen någon gång.
Men jag har en renlig häst och hästarna är ute i hagen från tidig morgon till sen kväll så hon behöver ändå inte sova i en massa bajs.

Att hästarna får mat och vatten ser man alltid till. Om man så ska krypa ut till hästen med spyhinken i högsta hugg. ;)

Nej jag anser inte att du skall anmälas och om hur dina hästar har det har jag ingen aning. MEN jag skulle inte låta bli att mocka ens en dag någon gång. Mina hästar går också ut tidigat på morgonen och kommer in sent på kvällen, det blir skitigt ändå. Kommer hästarna in tidigt anser iaf. jag att man får mocka oftare...men det står för mig.

Det finns ju tillfällen då all planering i världen kan gå fel. Akut magsjuka har tex. gjort att slopat mockningen någon gång.
Men jag har en renlig häst och hästarna är ute i hagen från tidig morgon till sen kväll så hon behöver ändå inte sova i en massa bajs.

Att hästarna får mat och vatten ser man alltid till. Om man så ska krypa ut till hästen med spyhinken i högsta hugg. ;)

Ja visst kan amn inte hjälpa om det händer något akut. Det jag reagerade på var att man låter bli att mocka lite då och då. Någon gång varannan vecka anser jag är alldeles för ofta...men som sagt det är min åsikt. Hittills har mina hästar fått mockat varje dag året runt i alla år.

Jag har varit utbränd, men aldrig att min häst inte skulle få mockat, mat och vatten eller att stallpass missas, aldrig. Sen om jag är slut så är det mitt problem, och inget som ska gå ut över hästen. Punkt slut. Har man skaffat sig djur tar man ansvar för dem, annars säljer man dem eller avlivar.
Jag tycker du ska prata med ägaren och sker ingen förbättring anmäla till kommunens djurskyddsinspektör. det kan visserligen vara svårt när det gäller gränsfall, men du kan ju ringa och höra med dem och få lite rådgivning.

Jag tror att vi alla prioriterar lite olika. Här där jag bor är det många som bara har hästar utan att göra så mkt med dem. Deras hästar går bara i hagarna och de rider aldrig eller mkt sällan på dem. Mend et är mkt möjligt at de tar hand om dem bra på alla andra sätt.

Jag tycker att det är viktigt att se till så att hästarna får motion varje dag. Min egen häst rider jag sex dagar i veckan och går promenad med den dagen hon vilar. Hon tillhör de lättfödda typerna så hon måste röra sig mkt. Det är faktiskt det viktigaste för mig speciellt denna tiden på året.

Dina hästar mår nog bra! Jag tycker oxå att motion är viktigt, och att det i enstaka, undantagsfall inte blir mockat en dag är väl ingen dödssynd?

Vet inte om en anmälan leder så långt?? Så länge hästen verkar må bra så är det svårt att ha nått att gå på...

Vilken tur att hon har sin häst i ett stall där fler har sina hästar ändå.
Tänk om hon hade haft eget stall hemma...Usch, vill inte ens tänka tanken...Då hade ingen ens sett hur denna människa missköter sin häst.

Jag har eget stall här hemma med bara mina två hästar och jag måste erkänna att jag nångång slarvat med mockningen, tagit sovmorgon och sånt som hästen inte lider av att det händer nån enstaka gång....

*kl*
Som ni resonerar om mockningen så skulle varenda människa som har sina hästar på lösdrift anmälas. Där strös det nämligen över skiten en hel vinter. Lite sans och balans i debatten vore önskvärt.

Sen kan jag för mitt liv inte föstå TS's syfte med tråden. Eftersom du inte svarat på några av alla de frågor som ställs. Och med den erfarenheten du har vet du säkert när det är ett dags för anmälan.

Jag tycker det är ynkligt att inte ta upp frågan med hästägaren ifråga innan man lägger ut det här på buke. Tonårsfasoner!

Vitsen med denna tråden är inte att anmäla någon el att hänga ut någon. Nej jag vill bara veta vart era gränser går. Är mina gränser snävare än andras? Hästägaren i frågan har någon redan tagit tag i och denna får uppbackning och stöd. Jag vill bara veta hur ni andra skulle reagerat om ni ser detta i er omgivning. Ser inget barnsligt i det.:confused:

Fördelen med lösdrift är att hästen själv kan välja om den vill stå i skiten el ej. En häst i box har inget val.

Jag kan efter denna händelse ha lättare för att förstå, men inte acceptera att det finns så många djur i vårt land som far så illa.

OM jag hade haft en medmänniska i mitt stall som verkar må så dåligt som du beskriver, så hade jag TALAT till den personen, och försökt lösa det hela- inte lägga ut det i ett öppet forum!

Men jag tar för givet att du redan gjort det.:)

Konstig inställning anser jag. Har man hästar skall det mockas och tas omhand varje dag. För mig spelar det ingen roll hur trött man är. En bättre ide är då en medryttare eller skötare. :idea:

Håller med.

Skulle aldrig låta min polle behöva komma in i en skitig box sådär.

Jag tycker gott man kan tala med folk i sin omgivning för att få råd både innan eller efter ingripandet. Så länge man inte hänger ut någon det vill säga.

Absolut .- men eftersom detta är ett offentligt forum - det innebär ju både frihet och ansvar...

Man måste vara MKT noga med hur man skriver sitt inlägg, hur man formulerar det hela.

Jag förstår att man behöver råd och bollningar OM man ställs inför sådant som beskrivs i tråden.
Men eftersom det handlar om ett inackorderingsstall så anser jag kanske att det är där det ska lösas, i stallet, med ägare, "den oroade" samt givetvis den som anklaganden är riktade mot!

Det är möjligt att så redan skett, jag vet inte alls vad som ligger bakom welsh trådskapande...

Men en sak inser jag.

Att det inte hjälper den som redan mår dåligt att bli omskriven i en offentlig tråd på ett offentligt forum...

Personen i fråga står inte i mitt stall, finns inte p Buke, finns inte änns på samma ort som mig. Så det är omöjligt att jag kan ha hängt ut någon som inte vet existerar här på Buke:confused:

*kl*
Som ni resonerar om mockningen så skulle varenda människa som har sina hästar på lösdrift anmälas. Där strös det nämligen över skiten en hel vinter. Lite sans och balans i debatten vore önskvärt.

Inte vet jag vilka lösdriftshallar du sett men här där jag bor så mockas även lösdriftshallarna.

Jag har mockat i och precis utanför ligghallen 1 gång i veckan elelr så snart jag sett att de bajsat i den. Vill inte att min häst ska behöva ligga i skiten om det går att undvika.

Jag har redan skrivit: "jag vet inte alls vad som ligger bakom welsh trådskapande..." -

Jag tolkade det dock som om det rörde sig om ngn i din bekantskapskrets/närhet, pga det du tidigare skrivit i tråden.

Jag försökte att lägga fram en fundering över hur det skulle kunna lösas utan att offentliggöras här inne.Hur man kanske ska försöka att hjälpa innan man försöker stjälpa en vän/bekant.
För tyvärr anser jag att det ofta är det motsatta härinne som "gäller"...

Jag är ledsen om du tog det som ett rent påhopp på dig personligen...

Jag vet bara att man aldrig kan säga att inte ngn är här inne- det är väldigt många i hästvärlden är här inne emellanåt och kikar - även om de bara "smyger omkring"...

Detta är ett offentligt forum - det innebär ju både frihet och ansvar

Jag har smugit här ibland - och tänkte bara säga apropå Ancans inlägg - att när en kompis fick problem och inte fick utlovad hjälp att hämta foder och strö, då kopplade jag den stiliga transporten på min tjusiga gamla dragbil och tuffade iväg att hjälpa till.
Kan bara hoppas att det plussade på min karma så att jag får hjälp i ett liknande läge. Att ha häst och heltidsjobba kan vara vansinnigt tufft.
Vi måste hjälpa varandra. Sen finns det ju avarter inom allt. Ingen ska behöva bli utnyttjad. Men första steget måste ju vara att prata med den det gäller och göra scheman - funkar det inte, då finns konkreta saker att ta upp på stallmöten etc.

Jag brukar ofta tänka när jag inte orkar mocka lr gå till stallet. Att skulle jag vilja stå i min egen skit? Lr skulle jag vilja stå inne hela dagen? Nej det skulle jag nog inte vilja å då tar jag å masar mig dit å mockar och allt vad det innebär att ha egen häst..

Om man nu känner att tid o ork inte räcker till då får man ta å skaffa hjälp tex en medryttare lr en hjälpsam kompis..

Vad gäller dina punkter så tycker jag att allt låter fel o att man borde ta ett vettigt snack me den personen som behandlar sin häst på detta sett....

Du kanske kunde fråga om hon behöver ha en "stalltjej/kille" som FÅR "umgås" och hjälpa till med hästen??

Finns säkert nån häst intresserad tjej eller kille som mer än gärna skulle vilja hjälpa till, du kanske till och med vet nån som du kan föreslå för henne?
Då låter det ju inte som du klagar på henne utan mer som du vill hjälpa till....

När jag mår dåligt och har varit "nere" eller deppad så har det ju inte funnits nån underbarare plats att vara på än i stallet och hos hästarna... Märkligt att hon hellre vill gå på krogen..Det brukar ju inte vara nån direkt bra rehablitering om man är "utbränd" :crazy:

Inte vet jag vilka lösdriftshallar du sett men här där jag bor så mockas även lösdriftshallarna.

Jag har mockat i och precis utanför ligghallen 1 gång i veckan elelr så snart jag sett att de bajsat i den. Vill inte att min häst ska behöva ligga i skiten om det går att undvika.

Men hästarna behöver inte ligga i skiten, man halmar rejält 2 ggr per vecka. Det kallas djupströbädd.
Löstdriftshallar har jag sett i både Frankrike, Holland och Tyskland plus en bunke i Sverige.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 091
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 737
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 671
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar