Hästmänniska hundras

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LiitenPrinsessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 6 288
Sv: Hästmänniska hundras

*KL*
Jag har en cairnterrier, tycker att det är perfekt att kunna kombinera häst- och hundlivet. Dock är det sällan som hon får följa med på ridturer eftersom hon inte självmant aktar sig för hästarna, man måste ta det på ren lydnad vilket betyder att jag får ha järnkoll. Som "skrota runt i stallet-hund" är hon dock perfekt även om vi gör annat också.
Min islandshund däremot var klockren som häst- och stallhund.

*KL*

Jag har en rottis. Hon fungerar jatte bra med stall livet, men vill garna valla hastar om hon traffar nagra som inte ar vara. Vara hastar vet hon ar "out of question" men ibland rycker det i kroppen pa henne for att jaga dem ocksa.:angel:

Har två västgötaspetsar och en rumänsk fd gatuhund. Alla tre är med i stallet och på ridturer.
Västgötarna vill gärna valla hästarna, och man får vara ganska sträng mot dem, framförallt vid korsvägar då de blir oroliga över att alla inte ska gå åt samma håll! :) Men hästarna har vant sig och bryr sig inte om ett litet nafs i hasen längre.

Jag måste bara säga att min dotter älskar din hund. :D
Hon tycker hon verkar fantastiskt rolig och söt.

Jag har en snart 6 månaders Aussie/Golden hane. Älskar allt som har med stallet o göra. Har följt med på några korta skrittrundor, vilket nog var det roligaste han gjort :-) Perfekt stallhund. En riktigt lydig buse!

Vi har en bc mix som är med i stallet och på ridturer. Sen har jag en alaska malamute som kommer få vara med lika mycket hon med men hon är förliten för att vara med i stallet än ;)

(Den svarta)

Jag har BCs, och jobbar aktivt med dem. Valet var delvis pga hästintresset - dels möjligheten att ha får för att valla, men också pga förigheten och brist på jaktintresse. Vill kunna ha med dem när jag rider.

kl

Jag måste bara fråga - ni som tar med era hundar lösa när ni är ute och rider - vad händer när ni möter andra människor/hästar/bilar/hundar/vilt? Har ni ett speciellt kommando för att hunden/hundarna ska gå nära hästen, eller hur gör ni?

Kan bara svara för mej själv, men jag använder samma kommandon som när jag går. Dvs Här, Hit, Framför, Bakom och Fot.

Jag har lärt in kommandot "kanten" vilket betyder att han ska gå in till vägkanten så att bilar kan åka förbi. Hundar/människor har han fått lära sig från dag 1 att man inte hälsar på utan tillåtelse utan går in till matte/hästen och väntar. :) Samma med jakt, nu är han av en ras som har väldigt lite intresse för vilt men han har ändå fått veta från början att man inte får dra på vilt.

Jag har en Aussie som är med i stallet och en chihuahua som bara är med ibland när det är varmt. Tills för ett par dagar sen hade jag också en RR som jag tyvärr fick avliva :cry:

KL

På den tiden jag hade häst hade jag också en schäfer/bc blandis.
Gick hur bra som helst då han i stallet hade stor respekt för hästarna och inte gick nära och på ridturerna gick det bra, till en början.
Men så fort hästen ökade takten så vaknade vallinstinkten till liv i hunden så han fick till slut vara kvar hemma:D

kl

Jag måste bara fråga - ni som tar med era hundar lösa när ni är ute och rider - vad händer när ni möter andra människor/hästar/bilar/hundar/vilt? Har ni ett speciellt kommando för att hunden/hundarna ska gå nära hästen, eller hur gör ni?

Använder samma kommando som när jag inte rider förutom fot, hitt och ligg.

Vid möte har det varit olika beroende på hund, tex våran gammla smålandstövare eller jämte behövde inget kommando då dom självmant gick till sidan av vägen och visade 0 intresse för förbipaserande medans andra har blivit sända vid sidan av eller kanten på vägen ihop med ett sitt.

Även om det har varit jakthundar som använs i jakt har det aldrig varit ett problem med att dom har dragit efter vilt även om dom har tittat frågande på mej så har dom inte gott efter om dom inte har fått ett ok från mej.
Alla hundar vi har haft vet när man får jaga och inte.

Kram

Jag har en amstaff tik och en amstaff/pitbull hane som vi tränar/tävlar med i weightpull...
:laugh:

Dock inga stallhundar men dom följer gärna med då o då för att "provsmaka" gödseln.... :p

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 894
Senast: Lobelia
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 665
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 363
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka