Hästmagazinets NYA TREND!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmagazinets NYA TREND!

Då kan du inte ha sett så noga....:angel:

Det jag menar är att har man inte sett någon AR-ridning som är bra enligt sina egna mått sett, så behövs det för att ändra en uppfattning någon som bevisar motsatsen.

Den allmänt dåliga erfarenhet som många har angående AR har ju kommit någonstans i från...

Dessutom verkar aldrig någon kunna visa upp någon lysande ridkonst varken här eller någon annanstans.
Det är alltid samma sak - en häst som masar omkring som en ostkrok..

Visa mig gärna något bättre alternativ så kommer jag att bli mäkta imponerad och kanske till och med ändra uppfattning om denna ädla ridkonst.. :D

Jag väntar ivirigt på att bli överbevisad!! :bump::bump::bump:

"Man" - är det du själv det? Jag tror inte att "alla" har en allmänt dålig erfarenhet av den ena eller andra disciplinen.

Vad har du tittat på för ryttare som inte kunnat visa upp någon lysande ridkonst? Jag har sett ganska många faktiskt, som har glada, pigga, trevliga hästar, som är fantastiskt välutbildade och atletiska. Trots att de "dammat av" utbildningsmetoder som är många hundra år gamla!

Bara för att du tränar enligt en viss lära (om det nu ska kallas så) betyder väl inte det att du klarar Grand Prix-rörelser per omgående. Alla måste vi väl gå från A för att komma till B (det borde vara så iallafall!).

Jag tror inte Monsieur R tränar sin häst på det sätt han rider när det är uppvisning.

Kanske man inte ska arbeta med sin häst häst för att imponera på någon annan, utan för att ha ett mål med ridningen. Varför inte rida på sin häst, på det sätt man klarar av, i den takt som behövs, med målet att få till ett samarbete och ett samspel som gör att man trivs tillsammans. Så himla enkelt är det. Samtidigt som det också är ganska komplicerat!

Jag skrev den allmänt dåliga erfarehet många har inte alla, utan många.

Den ridning i Sverige som kallas AR är inte på långa vägar samma som den som lärs ut på t ex Spanska ridskolan, där man verkligen har gamla anor långt bak i tiden.

Det som kommit att kallas för AR i Sverige anser jag vara en avart av den riktiga ursprungliga Akademiska ridkonsten som jag hyser en stor respekt för!!

Alla måste givetvis gå från A till B innan de kommer till C så småningom. Har inte påstått annat. Eller :confused:

Men jag har verkligen inte sett någon vidare ridning i svenska AR sammanhang, sorry... visa mig gärna en film eller bilder så kanske jag kan förstå vad det är som du tycker är så fantastiskt. Är ärligt intresserad!

*Knapplån*

Varning ETT
Jag låser snart tråden, ELLER förpassar den till runda arkivet utan fler varningar.

Det vore roligt med EN tråd, som inte slutar i samma *piiiip* tjafsande om att ingen svensk kan visa god AR.

INTE MENAT TILL NÅGON SPECIFIK person, så ingen behöver ta åt sig och jag vill INTE ha svar. Utan bara en tankeställare.

KL*

Ja tänker och tänker.... men kommer fram till samma sak att jag verkligen skulle vilja se bilder eller filmer på bra AR-ridning.

Sen tänker jag lite till och blir fundersam på varför det är fel att vilja bli övertygad om att något är bra?:confused::confused:

Just det...:idea: man ska ju inte skriva vad man tycker utan att linda in det i bomull först...så var det ju...

Ja, ja, det blir nog bra!

Världsranking dressyr 7 juni 2007:

1 WERTH Isabell, WARUM NICHT, GER 2131
2 WERTH Isabell, SATCHMO, GER 2100
3 HELGSTRAND Andreas, BLUE HORS MATINE, DEN 2049
4 IKLÉ Silvia, SALIERI, SUI 1936
5 BRINK Jan, BRIAR, SWE 1869
6 SCHELLEKENS-BARTELS Imke, SUNRISE, NED 1859
7 VAN GRUNSVEN Anky, SALINERO, NED 1806
8 CAPELLMANN Nadine, ELVIS, GER 1785
9 KYRKLUND Kyra, MAX, FIN 1771
10 GAL Edward, LINGH, NED 1681

18 VILHELMSON Tinne, SOLOS CAREX, SWE 1619
24 NATHHORST Louise, GUINNESS, SWE 1556
52 NATHHORST Louise, ISIDOR, SWE, 1373
69 VON KRUSENSTIERNA Kristian, WILSON, SWE, 1286
89 ERIKSSON Maria, GALLIANO, SWE 1168

Citat från Hästmagasinet

Har ni sett Jan Brink här på buke, lägga in sina privata träningsfilmer på god dressyr, eller Lussan Nathorst, Von Krusenstierna eller vem det nu vara månde?

- inte jag. I och för sig behöver de inte det, då det finns en sån bred mediabevakning som verkligen intresserar sig för den inriktningen av dressyrridning. Om någon inom media verkligen intresserade sig för alternativa genrer inom ridsporten, kanske mer god AR skulle synas utåt.

Varför ska då, de som har kommit en bit på AR-stegen vara tvungna att lägga in sina privata träningsbilder och filmer på sin ridning, bara för att "bevisa någonting" för någon som bestämt sig för sin åsikt? AR - är fortfarande ett ganska "färskt begrepp" i Sverige, trots att det har funnits i ett par år.

Och om man nu inte får uttrycka sin åsikt, så gör jag det ändå. För mig är AR fortfarande inte en ren ridninriktning, utan det är en träningsväg/ridmetod till dressyrridning.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama