Hästmagazinets NYA TREND!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmagazinets NYA TREND!

*kl*

Jag har sett ridning av han ni syftar på och mitt första intryck var flyg och fläng, flashigt och show...

Med en effekt p hästarnas kropp som ryttaren i denna film har... Han kan ses vid 04.30...

http://www.youtube.com/watch?v=o_z5SFP78RQ

Säger dock inte att jag kan göra något bättre själv ridmässigt.
Men det betyder itne att jag inte kan se vad han gör för fel, och framför allt att jag kan se att han sliter och drar och att det är för mycket slängridning för Min smak.

Det betyder inte att det inte passar andra...

Men jag satt och väntade på en ridfilm med Alain Roland och fick bara se tjuren Ferdinand :rofl:

Döm om min förvåning när jag hittat ett forum där jag tänker att jag ska trivas.. Och så får jag veta att det jag sysslat med inte är tillräckigt mycket dressyr...Det är ju för guds skull inte AR..med filande på små,små detaljer i månader... Så då är det ju som att kalla bandy för hockey :crazy:...
gubevars.
Sen att ingen av dessa kritiker har visat någon film där de själva ger prov på sin eminenta ridstil är en annan fråga.

För det första: Får man ens baktala en namngiven person på ett forum?

För det andra: Hur många av er som uttalar er har öht sett Alain rida? Har ni sett honom träna sina hästar någon gång?

Min uppfattning är att han har supertrevliga hästar, att han rider bra även om hans sits lämnar en del i övrigt att önska samt att han absolut INTE sliter i hästarnas munnar.

Nog om Alain (ni har er uppfattning och jag min)

Vad är det med Buke? VARFÖR vimlar det av självutnämnda experter som förkastar alla andra (förutom sin självvalda guru) & går med näsan i vädret???:eek:

Säger inte att jag själv helt platsar utanför läktarryttar-kategorin.. men jag har iaf en portion av ödmjukhet då min så kallade ridning mer är åka-häst varianten... Flera här är säkert milsvid bättre än mig på att rida. Precis som flera är milsvid bättre än dem... Men INGEN är ofelbar eller fullärd...så vad sägs om en gnutta ödmjukhet och respekt...

Barockforumet ar avdelningen for navelskaderi......och for baksadelsforare och laktarryttare!:D

/KT

Vaddå?
Om uttalandena om huruvida viss ridning kallas saker som vissa tycker borde kallas något annat?
Eller tänkte du på något annat?

Jaha.

Jag fattade inte riktigt vad de här grabbarna hade med saken att göra, förutom att båda har en lång pinne...

gondola3.jpg

Undrar om det inte egetnligen var grenadjärerna som syftades på.

I Ferdinand på julafton kommer först matadoren
sedan picadorerna
och sist "grenadjärerna" som bröstar upp sig på sina ök.

Om jag har lyckats hitta rätt ord får vi kolla på julafton - för grendjär betyder egentligen granatkastare :o

Senast ändrad av en moderator:

Jag har sett A rida, och jag har sett flera av hans elever... Och jag kan inte annat än hålla med om uttalandet ang. "bandy vs. hockey".

Slänga på en stång med hårt tryck, och sen rida hårt och flängigt kan jag med göra... Klart som fasen hästen blir explosiv...:crazy:
(såg honom bla. på nån häst-dag på julitta gård för några år sen när han red en ardenner)

Däremot att rida en häst AVSLAPPNAD i samling, de är en konst som jag strävar mot...

som en himla cool herre sa på en clinic i long reining för ett par veckor sen:

"Don't force, don't scare and don't make them desperate!"
PB

/Migo

Det ska jag komma ihåg:P

Undrar om det inte egetnligen var grenadjärerna som syftades på.

I Ferdinand på julafton kommer först matadoren
sedan picadorerna
och sist "grenadjärerna" som bröstar upp sig på sina ök.

Om jag har lyckats hitta rätt ord får vi kolla på julafton - för grendjär betyder egentligen granatkastare :o

För att förvirra det hela ytterligare, så tänkte jag också på vilka som kommer inmarscherande... matador, picadorer... och så hade jag något "bandiljärer" nånstans i bakhuvudet... Men nä, DET har jag inte hittat några på nätet...

Däremot, hittade jag detta när jag sökte på Tjurfäktning på Wikipedia, den fria encyklopedin.

Tjurfäktning är ett spektakulärt evenemang i vilken en matador strider mot en sårad tjur. En tjurfäkting inleds med att ett antal banderilleros och en picador sårar tjuren så att den är uppretad när matadoren ska börja sin uppvisning. Matadoren retar tjuren ytterligare genom att gå mot den med sin muleta som döljer hans svärd. En lyckad tjurfäkting avlutas med att tjuren dödas genom att svärdet sticks genom djurets skuldra ned i hjärtat.

samt

Matadorer, Banderilleros och Picadorer, alla har vi väl sett dom på julafton, men vad är det egentligen som händer på dessa dödens arenor?
Nättidningen Sourze

Men vi kan väl titta på Tjuren Ferdinand på julafton ändå och se vad som är rätt. =)

haha det var bandiljärerna :) det hette

:bow:

Jag kommer att tänka på dig på julafton :D

ps. men du får ta ett snack med Gunnar - den nya gladsmileyn ser ju ut som den går på ecstacy

ps. men du får ta ett snack med Gunnar - den nya gladsmileyn ser ju ut som den går på ecstacy

Det finns en tråd om, på bukehjälp. ;) Men vad då ecstacy... har du aldrig varit på något "buke-rejv"? :) Du vet väl inte vad man blandar i popcorn- och cashewnötskålarna. Förmodligen därför jag helst håller mig till chipspåsar...

:rofl:

Jag har alltid tyckt att han har sagt- bandariljärerna, men kanske heter det banderiljärerna:idea: på svenska
får väl lyssna mer uppmärksamt till jul:angel:

Oj vad få det var som ville ge en närmare förklaring till sina uttalanden.....:devil:

Då jag inte gjort ett enda uttalande om någon överhuvudtaget i denna tråden fattar jag inte varför du vänder dig till mig?? Dessutom 2 ggr

Haller med Vanimelde. Det ar ju viochdomattityden som gor att det blir sa himla fientligt mellan olika discipliner, inriktningar och intressen. Jag har inte last tidningen ifraga sa jag kan inte uttala mig i saken. Daremot blir jag lite ledsen over den hatska attityden. Den paminner alltfor mycket om ridskolan i min hemstad. Sa fort man forsoker arrangera nagot med instruktorer fran andra discipliner an deras egna, sa rynkas det pa nasan och blangs. Med en lite odmjukare attityd kanske man bade kan ta och ge lite istallet. Det ar ju inte farligt. Huvudsaken ar ju i slutandan att vara hastar ar glada och trivs i vart sallskap och med de liv de lever. Eller hur:confused:

Haller med Vanimelde. Det ar ju viochdomattityden som gor att det blir sa himla fientligt mellan olika discipliner, inriktningar och intressen. Jag har inte last tidningen ifraga sa jag kan inte uttala mig i saken. Daremot blir jag lite ledsen over den hatska attityden. Den paminner alltfor mycket om ridskolan i min hemstad. Sa fort man forsoker arrangera nagot med instruktorer fran andra discipliner an deras egna, sa rynkas det pa nasan och blangs. Med en lite odmjukare attityd kanske man bade kan ta och ge lite istallet. Det ar ju inte farligt. Huvudsaken ar ju i slutandan att vara hastar ar glada och trivs i vart sallskap och med de liv de lever. Eller hur:confused:

Den här vi och dom attityden kanske grundar sig i att vissa inte tycker att hästen mår bra av att ridas enligt den "andra läran" eller vad man nu ska kalla det. Därigenom kanske man tycker att hästarna inte i slutändan är glada och trivs i vårt sällskap genom denna sortens ridning som det rynkas på näsan åt.

Man kan kalla detta förutfattade meningar eller tidigare erfarenheter.

Nya saker som man tycker verkar bra dömmer man ju inte ut, utan blir intresserad av...

Det gäller alltså för de som kommer med nya infallsvinklar och ridsätt eller vad det nu kan vara för nyheter, att visa att det ger en positiv förändring ,annars blir det ingen positiv syn på det nya.

Alla discipliner har ju sina bra och daliga sidor, dessutom finns ju bade djurplagare och rotagg overallt. Men doma ut alla pa grund av dessa, aldrig!

For att kanna mig levande vill jag vara oppen och se om jag kan ta till mig nagot nytt, som breddar mitt kunnande och utvecklar den jag ar. Men sen kan jag anda tycka att det ar lite onodigt att uppfinna hjulet gang pa gang.

Det jag menar är att har man inte sett någon AR-ridning som är bra enligt sina egna mått sett, så behövs det för att ändra en uppfattning någon som bevisar motsatsen.

Den allmänt dåliga erfarenhet som många har angående AR har ju kommit någonstans i från...

Dessutom verkar aldrig någon kunna visa upp någon lysande ridkonst varken här eller någon annanstans.
Det är alltid samma sak - en häst som masar omkring som en ostkrok..

Visa mig gärna något bättre alternativ så kommer jag att bli mäkta imponerad och kanske till och med ändra uppfattning om denna ädla ridkonst.. :D

Nu har ju inte du visat prov på din eminenta ridstil..eller vänta var det du på de suddiga bilderna som lades ut?

Men jag har också sett A..iof inte på ngn uppvisning utan hemma..och där var det lugnt & sansat.
Hur A´s elever rider har jag ingen aning om. Intresserar mig föga, du har din bild & jag min.

Jag har sett A rida, och jag har sett flera av hans elever... Och jag kan inte annat än hålla med om uttalandet ang. "bandy vs. hockey".

Slänga på en stång med hårt tryck, och sen rida hårt och flängigt kan jag med göra... Klart som fasen hästen blir explosiv...:crazy:
(såg honom bla. på nån häst-dag på julitta gård för några år sen när han red en ardenner)

Däremot att rida en häst AVSLAPPNAD i samling, de är en konst som jag strävar mot...

som en himla cool herre sa på en clinic i long reining för ett par veckor sen:

PB

/Migo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama