Hästmagazinets NYA TREND!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästmagazinets NYA TREND!

nu är jag lite insatt i tidningsvärlden så jag vet hur det går till :angel:

Någon runt A tycker att A skall marknadsföras, skriver sålunda en artikel och och skickar in det till en tidning.

De enda som är kinkiga med vad de tar in är Ridsport.

I hästfocus är det ändå värre för där får tränarna skriva om sig själva...

PRECIS!!!! Suck!

Har ej läst artikeln men jag jag tyvärr upplevt detta på allt för nära håll! Så jag kan mycket väl tänka mig hur klubben för inbördes beundran går på. Att man gång efter gång publicerar en persons inkometenta svammel är för mig obegripligt! Då det säker finns människor i "barocksverige" som faktiskt vet vad de snackar om.

vanimelde; skrev:
Inte kan man klandra dom för att visa stegrande hästar heller. Den högre skolan är trots allt det som är lite spektakulärt i barockridning även om det är toppen på isberget

Stegringar hör inte till den högre skolan. Så man kan visst klandra dem för att visa upp stegringar och kalla det för barockridning.

Om barockridning har dåligt rykte så beror det inte på att ryttarna är dåliga trivselambassadörer. Det beror på att folk ser det de ser i artiklar, annonser, böcker, DVD:s och på uppvisningar och drar sina egna slutsatser.

Att de skrivit som de gjort är säkert för att det är den information de fått av de de skrivit om. Man tycker ju dock att en tidning borde vara källkritiska och göra lite research innan de sätter det på pränt..

Stegringar hör inte till den högre skolan. Så man kan visst klandra dem för att visa upp stegringar och kalla det för barockridning.

Om barockridning har dåligt rykte så beror det inte på att ryttarna är dåliga trivselambassadörer. Det beror på att folk ser det de ser i artiklar, annonser, böcker, DVD:s och på uppvisningar och drar sina egna slutsatser.

har slutat försöka omvända er. :) jag vill ändå påpeka att det alltid finns något positivt, det är en fråga om inställning, det är min inställlnig som pedagog annars skulle jag BLIutbränd och totalt bitter o galen av mitt jobb. mitt jobb går ut på att se det positiva i allt och förbättra det. äsch nu blev det en utläggning igen *skratt* ni behöver inte hoppa på mig igen! :) både pesad och levad är för mig stegringar...men det är en tolkningsfråga antar jag

Senast ändrad:

Håller med lite (fastän jag säkert hade gått med gruppen och klankat ner om jag hade läst tidningen). Inom hästvärlden verkar alla mer eller mindre väldigt intoleranta mot varandra, inom alla grenar. Jag är inget undantag (jobbar på det..:angel:) Men varför måste vi hitta fel i allt utom det vi gör? Kanske för att vi alla vill hästarnas bästa, och om något är okänt eller vi tror att det kan vara dåligt för djuren, vill vi skydda dom. Kanske tror vi att om något som någon annan gör är bra, betyder det att det vi gör är dåligt, och det vill vi ju helst inte tro. Lättare att tro att det andra är dåligt. Kansske.
Så mycket skitsnack överallt, känns det som. Logiskt sett borde det ju finnas mer än ett bra sätt, och det är väl sällan man kan vara 100% säker på om något är bra eller dåligt inom hästhantering, spec. om man generaliserar.

Ang. artickeln är jag säker på att den knappast var jättebra (har inte läst den, men ser ju vad ni skriver) och det hade ju varit mycket roligare med en bra artickel. Men den för ju ut ordet att barock finns, det kan göra folk intresserade, och är man intresserad brukar man söka mer fakta, på olika ställen. Det kan ju leda till något bra trots allt. (och alla känner faktiskt inte till barock ridning..)

Jag tror att hon menade att stegringar inte hör hemma i barockridningen för att de är just stegringar. Levad och pesad är samlade skolor ovan marken. Stegra kan man lära vilken häst som helst utan styrka och skolning.
Har reagerat på annonser oxå där det står stort, barockridning, och visar en häst med tappad rygg i något som ska likna pesad/levad(:confused: ). Hm tänker man då, hur många ska bli lurade av det här, att tro att de köper kunskap om äkta samlad skolridning...

Det jag sett av den här mannen ser ut att vara mest show, fart o fläkt utan samling och precision.
Stegringar och en ryttare som sitter som gondoliärerna på julafton!:angel:

Jag tror att hon menade att stegringar inte hör hemma i barockridningen för att de är just stegringar. Levad och pesad är samlade skolor ovan marken. Stegra kan man lära vilken häst som helst utan styrka och skolning.
Har reagerat på annonser oxå där det står stort, barockridning, och visar en häst med tappad rygg i något som ska likna pesad/levad(:confused: ). Hm tänker man då, hur många ska bli lurade av det här, att tro att de köper kunskap om äkta samlad skolridning...

Det jag sett av den här mannen ser ut att vara mest show, fart o fläkt utan samling och precision.

visst är det så, :) men när jag tittar på den bilden så ser jag i och för sig en stegrande häst men med jämna fötter och liknande pesad/levad - alltså inte en cirkus/showstegring som jag fick intrycket av i inläggen längre ner. ÄVEN om att det inte är en bra pesad/levad. och vem bestämmer vad som hör hemma i barock? Tror inte att vi är bemyndigade att säga att det inte är barock även om vi inte håller med honom. barock är ett samlingsnamn och mer en filosofi än en lära som ska följas strikt o till punkt o pricka. barock för mig är säkerligen inte detsamma som för någon annan. barock ska inte likställas med AR som faktiskt har en skolningstrappa. men även där är det ju ytterst en filosfi och inte ett strikt tillvägagångssätt men i AR finns det en klar upphovsman.

den här ryttaren var bland de första att använda namnet barock på sin ridning så jag tycker han är fullt kvalicierad att kalla sin ridning barock, även om det inte överensstämmer ens med min tanke om barockridning.

Vill ni läsa om samlad ridning i samma tidning så slå upp sidorna om Perry wood. :banana:

Jag tycker att det är lite som att kalla något för bandy, när man egentligen spelar hockey.

Lite taskigt för dem som vill bli bandyproffs att så småningom upptäcka att de har gått i hockeyskola hela tiden...

Jag tycker att det är lite som att kalla något för bandy, när man egentligen spelar hockey.

Lite taskigt för dem som vill bli bandyproffs att så småningom upptäcka att de har gått i hockeyskola hela tiden...

ja det är väl så det är med filosofi :)

nu är jag lite insatt i tidningsvärlden så jag vet hur det går till :angel:

Någon runt A tycker att A skall marknadsföras, skriver sålunda en artikel och och skickar in det till en tidning.

De enda som är kinkiga med vad de tar in är Ridsport.

I hästfocus är det ändå värre för där får tränarna skriva om sig själva...

precis vad jag tänkte skriva. Jag skulle inte kalla det A rider för barockridning. snarare häng o fläng .:crazy:
Barock är ju ändå dressyr.

Amen! Kunde inte sagt det bättre själv, att sedan skryta om detta gör bara saken värre.

*kl*

Jag har sett ridning av han ni syftar på och mitt första intryck var flyg och fläng, flashigt och show...

Med en effekt p hästarnas kropp som ryttaren i denna film har... Han kan ses vid 04.30...

http://www.youtube.com/watch?v=o_z5SFP78RQ

Säger dock inte att jag kan göra något bättre själv ridmässigt.
Men det betyder itne att jag inte kan se vad han gör för fel, och framför allt att jag kan se att han sliter och drar och att det är för mycket slängridning för Min smak.

Det betyder inte att det inte passar andra...

Senast ändrad:

Jaha.

Jag fattade inte riktigt vad de här grabbarna hade med saken att göra, förutom att båda har en lång pinne...

gondola3.jpg

Nu har jag råkat ut för ett "Barcok"-misstag. Jag ska göra en uppvisning i Tingsryd. Och döm om min förvåning när det kom papper på att jag skulle göra ett inslag de döpt till Barockridning. Jag rider inte barockridning utan i damsadel i en dräkt från 1730-50. Dräkten kan väl inte räknas till barock? Barocken var väl lite tidiagre?

Nåja, misstag görs lätt!

Av detta har jag lärt mig att i framtiden anta att det är författaren som har missuppfattat ryttaren. Och inte att ryttaren har tagit fel.:crazy:

Vilken ridstil jag egentligen utövar? Kanske rehabiliteringsridning löst baserat på centrerad ridning?:idea:

Det där är standard, man bör sätta en text i händerna på arrangören, och ange att det är ENDAST på detta vis man vill bli presenterad. Annars gör de sin egen tolkning och den är sällan eller aldrig överrensstämmande med verkligheten...

Men ärligt talat Svea - förlåt min kommentar - men borde inte det NÅGON gång fastnat något från en barockclinic på bild som går att jämföra med riktigt bra "vanlig" dressyrridning? Det kan väl för sören inte vara OTUR jämt?

Men ärligt talat Svea - förlåt min kommentar - men borde inte det NÅGON gång fastnat något från en barockclinic på bild som går att jämföra med riktigt bra "vanlig" dressyrridning? Det kan väl för sören inte vara OTUR jämt?

JO :devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama