Sv: Hästlängtan!!
KL
Jag tycker personligen att man ska betala så mycket som möjligt för hästen själv, sen är det upp till ens föräldrar om de vill vara med och betala hästen. Oavsett vem som betalar så är det dina föräldrar som har ansvar för hästen. Om hästen blir sjuk eller skadad så måste de kunna betala för den.
Jag betalade 28 000 för min häst, så det är ju ungefär samma som den du vill köpa. Jag har ett sparkonto där jag ALLTID har minst 50 000 ifall något skulle hända hästen. Och då menar jag inte köpa ny sadel eller något sånt, utan om hästen blir sjuk eller skadad. De pengarna rör jag inte annars, det kontot är speciellt för nödsituationer.
Att dina föräldrar kan köpa saker till dig när du vill ha dem behöver inte betyda att de har råd med en häst. Du får räkna med flera tusen i månaden.
Det är jättebra att du kollar upp vad allt kostar! Jättebra att du känner andra som har häst, du behöver en vuxen hästkunnig som kan hjälpa dig.
Den dagliga skötseln verkar du ju kunna. Sen är det viktigaste att du har någon kunnig att fråga, kan handla om tex foder eller sårvård (det kan iofs veterinären svara på bättre, men ändå).
Sen anser jag att det viktigaste är att du vill lära dig. Det räcker inte att du har någon att fråga i längden. Till slut kommer dagen när du står där ensam och måste ta hand om situationen själv. Men det är säkert inga problem, är man verkligen intresserad så söker man själv information, frågar och läser böcker.
Hade jag varit du hade jag sparat varenda öre! Så fort du vill köpa något, fundera på om du verkligen behöver det. Den dagen du har en egen häst som du själv betalar så handlar det inte om vad du vill ha, utan vad du kan köpa. Hästen måste gå först. Alla kostnader kommer inte varje månad, så därför är det kanske lätt att tänka att du har massa pengar kvar denna månaden, men då kanske du står utan pengar när du ska ta ut hovslagaren eller betala in försäkrningen eller ta ut veterinären.
Vill du verkligen ha en häst, börja spara nu! Även om du inte får en häst i år eller om 3 år. Vill du verkligen ha en häst så är det värt det.
Jag köpte min häst förra året, då hade jag nyss tagit studenten och hade för tillfället inget jobb (visste att jag kunde börja jobba extra två månader senare). Hade jag inte haft sparpengar så hade jag aldrig kunnat köpa hästen som jag hade varit medryttare på i 2.5 år. Men tack vare att jag hade sparat pengar (trots att jag inte hade några som helst planer på att köpa häst) så kunde jag köpa och behålla hästen som jag tyckte så mycket om.
Vill dina föräldrar inte bidra till en egen häst, så är det bara att inse. Men ge inte upp hoppet, en dag kommer du ha tillräckligt mycket pengar för att köpa hästen själv!