Sv: Hästlängtan!!
Min låtsaspappa uttryckte sig såhär, kommer inte ihåg vad han sa efteråt dock, men det hade inte med det att göra
Vi pratade typ om att hästen jag ville ha kostade 27k.
"Det är inte det som är problemet, vi kan köra och hämta den imorgon dag, 27.000 är ingenting.." ungefär. Hans lön ligger på 27 eller 28 om jag inte minns helt fel, så det är ju hela hans lön, om man betalar allt på en gång, men det gör man ju oftast inte, utan på avbetalning om jag inte har helt fel alltså.
När man köper en häst så betalar man givetvis allt på en gång.
Något annat är inte tänkbar i den prisklassen du har tänkt dej.
Varför tror du att jag sparade i nästan fem år?
Det är inte bara hästen som kostar utan du måste ha en buffert på minst lika mycket, helst mer om något händer.
Du måste ha pengar till utrustning, den häst jag har nu har jag köpt 15 sadlar till på två år för att hon har växt ur dem och de passade inte längre.
Du kan inte vänta till jul med en ny sadel, den måste hästen ha genast om du inte väljer att rida barbacka.
Min dotters häst är mer normal i sitt sadelförbrukande, han har haft 6 sadlar på 3 år.
En ny sadel kostar runt 10000 kr, har du tur kan en billig passa som ligger runt 4000 kr.
Den sadel jag har idag kostade 17000 kr.
Även om man givetvis säljer den urvuxna sadeln så förlorar man mycket pengar, det är sällan man får ut det man gav även om man köpte begagnat själv.
Köper man nytt får man räkna med att förlora iallafall 25% om man säljer sadeln i nyskick ett par månader gammal.
Min första häst blev sjuk när jag hade haft henne ca 5 månader.
Hela min buffert på drygt 40000 kr gick åt och ändå fick jag låna för att få pengar till avlivningen 18 månader senare
Jag hade en bra försäkring och fast självrisk, men försäkringen tar inte allt. Mediciner är väldigt dyra och det taket slog vi i ganska omgående.
Alla behandlingar av eq och massör, alla specialtäcken, special skoning, extra tandvård, all specialkost, alla resor till kliniken, ja pengarna formligen flög iväg.
Hade jag inte haft den bufferten så hade jag inte kunnat göra precis allt som stod i min makt för att få henne frisk.
Man vill inte behöva fundera på om man har råd när ens älskade vän är sjuk, då vill man göra allt för att få hästen frisk igen.
Nu kanske du förstår varför din mamma tvekar? Hon vet förmodligen allt detta och hon kanske vet att hon inte har intresse av att behöva betala sådana summor.
Men om du börjar spara städpengarna nu så har du en regäl summa att köpa häst för när du har fast jobb och eget boende.
Jag vet att det känns som en evighet dit, jag väntade och längtade efter en egen häst i 25 år, men det var värt den längtan för tidigare hade jag varken tillräckligt med kunskap eller pengar för att kunna förverkliga min dröm.
Det insåg jag givetvis inte då, det hade lika gärna kunnat varit jag som skrivit den här tråden när jag var tretton, men idag vet jag att all den kunskap som jag har idag gör att jag blir en säkrare och bättre hästägare än vad jag hade varit som trettonåring och ändå har jag fortfarande massor kvar att lära.