Sv: Hästlängtan!!
Jag är själv 14 år och fick min första egna häst i somras. Hade tidigare haft en unghäst på foder länge, vilket gav mig rutin och erfarenhet. Det där med tid, jag har lagt undan
allt annat (trots att jag bara
är med min häst, rider inte jättemycket), jag träffar nästan aldrig mina vänner, pluggar inte mycket (hade jag inte haft lätt för att lära mig i skolan hade jag nog stått där med en hel del dåliga betyg) och familjen och övriga djuren får lida så länge de inte är med mig i stallet. Sedan finns det ju personer ute i mitt stall som kan fixa och rida sin häst på mer eller mindre någon timme. Man får själv välja vad man vill prioritera, vill man ha fritid utöver stallet så får man dra ner på tiden hos hästen, vill man tvärtom så finns det inte mycket tid över till annat. Så tycker jag.
Kostnaderna kan variera mycket, vi har en riktigt bra försäkring som gör att vi behöver endast betala självrisken, vad det än gäller! Ganska dyr, men det är den värd. Förutom sådant så är det mycket annat som kostar, foder, träningar, utrustning, hovslagare etc. Men är man beredd att prioritera och lägga ut mycket tid och pengar för hästen skull så är man ju på rätt väg.
Sedan får man ju inte tröttna heller, allt känns så lätt i början men det är inte bara en dans på rosor detta (självklart till viss del
), det är mycket stress och oro inblandat då man har ett så stort ansvar på sina axlar.
Känner man sig fortfarande mogen att ta sig till detta, ja då är det bara att börja övertala. Med bra argument och svar/lösningar på diverse frågor från föräldrar tar man sig långt!
Lycka till och hoppas du hittar hästen i ditt liv!